Vad ända in i?! Söndergrävda hagar.

Kratus

Trådstartare
Jaha, jag och syrran blev sååå glada när vi kom hem idag, eller inte. :mad: Vi ska få elledningarna nedgrävda här, så då ska de gräva "lite" på vår mark. Iaf så är de för det första 3 månader försenade och för det andra så har de nu varit i en hage de inte skulle röra överhuvudtaget. De ska gräva i diket utanför och det är vägverket som har det då.

Alltså, när vi kom hem så ser vi att i ena hörnet av rasthagen så har de dragit upp stolp och lagt en stor sandhög över det nedlagda staketet. :grin:
Vid närmare inspektion så har de dessutom grävt/kört sönder det hörnet. En stolpe i vårhagen (som de ska gräva i) är i två delar och tre stolp har de målat rosa. :crazy: + att det ligger sand i stora delar av den nedre delen av denna hage.

I sommarhagen (som de skulle gräva längs med staketet i) har de kört sönder med, vad vi antar utefter hjulspåren, en stor grävmaskin. + att det är sandhögar utspridda lite överallt. Här hade vi dessutom blivit lovade att de skulle använda små maskiner då vi har känslig biotop och gamla träd som ska bevaras. :cool:
Och vad ska hästarna leva av i sommar om hagen är sönderkörd? :confused:

Dessutom så skulle de inte komma ut till oss förrän om ytterligare 1 månad enligt ansvarige som jag pratade med förra veckan.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ända in i?! Söndergrävda hagar.

här har dom varit jätteschyssta, vi fick komma med synpunkter på vart dom skulle gräva, dom har gjort det snyggt och fint efter sig.

du bör kontakta fortum och prata med dom.
 
Sv: Vad ända in i?! Söndergrävda hagar.

här har dom varit jätteschyssta, vi fick komma med synpunkter på vart dom skulle gräva, dom har gjort det snyggt och fint efter sig.

du bör kontakta fortum och prata med dom.

Jo, men jag har haft jättebra kontakt med ansvarige och han har varit helt på det klara med hur vi velat ha det.
Syrran ringde och lämnade ett meddelande på hans svarare när vi såg skiten. Jag fick alldeles nyss ett sms om att han ska ringa upp imorgon så att vi kan reda ut vad som har hänt.

Det är eon som har elledningarna här så jag får väl ringa till dom om det inte kommer nått ut från samtalet imorgon.
Tänker iaf kräva större ersättning än vad som var avtalat efter detta, tror jag.
 
Sv: Vad ända in i?! Söndergrävda hagar.

Måla stolparna rosa!? :eek: Varför i helvete då? Låter som något gått rejält snett!
 
Sv: Vad ända in i?! Söndergrävda hagar.

Måla stolparna rosa!? :eek: Varför i helvete då? Låter som något gått rejält snett!

Det ska väl vara nån markering för var och hur de ska gräva. Men de kan väl använda egna stolp eller pinnar för det tycker man. :cool:
 
Sv: Vad ända in i?! Söndergrävda hagar.

Dom är skyldiga att ersätta er med varenda m2 där bete eller annan gröda bortfaller.

/KT
 
Sv: Vad ända in i?! Söndergrävda hagar.

Dom är skyldiga att ersätta er med varenda m2 där bete eller annan gröda bortfaller.

/KT

Inte enligt dom, för jag frågade innan vi skrev på papper om de tänkte så in där de grävt. Men inte på betesmark för det växer tillbaka iaf, det var bara i trädgårdar som det sådde nytt gräs i gräsmattan.
Sen så har han lovat att det inte ska synas att de varit där när allt är klart så vi får väl se. På en åker längre bort som de grävt klart i så är det en ½meters brett "band" som går där kablarna är nedgrävda och det kan vi nog leva med iom att det kommer vara längs med staketet.

Han ringde iaf i morse och de skulle fixa staketet i rasthagen idag så att vi kan använda den igen från i kväll. Stolpen som var av visste han om så det var inga problem där heller.

Det är sommarhagen som är det största frågetecknet, uppe i ekbacken så syntes det tydligt att de kört med maskin och så är det en grop med två pinnar i hörnet. De har tydligen tryckt rör under muren så att de ska kunna dra kablarna sen. Men de får nog ta och spärra av eftersom vi släpper hästarna om 1-2 veckor där.
 
Sv: Vad ända in i?! Söndergrävda hagar.

Tycker inte att du kan räkna med att använda den mark där det är grävt alls i sommar..... Marken blir så mjuk när man grävt upp den, att det behöver sätta sig ordentligt innan hästarna kan gå där. Vi grävde ner ny vattenledning här hemma, tänkte efter 2 mån att shettisarna kunde beta ner lite gräs där i utkanten av trädgården.... Stoet sjönk ner till knäna direkt!!!

Beror lite på vädret oxå, är det blött i marken blir det mjukare, nästan som kvicksand...

Så jag skulle rekomendera att du stängslar bort den ytan...
 
Sv: Vad ända in i?! Söndergrävda hagar.

Tycker inte att du kan räkna med att använda den mark där det är grävt alls i sommar..... Marken blir så mjuk när man grävt upp den, att det behöver sätta sig ordentligt innan hästarna kan gå där. Vi grävde ner ny vattenledning här hemma, tänkte efter 2 mån att shettisarna kunde beta ner lite gräs där i utkanten av trädgården.... Stoet sjönk ner till knäna direkt!!!

Beror lite på vädret oxå, är det blött i marken blir det mjukare, nästan som kvicksand...

Så jag skulle rekomendera att du stängslar bort den ytan...

Lite svårt att sätta ett extra stängsel innanför det befintliga då det är några hundra meter de ska gräva. Sen så gräver de inte så djupt, ca ½metern bara, tror inte att det kommer vara några problem. Bara det får grävt nångång snart.
 
Sv: Vad ända in i?! Söndergrävda hagar.

Det låter ju inte bra att de kört sönder marker med känslig biotop.
Har ni EU-stöd för de markerna? Då är det nog en bra idé att meddela länsstyrelsen att marken är påverkad och av vilken anledning.
 
Sv: Vad ända in i?! Söndergrävda hagar.

Det låter ju inte bra att de kört sönder marker med känslig biotop.
Har ni EU-stöd för de markerna? Då är det nog en bra idé att meddela länsstyrelsen att marken är påverkad och av vilken anledning.

Vi har bara sökt stöd för de öppna markerna, naturbete. Men ska nog ringa och höra med länsstyrelsen iaf beroende på hur det kommer se ut sen när de grävt färdigt.

De har iaf satt upp staketet i rasthagen igen, de var här vid 15-tiden och fixade den så nu går hästarna där och mumsar.
 
Sv: Vad ända in i?! Söndergrävda hagar.

Inte enligt dom, för jag frågade innan vi skrev på papper om de tänkte så in där de grävt. Men inte på betesmark för det växer tillbaka iaf, det var bara i trädgårdar som det sådde nytt gräs i gräsmattan.
S

Skitsnack. Vår granne har fått ersättning för vall när det grävdes vattenledning in till nya grannen.

/KT
 
Sv: Vad ända in i?! Söndergrävda hagar.

Åh fy... hade det varit mina hagar hade inte gubbarna stått upp längre, och deras maskiner hade legat i en brinnande hög någonstans!
Jämnar de inte till spåren efter sig dessutom blir det ju jättekul att ha hästarna där sen :crazy:
 
Sv: Vad ända in i?! Söndergrävda hagar.

Enligt lag så ska markägaren underättas skriftligen absolut senast 2 veckor innan, annars är det bara för ledningsfolket att packa ihop grejjerna och och åka hem.

Är det dessutom avtalat att dom ska lägga kabeln i diket och sedan utan anmälan ändrar kabeldragningen så har dom brutit mot svensk lag.

Tala med deras chef, då kan ni säkert komma överens om att dom återställer mark + stängsel eller betalar för skadorna. I framtiden är dom då dessutom medvetna om det bor "gnälligt" folk där så att dom förhoppningsvis sköter sig bättre i fortsättningen.
 
Sv: Vad ända in i?! Söndergrävda hagar.

Skitsnack. Vår granne har fått ersättning för vall när det grävdes vattenledning in till nya grannen.

/KT

Jo, alltså enligt avtalet får vi pengar från eon, kommer inte ihåg exakt hur mycket men nånstans mellan 1500 och 2000. Det går att kräva mer i efter hand om man anser att det inte var tillräckligt utefter åverkan på marken. Så det tänker vi antagligen göra.

Enligt lag så ska markägaren underättas skriftligen absolut senast 2 veckor innan, annars är det bara för ledningsfolket att packa ihop grejjerna och och åka hem.

Är det dessutom avtalat att dom ska lägga kabeln i diket och sedan utan anmälan ändrar kabeldragningen så har dom brutit mot svensk lag.

Tala med deras chef, då kan ni säkert komma överens om att dom återställer mark + stängsel eller betalar för skadorna. I framtiden är dom då dessutom medvetna om det bor "gnälligt" folk där så att dom förhoppningsvis sköter sig bättre i fortsättningen.

Fast alltså de har inte ändrat kabeldragningen utan varför de tog ner staketet var för att de skulle komma åt och skjuta in ett rör under vägen. Enligt ansvarige så trodde inte gubbarna att det gjorde något efter som det inte gick några hästar där. :grin:
Kabeldragningen kommer de inte igång med på vår mark förrän om tidigast två veckor.

Stängslet är åtgärdat som jag skrev i ett tidigare inlägg, men det är fortfarande Sahara i hörnan, men om det avvaktar jag tills det verkligen grävt ner kabeln.
 
Sv: Vad ända in i?! Söndergrävda hagar.

Jag hittade en dag Vattenfall mitt i en av mina hagar.
Jag visste inte ens att de skulle komma.
De hade missat att kontakta mig för grävningen då de trodde att en annan (mycket pådrivande) granne ägde allt.

Jag gjorde klart för dem att om inte hagen blev återställd så skulle jag Polisanmäla dem för olaga grävning.
Och den åtreställdes så fint så efteråt.

Numera hänger även jag på den kabeln så jag är mindre sur.
 
Sv: Vad ända in i?! Söndergrävda hagar.

Inte enligt dom, för jag frågade innan vi skrev på papper om de tänkte så in där de grävt. Men inte på betesmark för det växer tillbaka iaf, det var bara i trädgårdar som det sådde nytt gräs i gräsmattan.


Där snackar dom rejält med skit, inget snack om saken, ni ska ha ersättning för förstörd gröda! Ring upp någon på LRF och snacka med någon där, sedan är det bara att hänvisa.

Kicki :laugh:
 
Sv: Vad ända in i?! Söndergrävda hagar.

Jo, alltså enligt avtalet får vi pengar från eon, kommer inte ihåg exakt hur mycket men nånstans mellan 1500 och 2000. Det går att kräva mer i efter hand om man anser att det inte var tillräckligt utefter åverkan på marken. Så det tänker vi antagligen göra.

Ut med kameran också, så ni kan bevisa den åverkan som blivit på marken.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag fick hem min unghäst för lite mer än en vecka sedan och nu börjar han få riktigt tråkigt i hagen. Han biter på allt han kommer...
Svar
5
· Visningar
1 297
Senast: axel
·
Hästhantering Hej igen (känns som om jag gör trådar stup i kvarten nu, förlåt:o) Men ja, nu på kvällen fick jag beskedet att hästarna sprängt hagen...
Svar
8
· Visningar
1 277
Senast: fonzia
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 070
Senast: cambodia
·
Ekonomi & Juridik Ca 10+ min promenad från var mina hästar står finns ett stall med 4 hästar, ägaren har nu lånat ett bete som ligger över 300 m bort från...
2
Svar
24
· Visningar
3 605
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp