Vad är 15 års erfarenhet värt?

Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Jag funderar lite kring dina tankar och har lite motfrågor. Jag funderar gärna ihop med dig så förklara gärna mer hur du tänker.

Löneläget är EN del av problemet. Här kommer några fler delar:

*290+ olika arbetsgivare med olika idéer om hur skolverksamhet ska drivas. Alltsomoftast är de som bestämmer helt oinsatta i skolans värld (och jag har viss förståelse för att fritidspolitiker inte har möjlighet att känna till allt), vilket får förödande konsekvenser ibland.

Men skolan är en politisk fråga och ytterst handlar skolsystem om demokrati och utbildning för en nation. Hur menar du att politikerna inte skulle ha inflytande? vem styr då?

*Arbetstiderna/ oenighet angående vad som ska ingå i arbetstiden (290+ olika modeller...)

194 dagar 1360 timmar/ år. Vad som ingår i arbetstiden måste väl vara upp till varje skola. Olika skolor har olika förutsättningar. Vad är ditt förslag?

*Skolans/lärarnas minskade status och därmed starkt begränsade möjligheter att ingripa för att skapa studiero.

Utifrån den nya skollagen Skollag 2010:800 så har skolan större möjligheter att ingripa idag än tidigare.

*Vårt marknadsekonomiska samhälle där elever och föräldrar numera är klienter som kan klaga på lärare som man t ex anser sätter för låga betyg eller som har kränkt eleven genom att kräva att han/hon slutar sms:a på lektionerna (lite tillspetsat, men det förkommer)

Samhällsutvecklingen generellt har gjort männiksor mer medvetna om sina rättigheter, klart att det också "drabbar" skolan.

* (se ovan) rektorer (som också har låg status, och ofta inte behörighet att själva undervisa) som inte vågar stå emot föräldrar utan försöker pressa läraren att ändra betyg (jodå, det förekommer), för annars är det risk att eleven byter till en annan skola och då är det good-bye med en massa pengar...

Dåliga rektorer finns givetvis, men vad har det att göra med undervisningen? Rektorn undervisar inte i sin tjänst. Det är säkert ingen nackdel att vara behörig lärare i botten, men undervisning är inte rektors uppgift.


Ja, jag tycker fortfarande att jag har ett bra jobb, och jag är vansinnigt intresserad av mina ämnen. Jag har haft turen att ha bra elever med bra föräldrar, och med bra menar jag att det har gått bra att föra en vettig dialog med dem. Jag har inte heller själv varit utsatt för påtryckningar - men har sett andra som blivit det. Dessutom har jag en hel del insyn i hur de kommunala huvudmännen resonerar. Vilket gör mig mörkrädd ibland.

Vad roligt att du trivs. Min erfarenhet är att det finns kommuner och kommuner. Jag har haft turen att arbeta i organisationer där engagemanget och intresset för eleverna varit synnerligen stort på huvudmannanivå. Däremot är organisationen av skolorna inte alltid så väl utformad att man lyckas skapa likvärdighet. Det är ett bekymmer.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Men skolan är en politisk fråga och ytterst handlar skolsystem om demokrati och utbildning för en nation. Hur menar du att politikerna inte skulle ha inflytande? vem styr då?

Samhällsutvecklingen generellt har gjort männiksor mer medvetna om sina rättigheter, klart att det också "drabbar" skolan.

Nu var ditt inlägg riktat specifikt till Karfitsa men jag kan ändå fundera kring ett par av dina frågor.
Vad gäller politikernas inflytande, kan jag ha följande synpunkter:

Det är inte bra för verksamheten om politikerna vill detaljstyra utan att förstå de lite större sammanhangen.
Det är inte bra inom skolan att det är ett snabbt "köp-säljsystem" där det mitt under pågående läsår eller termin kan hända att en skola går i konkurs och eleverna måste "tryckas in" i någon annan skola.

Det är inte bra inom skolan att förutsättningarna med elevantal och därmed tjänsteutrymme för lärarna kan variera kraftigt termin för termin. Det innebär givetvis stora svårigheter att planera och bemanna lärartjänster.

I grund har jag inget emot privata skolor men det nuvarande systemet ställer till en del.

Vad gäller "befolkningens" krav och "rättigheter".
Det är inte självklart till gagn för undervisningen i ett större perspektiv när enskilda elever eller föräldrar har invändningar mot betygsättningen. Visst ska det finnas en genomskinlighet kring betygsättning där jag tycker att exempelvis prov är bra, eftersom det går att kolla om betygsättningen är rimlig utifrån resultat. En tydlig målbeskrivning är också bra för att kontrollera hur väl en enskild elev uppfyller målet och därmed kontrollera om betyget är korrekt satt.

Min mamma är lågstadielärare. Hon hade en stökig elev i klassen, vars föräldrar krävde att det också skulle finnas en förskolelärare närvarande. Det är ett i mina ögon ganska orimligt krav.

Det pratas en del om "makt" där läraren ska ha mindre "makt".
Jag inbillar mig att elevernas arbetsmiljö skulle förbättras om läraren faktiskt har lite mer "makt" i klassrummet än nu och faktiskt hade mandatet att få eleverna lite mindre stökiga.

Och då är elevernas och föräldrarnas "makt" och "rättigheter" kanske inte till gagn för undervisningen och inlärningen.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Det är ju den linjen som drivs politiskt nu. Att läraren ska ta makten över eleverna och på något sätt liksom tvinga in sitt inflytande. Back to stenåldern.

En bra lärare behöver inte tvinga sig till något. Den bör kunna hantera "stökiga" elever på ett mer pedagogiskt sätt.
Och jag sätter stökiga inom parentes för att jag är helt övertygad om att merparten om de "stökiga" eleverna är de som på olika sätt inte får sina behov tillfredsställda eller de som inte får tillräckligt stöd.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Det är ju den linjen som drivs politiskt nu. Att läraren ska ta makten över eleverna och på något sätt liksom tvinga in sitt inflytande. Back to stenåldern.

En bra lärare behöver inte tvinga sig till något. Den bör kunna hantera "stökiga" elever på ett mer pedagogiskt sätt.
Och jag sätter stökiga inom parentes för att jag är helt övertygad om att merparten om de "stökiga" eleverna är de som på olika sätt inte får sina behov tillfredsställda eller de som inte får tillräckligt stöd.

Vad är målet för skolan egentligen? att stökiga elever tas om hand och med alla de medel som finns ges undervisning oavsett om det det drabbar de som presterar genomsnittligt och däröver?

Skolan ska producera individer som kan dels prestera i samhället och skapa resurser. Det gör man inte genom att ta bort prestationskravet i skolan.

Cyniskt?
Visst men det är en hård värld vi lever i, inte en skyddad verkstad!
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Jag funderar lite kring dina tankar och har lite motfrågor. Jag funderar gärna ihop med dig så förklara gärna mer hur du tänker.



Men skolan är en politisk fråga och ytterst handlar skolsystem om demokrati och utbildning för en nation. Hur menar du att politikerna inte skulle ha inflytande? vem styr då?

Jag menar givetvis att skolfrågan skall hanteras på ett nationellt plan, där politiker efter att ha lyssnat på forskningen samarbetar för att genomföra reformer över parti- och blockgränser. Ska vi ha en likvärdig skola i Sverige ska inte kommunala tjänstemän och politiker vara och peta i skolans arbete och försöka detaljstyra det - vilket sker i hög grad idag.

194 dagar 1360 timmar/ år. Vad som ingår i arbetstiden måste väl vara upp till varje skola. Olika skolor har olika förutsättningar. Vad är ditt förslag?

Nej, jag tycker inte att det ska vara upp till varje skola, åtminstone inte helt och hållet. Personalen utlämnas i alltför stor grad till godtycke. Med en kunnig och anständig chef händer inte detta - men alla är inte så kunniga. Eller så modiga att de kan säga ifrån när det kommer påbud "uppifrån"

Utifrån den nya skollagen Skollag 2010:800 så har skolan större möjligheter att ingripa idag än tidigare.

Men flera domstolsbeslut har lämnat lärare i sticket - en lärare kan, enligt dessa, likt poliser och ordningsvakter förvänta sig att bli kränkta.

Samhällsutvecklingen generellt har gjort männiksor mer medvetna om sina rättigheter, klart att det också "drabbar" skolan.


Dåliga rektorer finns givetvis, men vad har det att göra med undervisningen? Rektorn undervisar inte i sin tjänst. Det är säkert ingen nackdel att vara behörig lärare i botten, men undervisning är inte rektors uppgift.

En rektor ska, enligt arbetsbeskrivningen, fungera som pedagogisk ledare. Hur menar du att man ska kunna det utan pedagogisk utbildning? Men jag argumenterar inte här, det kravet har tagits bort, men jag tycker det är rätt ologiskt att ta bort det.


Vad roligt att du trivs.

Om jag inte trivdes skulle jag byta jobb. Jag kommer kanske att försöka göra det trots att jag trivs, för det finns väldigt mycket som inte fungerar inom skolvärlden. Och det kommer tyvärr att ta mycket lång tid att rätta till det som inte fungerar. Genom ett fackligt engagemang har jag kontakt med andra lärare över hela landet, så jag tror mig ha fog för min oro. Tyvärr.

Min erfarenhet är att det finns kommuner och kommuner. Just det.

Jag har haft turen att arbeta i organisationer där engagemanget och intresset för eleverna varit synnerligen stort på huvudmannanivå. Däremot är organisationen av skolorna inte alltid så väl utformad att man lyckas skapa likvärdighet. Det är ett bekymmer.

Ja, bristen på likvärdighet är det stora, stora problemet.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Det är ju den linjen som drivs politiskt nu. Att läraren ska ta makten över eleverna och på något sätt liksom tvinga in sitt inflytande. Back to stenåldern.

En bra lärare behöver inte tvinga sig till något. Den bör kunna hantera "stökiga" elever på ett mer pedagogiskt sätt.
Och jag sätter stökiga inom parentes för att jag är helt övertygad om att merparten om de "stökiga" eleverna är de som på olika sätt inte får sina behov tillfredsställda eller de som inte får tillräckligt stöd.

Nej, det är inte back to stenåldern. Och jag pratar inte bara om de "stökiga" eleverna, som du tror. Utan de helt vanliga eleverna som faktiskt inte är stökiga utan upptagna av sitt sociala liv, vilket de numer inte lämnar utanför klassrumsdörren - det förs i smartphonen som är med i fickan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp