Vad är 15 års erfarenhet värt?

Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

*KL*
Som mamma till tre barn som precis gått igenom högstadiet så är min inställning klar. Hellre RÄTT lärare än behörig lärare. Har sett jättebra lärare få sluta undervisa för att lämna plats till behöriga som helt saknar förmåga att lära ut.
Tragiskt.

Det är sorgligt att du drar parallellen att ämnesbehörig lärare är fel och den obehöriga är rätt. Givetvis skall alla elever ha en skicklig lärare med rätt ämneskunskaper!

Det du beskriver är snararare den sorgesamma situation som många kommuner har - man behåller dåliga lärare och låter generation efter generation av ungdomar "undervisas" av lärare som man vet inte duger.

Jag tycker det skall ställas ordentliiga krav på prestation hos lärarna. Elevernas resultat (och då menar jag progression och inte höga betyg), skall vara ledordet. En duktig lärare lyfter elevernas lärande och de utvecklas starkt i sina ämnen, oavsett förutsättningar.

En lärare som ger eleverna feedback på deras insatser i ämnet, som engagerar eleverna i sitt eget lärande, som driver lärandeprocessen med tydlighet och fokus, samt flexibiltet och som förväntar sig att ALLA elever kan och vill lära sig, är enligt min mening en lärare som bidrar till lärandet.

Förutsättningarna kan vara väldigt olika, men läraren skall lita på sin egen expertis på området och se varje grupp som en del i sitt eget lärande.

Om varje lärare såg sin egen roll i elevernas lärande, så hade undervisningen blivit så mycket mer kvalitativ. Denna förmåga har kanske en obehörig lärare, men när det blir problematiskt med inlärningen för vissa elever så kommer ämneskunskaperna tillkorta.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

sen vill ju jag att lärarna ska kunna mer än vad eleverna ska lära sig..
Här känner jag att jag vill lägga in en kommentar.

Jag började läsa till mattelärare för 15 år sedan. Klev av utbildningen av flera skäl, ett av dem var tidsbrist (fel fas i livet för studier), ett annat var att jag inte kunde motivera mig till mattestudier på den nivå som krävdes. Jag sa redan då att jag förstår varför det är brist på MaNo-lärare...
Jag är helt enig med dig om att man måste kunna ganska mycket mer än det eleverna ska lära sig. Men i mitt tycke så är nivån på högskolematten uppe i det blå. Min plan var att undervisa på högstadiet och redan efter att ha läst matten på gymnasiet (motsvarande dagens matte E) har man väldigt mycket större kunskaper i matte än högstadieeleverna har.

För att då återgå till TS här, så förutsätter jag att hon har läst en hel del matte på både högstadie och gymnasium för att ens var behörig till lärarprogrammet. Och för att då undervisa i matte på mellanstadiet lär hon nog ha tillräckliga kunskaper för att kunna långt mycket mer matte än de elever hon ska undervisa.

Till TS - jag förstår din frustration, men kan du inte hitta någon distanskurs på deltid att tenta av? Det behöver ju då inte kosta dig något extra att läsa in, tänkte jag.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

sen vill ju jag att lärarna ska kunna mer än vad eleverna ska lära sig..

Det kan jag lova att jag kan. Jag har 22,5 hp i matematik. Hade däremot verkligen tyckt det vore intressant med ytterligare 7,5 hp matematik ur specialpedagogisk vinkel istället för ytterligare en ren matematikkurs.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Min erfarenhet och alla mina kurser väger tydligen lätt. De går inte att värdera och omvandla till behörighet.
Samtidigt ska jag vara mentor och vägleda nyexade lärare med rätt behörighet, men som inte har en susning i hur man leder en klass, hur man ser till att individualisera undervisningen, hur man omvandlar all teori till praktik.

Det där var något som gjorde mig väldigt upprörd när jag läste till lärare. Jag fick obehöriga mentorer som skulle vägleda min VFU. De höll förvisso på att utbilda sig men jag hade större ämneskunskaper. Hur kan det ens vara möjligt att en obehörig får handleda?

Visst finns det lärare som är rena naturbegåvningar och klarar undervisa utan behörighet men det tragiska är de som inte vill skaffa sig behörighet. Visst slinker det igenom opedagogiska lärare men det är ju inte så att lärarutbildningen gör lärare sämre på att undervisa. Tänk om de som har fallenhet istället kunde skaffa sig behörighet kunna och höja statusen för lärare. Jag tror inte att de där 7,5 poängen kommer göra dig till en sämre lärare.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Här känner jag att jag vill lägga in en kommentar.

Jag började läsa till mattelärare för 15 år sedan. Klev av utbildningen av flera skäl, ett av dem var tidsbrist (fel fas i livet för studier), ett annat var att jag inte kunde motivera mig till mattestudier på den nivå som krävdes. Jag sa redan då att jag förstår varför det är brist på MaNo-lärare...
Jag är helt enig med dig om att man måste kunna ganska mycket mer än det eleverna ska lära sig. Men i mitt tycke så är nivån på högskolematten uppe i det blå. Min plan var att undervisa på högstadiet och redan efter att ha läst matten på gymnasiet (motsvarande dagens matte E) har man väldigt mycket större kunskaper i matte än högstadieeleverna har.

För att då återgå till TS här, så förutsätter jag att hon har läst en hel del matte på både högstadie och gymnasium för att ens var behörig till lärarprogrammet. Och för att då undervisa i matte på mellanstadiet lär hon nog ha tillräckliga kunskaper för att kunna långt mycket mer matte än de elever hon ska undervisa.

Till TS - jag förstår din frustration, men kan du inte hitta någon distanskurs på deltid att tenta av? Det behöver ju då inte kosta dig något extra att läsa in, tänkte jag.

Tack, Ameo.
Jag kommer att läsa dessa 7,5 hp på distans. Det låter som en futtig liten kurs, men när man undervisar på 100% som ändå ger en reell arbetsbelastning på minst 150% så tar det på krafterna. Extra surt att ägna denna energi åt något man redan vet inte tillför något till ens undervisning. Hade som sagt var mycket, mycket hellre velat få tillgodogöra mig en kurs som är riktad till lärare och som utvecklar mig och min undervisning istället.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Det kan jag lova att jag kan. Jag har 22,5 hp i matematik. Hade däremot verkligen tyckt det vore intressant med ytterligare 7,5 hp matematik ur specialpedagogisk vinkel istället för ytterligare en ren matematikkurs.

Om du verkligen gillar matten så ser jag inte varför 7,5 hp är något att yvas över. Det verkar snarare var en principsak för dig.

Och om det är så. So be it. Undervisa inte då.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Tack, Ameo.
Jag kommer att läsa dessa 7,5 hp på distans. Det låter som en futtig liten kurs, men när man undervisar på 100% som ändå ger en reell arbetsbelastning på minst 150% så tar det på krafterna. Extra surt att ägna denna energi åt något man redan vet inte tillför något till ens undervisning. Hade som sagt var mycket, mycket hellre velat få tillgodogöra mig en kurs som är riktad till lärare och som utvecklar mig och min undervisning istället.

Inget hindrar dig från att göra det fetstilta. Jag förstår verkligen inte problemet. Gör både ock! :idea:
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Det där var något som gjorde mig väldigt upprörd när jag läste till lärare. Jag fick obehöriga mentorer som skulle vägleda min VFU. De höll förvisso på att utbilda sig men jag hade större ämneskunskaper. Hur kan det ens vara möjligt att en obehörig får handleda?

Visst finns det lärare som är rena naturbegåvningar och klarar undervisa utan behörighet men det tragiska är de som inte vill skaffa sig behörighet. Visst slinker det igenom opedagogiska lärare men det är ju inte så att lärarutbildningen gör lärare sämre på att undervisa. Tänk om de som har fallenhet istället kunde skaffa sig behörighet kunna och höja statusen för lärare. Jag tror inte att de där 7,5 poängen kommer göra dig till en sämre lärare.

Nej, kunskap gör en inte till en sämre lärare. Det håller jag helt och fullt med om. Frågan är VAD för kunskap som är optimal att ägna sin tid och energi åt att läsa in?
Jag vet ju redan att mina 22,5 hp i matematik i kombination med 15 års erfarenhet enkelt borde kunna valideras om till en behörighet.

De flesta som argumenterar emot detta uttalar sig som om jag vore en nyexaminerad lärare utan matematik alls i bagaget - då förstår jag argumenten. De tycks dessutom utgå från att jag (och andra lärare) inte alls fortbildar oss under tiden vi arbetar. Jag har gått åtskilliga kurser, det är inte frågan om enstaka kvällsföreläsningar utan längre utbildningar både i matematik och andra ämnen genom åren. Skilllnaden är bara att dessa inte renderat högskolepoäng och inte kan räknas in.

Att vara lärare innebär att ständigt förkovra sig, fördjupa sina ämneskunskaper och utveckla sin förmåga att undervisa. Det är inte så att man tar examen och sedan står kvar på samma utbildningsgrad resten av sitt yrkesliv.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Inget hindrar dig från att göra det fetstilta. Jag förstår verkligen inte problemet. Gör både ock! :idea:

Det märks att du inte är lärare på grundskolan.
Jomenvisst, ge mig tiden (eller pengarna att ta tjänstledigt) så pluggar jag både ditten och datten vare sig det är nödvändigt eller inte.

Men om poängen med lärarlegitimation är att höja kvalitén på Sveriges lärare, så missar man poängen om man inte samtidigt tar sig tid att värdera och validera de lärare som redan finns på banan och som redan idag gör ett bra jobb. Om man har en lärarexamen i grunden och sedan har fortbildning och gedigen erfarenhet av att undervisa även i sådana ämnen som man faktiskt har poäng i, dock ej tillräckliga - så borde det inte vara omöjligt att omvandla denna kunskap och erfarenhet till en behörighet.

Som det är nu, så dränerar man skolorna på den kunskap som redan finns och jag är ganska övertygad om att det kommer att ta lång tid - om man nu någonsin lyckas - att fylla på med tillräckligt många nyutbildade matte/NO-lärare. Dessa saknar dessutom erfarenhet vilket tar några år att skrapa ihop så att ens teoretiska kunskaper verkligen omsätts i praktik i full kraft.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

kl

Det är akademiska studier man skall tillägna sig, anser jag. Det finns alldeles för mycket "man-vet-inte-vad-det-är-men-det-är-nog-bra"-fortbildning i skolan.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

kl

Det är akademiska studier man skall tillägna sig, anser jag. Det finns alldeles för mycket "man-vet-inte-vad-det-är-men-det-är-nog-bra"-fortbildning i skolan.

Ja du vet nog bäst. Akademiska kurser med entoniga föreläsare som inte är pedagoger utan som motvilligt lägger på sina 30 år gamla overheader inför oss andra för att få ut sina forskningspengar är ju mycket bättre. Alltid.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Det märks att du inte är lärare på grundskolan.
Jomenvisst, ge mig tiden (eller pengarna att ta tjänstledigt) så pluggar jag både ditten och datten vare sig det är nödvändigt eller inte.

Det skulle jag inte göra. Jag tror inte på kommenderad utbildning.

Men om poängen med lärarlegitimation är att höja kvalitén på Sveriges lärare, så missar man poängen om man inte samtidigt tar sig tid att värdera och validera de lärare som redan finns på banan och som redan idag gör ett bra jobb.

Där håller jag med dig! :bow: Jag skulle önska att valideringen är gedigen och där varje lärare på ett teoretiskt plan och med forskningshänvisning fick beskriva vad det är som gör dem till en lärare som bidrar till elevens lärande i ämnet som man haft i låt säga 15 år. Vidare skulle en lärarutbildare vara med och observera arbetet och delta i resonemang kring betygsättning. Det hade varit en validering som jag anser hade kunnat jämföras med, och kanske slå akademiska studier.

Om man har en lärarexamen i grunden och sedan har fortbildning och gedigen erfarenhet av att undervisa även i sådana ämnen som man faktiskt har poäng i, dock ej tillräckliga - så borde det inte vara omöjligt att omvandla denna kunskap och erfarenhet till en behörighet.

Absolut. Se mitt förslag ovan!

Som det är nu, så dränerar man skolorna på den kunskap som redan finns och jag är ganska övertygad om att det kommer att ta lång tid - om man nu någonsin lyckas - att fylla på med tillräckligt många nyutbildade matte/NO-lärare. Dessa saknar dessutom erfarenhet vilket tar några år att skrapa ihop så att ens teoretiska kunskaper verkligen omsätts i praktik i full kraft.

Helt sant. Det är mycket allvarligt och mycket bekymmersamt att rekryteringen av lärare i vissa ämnen är snart sagt omöjlig. Det beror på alla års slentrianmässiga och faktiskt oansvariga syn på det här med behörighet. Rektorer har inte, enligt min mening, varit tillräckligt noggranna i val av lärare för respektive ämnen.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Ja du vet nog bäst. Akademiska kurser med entoniga föreläsare som inte är pedagoger utan som motvilligt lägger på sina 30 år gamla overheader inför oss andra för att få ut sina forskningspengar är ju mycket bättre. Alltid.

Vetenskaplighet har den fördelen att det som sägs har prövats och problematiserats i så stor utsträckning att man inte endast kan avfärda det.

Vidare så anser jag att man inom högre utbildning får den skolning som krävs i analys och kritiskt förhållningssätt som kan vara avgörande för förmågan att undervisa.

Men det är min uppfattning.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Ja du vet nog bäst. Akademiska kurser med entoniga föreläsare som inte är pedagoger utan som motvilligt lägger på sina 30 år gamla overheader inför oss andra för att få ut sina forskningspengar är ju mycket bättre. Alltid.

För det du skall läsa så hade de kunnat lagt ut hundraåriga overheader med med god marginal, och en del av dessa som du säger entoniga föreläsare är de skickligaste och allra mest intressanta att lyssna till inom sitt område.

En mattekurs på 7.5p innebär några timmars självstudier och att skriva en tenta, vilket dessutom nog är det roligaste man får göra när det gäller matematik på lägre nivå.

Jag tror du kommer att tycka kursen blir kul, bara du ger den en chans!
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Det skulle jag inte göra. Jag tror inte på kommenderad utbildning.



Där håller jag med dig! :bow: Jag skulle önska att valideringen är gedigen och där varje lärare på ett teoretiskt plan och med forskningshänvisning fick beskriva vad det är som gör dem till en lärare som bidrar till elevens lärande i ämnet som man haft i låt säga 15 år. Vidare skulle en lärarutbildare vara med och observera arbetet och delta i resonemang kring betygsättning. Det hade varit en validering som jag anser hade kunnat jämföras med, och kanske slå akademiska studier.



Absolut. Se mitt förslag ovan!



Helt sant. Det är mycket allvarligt och mycket bekymmersamt att rekryteringen av lärare i vissa ämnen är snart sagt omöjlig. Det beror på alla års slentrianmässiga och faktiskt oansvariga syn på det här med behörighet. Rektorer har inte, enligt min mening, varit tillräckligt noggranna i val av lärare för respektive ämnen.


Är enig med dig i det mesta du skrivit ovan. I slutstycket menar jag dock att rektorerna inte kunnat göra några val.
Det finns - och har inte funnits på flera decennier - nog med lärare i matematik och NO-ämnen.
Vad detta beror på, finns det flera möjliga förklaringar till. Jag tror helt enkelt att den lön och status som läraryrket har idag, gör att andra yrkesvägar känns mer lockande för de studenter som har meriter nog för att göra dessa val.
Alltså borde man tidigt tagit sitt ansvar (vet ej vem "man" är i detta fall. Stat? Kommun? Rektor?) och se till att de lärare som visar intresse för matematik och NO fått möjlighet att läsa in de poäng som saknas för de åldersgrupper som de undervisar.

Just mellanstadiet är och kommer även i fortsättningen bli den del av skolan som kommer sakna behöriga lärare inom ma/NO. På lågstadiet är lärarna nämligen behöriga inom samtliga ämnen, på högstadiet undervisar du bara i "dina" ämnen, så har ju högstadiet alltid varit organiserat.
På mellanstadiet har bristen på ma/NO-lärare lett till att vi andra fått ta över denna undervisning oavsett vilken ämneskombination vi har i examen.

Självklart anser jag att det bör vara behöriga lärare inom alla stadier i skolan. Men nu har man med statens/kommunernas och rektorernas goda minne låtit det fortbli så här i drygt två decennier. Det må ha varit korkat av oss lärare att ständigt ställa upp, städa upp, försöka hålla skolan under armarna och göra även sådant vi inte borde göra - men nu har vi gjort det och gör det fortfarande. Jag tycker att det minsta man kan begära är att se till att erkänna de kunskaper vi tillägnat oss genom åren, återigen: värdera och validera dessa kunskaper och faktiskt kunna utfärda en behörighet även om några poäng saknas.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

För det du skall läsa så hade de kunnat lagt ut hundraåriga overheader med med god marginal, och en del av dessa som du säger entoniga föreläsare är de skickligaste och allra mest intressanta att lyssna till inom sitt område.

En mattekurs på 7.5p innebär några timmars självstudier och att skriva en tenta, vilket dessutom nog är det roligaste man får göra när det gäller matematik på lägre nivå.

Jag tror du kommer att tycka kursen blir kul, bara du ger den en chans!

Tack för uppmuntran, Anders!
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Är enig med dig i det mesta du skrivit ovan. I slutstycket menar jag dock att rektorerna inte kunnat göra några val.
Det finns - och har inte funnits på flera decennier - nog med lärare i matematik och NO-ämnen.
Vad detta beror på, finns det flera möjliga förklaringar till. Jag tror helt enkelt att den lön och status som läraryrket har idag, gör att andra yrkesvägar känns mer lockande för de studenter som har meriter nog för att göra dessa val.

Precis det har funnits en utbredd uppfattning om att det är så enkelt att undervisa att man inte ens behöver utbildning eller full behörighet för obehöriga kan minsann vara precis lika duktiga på att undervisa. Hur motiverar man en lärarstudent som får en obehörig handledare att själv skaffa sig behörighet?

Om du dessutom skaffar dig dina 7,5 poäng som du saknar så borde detta kunna vara ett argument för att höja din lön. Du är behörig, eftertraktad och dessutom så har du själv finansierat din behörighet.

Jag vet mycket väl att lärare fortbildar sig, underligt vore det väl ändå om de inte gjorde det. Det finns en anledning till att fortbildningen inte ger högskolepoäng. Ärligt talat så är inte 22,5 poäng särskillt mycket, det är knappt en hel termin, att det komplementeras med ytterligare 7,5 poäng ser jag inte som för mycket begärt. Antingen så har du redan goda förkunskaper och då blir det lätt att ta poängen eller också så har du det inte och då behöver du läsa kursen.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Precis det har funnits en utbredd uppfattning om att det är så enkelt att undervisa att man inte ens behöver utbildning eller full behörighet för obehöriga kan minsann vara precis lika duktiga på att undervisa. Hur motiverar man en lärarstudent som får en obehörig handledare att själv skaffa sig behörighet?

Om du dessutom skaffar dig dina 7,5 poäng som du saknar så borde detta kunna vara ett argument för att höja din lön. Du är behörig, eftertraktad och dessutom så har du själv finansierat din behörighet.

Jag vet mycket väl att lärare fortbildar sig, underligt vore det väl ändå om de inte gjorde det. Det finns en anledning till att fortbildningen inte ger högskolepoäng. Ärligt talat så är inte 22,5 poäng särskillt mycket, det är knappt en hel termin, att det komplementeras med ytterligare 7,5 poäng ser jag inte som för mycket begärt. Antingen så har du redan goda förkunskaper och då blir det lätt att ta poängen eller också så har du det inte och då behöver du läsa kursen.

Höja min lön? Skämtar du??? Är du lärare själv? Har du nånsin lyckats höja din lön genom att utbilda dig?
Detta är ytterligare en anledning till att man blir omotiverad. Det har aldrig hänt att kompetensutveckling höjt ens lön. Läste i en av facktidningarna att man inte ens önskar forskarutbildade lärare i skolorna. Det anses onödigt och den som hade ägnat sin tid åt att forska fick inte ett öre utöver vad alla andra fick.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Höja min lön? Skämtar du??? Är du lärare själv? Har du nånsin lyckats höja din lön genom att utbilda dig?
Detta är ytterligare en anledning till att man blir omotiverad. Det har aldrig hänt att kompetensutveckling höjt ens lön. Läste i en av facktidningarna att man inte ens önskar forskarutbildade lärare i skolorna. Det anses onödigt och den som hade ägnat sin tid åt att forska fick inte ett öre utöver vad alla andra fick.

Det är uruselt. :(

Förhoppningsvis blir det bättre nu i och med tydligare krav på utbildning. Men jag tycker öht att läraryrkets status hade kunnat höjas om lärarna själva stod för det de är bra på, att undervisa, leda och utveckla. Det finns tyvärr en jante-kultur som i sin värsta form går ut på att man som lärare skall anse att lärarjobbet är något som man själv rackar ned på.

Jag tycker mig ofta se lärare som i media talar nedsättande om sin egen förmåga. Nu senast var det att nya betygssystemet var för svårt och lärarna vet inte hur man sätter betyg. Inte ens lärare som ägnat hela yrkesliv åt betygssättning kunde förstå de nya direktiven.

DET missgynnar läraryrkets status och det är synd att lärarna själva förmedlar bilden av de ingenting kan och ingetning vill utveckla.

De riktigt duktiga lärarna, som har lyskraft och engagemang och verkligen gör skillnad, de tystas ofta ned av kollegiet.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Ett tips går in till rektorn och behär 5 veckors tjänsteledigt för att läsa upp din kompetens. Svårt att neka i tid att krav på behöriga lärare och brist på sådana. Knotar rektorn så förklara att eftersom du finansierar din behörighet så vill du varken riskera att jobbet eller studierna blir lidande. Fortsätt förhandla och se om rektorn kan tänka sig att kompromissa ser det inte ut så annars begär fem veckors tjänsteledigt läs dina 7,5 hp. Du blir inte lätt att ersätta kan jag säga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp