Bukefalos 28 år!

Vad är 15 års erfarenhet värt?

Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Jo men du vet, ibland måste man göra lite urkiga saker. Var glad att det inte var mer än en liten 7.5a! baserat på allt du skrivit på ämnet trodde jag att vi talade om typ 1½ års heltidsstudier med allt vad det innebär...
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Jo men du vet, ibland måste man göra lite urkiga saker. Var glad att det inte var mer än en liten 7.5a! baserat på allt du skrivit på ämnet trodde jag att vi talade om typ 1½ års heltidsstudier med allt vad det innebär...

Jag är OÄNDLIGT glad för det. Fast sur samtidigt.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Hade det handlat om 1,5 års heltidsstudier hade det varit mer begripligt att behörigheten inte var given. Det är just för att det är så lite, och för att jag tycker att många, långa år av praktisk erfarenhet borde spela roll som jag blir upprörd.

Utöver dessa 7,5 p så saknar jag helt poäng i engelska, vilket jag också undervisat alla dessa år. Där kan jag faktiskt acceptera att man inte bara kan gå efter erfarenhet utan att jag - om jag vill fortsätta undervisa engelska - borde skaffa min formell utbildning.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Din reaktion motsvarar inte riktigt vad det är du förväntas göra. Att läsa 7,5hp är egentligen inte en speciellt stor uppoffring. Lägg energin på att få din behörighet istället för att vara upprörd över att du tycker att systemet har sina brister. Systemet syftar ändå till något bra, att höja nivån på lärarna. Du tycker inte att det ger dig något, men det kan ju inte heller vara till någon nackdel att läsa några extra poäng. I fråga om tiden så är det ju helt och hållet en prioriteringsfråga.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Din reaktion motsvarar inte riktigt vad det är du förväntas göra. Att läsa 7,5hp är egentligen inte en speciellt stor uppoffring. Lägg energin på att få din behörighet istället för att vara upprörd över att du tycker att systemet har sina brister. Systemet syftar ändå till något bra, att höja nivån på lärarna. Du tycker inte att det ger dig något, men det kan ju inte heller vara till någon nackdel att läsa några extra poäng. I fråga om tiden så är det ju helt och hållet en prioriteringsfråga.

Jag tycker det här är både en rättvisefråga och en fråga om rimlighet.
Handlar det om att kvalitetssäkra lärarna? Knappast. För behörigheten och legitimationen hänger inte ihop med lärarens verkliga kunskaper och förmågan att lära ut.

Visst, jag läser mina förbaskade 7,5 p. De kommer INTE göra mig till bättre lärare. De kommer givetvis inte heller göra mig till en sämre lärare, men det finns en enorm skillnad mellan att inte ha läst matte alls och att ha nästan alla poäng och därtill 17 års erfarenhet av det jobb man faktiskt ska utföra efter examen.

Märk väl att jag inte förespråkar att "vem som helst" kan vara lärare, och att teori inte är nödvändig. Jag pratar rimlighet här.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Men det är väl bara att svälja att 15 (räknade fel: 17) års erfarenhet inte spelar någon roll. Det som spelar roll är 7,5 hp till i råräkning.

Min spontana tanke är att det inte alls är bortkastad tid. Det kan det aldrig bli. Jag förstår att du är bitter, jag tror dock du måste tänka om lite.

5 veckor är ju ingenting, värre vore det om du hade behövt göra om HELA utbildningen. ;)
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Min spontana tanke är att det inte alls är bortkastad tid. Det kan det aldrig bli. Jag förstår att du är bitter, jag tror dock du måste tänka om lite.

5 veckor är ju ingenting, värre vore det om du hade behövt göra om HELA utbildningen. ;)

Men frågan kvarstår om jag inte fattat denna diskussion helt fel - ska man göra detta på sin FRITID??? Jag anser inte det.

Den nya lärarutbildningen är - tack och lov en tillbakagång till de krav som en gång fanns dvs man måste ha ett ganska högt antal poäng i sin lärarexamen för att anses vara behörig i de ämnen man ska undervisa i. Så var det när jag tog ut min lärarexamen på åttiotalet. Mina kollegor har allihop läst enligt ett annat system vilket innebär att de har bara en brådel dvs ca 1/3 av de poäng som behövs i respektiva ämne för att vara behöriga. De tycker att två terminer i ett ämne är mkt. Jag tycker att det är -- ja inte så mkt. Men de är alltså behöriga i samtliga ämnen; matte, fysik, kemi och biologi eftersom det var så när de läste. Jag som har en ämneskompetens som är flera ggr högre än deras är ändå inte behörig i matte. Jag förstår att man inte kan dra tillbaka en behörighet som en gång har givits men om de skulle tagit ut en examen idag så hade de alltså fått läsa in ett ganska högt antal poäng.

Vem är mest lämpad att undervisa i matte/ NO?
och jag bryr mig inte - jag är urtrött å detta system
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Du måste tänka på att kanske hälften av eleverna i din mellanstadieklass har större fallenhet och begåvning för matematik än du. Alltså behöver du ett rejält teoretiskt försprång för att kunna fungera som lärare för dem.

Du skriver om övningar "för att lösa upp knutar hos eleverna". Hur tänker du stödja de elever som enkelt och snabbt löser mellanstadieuppgifterna och ropar efter fler, svårare och roligare uppgifter? De har samma rätt att få en en adekvat undervisning som de som har svårt för matte.

Derivator och integraler hör till basmatematiken, och något som jag trodde att alla som gått en studieförberedande linje på gymnasiet hade stiftat bekantskap med. Det här är tyvärr den trådstart på Bukefalos som gjort mig mest illa till mods någonsin.

Jag håller med ovanstående helt och fullt!
*KL*
Om jag tar mig själv som exempel så räknade jag ut mer än halva högstadiets matematikböcker redan under mellanstadiet. Om min lärare hade varit bättre insatt i matte hade jag nog kommit ännu längre eller om jag fått hjälp att uvecklas och sluppit fungera som extralärare åt de andra eleverna. När jag gick i skolan lades alla resurser på de som hade svårt för ämnena vi som hade lite talang fick vackert kämpa själva för att få nya utmanande uppgifter :(

Jag hade hoppats att lärarna kommit lite längre i sitt tänkande, men det är fortfarande "fult" att peppa de som är bra på teoretiska ämnen, råkar man vara bra på sport är det däremot helt ok...
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Nu halshuggs jag väl, men förtroendetiden är väl lämplig? Det är ju betald arbetstid.

Det är helt och fullt ett rimligt antagande.
MEN, idag förväntas vi göra allt för- och efterarbete som är kopplade till lektionerna på vår förtroendetid.
Snap! Så är de 10 timmarna borta med god marginal.

I tidernas begynnelse fanns något som hette USK (=undervisningsskydlighet). Denna innebar att lärarna hade ett visst antal undervisningstimmar att utföra per vecka. Det var olika många beroende på stadie, men jag tror att mellanstadiet hade ca 1050 minuter i veckan strax före USK:ens försvinnande. Detta innebär 26-27 st 40-minuterspass. Man förväntades lägga ner en viss tid på för- och efterarbete inför varje lektion. En del av denna kunde förläggas till skolans lokaler, en del kunde göras hemifrån. Att leta fram undervisningsstoff, kopiera, duka fram - därefter samla in, sammanställa, sätta upp och montera elevarbeten och liknande kan ju inte göras annat än i skolan.
Att läsa in sig på nytt undervisningsstoff, gå till biblioteket (numera tråla på Internet), konstruera eget undervisningsmaterial, kan man ju göra på annan plats under förtroendetiden.
Rättning gör man helst i skolan - inte kul att släpa på tunga elevhäften fram och tillbaka.

Idag har jag 1 240 undervisningsminuter. Enligt min rektor får jag planera och efterarbeta lektioner på förtroendetiden. De få luckor i schemat som finns, ska jag vara beredd att hoppa in och täcka upp för sjuka/VAB:ande/tjänstlediga kollegor. Det finns nämligen ingen vikariepool längre - kortare frånvaro ska lösas inom lärarlaget.
Efter att eleverna slutat har vi arbetslagsmöten, arbetsplatsmöten samt -tadaaa! Utvecklingssamtal samt de möten som är kopplade till åtgärdsprogram och elevhälsomöten. De föreläsningar och den fortbildning som erbjuds förläggs givetvis kvällstid.

Det finns i princip inga luckor till reflektion, planering och spontant samarbete mellan lärarna under schemalagd arbetstid. Förtroendetiden går åt till lektionsplanering samt ofta även till utvecklingssamtal fast det inte ska vara så enlig facket.

Så att plugga samtidigt som man arbetar heltid som lärare är inte "bara att". Jag gick handledarkursen (som också "bara" är på 7,5 hp) för några år sedan och det var drygt arbete att hinna läsa all litteratur och göra de skriftliga uppgifterna samtidigt som jag skulle hantera min klass.

När jag däremot gick första lärarlyftet så fick jag 50% nedsättning på tjänsten samtidigt som jag fick behålla 80% av lönen. Det var helt OK även om inte heller detta gav mig lönepåslag. Under dessa premisser studerar jag dock gärna. Nu var det sagt att den kursen skulle göra mig behörig som matematiklärare, men så blev det inte. Gamla lärarlyftet gav till slut inte behörighet, men väl hp. Bra för mig som fick 15 hp till, men de räcker ju inte.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Jag håller med ovanstående helt och fullt!
*KL*
Om jag tar mig själv som exempel så räknade jag ut mer än halva högstadiets matematikböcker redan under mellanstadiet. Om min lärare hade varit bättre insatt i matte hade jag nog kommit ännu längre eller om jag fått hjälp att uvecklas och sluppit fungera som extralärare åt de andra eleverna. När jag gick i skolan lades alla resurser på de som hade svårt för ämnena vi som hade lite talang fick vackert kämpa själva för att få nya utmanande uppgifter :(

Jag hade hoppats att lärarna kommit lite längre i sitt tänkande, men det är fortfarande "fult" att peppa de som är bra på teoretiska ämnen, råkar man vara bra på sport är det däremot helt ok...

...och jag som har en viss särbegåvning inom ett visst område hade en fantastisk lärare som gav mig utrymme att utvecklas utan att läraren för den saken var särskilt framstående inom det ämnet.
Det handlar inte alltid om teoretisk kunskap.

Det har länge varit en medveten linje att eleverna ska hjälpa varandra och att ingen ska "sticka ut". Tänk bara dessa åldersblandade grupper som var så populära under en period. Det är inte LÄRARNA som väljer dessa urbota puckade undervisningsmetoder utan vi är skyldiga att utföra det arbete vi åläggs. De som forskar och tänker ut smartheter att genomföra i skolorna har länge varit annat än lärare. Det som ser fint ut på papper fungerar inte alltid i praktiken hur vacker det än låter.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

KL

Jag håller inte med eftersom 45 timmar i veckan är ganska mycket tid.

Du säger att du undervisar ca21 timmar i veckan
Sedan har du 14 timmar till på arbetstid och ytterligare 10 hemma.

Det är inte så många yrkesgrupper som har så mycket tid utöver den tid de arbetar med sin "huvudsyssla".
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

kl.

Citat från en känd och hyllad gymnasiematematiksida:
"Här förklaras gymnasiematten utan vrickade härledningar och bevis som oftast bara krånglar till det hela."


Den inställningen kanske förklarar kommentar i kursutvärderingarna liknande denna som jag stött på:
"Kurslitteraturen föråldrad och opedagogisk, dessutom med grekiska bokstäver för att krångla till det ytterligare."

Det senare citatet tyckte jag var ganska kul faktiskt när jag läste det.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Men jag kan tänka mig att undervisning för lärare är väldigt koncentrerad tid, den är inte riktigt jämförbar med "normal" arbetstid.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

KL

Jag håller inte med eftersom 45 timmar i veckan är ganska mycket tid.

Du säger att du undervisar ca21 timmar i veckan
Sedan har du 14 timmar till på arbetstid och ytterligare 10 hemma.

Det är inte så många yrkesgrupper som har så mycket tid utöver den tid de arbetar med sin "huvudsyssla".

Blir det så?
Schemalagd arbetstid på 35 timmar blir:
Mån onsdag och fredag: 7.20-14.40 = 6 timmar 20 min/dag.
Tisdag & torsdag: 7.20-16.30= 8 t 10 min/dag

Eleverna börjar klockan 8.00 och slutar klockan 14.00.

Morgonens 20 minuter går till att stämma av dagen och fylla igen luckor efter sjuka/VAB:ande kollegor.

Innan man fått ut alla elever ur klassrummet efter kl 14 så har det gått ca 15 minuter, sedan ska man själv samla ihop sina papper, stänga av Smartboard etc, tar ca 15 minuter till.
Tisdag och torsdag har vi möte från klockan 15.00-16.30. Ena är för arbetslaget (planera teman eller besvara frågor kring allt möjligt som rektorn bestämt) andra är för hela enheten - alla arbetslag. Det brukar vara information samt en del grupparbeten kring sådant som idag kallas skolutveckling.

Detta innebär att den tid jag kan bestämma över någotsånär själv, är mån, ons och fredag mellan ca 14.30-14.40. Där ska utvecklingssamtal etc rymmas.
Du förstår själv varför de till slut hamnar på min förtroendetid.

25 elever som ska ha utvecklingssamtal tar ganska mycket tid. Det kan du räkna ut på egen hand. Sedan kommer uppföljningarna och åtgärdsprogrammen, möte med elevhälsa, soc etc. Utöver detta ska jag se till att författa skriftliga omdömen i samtliga ämnen, samt lokala pedagogiska planeringar som ska publiceras på skolwebben.

Nej. Det blir inte mycket kvar av förtroendetiden idag.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Men jag kan tänka mig att undervisning för lärare är väldigt koncentrerad tid, den är inte riktigt jämförbar med "normal" arbetstid.

Håller med. Jag är i princip i koma när undervisningen är över vissa dagar.
Har jobbat som sekreterare innan jag fick den ljusa idén att plugga till lärare. Inte ens när det var bokslut arbetade jag så intensivt som det kan bli när jag undervisar. Dagens elever sitter liksom inte och väntar på sin tur, tysta och beskedliga. Det är bara se till att leverera och vara på alerten varje sekund annars barkar lektionen åt pipan.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Självfallet ska en lärare ha utbildning i det man ska undervisa i!

Det som är fel här är väl att din arbetsgivare har låtit dig undervisa i matte i 15 år utan att du har erforderlig utbildning! Det borde ju aldrig ha fått ske från början! Jag menar inte detta som kritik mot dig - du har givetvis gjort det bästa av situationen - i likhet med alla andra lärare som har satts på undervisning de inte är utbildade för!

Om din arbetsgivare vill att du ska fortsätta ha matte ska ag givetvis se till att du får den fortbildning du behöver på betald arbetstid. I andra fall ska du undervisa i det du är utbildad för och inget annat! Vill du själv ha matte i framtiden så får du sätta dig på skolbänken och ta de poäng du behöver!

Som jag ser det är det hög tid att rensa upp "kvackningsträsket" - ska måluppfyllelsen höjas måste undervisningen bedrivas av 100% behöriga lärare!
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Självfallet ska en lärare ha utbildning i det man ska undervisa i!

Det som är fel här är väl att din arbetsgivare har låtit dig undervisa i matte i 15 år utan att du har erforderlig utbildning! Det borde ju aldrig ha fått ske från början! Jag menar inte detta som kritik mot dig - du har givetvis gjort det bästa av situationen - i likhet med alla andra lärare som har satts på undervisning de inte är utbildade för!

Om din arbetsgivare vill att du ska fortsätta ha matte ska ag givetvis se till att du får den fortbildning du behöver på betald arbetstid. I andra fall ska du undervisa i det du är utbildad för och inget annat! Vill du själv ha matte i framtiden så får du sätta dig på skolbänken och ta de poäng du behöver!

Som jag ser det är det hög tid att rensa upp "kvackningsträsket" - ska måluppfyllelsen höjas måste undervisningen bedrivas av 100% behöriga lärare!

Det trista är ju att de som planerar och bestämmer aldrig nånsin får stå till svars för sina misstag.
Jag inser att vi lärare varit naiva och rakt av dumma i huvudet som räddat situationen för de ansvariga genom att ta på oss arbete utan att ställa krav på att få utbildningen betald.
Jag hade för egen del mycket gärna gått en längre mellanstadielärarutbildning om sådan hade funnits. Det var ju inte min idé att begränsa mig till ett fåtal ämnen.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Det trista är ju att de som planerar och bestämmer aldrig nånsin får stå till svars för sina misstag.
Jag inser att vi lärare varit naiva och rakt av dumma i huvudet som räddat situationen för de ansvariga genom att ta på oss arbete utan att ställa krav på att få utbildningen betald.
Jag hade för egen del mycket gärna gått en längre mellanstadielärarutbildning om sådan hade funnits. Det var ju inte min idé att begränsa mig till ett fåtal ämnen.

Håller med dig till 100%! Problemet ligger i att arbetsgivaren inte respekterar Skollagstiftningen och tycks anse att det inte spelar ngn roll om läraren har en adekvat utbildning för det läraren ska göra. Tyvärr har Skollagens bestämmelser om behörighet under lång tid hamnat på tvärs med lärarens arbetsskyldighet. Läraren har med andra ord inte kunnat vägra utan att faktiskt riskera att bli av med jobbet! Att 1-7 lärare skulle vara klasslärare har aldrig varit meningen. Tanken var att två 1-7 lärare ( en sv+so och en ma+no) skulle arbeta tillsammans och kompletteras av lärare i eng mm. Problemen hopade sig dock när för få sökte till ma/no och Lärarutbildningarna istället fyllde alla platser med sv/so och ag använde alla 1-7 som klasslärare!
Legitimationen innebär förhoppningsvis ett stopp för denna slags missbruk av lärare + att inte vem som helst inte kan kalla sig lärare!
Detta leder förhoppningsvis att till lönerna höjs och att lärarutbildningen blir attraktiv igen!
Om lärare sedan får den tid som behövs för att undervisa med kvalitet så kommer med all sannolikhet måluppfyllelsen att öka!
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Återkoppling:

Yes, jag genomled 7,5 hp matematikkurs på onödigt hög nivå.
Det kändes alldeles för tydligt att det är 20 år sedan jag läste matte C på gymnasienivå. Att då sätta sig in i matte D-E-nivå sådär från noll till hundra, var vare sig särskilt roligt eller lätt. Men det gick så nu har jag mina 7,5 poäng som saknades för behörighet att undervisa matematik på mellanstadiet.

Kommer min undervisning bli effektivare eller bättre efter denna kurs? Svar: Nej.

Känns det som den låg på rätt nivå för att utveckla den undervisning som man bedriver på mellanstadiet? Svar: Nej.

Hade någon annan mattekurs, t ex den jag först önskade men inte fick välja (matematik ur specialpedagogisk synvinkel) tillfört mer? Svar: Definitivt!

För att inte låta helt negativ så kan jag ändå berätta att den känsla jag brukar försöka förklara för mina elever för att motivera fortsatt kämpande, infann sig: VAD DET ÄR SKÖNT NÄR DET ÄR ÖVER!!!! Det var skit, pest och elände, men jag klarade det.

(Dock hade jag hellre känt känslan efter en svår kurs som på riktigt ger mig ytterligare verktyg i undervisningen).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp