Vad är 15 års erfarenhet värt?

Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Kanske helt ot, men har inte lärarna nyss fått en hyfsad löneförhöjning?
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Höja min lön? Skämtar du??? Är du lärare själv? Har du nånsin lyckats höja din lön genom att utbilda dig?

Nej jag skämtar inte. Nej jag hoppade av lärarutbildningen men har vikarierat. Jag jag har lyckats förhandla upp min lön genom att utbilda mig. Att vara fullt behörig är definitivt ett argument för att försöka få igenom en löneförhöjning.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Nej jag skämtar inte. Nej jag hoppade av lärarutbildningen men har vikarierat. Jag jag har lyckats förhandla upp min lön genom att utbilda mig. Att vara fullt behörig är definitivt ett argument för att försöka få igenom en löneförhöjning.

Men jag tror Litenvit syftade på fortbildning inom sitt ämne. En bekant till mig skaffade sig magisterexamen i historia, men hon har inte fått bättre lön än sina kollegor som endast har en kandidatexamen.

Själv har jag mer utbildning än mina chefer inom flera områden. Tyvärr har utbildningen ingen större relevans vid lönesättning.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Det är givetvis ingen garanti för en löneförhöjning framför allt inte om arbetsplatsen inte efterfrågar vidareutbildningen. Men i detta läget är det så att skolan måste ha behöriga lärare och det är brist på sådana. Den som skaffar sig behörighet har alltså läge att förhandla upp sin lön, det går att diskutera redan innan man tar tjänsteledigt för att läsa upp sin behörighet.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Det är givetvis ingen garanti för en löneförhöjning framför allt inte om arbetsplatsen inte efterfrågar vidareutbildningen. Men i detta läget är det så att skolan måste ha behöriga lärare och det är brist på sådana. Den som skaffar sig behörighet har alltså läge att förhandla upp sin lön, det går att diskutera redan innan man tar tjänsteledigt för att läsa upp sin behörighet.

Absolut. I det avseendet så förstår nog samtliga arbetsgivare att de måste lätta på plånboken.

I min bekantas fall så var det så att hon skaffade sig magistern eftersom hon är så oerhört intresserad av historia och gillar att skriva. Hennes arbetsgivare däremot, ansåg precis som du skriver, att hennes utbildning inte gjorde skillnad i kvalité för skolans elever (vilket man givetvis kan diskutera).

Nu, med nya lagen och förordningarna så har hon iaf större chans att vara den som är ämnesansvarig och har ett större inflytande i val av vad skolan skall köpa in för undervisningsmaterial etc. Det ansvaret kan säkert resultera i lite mer lönepåslag, trots allt.

Det som är sorgligt är att en rektor inte premierar universitetstudier tydligt och konsekvent. Det kan vara ett sätt att skapa normer för vad vidareutbildningen skall leda till, och då menar jag att det skall synas i undervisningen att läraren har djupa kunskaper i sitt ämne.

Att slentrianmässigt skicka lärare på föreläsningar om ditt och datt utan tydligt syfte och inte kräva återkoppling, uppföljning, det är ett enormt resursslöseri.

Jag ser fortbildning som på ett individuellt plan kan vara fördjupade ämneskunskaper (akademiskt), men som ur ett perspektiv av pedagogik skall ske på ett gruppplan för hela skolan. Det är viktigt att en hel arbetsgrupp tillsammans skaffar sig fördjupade kunskaper och teoretisk förankring i forskningen. Givetvis skall även denna utbildning vara akdemisk.

Men själva knäckfrågan är hur lärarna lönesätts individuellt och vilka lönekriterier som gäller för maximal löneutveckling. Det måste kopplas till skolans behov.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Ett problem som tidigare fanns var att en obehörig lärare var billigare än en behörig och därför kunde en skola behålla en obehörig lärare genom att inte så aktivt söka efter en behörig. Nu får de inte det längre och det kommer förhoppningsvis leda till fler utbildade lärare, högre status för de utbildade och även högre lön eftersom skolan inte längre kan behålla de obehöriga. Ett tag fanns det till och med arbetslösa lärare för att obehöriga satt på kontrakt över ex en termin. Skolan kunde göra så för att "garantera" att de hade en lärare. Jag tror att de som saknar några få poäng har allt att vinna på att bli behöriga idag.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Du förbättrar definitivt din position vid löneförhandlingen om du blir formellt behörig i ett ämne där det är brist på behöriga. Med ynkliga fem veckors studier på en nivå som du antyder att du redan behärskar, får du ett tungt argument vid nästa lönerevision.

Studierna behöver inte bli jobbigare än att gå igenom en gammal kurs-tenta per helg, och gå upp och tenta på riktigt efter fem veckor. En bra matematiklärare ska vara så pass road av ämnet att det faktiskt är njutbart att sitta på sin kammare och brottas med uppgifterna. Det gäller ju en begänsad arbetsinsats, som visst kan löna sig inte bara personlighetsmässigt utan även så att det märks i plånboken.

Efter påsk vill vi höra att du klarat den lilla tentan, och sedan ska vi hjälpa dig med argumentationen vid löneförhandlingen!
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Det märks att du inte är lärare på grundskolan.
Jomenvisst, ge mig tiden (eller pengarna att ta tjänstledigt) så pluggar jag både ditten och datten vare sig det är nödvändigt eller inte.

Duger det att vara lärare på gymnasiet, då? Både jag och kollegor till mig läser för närvarande vid sidan av våra 100 %-tjänster. Jag läser för närvarande en 30 hp-kurs på halvtid. Visst är det slitigt ibland, men det är klart det går! Man kan lämna in saker för sent, för man har inte pressen att nå ett visst antal poäng för att fortsätta få CSN, och man kan göra en del i början av terminen och i slutet av terminen. Och framför allt är det ju galet roligt att lära sig nya saker! Det är ju därför jag blev lärare - för att försöka förmedla den kärleken och lusten till ny kunskap.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Duger det att vara lärare på gymnasiet, då? Både jag och kollegor till mig läser för närvarande vid sidan av våra 100 %-tjänster. Jag läser för närvarande en 30 hp-kurs på halvtid. Visst är det slitigt ibland, men det är klart det går! Man kan lämna in saker för sent, för man har inte pressen att nå ett visst antal poäng för att fortsätta få CSN, och man kan göra en del i början av terminen och i slutet av terminen. Och framför allt är det ju galet roligt att lära sig nya saker! Det är ju därför jag blev lärare - för att försöka förmedla den kärleken och lusten till ny kunskap.

Det är just det som är grejen: det är roligt att lära sig NYA saker.
Tyvärr är det inte så i det här fallet.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Duger det att vara lärare på gymnasiet, då? Både jag och kollegor till mig läser för närvarande vid sidan av våra 100 %-tjänster. Jag läser för närvarande en 30 hp-kurs på halvtid. Visst är det slitigt ibland, men det är klart det går! Man kan lämna in saker för sent, för man har inte pressen att nå ett visst antal poäng för att fortsätta få CSN, och man kan göra en del i början av terminen och i slutet av terminen. Och framför allt är det ju galet roligt att lära sig nya saker! Det är ju därför jag blev lärare - för att försöka förmedla den kärleken och lusten till ny kunskap.

Samma här. Jag har läst på halvtid vid sidan av jobbet sedan 2007. Men när jag slutar med det, nästa termin - då vill jag ha häst! :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

*kl*

Jag vet inte hur det funkar så jag skriver min fundering o sedan får ni dissa den bäst ni kan.

Kan man tenta av direkt? Bara göra själva tentan eller måste man gå kursen på 7,5 hp?
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

*kl*

Jag vet inte hur det funkar så jag skriver min fundering o sedan får ni dissa den bäst ni kan.

Kan man tenta av direkt? Bara göra själva tentan eller måste man gå kursen på 7,5 hp?

Vet faktiskt inte. Ibland går ju det.
Men riktigt helt smärtfritt kommer det inte att bli för mig att återigen sätta mig in i matematik jag inte använt på åratal. Jag minns inte och jag tyckte faktiskt inte det var helt plättlätt fast jag klarade det förut.

Under min tid som lärare har jag ju mest grottat in mig i hur man får barn att förstå, att reflektera kring vilka övningar som är bortkastad tid och vilka som faktiskt ger resultat, exakt vad som kan vara stötestenarna när man introducerar något nytt för klassen t ex när eleverna konfronteras med bråk-deciamaltal-procent osv osv. Det är ju något helt annat än att bara råräkna och trots att jag givetvis ska kunna mer än eleverna så har det jag ska sitta och räkna på högskolekursen väldigt lite att göra med det jag gör till vardags i mitt arbete.

Men det är väl bara att svälja att 15 (räknade fel: 17) års erfarenhet inte spelar någon roll. Det som spelar roll är 7,5 hp till i råräkning.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

men ändå, det är ju ynka 7.5 hp! det är ju absolut inte ogörligt! kan du inte dra av skiten en sommar bara och få det gjort?
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Det är just det som är grejen: det är roligt att lära sig NYA saker.
Tyvärr är det inte så i det här fallet.

Menar du att du har läst kursen innan? Jag trodde det var 7,5 hp som du saknar?

Jag förstår inte hur det kan vara komplett ointressant att repetera eller friska upp kunskaperna i ett ämne som du uppenbarligen finner intressant och givande? Kunskap är färskvara.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Jag läser också på min fritid, avancerad nivå ca tredjedels fart om man inte räknar med all tid jag lägger på studierna under loven. Men då läser jag det jag vill läsa. Det betalar jag själv i form av missad fritid dvs inget TV tittande, inga andra fritidsintressen förutom hästen. En stor del av min lediga tid går åt till studier, så visst kan man göra det om man jobbar som lärare. Men det är en avkoppling för mig.

Jag anser inte att jag ska känna mig tvungen att fortbilda mig på min fritid för att kunna fortsätta att undervisa i matte. Om min arbetsgivare är intresserad av att jag ska göra det så får de betala det. De får vara glada att den fortbildning jag gör, på min fritid, i ett ämne jag redan är behörig i, verkligen ger mina elever något extra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp