Vad är behovet?

M

mellis

Har en fjording på 2 1/2 år som står på 51,5 MJ och 329 g smrp.
Nu undrar jag om det finns någon som kan räkna ut om det behovet "bör vara" hennes rätta eller om det är lite för mycket energi? Jag tycker nämligen att hon blir rundare och rundare. Så min fråga är alltså om jag kan lägga henne på lite mindre MJ utan att hon tar skada, och hur mycket i så fall? Beräknad vuxenvikt är ca 400 kg och hon går inte i något fysiskt arbete.
 
Om man räknar efter tabeller så behöver hon ca 45 MJ så du kan nog sänka lite med gott samvete. Men tänk på att hennes grovfoderbehov måste vara täckt.

Behöver hon inte mer protein?

mvh Jessica
 
Okej. Tack!!
Jag vet att hon inte står på så hög kvot nu, (ca 6,4) men jag tror den är rätt okej för henne. När hon var yngre fick hon mer proteiner, men hon får inte riktigt lika mycket denna vinter som tidigare.
Men hon ska kanske ha mer egentligen. Någon annan som vet???
 
Hejsan! Frågan är står din fjording bara? För hästen räknas ju fortfarande som unghäst. Underhållsbehovet är 50 Mj då om hon bara står. Då blir ju smrp 300.
 
Oj, jag glömde resten av svaret. Så du kan säkert ge det du ger med gott samvete. 45 Mj ska en vuxen häst i underhållsbehov som jessica skrev så det är fel.
 
Hallå! Unghäst kvot 6,5 oavsett om den står eller inte!

mellis: 50 MJ är det enligt tabellerna, men du kan ju sänka nåt-några MJ, men ha proteinet på 6,5...
 
Oj! :bow: Glömde unghästen själv där när jag skulle räkna ut smrp. Sorry!
Tänkte bara på Mj att det inte skulle bli för mycket eller för lite. Så kan det gå.......
Men det är bra du Nina att du alltid är allert. :D
Alltså 50 Mj x 6,5 = 325 smrp. Rätt ska vara rätt. :o
 
Jag läste någonstans (kommer inte ihåg var) att unghästar mellan 13 och 36 månader ska ha en kvot på 7? (3-6 mån kvot på 10 och 7-12 kvot på 8) Stämmer inte det? :confused:

Jag trodde också att unghästars underhållsbehov beräknas på vuxenvikten, på samma sätt som för vuxna hästar. :o

Vill gärna göra rätt om jag ska våga mig på att räkna för unghästar i fortsättningen.

mvh Jessica
 
Det är en jättekrånglig formel för unghästars behov, men som tur är så finns en tabell i SLU-häftet man kan beställa.

Kvoterna är för unghästar:
3 mån: 13
6 mån: 9,5
12 mån: 7
18 mån: 6,5

De räknas som unghästar(utfodringsmässigt!) till 36 månaders ålder, men många fortsätter ju växa en del efter det, så där får ju ögonen vara med ordentligt då kvoten kan behöva ligga kvar på 6,5. Även innan detta, när man ska gå ner till 6,5 t.ex.- koll koll koll.. Och övergången ska ju ske gradvis såklart. Inte 17 månader och 30 dagar = kvot 7, nästa dag- 18 månader, kvot 6,5. :cool:

Sen har vi kalciumbehovet som är 0,5 upp till 24 månader, och magnesium 0,1 upp till 24 mån.
 
Vad tycker du om Freefarms sida för unhästar då? Den stämmer ju inte riktigt överens med SLU-häftet då.

Har ungästar lägre Mg-behov än vuxna hästar? :confused:

mvh Jessica
 
Från början hade jag tänkt ha en kvot på 6,5 och räknade på 50 MJ och 325 g smrp, men nu blev det lite mer MJ i förhållande till protein och då sjönk ju kvoten något. Men jag ska nog försöka sänka energin en eller ett par MJ och då rättar ju kvoten till sig också. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 025
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 697
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 228

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp