vad är betäckningsrapport??? *mer pass*

T

Tokmaja

Sitter här och ska skicka in papprena för att få pass till mitt gamla halvblod och på det då som ska stämma på henne står det såhär:

"ÄLDRE HÄSTAR MED SVENSK HÄRSTAMNING
Skicka in en betäckningsrapport och signalementsbeskrivning och om hästen bytt ägare, något som styrker ägarbytet (kvitto/köpekontrakt etc.). Från och med år 2006 krävs chipmärkning och DNA-prov för registrering av äldre hästar. "

Har ju hennes gamla registreringsbevis, är det inte det som ska skickas in??

Och så står det att köpekontraktet ska skickas med, men jag har inget köpekontrakt!! Ett kvitto från banken att förra ägaren fått mina pengar är allt jag har...
*suck* alltid något som ska krångla förståss när man väl tror att man gör allt rätt...
 
Sv: vad är betäckningsrapport??? *mer pass*

Tror att jag rett ut allt utom det här med köpekontraktet nu.. hur sjutton ska jag göra med det???
Det är ju över 10 år sedan jag köpte hästen också... :smirk: känns ju inte så aktuellt att skriva ett nu...
 
Sv: vad är betäckningsrapport??? *mer pass*

Skulle gissa att det med betäckningsrapport osv gäller om hästen inte blivit registrerad tidigare öht.
Din är ju registrerad så då ska ju bara gamla reg-boken bytas mot ett hästpass... Skrev ni inte in på "ägarbyten" i gamla registreringsbeviset när du köpte hästen?
 
Sv: vad är betäckningsrapport??? *mer pass*

nej tyvärr blev det aldrig gjort...
 
Sv: vad är betäckningsrapport??? *mer pass*

Nån som har tips på hur sjutton jag ska lösa kvittofrågan...
Kan ju skicka ner papper till förra ägaren nu och göra nått "fejk" men det känns ju inte helt rätt det heller :smirk: ....
 
Sv: vad är betäckningsrapport??? *mer pass*

Ring ASVH och säg som det är. Att du inte har ngt kvitto. De måste ju ha stött på det problemet tidigare, för hästägare måste ju tex ha fått sina hästar, och då finns det ju inget kvitto alla ggr. Eller att som i ditt fall, inget kvitto skrivits och säljaren med åren gått och dött och inte kan skriva ngt kvitto.

Var du tvungen att ha med den sk betäckningsrapporten? Jag skickade bara pålles gröna reg bevis.
 
Sv: vad är betäckningsrapport??? *mer pass*

Vi hade inte heller fått förra ägarens underskrivt på ett ägarbevis, så vi fick ett sånt av asvh och skickade det ill fd ägaren som skrev under i efterhand.
Vi hade köpekontrakt men man måste ju ha ett ägarbevis. Sedan skickade vi in ägarbeviset, det gröna registreringspapperet med stammen på och hennes konturdiagram. Sedan fick vi tillbaka passet och ägarbeviset.
 
Sv: vad är betäckningsrapport??? *mer pass*

Hur fick du tag på ett sådant då??
Ringde du till dem eller finns det att skriva ut?

Det kräver ju i of också att man har nån sort kontakt med förra ägaren, tycker på nått sätt att de borde ha något sätt för det också.. det är ju inte alla som vet nått alls om förra ägaren efter att de köpt hästen!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vad är betäckningsrapport??? *mer pass*

Vet inte ens vad betäckningsrapport är än :smirk: men det står ju att det ska med... men jag har bara hennes gröna papper, det är allt...
Har ju bankkvittona i of men jag antar att man inte tar sig långt med dom...
 
Sv: vad är betäckningsrapport??? *mer pass*

kopparberg skrev:
Ring ASVH och säg som det är. Att du inte har ngt kvitto. De måste ju ha stött på det problemet tidigare, för hästägare måste ju tex ha fått sina hästar, och då finns det ju inget kvitto alla ggr. Eller att som i ditt fall, inget kvitto skrivits och säljaren med åren gått och dött och inte kan skriva ngt kvitto.

Om inte annat så komme de få ett samtal från en sådann imorgon, jag fick ett brev om att jag inte hade skickat med kvitto/köpekontrakt, men snälla det var över tio år sedan jag köpte hästen och jag har tyvärr inte den allra bästa ordningen på mina papper :crazy:.
Något som är lite märkligt i sammanhanget är ju att stoet avkommor är registerade på mig, de ska ju endast registeras på stoägaren om inga andra handlingar inkommer, inga andra handlingar har inkommit (typ att jag har haft hästen på foder för avel eller likande) utan där har jag bara godkänts som ägare av hästen rakt av utan några som helst bevis på att jag är det.
 
Sv: vad är betäckningsrapport??? *mer pass*

ja jag har ju också haft min i över 10 år.. har i of inga föl på henne, men det måste ju finnas folk som har haft hästarna längre än så och köpekontrakten har försvunnit...
 
Sv: vad är betäckningsrapport??? *mer pass*

Jag har pratat med ASVH idag, ingen från registeringenv ar där så jag fick ett käsckt förslag frpån mannen som svarade att skicka in en kopia på mitt försäkringsbrev på hästen för det KANSKE registratorn godtog, detta är jag dock väldigt frågande till, det är väl inte enbart ägaren till en häst som kan stå för försäkringen??

När jag tog upp det här med att mitt stos avkommor inte har varit några problem att registrera på mig trots att jag uppenbarligen inte ager stoet eftersom jag inte har kvar kvittot efter "hundra år" :crazy: så svarade han inte alls utan mumlade på om försäkringbrevet.

Jag ska ringa ikvälligen, de hade tydligen extra öppen emllan 18-21 på osndagar på registreringsavdelningen.

men visst måste de vara msssor med häster var köpekonrakt/kvitton har försvunnit genom tiden, vad jag vet så behöver bara företag spara "kvittenser" i 10 år inet tusan ska en privatperson behöva spara längre för att kunna ebvisa att de köp något för 15 år sedan???
 
Sv: vad är betäckningsrapport??? *mer pass*

Jag ringde till ASVH och de skickade upp ett sådant till mig som vi sedan ringde upp förra ägaren som kanske inte tyckte det var jättekul att bli påmind igen, men h*n skrev iaf under det och skickade tillbaka det.
 
Sv: vad är betäckningsrapport??? *mer pass*

jag mejlade dem och frågade och fick svaret att jag skulle skicka med ett brev från någon som kände till oss sedan gammalt och som vet att jag ägt hästen länge och som då även skriver under, på heder och samvete, att så är fallet!
Så jag får väl hitta någon gammal vän som känner oss som kan skriva på :bump: !
 
Sv: vad är betäckningsrapport??? *mer pass*

Jag har en halvblods valack på 14 år, han är min foder häst. När jag ordnade med hans pass så skickade jag in: registrerings beviset, konturdiagramet och en ansökan om pass. Då fick jag en lapp om komplitering för att sytka ägaren på hästen. Ringde ägaren och sa det och de hade ju inget kvitto på hästen, det var 10 år sedan de köpte den. Men då räckte det att hon faxade in försäkrings papparen. Så i vårat fall så räckte det med ett försäckrings papper för att ägaren skulle godkännas.
Ni kan ju prova det, asvh har säkert gjort så för att det är enkelt eller något sånt. För oftas är det jju den som betalar försäkringen som äger hästen.
Lycka till...
 
Sv: vad är betäckningsrapport??? *mer pass*

Men har du licens på hästen som du står på som ägare? Borde inte det räcka?
 
Sv: vad är betäckningsrapport??? *mer pass*

Dessutom så är man inte skyldig att lagra kvitton mer än 10 år!
Jag hade kvar kvittot på min gammelpålle som jag betalade i januari 1990.
På det stod "1 st häst No Name". Och så två namnteckningar. Det dög! :smirk:
 
Sv: vad är betäckningsrapport??? *mer pass*

Bankkvittona räcker säkerligen! Mitt kvitto var ju inte så mkt mer!
Jag skickade bara in kvitto och gröna reg beviset. Så det måste ju räcka för din häst också!
 
Sv: vad är betäckningsrapport??? *mer pass*

Jag pratade med dem igår igen och "pga av akomorna" så behöver jag inte skicka in något köpekotrakt eller kvitto.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 154
Senast: Smedholt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 034
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 339
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Är mest lite nyfiken efter att ha tittat i Herr Hästs pass tidigare idag. Vilka formkrav ställs på ett pass och hur noga är det...
2
Svar
35
· Visningar
2 709
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp