Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Men att tillskriva Flashback några egenskaper förutom oseriöst skvallerum är tveksamt. Finns det överhuvudtaget något annat än konspirationsfanatiker, rasister och andra mer eller mindre stolliga personer som hänger där?

Vad gör buke mer seriöst?
Flashback är sveriges största forum och självklart finns det både seriösa och icke seriösa människor där precis som på alla forum.
Jag vet dock inget forum som har hjälp någon mer än vad flashback har.
Finns alltid nån som har svar på frågan där! Och då menar jag inte trådstartar likt "Killen kollar mycket på mig, är han kär i mig?"
Sånna seriösa trådar kan man ju överlämna till andra forum :cautious:
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

När grävarna på Flashback avslöjat den fejkande naturfotografen fick de pris av Sveriges Radio och hedersomnämnande av guldspadejuryn (Föreningen grävande journalister).
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

KL

Jag tycker både Facebook och Flashback är hemskt när det gäller identitetsspridning.
Jag hade ett mindre företag förut, blev uthängd på Facebook som djurplågare pga en lögn från en missnöjd kund. Förstörde hela mitt företag och nästan mig också, inbrott i mitt hus, förstörelse av bil, mordhot, osv. När jag precis börjat hämta mig från denna förödande händelse så drog tjejen igång samma process igen, ett par dagar senare var det över 10.000(!) delningar på Facebook och alla mail om djurplågare och att jag måste dö osv började ramla in igen.

Folk vet inte hur förödande en enda liten delning kan göra på en sida som Facebook, speciellt när man bara delar vidare något som man inte har källkritik på utan bara delar för delandets skull ungefär. Hemskt.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

KL

Jag älskar Flashback och har så gjort sedan jag först surfade in på sidan.
Vill man ha info så får man det rätt snabbt därifrån och med flera år på nacken lär man sig vilka snokare som är pålitiliga och ja, hittills har de haft rätt.
Det må vara surt att civila fixar jobbet snabbare än våra tillsatta myndigheter men nu råkar det vara så och personligen är jag nöjd så länge bara sanningen kommer fram.

Att brottslingar hängs ut och allmän felaktig smutskastning sprids till höger och vänster är priset som kommer med kärlek till hämnd, åsiktsfrihet och teknik.
Gilla läget eller inskränk denna frihet som blir möjlig tack vare internet.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Vilket är skitbra.

Läser man såna där trådar på flashback noggrant så ser man vilka uppgifter om t ex identiteter man kan lita på. De har väldigt sällan fel.

Jo, jag läser själv en del där periodvis, jag menade mest att det knappast var hemlig vem personen var eftersom det var just Flashback som avslöjat det hela. Ibland räcker det att googla ett namn och du har genast en FB-tråd med alla möjliga avslöjande, jag är på tok för nyfiken för att undvika sånt:)
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Det må vara surt att civila fixar jobbet snabbare än våra tillsatta myndigheter men nu råkar det vara så och personligen är jag nöjd så länge bara sanningen kommer fram.
Är det någon som påstått eller ens antytt att det är surt? Det har gått mig förbi.

Hursomhelst, det är inte riktigt så enkelt som att bara rycka på axlarna och säga "gilla läget", vilket KaffeKasks inlägg visar. De negativa konsekvenserna när felaktiga anklagelser sprids och görs till sanning kan vida överstiga de positiva effekterna (som är betydligt svårare att värdera) av att sprida korrekta anklagelser. Faktiskt kan de negativa konsekvenserna även av att sprida korrekta anklagelser - eller som i det här fallet personuppgifter - överstiga de positiva. Brotten är avskyvärda, men det finns ändå en skala. Skulle t.ex. någon våldsbenägen djurrättsfanatiker med hjälp av de publicerade personuppgifterna angripa den misstänkte och/eller någon i dennes familj skulle det brottet lätt kunna bli allvarligare än djurplågeri.

I just det här fallet finns en misstänkt som uppenbarligen har erkänt åtminstone delar av gärningarna, men så är ju inte alltid fallet när "privatspanare" sprider personuppgifter. Av allt att döma har även felaktiga personuppgifter spridits i det här fallet, vilket fått olyckliga konsekvenser för minst en annan ung människa. Det finns anledningar till att förundersökningssekretess existerar.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Jo, jag läser själv en del där periodvis, jag menade mest att det knappast var hemlig vem personen var eftersom det var just Flashback som avslöjat det hela. Ibland räcker det att googla ett namn och du har genast en FB-tråd med alla möjliga avslöjande, jag är på tok för nyfiken för att undvika sånt:)

Fast även om det är googelbart till en tråd på flashback når det så många fler när det går som en löpeld på ex facebook. Jag hade tex ingen aning om identiteten i det aktuella fallet (men visste såklart om vad som hänt med katterna i området från tidningar) innan jag såg bild och namn på facebook, detta trots att jag hänger en hel del på flashback (i princip bara sportdelen iofs).

Kan tycka det är en sak när målet är att hitta gärningsmannen (även fast jag inte tycker man ska uppge misstänktas identitet öppet på internet öht i sådant grävande) och en helt annan sak när gäringsmannan blivit anklagad och stoppad bara för att sprida hat och möjligen förstöra livet för denne med familj för all framtid :(
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Även en blind höna kan hitta ett korn och det finns folk som vinner på lotto.
Snarare är det ett tecken på vad det är för folk som håller till där.

Men att tillskriva Flashback några egenskaper förutom oseriöst skvallerum är tveksamt. Finns det överhuvudtaget något annat än konspirationsfanatiker, rasister och andra mer eller mindre stolliga personer som hänger där?

Svar ja.

Flashback har 789851 användare och är Sveriges största forum. Vi får väl verkligen hoppas att där huserar betydligt fler än konspirationsfanatiker, rasister och stollar. Det betyder dock inte att det inte finns alldeles för många av de kategorierna där, och att en hel del som står på flashback är sådant som du önskar att du inte visste.

Men det tar inte bort det faktum att Flashback svarar på i pincip allt, och har många bra och vettiga sidor. Jag läser en del där just eftersom man kan få reda på i princip vad som helst. Men jag hänger mest i sport- och matdelarna och där är det väl kanske vettigare än på andra ställen.

Chiliodlartråden och flygrädlsetråden är två guldkorn :) Men visst finns alldeles för mycket skräp också.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

KL
Visst avslöjas fuskare och brottslingar på Flashback men till vilket pris? Är det av godo att privatspanare sköter polisens jobb? Givetvis kan de verka effektivare för de har ju inga regler! Det spekuleras och namn vädras offentligt. Självklart kan inte polisen jobba så.

Jag är alltid mycket skeptisk till privatspanare och medborgargarden.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Jag är i så fall mycket mer skeptisk till den djurrättsorganisation som lagt ut bild och namn på 16-åringen på facebook. Där är det väldigt få sansade personer som skriver något i kommentarerna.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

*Delvis kl*

Jag har inte orkat läsa hela tråden på Flashback och vet inte hur den har utvecklats vidare, men de seriösa spanarna har haft ett slutet rum som de haft kontakterna mellan varandra just för att varken outa vad de kände till och fick fram och just för att inte slänga namn omkring sig i onödan.

Tora skrev:
Även en blind höna kan hitta ett korn och det finns folk som vinner på lotto.
Snarare är det ett tecken på vad det är för folk som håller till där.

Men att tillskriva Flashback några egenskaper förutom oseriöst skvallerum är tveksamt. Finns det överhuvudtaget något annat än konspirationsfanatiker, rasister och andra mer eller mindre stolliga personer som hänger där?
Du lär ju aldrig få veta eftersom stollar som jag och flera andra här på forumet som jag väljer att inte nämna med nick finns där. Du som är PK och perfekt i allt vet ju redan att vi är konspirationsfanatiker, rasister och stollar. Här på buke så går det ju aldrig några drev, snackas skit och startas några tramsiga trådar utan alla är seriösa, laglydiga och kör aldrig för fort eller går mot röd gubbe. :banghead:
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Är det någon som påstått eller ens antytt att det är surt? Det har gått mig förbi.

Hursomhelst, det är inte riktigt så enkelt som att bara rycka på axlarna och säga "gilla läget", vilket KaffeKasks inlägg visar. De negativa konsekvenserna när felaktiga anklagelser sprids och görs till sanning kan vida överstiga de positiva effekterna (som är betydligt svårare att värdera) av att sprida korrekta anklagelser. Faktiskt kan de negativa konsekvenserna även av att sprida korrekta anklagelser - eller som i det här fallet personuppgifter - överstiga de positiva. Brotten är avskyvärda, men det finns ändå en skala. Skulle t.ex. någon våldsbenägen djurrättsfanatiker med hjälp av de publicerade personuppgifterna angripa den misstänkte och/eller någon i dennes familj skulle det brottet lätt kunna bli allvarligare än djurplågeri.

I just det här fallet finns en misstänkt som uppenbarligen har erkänt åtminstone delar av gärningarna, men så är ju inte alltid fallet när "privatspanare" sprider personuppgifter. Av allt att döma har även felaktiga personuppgifter spridits i det här fallet, vilket fått olyckliga konsekvenser för minst en annan ung människa. Det finns anledningar till att förundersökningssekretess existerar.


Ja, precis, och jag skrev inte att det bara var att gilla läget med en axelryckning. Jag skrev att antingen gillar man läget eller så lagstadgar man och inskränker friheten till yttring och dess möjligheter.

Eller har du några andra förslag än de två ovan? Förslaget utbildning brukar ju vara stående bland fåren, men eftersom jag inte tror att man kan utbilda bort den här typen av mänskliga egenskaper så står den aldrig på min agenda.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Är det någon som påstått eller ens antytt att det är surt? Det har gått mig förbi.

Hursomhelst, det är inte riktigt så enkelt som att bara rycka på axlarna och säga "gilla läget", vilket KaffeKasks inlägg visar. De negativa konsekvenserna när felaktiga anklagelser sprids och görs till sanning kan vida överstiga de positiva effekterna (som är betydligt svårare att värdera) av att sprida korrekta anklagelser. Faktiskt kan de negativa konsekvenserna även av att sprida korrekta anklagelser - eller som i det här fallet personuppgifter - överstiga de positiva. Brotten är avskyvärda, men det finns ändå en skala. Skulle t.ex. någon våldsbenägen djurrättsfanatiker med hjälp av de publicerade personuppgifterna angripa den misstänkte och/eller någon i dennes familj skulle det brottet lätt kunna bli allvarligare än djurplågeri.

I just det här fallet finns en misstänkt som uppenbarligen har erkänt åtminstone delar av gärningarna, men så är ju inte alltid fallet när "privatspanare" sprider personuppgifter. Av allt att döma har även felaktiga personuppgifter spridits i det här fallet, vilket fått olyckliga konsekvenser för minst en annan ung människa. Det finns anledningar till att förundersökningssekretess existerar.

Tja den stora skillnaden är att på Buke så skulle en 16-åring aldrig få hängas ut på detta sätt. Bara det säger väl allt.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Tja den stora skillnaden är att på Buke så skulle en 16-åring aldrig få hängas ut på detta sätt. Bara det säger väl allt.


Det säger att det finns en skillnad i modereringen, användarna är troligen snarlika.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Det säger att det finns en skillnad i modereringen, användarna är troligen snarlika.

Tja och vad säger det om modereringen som tillåter att en 16-åring hängs ut? Standarden och tillförlitligheten är ju obefintlig. Totalt oseriöst. Att man kan tillåta att något sådant görs mot ett barn är skrämmande.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Förslaget utbildning brukar ju vara stående bland fåren,

Jag får allergiska utslag av den här typen av åsikter. Tron på att man själv är så fantastiskt tänkande och intellektuell för att man inte är PK och att människor med politiskt korrekta åsikter är får som aldrig haft en självständig tanke i sitt liv. :wtf:

Annars är det väl bara att konstatera att internet har återinfört lynchmobben.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

:bow::bow:

kl
Vilken djurrättsorg är det som hängt ut ungen?
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Tja och vad säger det om modereringen som tillåter att en 16-åring hängs ut? Standarden och tillförlitligheten är ju obefintlig. Totalt oseriöst. Att man kan tillåta att något sådant görs mot ett barn är skrämmande.

Tycker det är mer skrämmande att "barn" är så totalt respektlösa mot djur ...skulle jag se nåt sånt skulle jag nog åka in i finkan....
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

men det är okej att nätmobba folk här
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Annars är det väl bara att konstatera att internet har återinfört lynchmobben.

Jag märkte aldrig att den var borta.
Var den verkligen det?

Annars så är det ju bättre när eländet sker öppet och går att följa.
Eller att det sker på nätet i stället för irl där människor riskerar att göra sig illa.
Och där det dessutom går att bevisa efteråt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp