Bukefalos 28 år!

Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Håller faktiskt med. Där gick gränsen för min sympati. Häng ut honom bara. Har inga problem med det alls.

Är någon dömd än?

Eller är det upp till en nätmobb att avgöra?
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Det är inte frågan om sympati utan empati. Det är ett sjukt barn som gjort det och som behöver vård. Vi lever dessutom i ett rättssamhälle, dvs det är inte mobben som styr. Jag tycker det han gjort är fruktansvärt, hade det varit mitt djur hade jag velat slå ihjäl honom själv men återigen, en känsla är inte detsamma som att man har rätt.

Precis! Annars så agerar man ännu sjukare än pojken!
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Precis, det är katter! Att en pojke i behov av vård förtjänar respekt och förståelse trodde jag var självklart.

Han är dessutom inte dömd. Hur kan man tycka att det är rätt att hänga ut honom internet? Hur hjälper det honom? Hur hjälper det hans familj? Hur hjälper det de som förlorat sitt husdjur?

Jag har inte skrivit att jag är för att hänga ut honom, det är pga att det drabbar hans familj som jag är bekant med och det är en väldigt trevlig sådan. Han däremot..det finns ingenting där, totalt kall. Bara kyla gentemot det han gjort. Så ja, otroligt mycket mera empati för dessa stackars katter och ägare som fått utstå sånt.

Sen tycker jag även det är tråkig syn när det heter att det är ju bara djur, vadå liksom. Det är levande varelser dom också och dom förtjänar minst lika mycket empati och respekt. Knappst så att dom har gått en trevlig död till mötes, snarare en otrolig ångestfylld död tillmötes som ingen levande förtjänar. Inte ens denna kalla människa.

Hade det gått att hänga ut honom utan att familj drabbas så är nog min åsikt anorlunda. Men det är nog omöjligt att undvika att familjen inte drabbas.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Kl

Hur man kan ha mer sympati för ett djur (som dessutom är dött!) än för en pojke med väldigt stora problem är helt jävla obegripligt!

Ett djur? Det var väl ett flertal djur som sakta torterades till döds. Som sedan returnerades m post it lapp?

Var med lite.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Det är möjligt att han begärt brotten, men det vore inte första gången någon erkänner brott de inte begått. Även ett erkännande behöver kunna styrkas.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Det är möjligt att han begärt brotten, men det vore inte första gången någon erkänner brott de inte begått. Även ett erkännande behöver kunna styrkas.

Absolut sant.

Jag är för ett rättsamhälle och mot mobbar. Men när det kommer till utstuderad grymhet mot djur gör jag gärna ett undantag.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Det är inte frågan om sympati utan empati. Det är ett sjukt barn som gjort det och som behöver vård.
Ärligt talat så tror inte jag det finns särskilt mycket hopp om någon som kan göra något sådant hemskt mot en levande varelse och sen vara så kall. För att kunna bli friskare så behöver man också inse att det man gjorde var fel. Saknar man sådan empati för levande varelser så tvivlar jag på att det finns hopp.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Nä. Exakt. Psykopati written all over. Såg inte någon detta komma?
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Absolut sant.

Jag är för ett rättsamhälle och mot mobbar. Men när det kommer till utstuderad grymhet mot djur gör jag gärna ett undantag.

Du är med andra ord inte alls för ett rättssamhälle.

Eller vem hade du tänkt skulle bestämma när undantag får göras?
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Du är med andra ord inte alls för ett rättssamhälle.

Eller vem hade du tänkt skulle bestämma när undantag får göras?

Jag är för ett rättssamhälle. Men tycker att straffet för en 16 årig att tortera 9 katter är rätt så klent. Om det då helt lagligen sprids en bild på fanskapet så inte mig emot.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Jag är för ett rättssamhälle. Men tycker att straffet för en 16 årig att tortera 9 katter är rätt så klent. Om det då helt lagligen sprids en bild på fanskapet så inte mig emot.

Trots att han alltså inte är dömd än utan bara misstänkt? Ursäkta, men det låter inte som om du är för ett rättssamhälle alls. Det är för övrigt inte lagligt att sprida en bild på en person på facebook och utmåla honom som djurplågare vare sig det stämmer eller inte.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Ett djur? Det var väl ett flertal djur som sakta torterades till döds. Som sedan returnerades m post it lapp?

Var med lite.

Jo jag vet att det är flera katter det handlar om, poängen är att en katt är ett djur och kan aldrig mäta sig med en människa
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Absolut sant.

Jag är för ett rättsamhälle och mot mobbar. Men när det kommer till utstuderad grymhet mot djur gör jag gärna ett undantag.

Men hallå.....för rättsamhälle men gör gärna undantag när det kommer till djur?

Hur tänker du där?
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Jo jag vet att det är flera katter det handlar om, poängen är att en katt är ett djur och kan aldrig mäta sig med en människa
Jag kan inte förstå hur det kan ses som mindre fasansfullt för att det inte är en människa. Det är fortfarande ett djur som visar stor ångest och kämpar emot. Att rått då tortera och döda det djuret utan att känna något och sen gå hem och vara som vanligt. Det är så otroligt sjukt, känns inte som att det är riktigt relevant att jämföra det med att mörda människor för det gör inte handlingen mindre hemsk.

Sen just det faktum att katter och djur överlag är såpass försvarslösa och lojala mot människan, det gör tycker jag att handlingar mot djur kan ses som lika illa som dumma handlingar mot människor ofta. Om inte värre i många sammanhang. Tycker alla levande varelser är lika värda.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Jag är för ett rättssamhälle. Men tycker att straffet för en 16 årig att tortera 9 katter är rätt så klent. Om det då helt lagligen sprids en bild på fanskapet så inte mig emot.

Ingen vet till vad eller om han blir dömd.

Klent? Du tycker det är rimligt att han blir ihjälslagen? För det är inte helt orimligt när det kommer till Flashback och mobbar....

Skrämmande
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Jag kan inte förstå hur det kan ses som mindre fasansfullt för att det inte är en människa. Det är fortfarande ett djur som visar stor ångest och kämpar emot. Att rått då tortera och döda det djuret utan att känna något och sen gå hem och vara som vanligt. Det är så otroligt sjukt, känns inte som att det är relevant att jämföra det med att mörda människor för det gör inte handlingen mindre hemsk.

Just det faktum att katter och djur överlag är såpass försvarslösa mot människan, det gör tycker jag att handlingar mot djur kan ses som lika illa som dumma handlingar mot människor.

Jag förstår inte hur misshandel och tortyr av ett djur kan uppröra mer än misshandel och tortyr av en människa
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Jag förstår inte hur misshandel och tortyr av ett djur kan uppröra mer än misshandel och tortyr av en människa
Kanske för att djur är just försvarslösa, lojala och gör det mesta för oss. Därför tycker inte jag att det är särskilt svårt att förstå att folk kan bli mera upprörda över att djur far illa.

Är det någon som jämfört med ett annat fall eller vad? Eller vad är det som dessa kattmord jämförs med som inte räknas som lika illa?
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Ingen vet till vad eller om han blir dömd.

Klent? Du tycker det är rimligt att han blir ihjälslagen? För det är inte helt orimligt när det kommer till Flashback och mobbar....

Skrämmande

Jag tycker att det är skrämmande att du skriver att jag tycker att det är rimligt att han blir ihjälslagen. Du måste ha väldigt svårt med läsförståelsen. Att du maskerar ditt påhopp m ett frågetecken gör det bara fånigt. Oldest trick in the book när det kommer till dålig argumentationsteknik.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Absolut sant.

Jag är för ett rättsamhälle och mot mobbar. Men när det kommer till utstuderad grymhet mot djur gör jag gärna ett undantag.

Jag tycker tvärtom. Ju grymmare och allvarligare brott, desto viktigare att vi har ett fungerande rättssamhälle.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp