Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

*Kl . Jag förstår inte hur man kan tycka att en uthängning på Internet är hemskare än att en person torterar oskyldiga. Killens familj förtjänar givetvis inte att bli illa behandlade, men killen själv förtjänar verkligen inte att få något trevligt bemötande, någonsin. Och det är ju inte alls något litet BARN vi pratar om, utan en kille som är tillräckligt gammal för att förstå rätt och fel och även koncekventer av ett sånt beteende. OM det är så att ha har något problem som gör att han inte Förstår så bör han ju spärras in och övervakas resten av livet.

Det är väl ingen som har sagt att det är värre än att bli uthängd på nätet än att bli oskyldigt torterad.

Däremot är det rätt många som anser att vårt samhälle har kommit längre öga för öga, tand för tand.

Åtminstone trodde vi det till sånt här grottmänniskebeteeende började dyka upp på internet.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Och att äcklas över torterade katter skapar inte psykopater... Hur tänkte du där?

En sådan brist på empatiförmåga som du m.fl. i tråden gett uttryck för kan göra det om ett barn utsätts för det, jo, det är rätt välkänt.

Det är inget konstigt att som första impuls känna "slå ihjäl den satans vidriga ungjäveln" när man hör om något sådant, men som vuxen, tänkande, inkännande människa borde det vara självklart att snabbt överge den reaktionen och tänka vidare. Tyvärr är du ju inte ensam om att vara fast i något slags öga för öga, tand för tand, grottmänniskotänk, vilket är en anledning till varför så mycket hemskheter sker i världen. Jag antar att du själv inte haft den mest empatiska omgivningen eftersom du har den inställning du har, och det är det som är det sorgliga, det är en ond spiral som bara spinner vidare.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Jo jag vet att det är flera katter det handlar om, poängen är att en katt är ett djur och kan aldrig mäta sig med en människa

Jo för mig, jag skulle hellre rädda min hund än din unge om jag var tvungen att välja.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Jo för mig, jag skulle hellre rädda min hund än din unge om jag var tvungen att välja.

Sådana känslor hos en vuxen individ är inte empatiska och inkännande.
Utan baserar sig bara på dina egna behov.
Precis som 16-åringens sätt att se på katterna.
Det är bara de egna behoven som får styra.

Den logiska, vuxna och empatiska människan skulle rädda någon annans barn för sitt eget djur.
Därför att det totala lidandet i världen skulle bli mindre av det.
Föräldrar skall inte behöva uppleva sina barns död.
Medan djurägare har det som en del av att ha djur.
Din hund kommer ändå att dö före dig, den har en så begränsad livslängd.

Det är också rent samhällsekonomiskt dåligt att inte välja att rädda barnet.
Det är meningen att barnet skall växa upp och bli en vuxen som bidrar till vårt samhälle.
Hunden växer aldrig upp utan blir bara gammal och dör.

Så att vara så extremt egoistisk i sina val är i mina ögon lika illa som att döda katter.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Det är väl ingen som har sagt att det är värre än att bli uthängd på nätet än att bli oskyldigt torterad.

Problemet är ju den upptrappning av våld som det innebär.
Oavsett vad som är värst så blir det hela i alla fall värre utav att gärningsmannen som nu är i förvar blir uthängd offentligt.
Det ger risk för flera brott.

Två fel gör inte ett rätt, det blir ju bara flera fel.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Du får kalla mig precis vad du vill. Och ja självklart skulle det valet vara helt egoistiskt, lika egoistiskt som att rädda sitt eget barn framför nån annans.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Sådana känslor hos en vuxen individ är inte empatiska och inkännande.
Utan baserar sig bara på dina egna behov.
Precis som 16-åringens sätt att se på katterna.
Det är bara de egna behoven som får styra.
Fast nu handlar det om en person som dödar och torterar för rent nöje, det handlar inte om att rädda någon. Jag tycker hellre det ska finnas 9 levande katter än en sådan människa. Jag har inget över till den männskan. Dock bryr jag mig om familjen för den ska inte lida för hans handlingar vilket den får när han hängs ut som han gör tyvärr.

Sen tror jag att det är omöjligt att veta hur man reagerar om man står inför valen när det gäller att rädda någon eller något. Vad det är man väljer.

Det är också rent samhällsekonomiskt dåligt att inte välja att rädda barnet.
Det är meningen att barnet skall växa upp och bli en vuxen som bidrar till vårt samhälle.
Hunden växer aldrig upp utan blir bara gammal och dör.
Det är ett farligt tänk tycker jag. Hur många människor finns det inte som aldrig kommer att bidra till samhället på något vis? Lika lite om inte mindre än vad hundar gör för samhället, ska man då se ner på dom då? Måste man alltid rädda dom som gör mest nytta?

Bara att se på hur mycket nytta hundar gör för oss människor. Hjälper till otroligt mycket.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Just det att du dessutom inte känner det minsta bekymmer över min åsikt över dina känslor gör att de blir ännu tydligare.
Du anser ju att du har rätt att sätta dig själv i första rummet alltid i ditt liv.

Jag måste fråga dig, händer det att du får dåligt samvete över vad du har råkat göra mot någon annan?

Många människor känner som du eller den där 16-åringen som torterade katter, men de flesta agerar inte på det.
De hamnar inte i en sådan situation att det blir dumt.
16-åringen kan nog med litet tur anpassas att fungera i samhället lika bra som du.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Jag tycker hellre det ska finnas 9 levande katter än en sådan människa.
Och det är just här det börjar att bli farligt.
När man inte förstår det högre människovärdet.
Och orsakerna till det.

Måste man alltid rädda dom som gör mest nytta?

Om man åtminstone har ett fungerande logiskt tänkande där vinst kan räknas, så fungerar det att tänka så.
Men om allt bara handlar om de egna känslorna och inget annat så fungerar ju inte ens det.

Inser du inte att du saknar förmåga att förstå hur andra känner?
Och att ta hänsyn till det.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Och det är just här det börjar att bli farligt.
När man inte förstår det högre människovärdet.
Och orsakerna till det.
Någon torterar och dödar 9 katter för att han tycker om det. Sen går han hem, lever som vanligt, totalt kall gentemot vad han gjort. Kommer från en bra familj, väldigt trevlig sådan. Ingen anledning att tortera och döda levande varelser (inte för att någon har det). Och sen ingen som helst ånger. Jag kan inte ens tänka mig hur fruktansvärt det måste vara för föräldrarna nu att inse hur han är.

Han har inget värde för mig överhuvudtaget. Och jag tror ärligt talat inte att det går att vårda en psykopat som inte har vare sig ånger eller känner någon som helst skuld till det han gjort. För att göra framsteg så måste man inse vad man gjort. Och jag hoppas han aldrig kommer ut i samhället. Jag hoppas han får ett bra liv fast ett inlåst kontrollerat sådant.
Inser du inte att du saknar förmåga att förstå hur andra känner?
Och att ta hänsyn till det.
Varför skulle jag göra det? För att jag faktiskt ser att djur också har ett värde här på jorden. Precis som människor. För mig finns det inte mycket som är så tråkigt som en sådan syn på djur att jaja, det var bara lite katter som gick en fruktansvärd död till mötes.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Han har inget värde för mig överhuvudtaget.

Det är precis samma känsla som 16-åringen har inför katter.
De hade uppenbarligen inte ett tillräckligt värde.
Utan var "saker" som man kunde roa sig med.

Ser du inte att du resonerar precis likadant.
Det är bara olika egenskaper på era objekt.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

En sådan brist på empatiförmåga som du m.fl. i tråden gett uttryck för kan göra det om ett barn utsätts för det, jo, det är rätt välkänt.

Det är inget konstigt att som första impuls känna "slå ihjäl den satans vidriga ungjäveln" när man hör om något sådant, men som vuxen, tänkande, inkännande människa borde det vara självklart att snabbt överge den reaktionen och tänka vidare. Tyvärr är du ju inte ensam om att vara fast i något slags öga för öga, tand för tand, grottmänniskotänk, vilket är en anledning till varför så mycket hemskheter sker i världen. Jag antar att du själv inte haft den mest empatiska omgivningen eftersom du har den inställning du har, och det är det som är det sorgliga, det är en ond spiral som bara spinner vidare.

Ja, du kan då verkligen spinna loss och dra stora växlar. Det är säkert min uppväxt utan empati som får mig att känna empati för katter och avsky för människor som torterar djur. Jeezus. Och öga för öga? Var har jag skrivit det? Jag har inte gett uttryck för att vilja tortera honom. Det är väl det som menas med öga för öga tänk, ganska långt ifrån att inte bry mig om att skydda ngns integritet på fb.

Jag tycker att det är minst lika jäkla skrämmande att du som inte känner mig ett skit sitter och uttalar dig om min uppväxt, drar en massa växlar och lägger ord i mun på mig.

Jag är medveten om vad rättstat innebär. Jag vet om att en äkta rättstat inte tolererar lynchmobbar och öga för öga. Och jag tycker att det är bra. Men det är ju knappast samma sak som att spy galla över en sinnessjuk människa på internet eller på fb. Om det absolut säkert leder till en lynchmobb har vi problem här i landet. Då måste vi inskränka på tidningar, offentlighetsprincip etc etc. Så att det inte händer. Men om svenska befolkningen förväntas hantera alla känslor gällande andra gärningsmän förväntar jag mig att de klarar av den här killen också.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Om man anser att ifall någon person inte tycker att straffet för ett visst brott är tillräckligt, så har man själv rätt att straffa den personen lite extra på eget bevåg, då tror man inte på ett rättssamhälle.

Om det är ett straff att bli uthängd på ett offentligt forum so be it. Gärna för mig.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Det är precis samma känsla som 16-åringen har inför katter.
De hade uppenbarligen inte ett tillräckligt värde.
Utan var "saker" som man kunde roa sig med.

Ser du inte att du resonerar precis likadant.
Det är bara olika egenskaper på era objekt.

Jag hade aldrig någonsin hur lite värde jag än anser någon ha torterat och dödat den. Kom inte och påstå och jämföra mig med denna personen. Det är fruktansvärt ärligt talat. Jag sitter inte heller och fantaserar om att tortera eller mörda honom ens.

Hur ens kan du skriva så, skriva att folk är empatilösa och likadana som honom bara för att dom tycker råa mord för nöjesskull på katter är hemska.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Då måste vi inskränka på tidningar, offentlighetsprincip etc etc. Så att det inte händer.

Men det görs ju precis så.
Man får inte sprida förtal.
Oavsett om det är sanningen eller inte.

Det är därför som det heter "25-åringen" o.dyl. i tidningar.

Bl.a. är det för att inte blåsa igång lynchmobbar.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Hur ens kan du skriva så, skriva att folk är empatilösa och likadana som honom bara för att dom tycker råa mord för nöjesskull på katter är hemska.

Det är en sak att tycka att handlingen är synnerligen rå och avskyvärd.
Det tycker vi allihopa.

Men det är en annan sak att anse att 16-åringen efter denna handling saknar värde.
För det gör han inte.
Han har fortfarande sitt människovärde kvar och är någons barn och kanske syskon.
Och för dem så har han ett värde.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Men det görs ju precis så.
Man får inte sprida förtal.
Oavsett om det är sanningen eller inte.

Det är därför som det heter "25-åringen" o.dyl. i tidningar.

Bl.a. är det för att inte blåsa igång lynchmobbar.

Jag förstår hur du tänker, men så fort man är dömd är det ju ingen som håller på namnet. Anledningen till att man inte får skriva namnet är ju för att personen ifråga inte är dömd ännu. Efter domen skriver man ju namnet. Så det är ju inte för lynchmobbens skull man låter bli. Det är juridik.

Nu VET jag att han inte är dömd ännu. Ohc att det är ännu är förtal. Och att det inte är juridiskt hållbart att sprida hans namn oavsett om han erkänt eller inte. Juridiskt. Men är det han, har jag inga som helst svårigheter med att hänga ut kräket på nätet alls.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Det är flera saker som måste gå fel för att någon skall tortera djur eller människor för sin egen skull.
Den ena är att djuret/personen måste just sakna värde.
Den andra är att spärrarna för att skada andra måste ha släppt, tillfälligt eller permanent.
Dessa spärrar kan släppa om ett barn blir utsatt för misshandel.

Det finns ju vuxna som gör mot barn så som denna 16-åring gjort mot katterna.
Fallet Bobby t.ex.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Det är en sak att tycka att handlingen är synnerligen rå och avskyvärd.
Det tycker vi allihopa.

Men det är en annan sak att anse att 16-åringen efter denna handling saknar värde.
För det gör han inte.
Han har fortfarande sitt människovärde kvar och är någons barn och kanske syskon.
Och för dem så har han ett värde.
För dom har han säkert ett värde, det betyder inte att värdet är lika för alla. Och som jag skrivit så måste det vara fruktansvärt för familjen, det måste vara otroligt svårt att förhålla sig till honom som det är nu.

Det är liksom inte en handling, det är flera under en längre tid. Han kan bli en otroligt farlig människa, även med vård om ens vård håller på en sådan.

Ingen som gör sådanna handlingar ser jag något större värde i, hade inte gråtit om han gick och dog. Däremot för familjen, för deras skull, det är en annan sak. Men han som person har och kommer aldrig ha något värde för mig.

Och till skillnad från dig så värderar inte jag människor och djur efter vilken sammhällsnytta dom gör. Det finns många djur om inte alla som har ett större värde än vad han har.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp