Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Jag förstår hur du tänker, men så fort man är dömd är det ju ingen som håller på namnet.

Jo om det anses att det föreligger risk för personens säkerhet samt om personen inte är myndig eller inte anses begåvad nog för att förstå vad den gjort.

Och även annars om det föreligger risker för lynchning.
Då kan namnet t.o.m. hållas hemligt.

Det är en sak som man alltid räknar med att det finns risker med.
Den som hänger ut någon som sedan råkar illa ut för det blir straffad för uthängandet.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Jag förstår hur du tänker, men så fort man är dömd är det ju ingen som håller på namnet. Anledningen till att man inte får skriva namnet är ju för att personen ifråga inte är dömd ännu. Efter domen skriver man ju namnet. Så det är ju inte för lynchmobbens skull man låter bli. Det är juridik.

Nej, så funkar det inte alls. De flesta brottslingar får du inte veta namnet på i medierna, oavsett om de är dömda eller inte. Domen är inte det som ensamt avgör namnpubliceringsfrågor. Och det handlar inte om vad man "får", det är generellt inget brott att publicera ett namn.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Det är flera saker som måste gå fel för att någon skall tortera djur eller människor för sin egen skull.
Den ena är att djuret/personen måste just sakna värde.
Den andra är att spärrarna för att skada andra måste ha släppt, tillfälligt eller permanent.
Dessa spärrar kan släppa om ett barn blir utsatt för misshandel.


Det finns ju vuxna som gör mot barn så som denna 16-åring gjort mot katterna.
Fallet Bobby t.ex.

Jag känner till familjen, jag är bekant med dom och träffat dom en hel del gånger. Psykopati är något som är medfött, tror dom iallafall. Det forskars en hel del på den biten. Jag vet iallafall att han har haft en bra uppväxt, väldigt trevlig typ. Innan detta iallafall. Vilket gör det ännu mera läskigt. Jag tycker allt han passar in som psykopat. Ska bli spännande att se vad undersökningarna säger, om det nu görs några.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Han kan bli en otroligt farlig människa, även med vård om ens vård håller på en sådan.

Om han anses farlig så kommer han att hållas i förvar.
Vad mer kan du önska?

Ditt övriga resonemang skrämmer mig lika mycket som 16-åringens handlingar.
Men jag antar att du inte är kapabel att förstå varför, eftersom att just detta varför är själva problemet.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Om han anses farlig så kommer han att hållas i förvar.
Vad mer kan du önska?
Som jag skrivit innan om du läser, jag önskar honom ett bra liv kontrollerad och helst inlåst men iallafall så dom har koll på honom.
Ditt övriga resonemang skrämmer mig lika mycket som 16-åringens handlingar.
Men jag antar att du inte är kapabel att förstå varför, eftersom att just detta varför är själva problemet.
Vilket resonemang? För att jag har svårt att se något värde i en person som dödar och torterar för nöjesskull?

Ditt resonemag om människors värde efter hur samhällsnyttiga dom är, det är läskigt om något. Det tyder ju på att alla inte är lika värda oavsett för dig. Om dom nu inte är samhällsnyttiga då har dom ett värde oavsett om dom torterar och mördar för att det är kul att se andra lida.

Jag om någon är för att ge personer en andra chans, men i detta fallet så nej, jag har svårt att se att jag kommer vilja ha ut honom igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Även psykopater kan lära sig att man måste följa reglerna i samhället och det sociala livet.
De flesta psykopater fungerar utmärkt på detta.
De sprättar inte upp katter därför att det är en sak som man inte får göra.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Ja att du inte förstår vad människovärdet innebär.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Även psykopater kan lära sig att man måste följa reglerna i samhället och det sociala livet.
De flesta psykopater fungerar utmärkt på detta.
De sprättar inte upp katter därför att det är en sak som man inte får göra.
Du kanske ska ta och läsa på lite om det där. Men visst, det finns psykopater som fungerar i samhället också. Inte sagt något annat om det.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Ja att du inte förstår vad människovärdet innebär.
Innebär för dig menar du, eller har du någon slags universal rätt i det där. Bara din åsikt som är rätt och bara dina känslor som är rätta att känna annars är man empatilös?

Ta gärna fram någon undersökning eller liknande som källa på att det du skriver är det rätta och andra är empatilösa dårar.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Så att psykopati skulle vara liktydigt med att vara kriminell djurplågare är en felaktig slutledning.

Jag har inte skrivit att psykopati alltid är lika med brottsling. Men det tar inte bort det faktum att psykopater på fel väl är otroligt farliga människor.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

*kl*

Observera att "antisocial personlighetsstörning" och "psykopati" inte är samma sak (men dock överlappande) och att "drag" i regel inte är det samma som en faktiskt diagnos utan är just "drag". Jag tycker att Psykologiguiden uttrycker sig en aning ovarsamt.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Innebär för dig menar du, eller har du någon slags universal rätt i det där.

FN har med sin deklaration om de mänskliga rättigheterna fastslagit vad människovärdet är och vilka rättigheter det ger.

Artikel 1

Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter. De har utrustats med förnuft och samvete och bör handla gentemot varandra i en anda av gemenskap.

Källa: http://www.fn.se/fn-info/vad-gor-fn...na-forklaring-om-de-manskliga-rattigheterna-/

Det här är något som alla medlemsländer i FN ställer sig bakom och som det förväntas att alla människor skall ställa sig bakom.
Det är på ett vis en definition av vad det innebär att vara människa.
Så jag ser det inte som mitt eget privata tyckande.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Jag tycker att Psykologiguiden uttrycker sig en aning ovarsamt.
Möjligt.
Men min poäng är ändå att det inte finns något likhetstecken mellan att vara galen och livsfarlig och att vara psykopat.
Det går att som psykopat förstå att man måste följa reglerna.
Så bara för att en person är psykopat behöver den inte spärras in.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Men det tar inte bort det faktum att psykopater på fel väl är otroligt farliga människor.

Då så gäller det ju att sätta psykopaten på rätt spår, om det nu är det som är problemet.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Möjligt.
Men min poäng är ändå att det inte finns något likhetstecken mellan att vara galen och livsfarlig och att vara psykopat.
Det går att som psykopat förstå att man måste följa reglerna.
Så bara för att en person är psykopat behöver den inte spärras in.
Jag håller med dig i sak. :)

(De allra flesta psykopater fungerar relativt bra i samhället och roar sig i stället med att bråka med sin familj - utan att vara livsfarliga, de är bara ... jävliga.)
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

kl
I stället för att uppmana andra att läsa på kan man börja med att göra det själv.

Vet vi att han är psykopat? Nej, det vet man inte, han skulle kunna vara det.
Vet vi att han njutit när han lemlästat o dödat katterna? Nej det vet man inte.
Vet vi att psykopati är medfött? Nej det vet man inte.
Vet vi att psykopater är farliga? Nej det vet man inte, även om många %sats okänd är det.

Vi vet att han inte är sinnessjuk eftersom det inte finns något som heter det annat än i av avsky/hat förvrängda åsikter.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Anledningen till att man inte får skriva namnet är ju för att personen ifråga inte är dömd ännu. Efter domen skriver man ju namnet. Så det är ju inte för lynchmobbens skull man låter bli. Det är juridik.

Nej så är det inte alls. Man får visst publicera namn innan personen är dömd. Anledningen till att det i de allra flesta fall inte görs är någon helt annan. Det finns dock många exempel där namn har publicerats innan dom.

När det gäller minderåriga är det något helt annat, både innan och efter dom.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Du menar en sån du diagnosticerade mig som efter två inlägg?
Nej som ett exempel på människor där spärrarna inte fungerar.
Man kan sakna empati och fortfarande ha kvar sina spärrar.

Om du hade saknat dina spärrar så hade du nog råkat illa ut redan i ditt liv.

Men du har fortfarande inte svarat på frågan om det händer att du får dåligt samvete för något som du utsatt någon annan för?
Eller anser du att du har rätt att göra så och att den får skylla sig själv?
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp