Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

(De allra flesta psykopater fungerar relativt bra i samhället och roar sig i stället med att bråka med sin familj - utan att vara livsfarliga, de är bara ... jävliga.)

Eller med sina kollegor eller medarbetare på en arbetsplats.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Jo jag vet att det är flera katter det handlar om, poängen är att en katt är ett djur och kan aldrig mäta sig med en människa

Nej , inte ur ditt perspektiv, men ur kattens perspektiv kanske...djur har en fruktansvärd överlevnadsinstinkt och att tro att inte ens en katt har dödsångest är förmätet......
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

.... att tro att inte ens en katt har dödsångest är förmätet......

Jag är helt övertygad om att alla här i tråden är helt överens om att katternas lidande är precis lika stort som en människas lidande hade varit i samma situation.
Det är därför som man får fängelse för djurplågeri.

Här är en dom på fängelse för att ha plågat kaniner.
https://lagen.nu/dom/rh/2011:19

Det är ju inte så att rättsväsendet struntar i det hela.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Ja, du kan då verkligen spinna loss och dra stora växlar.

Till skillnad från dig som inte kan se längre än näsan räcker? Förstår du verkligen inte vilka större konsekvenser en sådan inställning som uttryckts i tråden får?
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Jag känner till familjen, jag är bekant med dom och träffat dom en hel del gånger. (...) Jag vet iallafall att han har haft en bra uppväxt, väldigt trevlig typ. Innan detta iallafall.

Men nu är du väl mer än lovligt naiv. Att påstå sig veta att någon haft en bra uppväxt för att man träffat familjen några gånger?? Det är väl snarare regel än undantag när det kommer fram historier om övergrepp, försummelse, våld och andra hemskheter inom familjer att de runt omkring tycker att "men hen/de som är så trevlig/a". Jag påstår inte att det förekommit i detta fall, men att tvärsäkert påstå att det inte gjort det för att man "känner till" familjen? :confused: Jeeez!

Psykopati är något som är medfött, tror dom iallafall. Det forskars en hel del på den biten.

Intressant, har du några källor till den forskning du tänker på? Det stämmer inte med det vi lärt oss på psykologutbildningen så det skulle vara kul att läsa!
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Nej , inte ur ditt perspektiv, men ur kattens perspektiv kanske...djur har en fruktansvärd överlevnadsinstinkt och att tro att inte ens en katt har dödsångest är förmätet......

Var har jag påstått att djur inte känner dödsångest?

Att man som vuxen tycker det är ok att ansätta en redan utsatt pojke är för mig obegripligt däremot
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Som jag skrivit innan om du läser, jag önskar honom ett bra liv kontrollerad och helst inlåst men iallafall så dom har koll på honom.

Vilket resonemang? För att jag har svårt att se något värde i en person som dödar och torterar för nöjesskull?

Ditt resonemag om människors värde efter hur samhällsnyttiga dom är, det är läskigt om något. Det tyder ju på att alla inte är lika värda oavsett för dig. Om dom nu inte är samhällsnyttiga då har dom ett värde oavsett om dom torterar och mördar för att det är kul att se andra lida.

Jag om någon är för att ge personer en andra chans, men i detta fallet så nej, jag har svårt att se att jag kommer vilja ha ut honom igen.

Hur vet du att pojken utförde dessa dåd ( ev utförde) för nöjes skull?


Att alla människor har lika värde är ju grunden i vårt samhälle, lika så att djur inte är att likställa med människor
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Var har jag påstått att djur inte känner dödsångest?

Att man som vuxen tycker det är ok att ansätta en redan utsatt pojke är för mig obegripligt däremot

Du skrev att du tycker att människor är mer värda, och jag skrev...nej, inte ur kattens perspektiv...har inte sagt nåt om utsätta en stackars pojke , men jag har inget emot det ...alla onda människor är inte stackare...finns fullt med normala onda bittra elaka människor
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

FN har med sin deklaration om de mänskliga rättigheterna fastslagit vad människovärdet är och vilka rättigheter det ger.



Källa: http://www.fn.se/fn-info/vad-gor-fn...na-forklaring-om-de-manskliga-rattigheterna-/

Det här är något som alla medlemsländer i FN ställer sig bakom och som det förväntas att alla människor skall ställa sig bakom.
.


Off t

Ååååh det här är så roooooooligt :D

http://www.unric.org/sv/information-on-fn/21

Hur många av de 193 medlemsländerna lever som de lär? Hur stor procentuell andel kan kategoriseras som demokratier?

Back to t
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Men det är ju så att detta är en grundvärdering som vissa inte lyckas med att följa, både på individnivå som i tråden och på samhällsnivå som med listan du länkar till.
Bara för att man beslutar om hur något skall vara så blir det ju inte alltid så.
Det blir krig, folk stjäl och vissa plågar djur.

Men man måste ju ändå göra vad man kan för att försöka att hålla på värderingarna och att starta en lynchmob genom att hetsa på internet motarbetar ju i stället detta.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Du skrev att du tycker att människor är mer värda, och jag skrev...nej, inte ur kattens perspektiv...har inte sagt nåt om utsätta en stackars pojke , men jag har inget emot det ...alla onda människor är inte stackare...finns fullt med normala onda bittra elaka människor

Nu tillskriver du nog katter en aning mycket mänskliga egenskaper, de kan ju givetvis inte se sitt värde i ett större sammanhang.

Vad är det du inte har något emot att utsätta en en 16 åring för? Misshandel? Offentlig skampåle?

Ond, bitter och elak? Är det vad den här pojken är? Jag är inte beredd att hålla med dig.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Nu tillskriver du nog katter en aning mycket mänskliga egenskaper, de kan ju givetvis inte se sitt värde i ett större sammanhang.

Vad är det du inte har något emot att utsätta en en 16 åring för? Misshandel? Offentlig skampåle?

Ond, bitter och elak? Är det vad den här pojken är? Jag är inte beredd att hålla med dig.

Nej, jag skriver inte att dom har mänskliga egenskaper, men att dom ur sitt eget perspektiv tycker säkert att dom har mer rätt att leva än en människa.

..sen sa jag inte att just han är ond, bitter o elak , han kanske bara är onormal eller psykiskt sjuk, utvecklingsstörd eller vadsomhelst ELLER helt normal...det finns massor normala människor som ÄR onda, bittra, elaka etc ....

Gör man saker man inte kan eller törs stå för får man nog räkna med att stå vid skampålen .....nu har inte jag varken sett eller delat men jag tycker inte det minsta synd om honom.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

...o personligen tycker jag inte att jag har MER rätt att leva på jorden än andra arter ....alla har rätt att leva. Jorden tillhör inte människan.

..och DET står jag för alla dar i veckan ....
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Jag vet ingenting om fallet, annat an vad jag last har i traden, men som ren princip kan jag val tycka att alla handlingar har konsekvenser. En ar att man oftast blir upptackt och att omvarlden far veta om man gjort nagot riktigt dumt. Nu kan det ju vara en viss skillnad med en minderarig, men rent generellt kan jag nog tycka att om man plagar och styckar husdjur for att lamna dem till agarna med post-it notes (vad stod det pa dem?) borde man kunna rakna ut att det blir ett ramaskri den dag man blir upptackt.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Jag vet ingenting om fallet, annat an vad jag last har i traden, men som ren princip kan jag val tycka att alla handlingar har konsekvenser. En ar att man oftast blir upptackt och att omvarlden far veta om man gjort nagot riktigt dumt. Nu kan det ju vara en viss skillnad med en minderarig, men rent generellt kan jag nog tycka att om man plagar och styckar husdjur for att lamna dem till agarna med post-it notes (vad stod det pa dem?) borde man kunna rakna ut att det blir ett ramaskri den dag man blir upptackt.

Fast poängen är kanske att han inte kan räkna ut det. Eller att han inte har förstånd nog att förstå hur pass stort det är det han gör. En sådan person ser ju inte världen ur samma glasögon vi andra ser den ur. Många av oss som tycker om djur ler lite smått när vi ser en katt eller vad för djur man nu tycker om, medan han kanske inte känner ett skit inför ett djur.

Vi kan förstå att man inte skadar djur eller människor. Vi förstår att det blir ramaskri och vi förstår varför. OM han får diagnosen psykopati, vilket inte alls behöver vara så, så tänker en sådan person inte riktigt som andra ju.

Visst vill jag att han får ett ordentligt straff, men jag vill inte att han hängs ut på fb, sånt är bara löjligt. Det drabbar honom och hans familj på helt fel sätt.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

KL

Ni som tycker att det är suveränt att han bli uthängd:

Vad tänker ni att man ska uppnå genom att hänga ut folk?

Kan ni se några problem med det alls?

Jag kan förstå att man blir galet förbannad över vad han har gjort och att man kan tycka att han borde få ett ordentligt straff. Men vad exakt vinner vi i samhället på att han har blivit uthängd i media? Vad för gott kommer att komma ur detta?
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

KL

Ni som tycker att det är suveränt att han bli uthängd:

Vad tänker ni att man ska uppnå genom att hänga ut folk?

Kan ni se några problem med det alls?

Jag kan förstå att man blir galet förbannad över vad han har gjort och att man kan tycka att han borde få ett ordentligt straff. Men vad exakt vinner vi i samhället på att han har blivit uthängd i media? Vad för gott kommer att komma ur detta?

Instämmer helt!

Dessutom har jag en ful tanke och det är om de som skriker högst om att det är ok med att hänga ut honom skulle ha någon närstående som blev uthängd på samma sätt skulle det vara ett helt annat ljud i skällan... :cautious:
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Håller med dig Martha. En katt är ett fullvärdigt familjemedlem för många, dessutom har djur i stort samma känslor som människor, de känner samma rädsla, smärta och ångest som ett barn skulle känna om någon fångade det och skar upp det... Det är inte "bara en katt".

Otroligt naivt att tro att det inte finns onda människor och att alla mördare och sadister bara haft en taskig barndom och kan kureras med lite terapi och bli snälla medborgare igen som kan få gå lösa. Tror ni Hitler var en stackars missförstådd person som vi egentligen skall tycka synd om?

Jag har varken sett eller delat någon bild och kommer inte göra det.
Men det har ju faktisk ett syfte, om folk vet att NN är en sadistisk ondskefull djurplågare så kan hans kommande grannar låta bli att slippa ut sina katter. Många tidigare saker visar dessutom att personer som döms för mord och grova våldsbrott började sin bana som djurplågare. Något att tänka på för er som inte bryr er om djurs lidande, ni har kanske barn ni vill skydda från NN.

En studie gjort av polisen i Australien visade att 100% av personer dömd för sexualmord hade tidigare i livet misshandlat, torterat och dödat djur.

Columbinemassakern började också med torterande av djur, i likhet med flera andra skolmassaker.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Håller med dig Martha. En katt är ett fullvärdigt familjemedlem för många, dessutom har djur i stort samma känslor som människor, de känner samma rädsla, smärta och ångest som ett barn skulle känna om någon fångade det och skar upp det... Det är inte "bara en katt".

Otroligt naivt att tro att det inte finns onda människor och att alla mördare och sadister bara haft en taskig barndom och kan kureras med lite terapi och bli snälla medborgare igen som kan få gå lösa. Tror ni Hitler var en stackars missförstådd person som vi egentligen skall tycka synd om?

Jag har varken sett eller delat någon bild och kommer inte göra det.
Men det har ju faktisk ett syfte, om folk vet att NN är en sadistisk ondskefull djurplågare så kan hans kommande grannar låta bli att slippa ut sina katter. Många tidigare saker visar dessutom att personer som döms för mord och grova våldsbrott började sin bana som djurplågare. Något att tänka på för er som inte bryr er om djurs lidande, ni har kanske barn ni vill skydda från NN.

En studie gjort av polisen i Australien visade att 100% av personer dömd för sexualmord hade tidigare i livet misshandlat, torterat och dödat djur.

Columbinemassakern började också med torterande av djur, i likhet med flera andra skolmassaker.

Ridå

Tio freaking tecken
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

:crazy:
. Många tidigare saker visar dessutom att personer som döms för mord och grova våldsbrott började sin bana som djurplågare. Något att tänka på för er som inte bryr er om djurs lidande, ni har kanske barn ni vill skydda från NN.

Vilka många tidigare saker?
Nej alla som döms för mord o grova våldsbrott har inte börjat sin bana som djurplågare.


En studie gjort av polisen i Australien visade att 100% av personer dömd för sexualmord hade tidigare i livet misshandlat, torterat och dödat djur.

Hur många % av Australiens invånare har tidigare i livet misshandlat, torterat o dödat djur utan att bli sexualmördare?

Columbinemassakern började också med torterande av djur, i likhet med flera andra skolmassaker.

Wow, kan man bli skolmassakrerare utan att tidigare ha torterat djur?
Intressant med tvärsäkra påståenden utan att hänvisa till någon källa.
Btw, vad är ondska?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp