Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Japp. Precis så menar jag. Jag är helt övertygad om att en 16 åring inte får ngt tillräckligt kännbart straff för kattortyr. Jag tror nämligen inte att lagen är på katters sida i den utsträckning jag tycker är tillräckligt.

Var det inte du som trodde på ett rättssamhälle?
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Jag tycker att du verkar missa något väsentligt i det här resonemanget.

Och det är att någon som misshandlar katter på det där viset har något problem.
Det problemet löser man inte med straff eller genom att hänga ut personen på nätet så att den riskerar att råka illa ut.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Jag tror nämligen inte att lagen är på katters sida i den utsträckning jag tycker är tillräckligt.

Vill man ändra lagen får man engagera sig politiskt, dvs följa den parlamentariska gången. Det finns en anledning till de långa utredningar som görs innan det kommer en ny lag eller att en lag ändras. När det gäller utdömande av straff finns det en praxis att följa, allt för att straffen inte ska bli godtyckliga.

Orkar du inte göra det är det bara att gilla läget.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Nej, jag måste inte alls tänka ett steg till. Varför måste jag det? Jag kan inte ta ansvar för hela Sveriges befolkning och vad de gör i handling när de läser ngt. Gör du det? Är det tidningars fel att enskilda störda människor drar fel växlar på information? Visst finns ett gemensamt ansvar för det offentliga rummet, men att hålla en enskild person ansvarig för andra människors handlingar låter inte som den rättsstat du värnar om?


Men nu tillskriver du mig saker jag inte sagt. Jag trodde du var emot det?

Jag håller inte dig ansvarig för vad hela Sveriges befolkning gör. Du är givetvis inte ensam ansvarig för vad en mobb gör.

Däremot är du ansvarig för vad du själv säger offentligt. Är det något konstigt med det? Är det motsats till en rättsstat?

Och är det farligt att tänka ett steg till? Jag tänker inte på ett juridiskt ansvar här. Jag tänker mest på ansvar inför sig själv och lite tankar på vart ens egna handlingar kan leda till.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Jag tycker att du verkar missa något väsentligt i det här resonemanget.

Och det är att någon som misshandlar katter på det där viset har något problem.
Det problemet löser man inte med straff eller genom att hänga ut personen på nätet så att den riskerar att råka illa ut.

Ja, du har rätt. Och nej, jag har inte missat det. Den springande punkten för mig är att jag inte förmår skydda hans rättigheter på fb lr ondgöra mig över att folk spyr galla över hans gärningar på Flashback. Sen vad det tjänar till, vete tusan. Vad tjänar det till att dela nått på fb liksom? Men i min värld är det mig egalt om folk uttrycker sitt ogillande över Mangs, Eklund, Lasermannen etc, som för övrigt är nämnd vid namn i tidningar, låt oss hoppas att tidningarna tar sitt ansvar om det bildas lynchmobbar...
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Var det inte du som trodde på ett rättssamhälle?

Jag tror på ett rättssamhälle, men det är inte samma sak som att man tycker att just Sverige har tillräckliga djurskyddslagar.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

I de flesta fall publicerar inte tidningarna namnet på den MISSTÄNKTE gärningsmannen utan först när domen fallit...

Varför ska tidningarna ta ansvar för en lynchmobb?! Varje individ måste faktiskt ta ansvar för sina egna handlingar, det är därför det är så viktigt vid ett mord där flera personer är inblandade att man faktiskt tar reda på vem som har gjort det.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

I de flesta fall publicerar inte tidningarna namnet på den MISSTÄNKTE gärningsmannen utan först när domen fallit...

Varför ska tidningarna ta ansvar för en lynchmobb?! Varje individ måste faktiskt ta ansvar för sina egna handlingar, det är därför det är så viktigt vid ett mord där flera personer är inblandade att man faktiskt tar reda på vem som har gjort det.

Och det var väl det som var min poäng ;)
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

.... låt oss hoppas att tidningarna tar sitt ansvar om det bildas lynchmobbar...

Men tidningar publicerar inte namn eller foton på förövare eller misstänkta hur som helst.
Just för att inte dra igång saker som blir dumma.

Att dra igång en lynchmobb som går ut och ger sig på den här 16-åringen blir ju oändligt dåligt även för de i mobben.
Om någon då får för sig att klappa på 16-åringen i ren ilska så har vi ytterligare någon som har förstört sitt liv genom att bli en misshandlare och dömd brottsling.

Mera våld, flera förövare och flera domar hjälper liksom ingen.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Nej, du sa att du hoppades att tidningarna skulle ta sitt ansvar om det bildades lynchmobbar.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

...., men det är inte samma sak som att man tycker att just Sverige har tillräckliga djurskyddslagar.

Hur menar du att katterna skull ha kunnat skyddas med andra lagar?
Problemet var ju att få tag på rätt person för att få stopp på det hela.
Inte att få tillstånd att frihetsberöva personen.

16-åringen får inte gå lös.
Räcker inte det?
Vad mer vill du ha?
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

*kl*

Som jag skrivit tidigare så är jag jävligt glad att några engagerade medlemmar på Flashback satt dit killen och att han är gripen, har erkänt och sitter i förvar, MEN jag tycker fortfarande att tongångarna hos flera användare är skrämmande och att det är FEL att hänga ut killen och hans familj.

"Bara" för att det är Flashback går det dock inte att avskriva alla som konspirationsfanatiker, rasister och stollar utan det är väldigt många som tar diskussionen på plats mot mobben/näthatarna istället för att sitta här på buke och klappa sig själva på huvudet och förfasa sig. :yuck:

Japp, jag hoppas killen har många år framför sig i förvar och att han där får hjälp, ute i samhället har han då inte fått den och ja, att plåga djur till döds är en mycket, mycket grym och sjuk handling i min värld och det går inte att ursäkta.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Jag tror på ett rättssamhälle, men det är inte samma sak som att man tycker att just Sverige har tillräckliga djurskyddslagar.

Om man anser att ifall någon person inte tycker att straffet för ett visst brott är tillräckligt, så har man själv rätt att straffa den personen lite extra på eget bevåg, då tror man inte på ett rättssamhälle.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

*Kl . Jag förstår inte hur man kan tycka att en uthängning på Internet är hemskare än att en person torterar oskyldiga. Killens familj förtjänar givetvis inte att bli illa behandlade, men killen själv förtjänar verkligen inte att få något trevligt bemötande, någonsin. Och det är ju inte alls något litet BARN vi pratar om, utan en kille som är tillräckligt gammal för att förstå rätt och fel och även koncekventer av ett sånt beteende. OM det är så att ha har något problem som gör att han inte Förstår så bör han ju spärras in och övervakas resten av livet.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

16-åringen får inte gå lös.
Räcker inte det?
Vad mer vill du ha?

En 16 åring som begår ett sånt här brott kommer ju sitta inne i typ ett halvår. Om man har tur. Tycker/tror DU att det räcker?
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Vilket straff skulle du utmäta i det här fallet om det var upp till dig att döma?
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

En 16 åring som begår ett sånt här brott kommer ju sitta inne i typ ett halvår. Om man har tur. Tycker/tror DU att det räcker?

Det beror väl på vad man har hittat för fel på honom.
Viktigast är ju att ta reda på vad som har gått fel.
Och försöka att göra något åt det.

Om pojken är svårt psykiskt sjuk så kommer han inte att släppas ut.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp