Vad är det för fel på hästarna?!

Jen80

Trådstartare
Tips och idéer efterlyses, veterinärerna har inte en aning om vad det är för fel! :crazy:

För ca tre veckor sen hade vi misstänkt kvarka i stallet (min häst :crazy: ), prover togs och de var negativa. Ska tilläggas att det går kvarka i kommunen. Hästarna blev halvdåliga en efter en (svullna körtlar, feber, hängiga, mer eller mindre nösflöde osv). Dock var det bara min som fick Rejäl svullnad i svalget, vilket gjorde att han knappt kunde äta och drack inte på flera dygn.
Han hamnade till slut på djursjukhuset, märkbart uttorkad och prover som var usla. Dagen efter var de dock bra igen...?! :confused:
Svullnaden i svalget försvann på bara några timmar - och veterinären misstänker att det trots allt var en böld som spruckit. Ifrågasatte det med tanke på kvarkaproverna, men hon hade pratat med de andra veterinärerna och de ansåg samma, att svabbproverna förmodligen inte tagits på ett smittat ställe i näsborrarna.
De ville gå ner med endoskop och kolla halsen på honom, men tyvärr var det på isoleringen sönder och de kan (såklart!) inte ta ner det från vanliga avdelningen...kul om de fått en kvarkaepidemi där liksom :o . Eftersom Misse var så pigg efter de 8 dagar han stod där chansade vi och tog hem honom. Dock utan diagnos, vilket veterinären var lite halvorolig över - OM det skulle vara något smittsamt.

Jag har tempat dagligen sen han kom från Helsingborg, har inte varit någonting. Tvärtom - piggare än någonsin! Vilar fortfarande eftersom han är förkyld mer eller mindre varje dag.
Men, nu ikväll när jag kom till stallet kom ena tjejen där halvhysterisk och bad mig kolla hennes häst som var "lite svullen". Wohoo - hon är Enorm! :eek: Vi som tyckte min häst var dålig... Tog in de andra hästarna....Misse ser likadan ut :crazy: (våra hästar går i samma hage).

Någon som har någon idé om vad det kan vara?! Det går bara runt bland hästarna, proverna visar ingenting - men de mår skit. Båda hästarna var märkbart irriterade ikväll, kollade med jouren men det var inte någon av de veterinärer som haft hand om oss tidigare som hade den. Så de får komma ut imorgon och ta nya prover.
 
Sv: Vad är det för fel på hästarna?!

Någon typ av allergisk reaktion? (Var det första som ploppade upp i mitt huvud)

Vilka prover har tagits?

/Maria
 
Sv: Vad är det för fel på hästarna?!

Fick också tanke på allergisk reaktion. De kan ju svullna upp bakom ganaschen/käken när de käkat något olämpligt. Verkar mycket skumt.

/Lizzie
 
Sv: Vad är det för fel på hästarna?!

Jag ska kolla alla papper och se vilka prover som är tagna, alla "normala" är tagna i alla fall, två gånger på varje (minst).

Allergisk reaktion...hade hoppats på det, men av Vad?! Inget nytt, inga nya hagar, inga nya hästar, samma foder som innan...ingenting.

Har precis pratat med veterinären igen, vi är återigen isolerade och de kommer ut och tar nya kvarkaprover i eftermiddag... :(
 
Sv: Vad är det för fel på hästarna?!

Det första som kommer upp i mitt huvud är allergisk reaktion. :crazy:

Vad äter de för något? Vad för stråfoder? Vad har de tillgång till? Hur är kvaliteten på stråfodret?

Om ni ger ensilage/hösilage så är det ju troligt att det kommer därifrån, där kan ju kvaliteten skifta rätt bra. Sedan, det kan ha kommit något i deras vatten? Något de har hittat i hagen? "Skit" i kraftfodret?

Verkar så mysko när två hästar som går i samma hage får samma sak.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad är det för fel på hästarna?!

Tror fortfarande på Teorin med att de ätit ngt. Som jag sagt sen innan.
 
Sv: Vad är det för fel på hästarna?!

ekollon i hagen? ger svullna ganascher/körtlar runt halsen och de kan bli hängiga ordentligt..... bara en tanke?
 
Sv: Vad är det för fel på hästarna?!

Min pålla fick också en konstig allergisk reaktion i somras. Det började med att hon fick stora bulor under magen, benen svullnade, hennes knän var jättestora, juvret svullnade och även framför juvret. Hon hade ingen feber, ingen hälta och var inte varm i benen. Efter skrittur var svullnaden mindre. Det tog ca 2 veckor tills det försvann första gången det hände. Jag hade inte ändrat något i foderväg. Veterinären föreslog att jag skulle byta ut halmen till spån men vid detta tillfälle kunde jag ju ALDRIG tro att det berodde på det :angel:.

Jag testade att ta bort den ena fodersorten efter den andra, tog bort hösilage och gav bara hö och tvärtom men svullnaderna återkom; kunde vara vilket/vilka ben som helt som var svullna. Till sist gjorde jag som veterinären sa; ställde henne på spån. Under två veckor var hon helt OK. Testade sen att lägga in några klyftor halm och efter tre dagar var hon svullen igen :crazy: .

Så nu får hon stå på spån så hon håller sig frisk :) . Hoppas ni kommer fram till vad det är med hästarna, låter inte roligt alls :crazy: .
 
Sv: Vad är det för fel på hästarna?!

Men vad?! Det finns INGENTING som de kan ha fått i sig.

Detta är verkligen skitkul. Folk är inte direkt trevliga mot mig i stallet längre...
 
Sv: Vad är det för fel på hästarna?!

Nä men så som de är så är det ju knappast dig det är fel på. Jag menar....ja du vet.
 
Sv: Vad är det för fel på hästarna?!

För tillfället hö. Bra kvalité, hösilaget ska vi börja med (fått innan också) ikväll igen, Äckligt bra kvalité på det.
Vattnet är ok, egen brunn dessutom.
Kraftfodret...tja, det lilla de får (lite betfor, typ) är samma som de fått innan.

Hagen är helt ren, finns ingenting där. Dessutom har de gått där innan, så jag förstår inte varför de skulle reagera nu.

Svullnaden har gått ner under natten, dock förhöjd temp igen. Ringde vet. om det, och nu är de ännu mer förvirrade...
 
Sv: Vad är det för fel på hästarna?!

CarolaLind skrev:
Nä men så som de är så är det ju knappast dig det är fel på. Jag menar....ja du vet.
Det är inte bara dom som gnäller nu.....

Kommer i vilket fall som och säga säga upp boxplatsen nu. Elelr ja, kan jag iofs inte förräns vi fått provsvaren...
 
Sv: Vad är det för fel på hästarna?!

mackan skrev:
ekollon i hagen? ger svullna ganascher/körtlar runt halsen och de kan bli hängiga ordentligt..... bara en tanke?
Tyvärr inte! Om det bara hade varit något så enkelt... :(
 
Sv: Vad är det för fel på hästarna?!

Våra står på halm. Men, det har de gjort hela tiden....
 
Sv: Vad är det för fel på hästarna?!

Jag vet fina boxar i Sjöbo :angel:
 
Sv: Vad är det för fel på hästarna?!

Jen80 skrev:
Våra står på halm. Men, det har de gjort hela tiden....

Men det betyder ju inte att det inte kan ha kommit in något med en halmbal NU som inte fanns i halmen tidigare.
 
Sv: Vad är det för fel på hästarna?!

Jen80 skrev:
För tillfället hö. Bra kvalité, hösilaget ska vi börja med (fått innan också) ikväll igen, Äckligt bra kvalité på det.
Vattnet är ok, egen brunn dessutom.
Kraftfodret...tja, det lilla de får (lite betfor, typ) är samma som de fått innan.

Hagen är helt ren, finns ingenting där. Dessutom har de gått där innan, så jag förstår inte varför de skulle reagera nu.

Svullnaden har gått ner under natten, dock förhöjd temp igen. Ringde vet. om det, och nu är de ännu mer förvirrade...


Har ni storbal hö, löshö eller småbal?
Om det är egen brunn kan det ju ha hänt något där (en råtta eller fågel som fallit ner och drunknat eller nått :D )... men verkar osannolikt när ingen av de andra hästarna i stallet reagerat?

Sedan spelar det väl egentligen ingen roll att de alltid gått på betfor, samma hö, samma vatten. Det kan ju ha kommit till något nytt i det gamla vattnet, höet, betforen som inte fanns där förut.

Ligger hagen bredvid en väg? Kan det hända att någon matat dem med något?
 
Sv: Vad är det för fel på hästarna?!

Lord Owen skrev:
Men det betyder ju inte att det inte kan ha kommit in något med en halmbal NU som inte fanns i halmen tidigare.
nej det är sant. men Vad?!

börjar bli mindre sinnessjuk på det här..
 
Sv: Vad är det för fel på hästarna?!

Hö i småbal. Hösilage i storbal.
Jo, så jag tror inte direkt på vattnet. Får liksom inte ihop det...
Första rundan blev till slut alla hästarna lite smådåliga, febertoppar osv - men ingen blev på långa vägar så dålig som Misse var. Så det är något som cirkulerar (tror Jag, vet. också), men vad...

Hagen ligger...ja, grusväg. Privat och enskild, så det är ingen som kommer dit..
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 237
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 368
Senast: FUNNY
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 644
Senast: emma-vsm
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Problemhund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp