Vad är det för fel på hästarna?!

Sv: Vad är det för fel på hästarna?!

Det har Allie också gjort så länge jag haft henne och hon har inte reagerat förrän nu :crazy: .
 
Sv: Vad är det för fel på hästarna?!

Vad jag förstår har ni inte analyserat vattnet nu? Det kan ju, som någon skrev innan ramla ner ett djur tex. Kvalitén på vattnet påverkas ju också av torka/regn osv. Ett vattenprov är inte dyrt. Jag har till och med för mig att rörmokare kan lämna in vattenanalys gratis, om ni känner någon.
 
Sv: Vad är det för fel på hästarna?!

Nej, vi har inte analyserat det nu.
Får se vad veterinären säger...
 
Sv: Vad är det för fel på hästarna?!

När våra pållar fick allergisk reaktion så var det också på hösten. Veterinären sa att det antagligen var någon typ av RÖTTER som kusarna hade grävt upp. Nu vet inte jag hur era hagar ser ut, men det kan vara så att de grävt upp och käkat rötterna av någon växt. De kan klara av att käka växtdelarna ovan jord men inte rötterna.

Lycka till i forskningen vad det är som är fel!

/Lizzie
 
Sv: Vad är det för fel på hästarna?!

Tyvärr har vi massor av gräs kvar i hagarna :(. Min tanke var nämligen densamma, men...nej - de knaprar gräs för fullt.
Tack!
 
Sv: Vad är det för fel på hästarna?!

Jen80 skrev:
nej det är sant. men Vad?!

börjar bli mindre sinnessjuk på det här..


Det kan ju vara vad som helst. Analysera halmen då och be dem kolla om den innhåller något mysko? (spånar vilt)
 
Sv: Vad är det för fel på hästarna?!

Har du gått igenom hagen?


Ska tillägga att det faktum att det vandrar runt i stallet får mig ännu mer att misstänka att det är vattnet eller halmen/hösilaget (står alla på halm?).. Det blir ju många påverkade av på samma gång även om en del är mer känsliga än andra. :crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad är det för fel på hästarna?!

Det är ingen utifrån typ skötare, medryttare eller liknande som för med sig någon smitta från ett annat stall?......långsökt kanske eftersom det inte hade vissat något på proverna som vet hade tagit på hästarna.
Tråkigt för dig iaf. Håller tummarna för er och hoppas det löser sig.
Lycka till
 
Sv: Vad är det för fel på hästarna?!

*lånar knapp*

Vet. var ute i eftermiddags. Mer frågande än tidigare.
Vi ska avvakta, blir han sämre ska han till Helsingborg och ta svabbprover i svalget :crazy: . Aj. Kvarkamisstanke (alt. kvarkaliknande symtom - tar odling på det om svullnaden blir värre) är alltså inte avblåst än. Börjar bli lite jobbigt :( .

Tog upp allt som ni skrivit här, han tror inte alls på att det skulle vara något sånt. Tyvärr! :(
 
Sv: Vad är det för fel på hästarna?!

Det är ofta svårt att hitta kvarka om man inte tar provet direkt i en böld, därför kan man aldrig utesluta kvarka för att proverna är negativa.
PL
 
Sv: Vad är det för fel på hästarna?!

Precis det som både jag och vet. försökte få några andra i stallet och förstå. Men nej nej, de skulle helst veta Direkt vad som var fel! Och ett prov...det skulle väl visa allt? De var faktiskt riktigt otrevliga mot vet. till slut, tur att han kan säga emot och är en riktig "regelbok".

Förresten, stor eloge till veterinärer som både kan och framföallt tar sig Tid för att förklara ingående om diverse sjukdomar osv :bow: .

Vet. pratade om kvarka i nästan konstant en timme, Mycket intressant! :)
 
Sv: Vad är det för fel på hästarna?!

Jen80 skrev:
Vet. pratade om kvarka i nästan konstant en timme, Mycket intressant! :)
Håller tummarna för er, det ska du veta!
Vi hade för ett år sen ett par hästar som blev lite dåliga, kvarkaliknande symptom vilket det visade sig inte vara, dock en "systerbasilusk".
Antibiotika och dom blev bra igen, vi valde att utgå från kvarkascenariet och satte oss i isolering och eftersom jag precis hade haft min store drummel i Hbg ringde jag även dit och pratade med dom.
Tänk om jag hade smittat ner hela stället :o . Då pratade jag med vet. Green om just kvarka och dess egenheter.
Tror att vi satt över 1 timme och diskuterade detta :love: .
Var det samma veterinär du pratade med så förstår jag att du fick information ;) .
 
Sv: Vad är det för fel på hästarna?!

Systerbasiluskerna skall behandlas som kvarka om de ger kvarkasymtom, dessutom kan det vara så att det är dem man hittar trots att hästen verkligen har kvarka, lurigt värre!
PL
 
Sv: Vad är det för fel på hästarna?!

Det är tyvärr inte helt ovanligt att även veterinärer utesluter kvarka på ett negativt prov även när kvarkasymtom finns.
PL
 
Sv: Vad är det för fel på hästarna?!

peter_lundin skrev:
Systerbasiluskerna skall behandlas som kvarka om de ger kvarkasymtom, dessutom kan det vara så att det är dem man hittar trots att hästen verkligen har kvarka, lurigt värre!
PL

Mao så var det bra att vi satte oss i karantän och vidtog åtgärder som i andras ögon vara löjliga, trots att vi inte blev beordrade det?
 
Sv: Vad är det för fel på hästarna?!

peter_lundin skrev:
Ja. Dessutom kan ingen beordra det utom i travet där STC har hårda regler.
PL

Nä förvisso, skulle satt beordra innom situationstecken.
Vilka är annars rekomendationerna för att försvåra smittspridningen mellan bestånden?
 
Sv: Vad är det för fel på hästarna?!

Lån.

Vi hade också någon konstig smittspridning i stallet i vintras då hästarna slutade dricka, blev allmänpåverkade och fick förhöjd temp. Vet kunde inte fastställa ngn orsak, en av hästarna stod även flera dygn på ATG-kliniken. Det varade i omkring 2 veckor, min häst var också en av de värst drabbade då. Fick slangas i massa vatten eftersom hon slutade dricka men fortsatte äta.

En idé kan vara om man t ex ger hästarna ljummet vatten ur kranen att det kan lösa ut olika metaller ur ledningarna. Det var bara något som vi kom på i efterhand, i övrigt är vi fortfarande lika ovetande om vad det egentligen var som cirkulerade i stallet.

Men hos oss dog det iaf ut så småningom, det är den enda tröst jag kan ge.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 362
Senast: FUNNY
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 615
Senast: emma-vsm
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Sassy
·
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
712

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp