Vad är det för fel?

Sv: Vad är det för fel?

Usch, det låter inge vidare! Hur gick det för dem sen? Blev de återställda?
Har precis vaknat, så nu ska jag kolla igenom hunden och ringa veterinär.


Ja gud ja! Eller nu ska jag inte vara SÅ entusiastisk, vi avlivade trots allt Douglas pga av akut diskbråck. Men då var det riktigt illa.

Första gången han fick sitt bråck var när han hoppade ner för ett trappsteg och fläkte sig i bak. Då var det vila som gällde, sedan var han helt bra igen.

Det hände att bråcket "gick upp" då och då (dvs typ en gång om året) och då gällde helt enkelt vila tills han blev återställd. Sista gången var dagen innan han togs bort, men då var bråcket mycket allvarligt och livshotande.
Vi hade då möjlighet att operera men tackade nej. Sedan ska man ha i åtanke
att Douglas var en MYCKET livlig hund och han for fram bland kottar och sten och kastade sig hit och dit i all möjlig terräng. Jag tror absolut inte att du behöver vara så orolig för din lille shih tzu :) Det går säkert bra ska du se.
 
Sv: Vad är det för fel?

Tack för de lugnande orden! :D Jag är sjukligt nervös just nu. Spiken är ju lugn som en filbunke även om han får små löjliga "mini-ryck". Helst vill han bara bli kliad på magen hela dagarna, ligga i soffan och gnaga på ett grisöra. Hade han varit mänsklig hade han varit en sån där gammal gubbe som sitter framför sin öppna brasa på sin herrgård med en pipa i mungipan och ett glas whisky bredvid... :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad är det för fel?

Hoppas att allt blir bra med "gammelgubben" och att veterinären hittar något som går att åtgärda lätt!
 
Sv: Vad är det för fel?

Nog var det diskbråck alltid! Nu är herrn ordinerad vila i några veckor och kortison de 10 första dagarna. Förbud mot allt vad aktivitet heter, inget hoppande som upp/ner i soffan/sängen eller i trappor.

Vi har begränsat ett litet utrymme åt honom med kompostgaller så att han hålls relativt stilla och så att vår tossiga boxervalp inte kommer åt honom. Han piper och gnäller så det skär i både hjärta och öron ska ni veta... ajaj.

Det går inte att titta på honom för då smälter man :love: :cry:. Hur länge borde man ha honom begränsad?
 
Sv: Vad är det för fel?

Men vad skönt att ni nu vet vad som är fel! Det är alltid en lättnad.

Några fler tips om vad du kan göra är massage! Massera, massera och massera. Det är hur bra som helst, särskilt när han får börja röra sig lite mer, så kan du göra det efter att ni gått en liten mini-runda eller så. Funkade utmärkt på min lilla Spike (utan "en" :p )
 
Sv: Vad är det för fel?

Håller delvis med, men se till att först ha varit i kontakt med en Hundfysioterapeut för undersökning o undervisning.
Nu hade ju inte Fähunden diskbrock, men väl Spondylos, o det är viktigt att man gör rätt så att det inte förvärras.

mvh
 
Sv: Vad är det för fel?

Det var diskbråck jag tänkte på. Hoppas det läker snabbt. Tycker han om att vara i bur? Har ni bur i bilen till honom? Låt honom vara i den istället, så känner han sig mer "hemma". Åtminstone så länge som han äter kortison har jag för mig. Fråga vetten för säkerhets skull.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för fel?

Nej, vi har ingen bur. Utrymmet består inte bara av kompostgaller, jag har ett skrivbord som sitter fast i en bokhylla som båda står mot väggen; han är där under och hålls på det området med två kompostgaller som sitter ihop. Lite svårförklarat kanske :p.

Passar på att slänga in en fråga här. Nu under kvällen har han varit märkbart stressad och tyckt att det varit varmt. Det är väldigt varmt just nu i våran lägenhet, är det ok att lägga in en kall handduk eller kan det förvärra diskbråcket?
 
Sv: Vad är det för fel?

Ang kyla, så ställ tassarna i kallvatten, blöt insidan av öronen, och undersidan av halsen med så kallt vatten han tolererar. Då kyler du effektivt utan att behöva kyla muskler.

Om man råkar ha sprit till hands (sjukhusdito, inte typ whisky alltså) så kan man stryka sprit på insidan av öronlapparna, tassar etc och kyla så.

Så, kallt fotbad, öronbad och så undersidan av halsen, hela vägen (går stort blodkärl där) så borde han bli betydligt mer komfortabel utan att du behöver kyla muskler med handduk =) (vet dock inte om det är ngn fara att göra just handdukskylning)
 
Sv: Vad är det för fel?

Tog tempen på honom, hade 38,7. Dessvärre är han inte förtjust i vatten och inte heller att man rör hans tassar (ni skulle bara se våra kloklippningar...). Jag tog i varje fall en handduk och blötte ner med kallt vatten som jag baddade hans öron, hals, lite av magen och framtassarna i. La in den i hans utrymme också, tänkte att den kanske "utstrålar" kyl eller nått :angel:.

Inget flås längre och han är inte heller orolig. Får se hur natten går.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 411
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 087
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 874
Senast: SkorpSmulan
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp