Fråga om islandshästens träns

S

Sassa_S

Hej forumister!

Jag har precis börjat rida islandshäst efter några år i ridskola på stora hästar.
Nu funderar jag lite över tränset och varför det ser ut som det gör?
Hästen har ett enkelt träns som saknar käkrem och bara har en nosgrimma?? som spänns nedanför bettet. Jag undrar varför man använder den typen av träns och vilka fördelarna respektive nackdelarna är? Jag upplever att hästen är väldigt känslig för tygeltag och kanske har det med tränset /bettet att göra?
Sadlingen har jag också problem med. Jag tycker det är svårt att veta exakt var jag ska placera sadeln på hästen. Hur ska jag tänka när jag sadlar? Några tips?
Ni får ursäkta mina nybörjarfrågor.
För övrigt är jag helt fascinerad över hur en så liten häst (137 cm) kan vara kraftfull och härlig! *kärlek*
Hälsningar,
Sassa
 
Sv: Fråga om islandshästens träns

Får jag låna din tråd till en liten fråga till?:angel:

Varför har tyglarna sånna där "hakar" som man hakar fast i bettet? Har bara sett islandshästar som har det, är det något speciellt? Praktiskt givetvis men ändå.
 
Sv: Fråga om islandshästens träns

Svara båda.

Vet inte om det egentligen finns nått bra svar på någon utav frågorna. men mina svar blir ändå så här:
Vad ska du med käkrem till?? Ser inte att den fyller någon direkt funktion.... Att ha utan tycker JAG är stilrenare, ser mindre "plottrigt" ut.
Det här med hakar på tygel är ju super praktiskt och varför det bara finns på islandshästträns skulle jag gissa på är för att det inte finns någon stor efterfråga på det hos "stor häst" människorna. Får lite känslan av att dom tycker att det hör till islh. världen och den kan man ju inte beblanda sig med... lite hårddraget kanske men ni förstår säkert vad jag menar. Sen kan jag hålla med om att det inte skulle se så stilfullt ut på en dressyrtävling med tyglar som har hakar.

Finns säkert någon annan med bättre svar :D
 
Sv: Fråga om islandshästens träns

Att du upplever hästarna som känsligare för tygeltag har nog mer med träning o göra än med tränsets utformning.

Jag ser ingen större skillnad på islandstränsets funktion och övriga modeller av träns. Nackstycke för o hålla i bettet, pannband för pynt o nosgrimma för att hålla munnen stängd. Det som oftast saknas är väl käkbandet, men det finns med på de äldre typerna av islänska träns! Fördelen med den nosgrimma som är vanligast på sk islandsträns är att den inte trycker kinden mot tänderna. Det som i övrigt skiljer är väl att tyglarna har snabbknäppe, mycket praktiskt när man ofta byter träns/bett eller när man är på långritt.

Att islandstränset ser ut som det gör är nog av praktisk anledning. Enkelt o ta av, enkelt o ta på, få remmar o spännen. Jag personligen tycker de är snygga o stilrena. Enkla att hålla rena o fräsha. Jag har ett par klassiska storhästträns oxå, de är ett jäkla arbete för o putsa :D

Mitt finaste
blingbling.jpg


O sadeln den skall placeras så att hästen kan röra sina bogblad fritt. Läs gärna tråden varför sadla längre bak på islandshäst
 
Sv: Fråga om islandshästens träns

Gapar inte hästen och tjaffsar med bettet så varför ha en massa extra remmar??

Vill nog påstå att 90% av storhästryttarna har accchen nosremmen bara för att.. så är de man ska ha punkt slut typ=)

Jag personligen tycker nos och pannband är fint om de är utsmyckade med något fint.
Nosremmen spänner jag inte hårt så hon kan gapa om hon vill.
Men aachenremmen har jag inte
 
Sv: Fråga om islandshästens träns

Remont nosgrimma är inget som används enbart av islandshäst, det är en ytterst vanlig nosgrimma kan man säga och bland de snällaste i den vägen.

Frågan du egentligen borde ställa dig, vad fyller en käkrem för funktion? Ingen faktiskt, därför behövs den inte.
 
Sv: Fråga om islandshästens träns

Tack alla som har svarat. Jag har läst tråden om sadling som jag blev tipsad om och när jag var ute och red idag prövade jag att lyfta benet för att få en bättre uppfattning om var bogen slutade.
Tränset som min sköthäst använder har inget pannband heller och det jag tänker är väl egentligen om det är risk att tränset trillar av när det bara sitter fast bakom öronen och runt munnen. *S*
En annan sak som jag bara måste kommentera är hur otroligt mycket "längd" min sköthäst kan hantera trots sitt långa format. Han är bara 137 men av den kraftigare typen helt klart. När jag sitter upp på honom blir jag helt förvånad över att mina ben inte dinglar ner på backen (jag är över 180 lång!) utan att jag sitter bekvämt och bra.
Vilken fantastiskt häst!
Nåja, det var ju en liten parallell bara....
Som sagt, tack alla som har svarat på mina nybörjarfrågor.

//Sassa
 
Sv: Fråga om islandshästens träns

Tycker precis som övriga som svarat att det är mer praktiskt med "isis träns" När jag lullar i skogen har jag bara nackstycket, inget pannband eller nosgrimma och nej tränset trillar inte av ;)

Tyglarna tycker jag är mycket bättre med hakar och som någon annan skrev lättare att hålla rent, dessutom finner jag det mer praktiskt med hakar på både träns och tyglar eftersom iaf jag varierar en del med bett.

Tycker oxå som du att fast de är små (oftast) så känns det inte som att rida ponny typ utan mer kraftfullt och rejält :love:
 
Sv: Fråga om islandshästens träns

Käkremmen ska ju ändå spännanas så löst (en knytnäve ska få plats mellan häst och rem) så den gör faktiskt inte mycket till eller från- skulle manramla av framåt och råka få tränset med sig så sitter man nog där iaf med tränset i famnen :D

F.ö så har de andra svarat så bra- att islandstränset ser annorlunda ut är inte för att det fylelr någon speciell funktion, utan snarare för att det råkat utvecklas på det sättet inom just "vår" gren.

Se på de spanska tränsen- de skiljer sig mycket men jag tror inte det fyller någon speciell funktion att ha extra utsmyckningar heller :)
 
Sv: Fråga om islandshästens träns

Har ingen käkrem eller nosrem, jag tycker det ser stiligare ut om man kan minimera mängden läder på huvudet.
TÄNK vad bra hakarna är på tygeln...när min knasiga pålla dök ner i ett kärr med hela framdelen och tog spjärn med bakbenen och tog ett JÄTTEHOPP:eek: rakt upp och trasslade in sig i tygeln med ena benet, då var det bara att skutta av och knäppa loss lite snabbt innan nästa känguruskutt kom....tackar och bockar för hakar:bow:
 
Sv: Fråga om islandshästens träns

En liten rolig berättelse, lite OT. Jag var ute och red med en kompis och när vi stannade för att vänta in kompisen, så passade min häst på att klia sig lite mot ett träd. Jag tänkte inte på det, så kom vi ut på den stora ängen där vi brukar galoppera och jag skulle låta kompisen gå före. Då säger hon att det är något konstigt med nån rem som hade lossnat eller vad det var. Jag tänker direkt att hon menar att det inte finns någon käkrem och svarar att det ska vara så.
- Är du säker, det ser ut som att det ska trilla av.

- Nää, säger jag, det sitter bra.

Hon rider före och kollar lite, säger att det minsann inte är så på andra sidan.

När jag kollade så hade han kliat så att tränset sitter över örat på ena sidan och bara hänger kvar lite snett på det andra örat.
Jag får ganska bråttom att hoppa av och tränsa. Hade ju inte varit så kul om man kommit i full galopp och tränset bara hade trillat av helt plötsligt.

Det som var lite extra roligt var att dåvarande ägaren hade ridit på samma äng bara en vecka tidigare och då hade hästen plötsligt bockat så att tygeln rök av! :eek:
 
Sv: Fråga om islandshästens träns

Jag upplever att det ofta räcker med enkelt huvudlag utan pannrem och käkrem på en isis för att de har så mycket man att tränset ligger stilla om man bara placerar det rätt. Kom till denna insikt i somras då jag red en isis med extremt tunn man, han har liksom inte en sådan bred mankam som är vanligt hos kallblod utan en smal mankam med bara några spretiga tagel. Och inte hade han någon pannlugg heller. Första turen tog jag det träns jag brukar ha, bara en nackrem, det hela slutade med att nackremmen kasade bakåt typ 10 cm när vi var på väg i full fart:eek: Nästa gång tog jag på en pannrem, och då stannade tränset på sin plats!
När det gäller sadlingen så ska bogbladen vara fria, men sadeln ska såklart inte ligga för långt bak. En bra tumregel är att man ska få in minst en bred handflata mellan virveln där bak och sadeln, annars är sadeln på tok för långt bak.
 
Sv: Fråga om islandshästens träns

Fast enligt min sadelutprovare stämmer inte det alltid- vi provade ut en sadel med rundbossor som inte ligger an på samma sätt som den gamla vi hade, men den slutar lika långt bak.
Passar ändå hur bra som helst, enligt både mig och utprovaren!
 
Sv: Fråga om islandshästens träns

Håller med alla! :bow: Antar att käkremmens tänkta funktion är att tränset inte ska åka av om det lyckas fara över öronen men kan inte tänka mig att det fungerar eftersom att man som sagt ska spänna med en knytnäve mellan :p och med isisarnas man ligget ju alklt kvar utan pannband och käkrem!
Jag tycker islandsträns är väldigt snygga och praktiska, varför ha en massa snören om man inte behöver dem. dessutom är "vanliga hästars" träns ett helt projekt att göra rena! Tycker det är lite underligt att "islandsmodet" inte smittat av sig mer :rofl:
 
Sv: Fråga om islandshästens träns

Fast enligt min sadelutprovare stämmer inte det alltid- vi provade ut en sadel med rundbossor som inte ligger an på samma sätt som den gamla vi hade, men den slutar lika långt bak.
Passar ändå hur bra som helst, enligt både mig och utprovaren!

Absolut, det stämmer inte alltid, men jag tycker det kan användas som utgångspunkt om man känner sig osäker. Är man till exempel ny på det här med isisar (som TS) och ska rida på ridskola eller turridning kan det vara bra att ha det i bakhuvudet när man sadlar eller kanske till och med sitter upp på en häst som någon annan sadlat.
 
Sv: Fråga om islandshästens träns

Har ingen käkrem eller nosrem, jag tycker det ser stiligare ut om man kan minimera mängden läder på huvudet.
TÄNK vad bra hakarna är på tygeln...när min knasiga pålla dök ner i ett kärr med hela framdelen och tog spjärn med bakbenen och tog ett JÄTTEHOPP:eek: rakt upp och trasslade in sig i tygeln med ena benet, då var det bara att skutta av och knäppa loss lite snabbt innan nästa känguruskutt kom....tackar och bockar för hakar:bow:

Hakar är oxå fantastiskt bra när man redan klivit av o skall gå över ett stort dike, hästen hoppar ett jääätteskutt o tygeln går sönder. Då kan man bara ta haken, knäppa fast den i ringen som är kvar i tygeln o sen knäppa alltihopa i bettet. Såg lite lustigt ut, men jag hade styrning resten av långturen iaf! :D

(samma dike orsakade även trampsår på hälen på en ryttare, en sko av på en häst, så då fick barfotahästen låna ut en easyboot, händelserikt dike...).
 
Sv: Fråga om islandshästens träns

*KL*

Käkremmens funktion härstammar faktiskt från kavalleriet. Då kunde man på allvar rida så hårt att hästen inte orkade mer och man fick SLÄPA den med sig (till fots alltså). Och då spände man åt käkremmen hårdare så att tränset inte skulle åka av när man släpade..... Så käkremmen är ju en rätt onödig detalj för de flesta ryttare numera, skulle jag gissa!

Beträffande nosgrimman, så är remontgrimma inget specifikt för islandshästar - när jag började på ridskola i slutet av 70-talet hade i stort sett alla hästar där just remontgrimma. Däremot verkar det ha gått mode i att ha Aachen-grimma jämt och ständigt, och tyvärr verkar det börja sprida sig i "islandshästvärlden" också.

Rent allmänt om utrustning kan väl sägas att den utrustning som är "normal" i Europa till stor del kommer från just militären - allt skulle se ut och hanteras lika (sitta upp på vänster sida, till exempel, varför gör man det? jo, för att värjan är ivägen annars...). På Island har man inte haft någon beriden militär, utan ryttare har gjort mer "som de vill", och har följaktligen lite andra sorters utrustning, och kan ses både leda hästen från och sitta upp på höger sida. Jämför med Western-ridningen, som ju också är "icke-militärisk" och också har lite egna sorters träns osv.
 
Sv: Fråga om islandshästens träns

*KL*

Beträffande nosgrimman, så är remontgrimma inget specifikt för islandshästar - när jag började på ridskola i slutet av 70-talet hade i stort sett alla hästar där just remontgrimma. Däremot verkar det ha gått mode i att ha Aachen-grimma jämt och ständigt, och tyvärr verkar det börja sprida sig i "islandshästvärlden" också.
.

En remont är ju en unghäst inom det militära.
Det benämns även som unghästnosgrimma.

/Malin
 
Sv: Fråga om islandshästens träns

Kan vara bra att nämna att sadeln inte bör ligga med sadelläget över manken, som den gjorde en gång när jag var och red lektion på en islandsridskola. :p

Det var en liten tjej som hade sadlat, men när tjejen frågade om den låg för långt fram och ägaren/tränare sa att den låg bra blev jag helt stum, drog bak den ca 2 dm när de inte såg. Har aldrig sett en sadel som låg så långt fram, så man undrar ju lite hur de brukar sadla om hon tyckte att den låg bra där.
Skrämmande!:crazy:
 
Sv: Fråga om islandshästens träns

På Island har ju sällan en häst "eget" träns så med ett "islandshäst träns" dvs enkelt huvudlag utan vare sig käkrem eller pannband och med ett spänne "bakom öronen" istället för vid sidostyckena så är det ju mycket enklare att reglera storleken på tränset så att det passar just den hästen som skall ridas. Likadant med hakarna på tyglarna, mycket enkelt att byta tygel och ifall hästen plötsligt skall användas om handhäst så är det ju enkelt att "knäppa" om tyglarna istället för att börja joxa med "vanliga" spännen. Så åtminstone på Island så är de här tränsen och tyglarna till för att de skall vara praktiska att använda.
 

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 090
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 197
Senast: Sirap
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 379
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp