Breccia_

Trådstartare
Jag varvar min ridning på bettlöst, det funkar skitbra, jag kan rida och träna på det utan problem, han går bra på det och trivs. Anledningen är att han är känslig och blir lätt lite rädd för handen och bettet om man råkar vara lite för ostabil i handen (inte rycker och drar utan hästen är VÄLDIGT känslig helt enkelt) och det har hjälpt oss massor.

Saken som är; jag vill rida ut på mitt hackamore men jag är lite, jag vet inte, feg. I vanliga fall rider jag ut på rakt bett + martingal, då har jag dels något att ta tag i (alltså remmen som ligger runt halsen på hästen) och i övrigt är han ingen häst som drar eller så.
Men jag vill inte behöva bli för stark i handen på bettlöst, jag har ändå någon slags respekt för det.
Jag har ingen aning om hurvida man använder eller kan använda martingal till hackamore? Red min första storhäst på hack både ute och inne utan problem men aldrig med martingal då men denna hästen är yngre och inte alls så rutinerad, martingalen får sitta där den sitter helt enkelt, den stör ju ingen.

En annan fundering jag har haft är att kanske försöka kombinera hackamoret + mitt raka bett i början när jag rider ut på det, kan det vara en idé? Vet att det finns några slags kombinationsbett med hackamore men de ser ju rent av livsfarliga ut haha!
Alltså ta ett extra sidostycke (eller rent av kandaret) och sätta på hackamoret och det raka bettet (tycker inte jag behöver det tredelade ändå och vill inte rida ut på skarpa bett i o m att han är så känslig i munnen) till en början tills jag känner att jag litar på hackamoret o.s.v. ute. Nu låter det som om jag är skitfeg men vi har så himla mycket älg, vildsvin o.s.v. i våra skogar och jag har ingen lust att utmana ödet helt enkelt. Jag hajjar ju också att drar hästen så drar hästen, spelar ingen roll vad man har på den. Och vi rider ut i alla gångarter på alla ställen, i skritt kan jag gott o väl ha hackamoret men jag VILL ha det när jag rid-rider ut sas haha :D

Åh det här låter säkert sjukt rörigt och larvigt, hoppas någon hajjar vad jag menar iallafall, typ göra ett eget "kombinationsbett" med rakt bett + hackamore på varsina tyglar. Känns ju ändå som en ganska mild variant på det hela men det kanske är jättekorkat, vad vet jag? :D
 
Sv: Bettlöst

Kanske tränsbett + kapson och sedan övergå till enbart kapson? Törs inte uttala mig om hack-kombinationer.
Älgar, vildsvin och annat otyg ska man se upp med! Även jägarna som poppar fram när man minst anar det.

F ö vet du ju att du väljer för DIN skull.........
 
Sv: Bettlöst

Men jag vill inte behöva bli för stark i handen på bettlöst, jag har ändå någon slags respekt för det.

Varför skulle hästen vara känsligare utanpå kraniet än inne i munnen, på slemhinnor och de beniga lanerna? ;)

Jag hade nog kombinerat en kapson och det raka bettet ute om jag var du.

Rider man ute och hästen kastar sig om kan det vara svårt att komma på rätt spår med hackamore, som ju är svårt att inverka sidförande med.
 
Sv: Bettlöst

Jag rider en riktig hetsporre till häst som lägger tungan över bettet och drar. När jag hade för mig att jag skulle starta henne (travare) så var jag tvungen att ha tungband på henne vid banjobb. Numer har jag resignerat och rider endast med sidepull, hugade vänner rider med bett men jag orkar inte med tjaffset som blir då. Med sidepull är livet enklare, dessutom går det att ta "typ" ledande tygeltag i ett krisläge till skillnad mot ett hack. Har provat hack och tycker det känns hemskt osäkert att rida med. Rider alltså ut i sällskap och ensam och i alla gångarter med sidepull.
 
Sv: Bettlöst

Näe det vet jag inte, men det är en känsla i mig som sitter kvar sen länge, jag vill helt enkelt inte ta tag på det på samma sätt som jag vågar ta tag på ett rakt bett när jag rider ut. Iofs behöver jag inte göra det heller men ja, det är känslan i mig helt enkelt, svårt att förklara varför. Man har ju en del saker inpräntade sen början :p
Han är inte sådan så att han kastar sig eller drar och jag är övertygad om att det skulle gå smärtfritt att rida ut på hacket men i o m att han är ung och oerfaren vad gäller allt så skulle jag vilja ha en back-up plan bara utifall att, har ju ingenting för att rida på skarpa bett eller så (då hade jag knappast rida ut på ett rakt tränsbett ju haha :D)

Kapson har jag ingen direkt erfarenhet av, som jag förstått det finns det olika? Ridkapson och någon annan?

Allt det här var ju mest en fundering, jag behöver ju inte rida ut på hacket men eftersom jag föredrar att varva bett och bettlöst har jag tänkt på det här ett tag helt enkelt.

Iofs spelar det ingen roll nu för hästen rids ändå inte, fast det är ju intressant med flera åsikter hursom.

Kan tillägga att hästen inte är en het tokpelle ute heller, snarare tvärt om, han är ganska bekväm helt enkelt. Han uppför sig alltid.
 
Sv: Bettlöst

Kapson har jag ingen direkt erfarenhet av, som jag förstått det finns det olika? Ridkapson och någon annan?

Den klumpiga, "vanliga" longeringskapsonen har du väl stött på? ;)

En ridkapson är mycket smidigare än denna, men du har fortfarande tre (ibland två) ringar fästa i ett järn över nosen.

Inverkan bli i princip som ett tränsbett, iom att tyglarna är fästa direkt vid hästen utan hävstänger och andra överföringar. Skillnaden är att du påverkar hästens nacke direkt istället för via underkäken.

Kika in på Klassisk Ridkonst, där hanteras kapson en del. :)
 
Sv: Bettlöst

Om du vill ha martingal på så skulle jag låta bli Hackamooret, hästen dras ju nästan ihop av skänklarna när martingalen verkar... Blir fel signaler till hästen tycker jag, och jag skulle inte använda det ihop. Har du inte provat Sidepull så skulle jag tipsa om det. Min häst är också känslig för bett, och går bra på både Hackamoor och Sidepull. Många säger att sidepull "är som att rida i grimma", men jag tycker det inverkar förvånansvärt mycket på hästen och min lyssnar väldigt bra på det, fast man kan anse det som "milt". Det kan du nog kombinera med bett i början för att känna hur det känns, och sen martingalen också. (Mitt sidepull är helt i läder, och inte rep över nosen. Inte heller den modellen av "bettlöst träns" som har korsade remmar under hakan, för det har jag provat och är helt värdelöst enligt min mening...)

Happy
 
Sv: Bettlöst

Näe faktiskt inte! Undrar varför egentligen, jag har stått på så många olika ställen med olika inriktningar och olika människor men jag kan inte minnas det någonsin. Jag har alltid longerat (om jag nu gjort det) på rakt bett med inspänningar så jag har aldrig använt mig av en sådan heller och inte heller sett en ridkapson. Vad jag kan minnas iaf.

Happy: njae vill och vill, jag undrade mest om det gick, har ingen erfarenhet av det bara. Har ridit på sidepull (varierar mellan hack och det) också, jag gillar det och hästen trivs. Mina frågor var ändå ganska allmänna, hästen står just nu så det är ingenting som kommer göras eller så nu. Och om jag skulle ha haft rakt bett + hack (som exempel då) hade jag ev. haft en martingal i raka bettets tyglar.
 
Sv: Bettlöst

Näe faktiskt inte! Undrar varför egentligen, jag har stått på så många olika ställen med olika inriktningar och olika människor men jag kan inte minnas det någonsin. Jag har alltid longerat (om jag nu gjort det) på rakt bett med inspänningar så jag har aldrig använt mig av en sådan heller och inte heller sett en ridkapson. Vad jag kan minnas iaf.

Tja, när jag tänker efter så är det iofs hyfsat sällan man ser folk använda den... :D

Men om du kolla på t.ex. Hööks kapson så är den i nylon och ganska mycket smidigare än vad de i läder brukar vara, så då kan du ju tänka dig vilket otroligt klumpigt åbäke att packa in hästen i det kan vara. :p

En ridkapson är ibland inte mycket klumpigare än en vanlig nosgrimma (vanlig, alltså, inte en modern pullback med 5 cm vaddering under... ;)), så den kombinerar man lätt med ett vanligt träns. Det finns t.o.m. en variant (kan kallas semikapson) som inte har några egna sidostycken, utan träs igenom "öglorna" som blir där bettet fästs.
 
Sv: Bettlöst

Om du funderar på att kombinera bett och bettlöst så finns det en variant inom travet som kallas xylofoniagrimma som kominerat dessa två om jag inte minns fel. Det kan ju tänkas vara smidigare att använda än kapson+bett eftersom xylofoniagrimman är tänkt att ha till just det.

Annars skulle jag nog inte vara rädd för att ta i tygeln även om jag hade ett hack som någon skrev, varför skulle de vara känsligare där än i munnen? Sidepull finns ju i olika varianter så välj en med nosdel i brett läder om du är rädd för att ta för mkt. Själv har jag en med ett rep, känns lagom på mig häst som faktiskt kan vara het och som kan behöva en påminnelse ibland om vad för hastighet som gäller.
 
Sv: Bettlöst

Rider ut på min pålle med hackamore, tävlar även distans på det och det funkar utmärkt:) Hästen trivs bra på det och jag har bra koll på han med det, skulle gärna ha sidepull men risken att jag inte får stopp på han på tävling är överhängande:o Rider även på bett och varvar mellan tredelade och raka bett.
 
Sv: Bettlöst

kanske för att hackamore faktisk är ett båda skarpt och starkt hävstångs"bett". man blir betydligt starkare, sätt du hacket runt ditt ben och dra i tyglarna, sen gör du samma sak med ett tränsbett så ser du skillnaden.... det klämmer åt rejält.

breccia; nej jag skulle aldrig ha martingal och hack, tycker det blir too much. måste du ha hack, har du testat med kapson/nosgrimma? jag kan rida ut med min i endast en bred och tjockt vadderad nosgrimma (säger ju lite om hur känsliga dom faktisk är runt nosen!) och det går jättebra. så länge grundlydnaden finns är det inga problem (och det gör den säkert på din häst). då kan du lugnt ha en martingal på också. och du kan ha bett, med ett par tyglar i nosgrimman och ett par i bettet om det känns tryggare så. :)
jag fäster tyglarna i ringarna på en pullback nosgrimma.

vill dom dra så gör dom det med bett eller hack också, då har man ändå inte en chans. :p
 
Sv: Bettlöst

näe jag skulle inte heller ha martingal på hack, jag undrade det mest allmänt.
men jag skulle inte rida ut med tyglarna i en nosgrimma det kan jag säga på en gång, även om man inte har en chans utifall hästen skulle göra något så har jag ridit på bara nosgrimma men njaeh, det funkade inte så bra helt enkelt, jag gillar mina bettlösa varianter. tycker inte det är så mycket grundlydnad som utformningen av vad man har runt näsan, de är ju vana vid nosgrimman och att den mer bara är där, tar man i den så händer det ju ingenting sas, på ett hack eller sidepull får man en reaktion.

men som sagt, som gäller hela tråden, är allt helt oaktuellt för hästen ändå inte går.
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 888
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 151
Senast: Bri
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 142
Senast: nullo-modo
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 151
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp