Vad är det för hjälptygel?

mumin

Trådstartare
Jag är själv inget större fan av longering så låt denna tråd slippa bli en tråd om longeringens- och hjälptyglars vara eller icke vara.

De gånger jag ändå longerar så har jag konstaterat att den "hjälptygel" som hästarna funkar bäst med är när jag helt enkelt sätter grimskaft i ringen mellan frambenen, genom bettringarna och sen knyter i en låg ring på sidorna på gjorden. Det funkar klart bäst - MEN - det blir klumpigt med grimskaften och ger inte riktigt justeringsmöjligheter som jag skulle vilja.

Jag vet att det ska finnas en hjälptygel som ger denna effekt, men jag vet inte vad den heter, vad den kallas eller var man hittar den, för jag har aldrig sett den i nån butik och utan namn vet jag inte vad jag letar efter. Det är alltså en bred läderrem som man fäster under magen, som sen delar sig i två smalare som man sätter på vars en sida, där remmarna då har många hål och ett spänne så att man kan justera dem mycket.

Är det någon som vet vad detta är för hjälptygel, eller vet någon annan hjälptygel med liknande effekt alternativt har nåt tips på hur man kan åstadkomma samma sak, men smidigare än med grimskaft?

När jag har kollat runt så har det närmsta jag kommit varit pessoa-selen där man kan fästa repen på detta vis, men jag vill inte ha grejen med pessoaselen att knyta ihop hästens mun med bakdelen eftersom driva hästen framåt kan jag göra själv.

Gouge har jag ridit med en period (skrittat) och den uppfyllde det syftet jag hade med den då, men vill inte använda den i detta syftet då jag inte vill tvinga ner hästens huvud utan ge den spelrum och bara visa vägen framåt-neråt.

Tips och idéer? :idea:
 
Sv: Vad är det för hjälptygel?

Jag förstår nästan hur du menar men jag kan inte komma på någon hjälptygel som liknar den, men prova göra en själv, köp lite rep och något elastiskt snöre (så att det inte blir så stumt)
 
Sv: Vad är det för hjälptygel?

Det låter som en Thiedemanntygel... Men jag vet inte om remmarna som kommer från gjorden som man spänner i själva tygeln är tillräckligt långa för att nå en longergjord.
 
Sv: Vad är det för hjälptygel?

precis den varianten körde jag med när jag longerade mitt sto. använde en halsförlängare och sporremmar för att få den längden jag ville ha!
 
Sv: Vad är det för hjälptygel?

Är inte riktigt säker på hur du menar men tycker beskrivningen påminner om chambon. Men den brukar man ju använda med ett nackstycke med ringar som man fäster på nackremmen. Men remmen mellan frambenen och de två snörena med hakar borde man väl kunna använd på ditt sätt utan att använda nackstycket. :confused:
 
Sv: Vad är det för hjälptygel?

*kl*

Jag norpade en bild på google på en pessoasele för att visa hur jag menar - jag kladdade lite på hästen för att ingen ska behöva känna sig utmålad - hästen på bilden har alltså inget samband med tråden ;)
Jag vill alltså ha någonting som går såsom den röda jag målat på bilden.

namnls.jpg
 
Sv: Vad är det för hjälptygel?

Bingo - där var den! :D Oj, den var dyr, men nu vet jag i alla fall vad det är jag tittar efter - tack! :bow:

Är det nån som har fler idéer om smidiga "hemmatrix" av liknande tygel är de fortfarande välkomna!

images
 
Sv: Vad är det för hjälptygel?

Som tidigare nämt så är det en thidemantygel du beskriver. Den verkar som en fast gramantygel när man rider dvs. man behöver inte rida med två tyglar utan man har bara en tygel. (Nackdelen med denna är att den inte är lika lätt att justera och de efter på under ridingen då den är "fast".) Svårt att använda när du longerar eftersom den är beroende av ryttarens hand.
Det finns ju oxå vanliga inspänningstyglar som fästs i bettringen och kan sedan fästas i sidan på gjorden som du beskrev.
Min häst är ganska lång, och när jag longerar, använder visserligen då halsförlängare, tar då den nedre delen av nosgrimman på tränset och fäster runt gjorden för att förlänga halsförlängaren, (har inte provat med sporrem som jag läste här, men det är ju samma effekt).
 
Sv: Vad är det för hjälptygel?

Det är inte en thidemantygel jag beskriver eftersom jag har den vid longering, men nu vet jag att det är en trekantstygel.
 
Sv: Vad är det för hjälptygel?

Har inte sett en trekantstygel tidigare... Men man lär ju sig ngt nytt varje dag..
 
Sv: Vad är det för hjälptygel?

En inspänningstygel mellan frambenen och rep och hakar, altenativt snodd (halsförlängare) och hakar bör man kunna konstruera en trekantstygel av. Eller ha en chambon som utgångspunkt bör också fungera.
 
Sv: Vad är det för hjälptygel?

Hej!

Med en graman kan man göra denna typ av inspänning. Det gjorde vi där jag jobbade när jag var yngre.

/ Lavinia
 
Sv: Vad är det för hjälptygel?

dreieckszügel eller wienerzügel heter det. tror inte det finns i sverige än men är vanligt i tyskland. googla så hittar du massa återförsäljare!

mina kostade ca 300 kr.
 
Sv: Vad är det för hjälptygel?

Tack för tipset! :)

*kl*
Jag har hittat en svensk nätbutik som säljer till ganska vettigt pris, dock var jag precis ute och konstruerade en egen trekantstygel av gamla inspänningstyglar (resår) och ett bensnöre. Jag kan inte prova den in action då min häst tyvärr är halt just nu, men jag var tvungen att prova om konstruktionen verkade funka och det såg bra ut faktiskt. Med resåren så blir den inte så stum heller och kändes väldigt mycket smidigare och mer reglerbar än mina tjocka grimskaft.

Ska prova hur det funkar i praktiken när jag får tillfälle till det och annars så vet jag nu vad det är jag letar efter och var jag ska leta om jag vill köpa en riktig senare!

Tack alla för era tips! :D
 
Sv: Vad är det för hjälptygel?

Jag förstår inte riktigt hur du menar att du gör med grimskaftet, men det som jag själv tycker kan vara bra för longering är Chambon. Den visar vägen men löper fritt så den låser inte hästen på något sätt. När hästen svarar och sänker nacken hänger den helt löst.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 202
Senast: Sirap
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
4 993
Hästvård Säkert ett en del av er som har använt detta preparat och har kloka tips. Jag har en häst som är svårklippt på vissa delar av...
Svar
11
· Visningar
9 879
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp