Tips och råd vid användning av Domosedan gel?

Speedway

Trådstartare
Säkert ett en del av er som har använt detta preparat och har kloka tips.

Jag har en häst som är svårklippt på vissa delar av kroppen...typ där hon svettas mest. O_o
När hon inte vill vara med så sparkar hon och det med besked. Det är inte ljudet som är problemet för det går jättebra att klippa runt huvudet och öronen men fram på bogen och på sidorna/magen så är det stopp. Är normalt sett inte kittlig och reagerar aldrig vid borstning eller beröring av dessa kroppsdelar så jag vet egentligen inte vad det är som triggar beteendet. Hon var likadan hos förra ägaren också.

Iallfall så sätter hon björnpäls och behöver verkligen klippas om hon ska orka arbeta så veterinären har skrivit ut Domosedan gel så att jag kan prova om det fungerar. Tänkte dock kolla om ni har några tips på hur jag bäst går tillväga.

Jag vet ju att det helst ska vara lugnt och stilla runt omkring när man ger preparatet och under tiden det verkar för att det ska få bäst effekt. Är det säkrast att ha hästen i boxen under tiden? Jag behöver stå på gången när jag klipper för där är det bäst ljus men jag tänkte att boxen kanske är säkrare eftersom jag inte vet hur hon kommer reagera. Brukar dom bli så groggy så att dom inte kan gå?

Något annat som kan vara bra att tänka på?
 
Jag har använt det några gånger och det har funkat mkt bra. Jag ger i boxen (viktigt att det är under tungan så de inte sväljer) och går sen direkt därifrån. Inga problem att ta ut dem på gången sen.
 
När man ger det under tungan så tas det upp långsamt och effekten håller i sig lite längre, än om man ger det t.ex i blodet.
Jag har använt det när jag hade en skadad ponny. Jag gav det då ungefär en halvtimme innan jag skulle byta bandaget på henne och effekten höll i sig 1-2 timmar efteråt.

Kom ihåg att se till att det inte finns något för ponnyn att äta medan den är sederad!
 
Har använt det en period när medisen inte gick att sko utan. Ingen ide att jag upprepar det som redan är sagt, men vill bara säga att tiden innan sederingen sätter i kan variera lite från häst till häst. Vill minnas att det står ca30 minuter på förpackningen, men på min tog det 45-60minuter. Sen blev hon rejält groggy, så vi kunde minska dosen med 1/4-1/3 någonting utan problem till nästa gång.
 
Beroende på hur mycket du ger blir de inte så groggy, jag har fått det utskrivet till min häst när jag skulle sätta igång honom efter en konvalecens... :angel: Jag skulle ge en relativt liten dos ca 40 minuter innan jag skulle rida för att ta udden av honom så att säga. På min fungerade det perfekt, stadig på foten men lite mer sansad i huvudet. :p
 
För klippning o skoning skulle jag ge halv dos, men applicera rätt.
Det bör vara lugnt i stallet o bind upp den så den inte äter. 40 min. får man räkna ned.
 
Tack för alla tips. :)

Kan meddela att nu är det gjort och medlet funkade väldigt bra när det gällde den lugnande effekten. Svettningarna ställde dock till det vid klippning. Skären på klippmaskinen tyckte inte om sjöblöt häst men jag fick iallafall bort den pälsen som skulle bort och jag blev inte ihjälsparkad på kuppen. :angel:

Jag visste ju att det var vanligt med svettningar och eftersom min häst normalt sett svettas mycket så borde jag ha kunnat lista ut att det skulle bli så. Någon som vet om det blir någon skillnad om man tar en mindre dos? Nu körde jag på full denna gången för säkerhets skull men jag testar nog halv nästa gång som axel tipsade om.
 
Tack för alla tips. :)

Kan meddela att nu är det gjort och medlet funkade väldigt bra när det gällde den lugnande effekten. Svettningarna ställde dock till det vid klippning. Skären på klippmaskinen tyckte inte om sjöblöt häst men jag fick iallafall bort den pälsen som skulle bort och jag blev inte ihjälsparkad på kuppen. :angel:

Jag visste ju att det var vanligt med svettningar och eftersom min häst normalt sett svettas mycket så borde jag ha kunnat lista ut att det skulle bli så. Någon som vet om det blir någon skillnad om man tar en mindre dos? Nu körde jag på full denna gången för säkerhets skull men jag testar nog halv nästa gång som axel tipsade om.

Har du testat Plegicil som man ger i munnen? Det har jag använt, och då brukar de inte svettas som de gör med Domosedan. Av Plegicil blir de dock inte lika drogade som med full dos Domosedan, men det är lugnande, om det hjälper dig.
 
Har du testat Plegicil som man ger i munnen?

Nej, detta är första gången som jag provar nån form av lugnande. Förmodar att Plegicil också är på recept? Kan vara värt att prova. Ska ta ett snack med min veterinär och se vad han säger. :)
 
Tack för alla tips. :)

Kan meddela att nu är det gjort och medlet funkade väldigt bra när det gällde den lugnande effekten. Svettningarna ställde dock till det vid klippning. Skären på klippmaskinen tyckte inte om sjöblöt häst men jag fick iallafall bort den pälsen som skulle bort och jag blev inte ihjälsparkad på kuppen. :angel:

Jag visste ju att det var vanligt med svettningar och eftersom min häst normalt sett svettas mycket så borde jag ha kunnat lista ut att det skulle bli så. Någon som vet om det blir någon skillnad om man tar en mindre dos? Nu körde jag på full denna gången för säkerhets skull men jag testar nog halv nästa gång som axel tipsade om.
Kan säkert vara värt att minska dosen. Just svettningar råkade vi aldrig ut för dock så vet inte. Lättast är nog att du pratar med veterinären om det med :)
 

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 897
Senast: Madick
·
Träning Vet inte riktigt vart denna tråd hör hemma men chansar här inne efetrsom de rör sig om hästhantering! Jag har min häst utlånad och...
Svar
3
· Visningar
1 296
Senast: Niela
·
C
Träning Jag har sedan jag fick hem min nsv unghäst som avvand fölunge (hon är nu drygt 1 år) försökt hantera henne så mkt som möjligt för att...
Svar
1
· Visningar
1 009
Senast: Malinnea
·
C
Träning Jag har sedan jag fick hem min nsv unghäst som avvand fölunge (hon är nu drygt 1 år) försökt hantera henne så mkt som möjligt för att...
2
Svar
21
· Visningar
2 139
Senast: cafu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp