Bukefalos 28 år!

Vad är det för hund?

S

sodiro

Liten
Lite pälsvård,
Pigg och allert utan att vara överaktiv,
Inte behöva massor med aktivering (tex. agility etc) självklart promenader och stimulans ute i skogen. (springa mkt i skog och mark men inte bry sig om det blir ett par dagar inne med "endast" promenader)
Sällskapshund,
Barnvänlig,
Hundvänlig,
Inte vakt,
Inte jakt,
Vad är det för ras?

har en bekant som är intresserad av att skaffa hund och detta var henne krav, hon älskar sällskapet, vardagslydnaden, promenader och lek, hon vill att den ska funka att ha med överallt, vara liten och inte så mkt pälsvård. Hunden kommer vara med jämt, överallt även på arbetet. Men kommer såklart bli ensamhetstränad.
Promenader är långa och korta och mkt att vara lös i skogen och springa mm. Men kan inte ha en hund som tex. Jack Russel då det är för mkt hund i liten kropp som behöver mkt mer aktivering än hon är intresserad av. Inte en typisk terrier kanske man kan säga;)

Vad tror ni?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad är det för hund?

Jag skulle säga shih tzu. Men nu är ju det där med pälsvården. Men den kan hon ju raka ner typ var tredje-fjärde månad.
 
Sv: Vad är det för hund?

Dansk/Svensk Gårdshund låter det definitivt som...lite jakt kan finnas i en del hundar..
 
Sv: Vad är det för hund?

Västgötaspets kanske? Har dock inte så stor erfarenhet av rasen men någon annan här inne kanske har? :)
 
Sv: Vad är det för hund?

Mops?

Där vet jag dock lite om hur friska de är. Brukar inte de flesta ha andningsproblem, typ asthma, eller liknande?
 
Sv: Vad är det för hund?

Papillion stämmer in på det mesta ,lite mycket päls kanske men den är lättskött . Borstas snabbt igenom någon gång i veckan. Pudel som hålls kortklippt är väl också ett tips ,finns ju olika storlekar efter tycke och smak.
Vad är liten hund för henne? Chihuahua är pigga alerta hundar som orkar mycket mer än vad de flesta tror ,finns ju både kort och långhårig. Har hon småbarn så kan det vara bättre med en lite större hund som mellan pudel.
 
Sv: Vad är det för hund?

KL

*tove* shih tzu har jag inte tänkt på, ska genast läsa mer om dom.
martha, DSVGH har jag funderat på, tror den skulle passa riktigt bra, men hur blir dom om dom ligger inne ett par dagar med "endast" promenad?

Nethril: Har jag bara haft otur eller är spets väldigt skälliga?
Malibu_Stacy: Mops sa jag med, dock är det ju det med sjukdomar,ska läsa mer om dom:)
Fred: Pudel vill hon inte ha, Chihuahua tror jag är i minsta laget men ska läsa lite om dom och se vad hon säger, Papillion har hon sagt själv men har ingen större erfarenhet av dom så hon tvekar lite.

Hon är intresserad av en hund som är max 35 cm hög. liten och lämplig förklarade hon ;)
tack så jätte mkt för alla tips ska läsa mer om alla raserna, någon med mer tips?
 
Sv: Vad är det för hund?

Shih tzu äger jag själv två stycken. Glada hundar, älskar alla människor och alla andra djur. Dom orkar med på långa promenader och spring, men dom blir inte hyper om dom bara får ta det lugnt någon dag. Lättlärda och trevliga.

Jag tycker att dom passar in på allt på din beskrivning, förutom pälsvården. Men dom flesta som har shih tzu klipper ner dom om dom inte ska ställas ut. Men din vän kanske är intresserad av utställning?

Lägg också till att shih tzun inte är särskilt skällig av sig och fäller inte. Nejdå, jag är inte partisk ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för hund?

haha ja dom låter faktiskt riktigt bra nu när jag läst lite snabbt om dom. och söta är dom:)
får presentera dom för henne:)
 
Sv: Vad är det för hund?

Det tycker jag att du ska göra. Jag är jättenöjd med mina två killar :laugh:.

27991121.jpg
 
Sv: Vad är det för hund?

nämen titta vilja sötnosar, och jag glömde svara, hon är inte intresserad av utställning.
 
Sv: Vad är det för hund?

Tibetansk terrier skulle jag vilja säga! Faller kanske på höjden där. Min hane är 41cm.
 
Sv: Vad är det för hund?

En Australisk Terrier förstås !

Jag har en Aussie-tjej som ligger i soffan mest hela dagen utom när vi går ut !
Hennes största önskan är att bara få vara med, även om hon klarar alldles utmärkt att vara ensam (man måste ju pryda möbler även när hussar och mattar inte är hemma)

Hon hänger lätt med på ridtur/cykeltur och är världens socialaste hund, samtidigt som hon är grymt följsam.
Liten och pälsvården är plättlätt, borsta ragget nån gång i veckan.
 
Sv: Vad är det för hund?

Trimmar man inte en australisk terrier? Eller är det något jag bara fått för mig? :)
 
Sv: Vad är det för hund?

Jo om man vill !
Min trimmas två gånger per år ungefär, men man behöver inte.
 
Sv: Vad är det för hund?

Åh de är så söta! SKulle nog kunna tänka mig en sån, jag med. Om nu inte Dvärgschnauzer skulle finnas ;)

Tänker alltid på Tant Berg i Lotta på Bråkmakargatan. Visst är det en sån hon har? Åh vad heter den nu igen?
 
Sv: Vad är det för hund?

Ja, kan det ju va. Jag tycker att cairn och australiensk terrier är så lika! Är inte skillnaden att den ena har typ uppstående öron och den andra inte? Eller blandar jag ihop något nu?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 916
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 640
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 152
Senast: Farao
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 219
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp