Bukefalos 28 år!

Vad är det för hund?

Sv: Vad är det för hund?

Västgötaspets kanske? Har dock inte så stor erfarenhet av rasen men någon annan här inne kanske har? :)
Jag!

Och jag föreslår också VGS.

Tyvärr är de lite vaktiga och glappa i käften, men det är ju till viss del en träningssak, och det väger absolut upp att de är världens mysigaste hundar.

Min vet att han inte får skälla och låter oftast bli, han fyrar av någon salva ibland men ger sig för det mesta om man säger åt honom. Han vaktar sitt hem och han vaktar matte ibland, men det låter vi honom göra, dock finns det gränser. Det är OK att han uppmärksammar att någon ringer på dörren, men han får inte sätta igång och tokskälla.

Min har mer jakt i sig än genomsnittet (baserat på MH-diagram), de flesta jag träffat är betydligt mindre intresserade av att jaga saker.

I övrigt: Kul liten hund som hänger med på allt - även lata dagar. Kan vara envis, det är en självständig hund som samtidigt gärna vill vara nära husse/matte. Noll pälsvård. Har hört talas om västgötaspetsar som vallar barn (min man blev vallad som barn, hans far också...) men även det är en träningssak. Vår hund vallar husse ibland, men jag sade ifrån redan när han var liten, så det blir inget av med det, annat än när vi "lekvallar".
 
Sv: Vad är det för hund?

Italiensk vinthund :love:

Faller dock kanske då på att de har en viss jaktinstinkt, men det är otroligt mysiga hundar. Ena stunden en lugn hund som sitter uppkrupen i famnen med nosen inborrad under hakan och nästa en hund med stor fart och bus :bump:
 
Sv: Vad är det för hund?

Italiensk vinthund :love:

Faller dock kanske då på att de har en viss jaktinstinkt, men det är otroligt mysiga hundar. Ena stunden en lugn hund som sitter uppkrupen i famnen med nosen inborrad under hakan och nästa en hund med stor fart och bus :bump:

Om TS får ett lugnare exemplar så kan det passa mycket bra. Nu vet jag att också du har italienare liksom jag, men många har som jag fått erfara att italienaren kan ha mycket hög jaktinstinkt och en väldigt hög aktivitetsnivå - särskilt som unghundar. Min numera 15-åriga tant var mycket aktivt som valp och det har funnits mer en ett tillfälle när jag önskade mig en rejäl baseball-handske för att plocka ned henne med under hennes otaliga och dumdristiga flygturer. En gång sprang i full rulle rakt in i ett fotbollsmål - hon lyckades kila sig igenom nätet - och for flera meter i luften innan hon landade, rullade några varv samtidigt som hon ylade, och fortsatte sedan springa runt runt på fotbollsplanen som inget hade hänt.

Min har som sagt alltid krävt - och kräver fortfarande - väldigt mycket aktivitet. Blir hon uttråkad hittar hon på hyss, som att klättra upp i fönsterbrädorna eller hoppa upp på matbordet eller något annat hon vet är förbjudet. Det är också en bild jag har fått från många andra som har IG (även om det finns dem som inte känner igen sig i beskrivningen)

För mig är det den mest underbara hund jag kan tänka mig :love: men jag tror inte att alla skulle hålla med.
 
Sv: Vad är det för hund?

*kl*

Det är helt klart en dansk-svensk gårdshund din kompis vill ha :love:

Min tik, nyss fyllda två år, är med mig överallt (i princip enda gången hon är hemma är när jag jobbar extra inom vården). Hon är så liten att man lätt kan bära henne vid behov. Ingen pälsvård krävs. Älskar barn och går ihop med alla andra hundar vi hittils träffat.

Hon orkar hur mycket som helst, lååånga skogspromenader, ridturer i högt tempo mm. Men vissa dagar blir vi mest bara inne och då är hon nöjd med det, bara hon får vara med under filten ;) Det går bra att lämna henne ensam, hemma eller i bilen eller egentligen var som helst (även om jag försöker undvika att det blir längre stunder). Hon är otroligt social och älskar alla vi träffar, inga problem att lämna henne till någon annan när man behöver hundvakt, och det är heller inga problem att hitta hundvakt, många står på kö...

Behöver jag säga att jag är helnöjd med mitt rasval? ;)

Ullis
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för hund?

Ja, kan det ju va. Jag tycker att cairn och australiensk terrier är så lika! Är inte skillnaden att den ena har typ uppstående öron och den andra inte? Eller blandar jag ihop något nu?

Du blandar nog ihop australisk terrier med norfolkterrier tror jag allt.

Australisk
Vidar.jpg


Cairn
c1.jpg


Norfolk
rase_116_1.jpg
 
Sv: Vad är det för hund?

Låter ju som en Italiensk Vinthund:)

Har ingen själv (har modell större, whippet!) och alla vintisar är helt underbara hundar. Mysiga sällskapshundar, ingen pälsvård, vänligt lynne, inga hundar som "muckar" med andra hundar utan är låga i rang! Kräver så mycket motion som man vill ge dem!Helt perfekt hundras om man är ute efter en sällskapshund:)
 
Sv: Vad är det för hund?

Visst är det en hel del galenskap över dem, det håller jag med om ;) Den där turen in i fotbollsmålet får man ju skrämselhicka av bara av att läsa om. Lite dumdristiga, med hög fart, i sin egen värld och med stort hjärta - otroligt charmiga. Kräver en del tålamod i all frimodighet.

Jag har innan haft greyhound och de är ju så lika men ändå inte alls, greyhounds har lite mer av "tassarna nere på marken" :D Samma stora hjärta, älskan att ha vinden i "håret" och att kela - värme + kel är en oslagbar kombination. Från noll till hundra i ett kick - sedan tillbaka till noll igen, i en famn(om man är en liten IG) ;)

Min IG har dock inget av delen att vara avvaktande mot främlingar. Hoppas att hon skall få liiite av det genom åldern för i dagsläget så tror hon att man skall/får hälsa på alla... lagom tålamodsprövande eftersom det finns alldeles för många att titta efter under en promenad ;)
 
Sv: Vad är det för hund?

Ja det gör jag ju!

Haha ibland blir det knas i huvudet. Fats de är ju lika, alla tre raserna. I alla fall till utseendet :p
 
Sv: Vad är det för hund?

Tycker att din vän ska ta och titta på Norsk Lundehund eller en Shiba. Tror att de skulle passa utmärkt.
 
Sv: Vad är det för hund?

Skulle rekommendera en whippet. Har själv en 1 årig tik- världens bästa hund på alla vis som tom min man, som tidigare varit hundrädd och i princip aldrig varit i närheten av hundar, kan hantera hur bra som helst (han avgudar henne).

Tillräckligt liten för att få plats i knät om hon kringlar ihop sig men tillräckligt stor för att orka följa med på ridturer.

Bråkar ALDRIG med anda hundar, superlugn inomhus, sover mest men är otroligt tillgiven.

Väldigt lätt att ha med sig överallt och alla blir stormförtjusta.

Pälsvård = noll och ändå har de en underbar hårrem.
 
Sv: Vad är det för hund?

Klart det ska vara en vätte :love::

PICT0216-1.jpg


Min var med mig överallt! Stallet, på ridturerna, skogspromenader, träningar osv osv osv. Outtröttlig energi, men kunde utan problem slappa hela dagarna i soffan också om man ville det. Noll pälsvård, lätta att ha med överallt, frisk och sund ras. Trevligare allroundhund har jag inte stött på, och förhoppningsvis kommer det inom en inte alltför avlägsen framtid flytta in en sådan i vår familj igen
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för hund?

:love:

Vi väntar bara på att "vår" uppfödare ska få en kull valpar, sen har vi en här igen (under förutsättning att det föds en långsvansad tikvalp ;))
 
Sv: Vad är det för hund?

Då håller jag tummarna! :D

*ska nog lyckas övertala mannen... någongång...*
 
Sv: Vad är det för hund?

Basenji?
Har inte en aning om hur dom är, bara att dom är rätt små och söta ;)
 
Sv: Vad är det för hund?

Läste lite och såg att dom har rätt mkt jakt i sig..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 953
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 735
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 207
Senast: Farao
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 219
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp