Bukefalos 28 år!

vad är det för människor?!?!

B

becca16

hej jag behöver skriva av mig lite! *LÅNGT*
Jag anser att mina grannar "mobbar" mig!

jag har två hästar för tillfället ett varmbod och en ponny och ponny är helt underbar! men det ända dom ser hos honom är en dum och seg "mask" som inget kan.. men det ända dom har sett när han rids är när vi skrittar för bi deras hus. jag kan ju säga det att han inte är speciellt snabb i skritten. men han är ju 23 år och ska inte pressas på när man skrittar fram.
iallafall en dag när jag skulle ut och rida skrittar jag förbi ders hus och så ser jag dem stå utanför när jag kommer fram till dem så tittar de konstigt på mig och skrattar, sedan säger dom.; Du som går så sakta borda ha rödlysen och vaningsskylt på ryggen så att ni vanar alla bilar! och går sedan skrattande bort!

men det är inte det som jag är mest ledsen över.
för ca ett halvår sedan köpte jag ett varmblod där pappan är tap in, det ända jag fick höra då var att jag var helt du i huvudet som köpt en tap in häst! och så har det forstatt hela året ,
men hästen är helt underbar men visst har han sina "fel och brister". men vi utvecklas hela tiden och blir bättre och bättre..
en sak som han gör ibland är att stalla och vägra gå framåt, då gör jag bara så att jag låter honom rygga tills han tröttnar och inres att det är trevligare att gå framåt.
men en dag så stannade han och vägrade gå framåt mitt på deras gård. och då fick jag höra att : Häst f*n inte kan nått annat än att styanna eller gå bakåt, och att jag var dum som köpt han. tillslut fick jag han iallafall att gå framåt men efter en stud så stannade han igen och då framför deras stall när en annan familje medlem kom ut ur stallet och sa ungefär sammasak som den förra.
då brast det, så fort jag kommit bort från stallet och ingen innm synhåll så började tårarna att strömma fram och slutatde inte fören ridturen var klar och jag påväg in.

och så har det fortsatt hela tiden och jag får höra komentarer som att jag är dum som köpt hästen och att han är heldum.
jag försöker att inte ta åt dem för jag vet att de har fel men det är så svårt att inte bry sog och ibland så orkar man inte.

jag vet att det inte vbaa är mig dom håller påså med. dom klagar på alla andra hästar och människor, det är ingen som är bättre än dom,
men igentligen är dom "misslyckade" ingen av deras hästar springer bra . dom vinner aldrig och får väldigt sällan placeringar, :devil:


vet inte om det var någon som förståd vad det stog eller ens orkade läsa igenom allt ihop.
 
Sv: vad är det för människor?!?!

Mitt råd är att strunta i dem. De vill bara höja sitt ''eget'' värde genom att sänka någon annans. Finns alltid folk som vill få en att må dåligt.

Jag var med om något liknande jag hade först en d-ponny, men när mammas häst fick avlivas så tog mamma över honom för att jag skulle kunna ta hand om en b-ponny som var vanvårdad. Jag hade mått dåligt över den hästen så llänge så jag var glad och nöjd. Då var det en som sprang runt och sa till alla attt jag var dum som bytte ut min fina d-ponny mot b-ponnyn. Så skulle hon aldrig gjort. Men jag struntade i det för så länge som jag är nöjd med min häst så struntar jag i vad andra tycker.
 
Sv: vad är det för människor?!?!

Jodå...jag läste igenom allt;). Försök att sätta dig över dessa kommentarer. Tids nog kommer din häst att bli bra och om du inte bryr dig om dom så kommer dom att tystna så småningom. De mår nog inte så bra själva så dom behöver ha någon som dom kan klaga på för att ställa sig i en bättre dager eftersom dom inte fixar det på annat sätt. Så, släpp det...och ägna dig åt ditt arbete med hästarna.
 
Sv: vad är det för människor?!?!

Mitt råd är att strunta i dem. De vill bara höja sitt ''eget'' värde genom att sänka någon annans. Finns alltid folk som vill få en att må dåligt.

DEt ungefär så jag tänker men iblaand blir edt bara för mycket!
 
Sv: vad är det för människor?!?!

Jag kanske ska tillägga att alla är över 40!
 
Sv: vad är det för människor?!?!

DEt ungefär så jag tänker men iblaand blir edt bara för mycket!

Tyvärr så reagerar man ju ibland på det. Kan du inte undvika att rida vid deras gård eller det finns kanske inte så många vägar att rid apå i närheten?
 
Sv: vad är det för människor?!?!

Stackars dig! :( Jag förstår att du blir ledsen för du tycker ju så klart om dina hästar.

Men jag tror att de där idioterna ser på dig att du tar åt dig och blir ledsen och tyvärr verkar det ju som att de då tycker det är ännu roligare att hålla på.

Kan du inte försöka "stålsätta" dig och visa dem en annan reaktion?

T ex varje gång det händer att de kommenterar dig och dina hästar så lägg upp en glad min, säg typ "jaaa, preciiiis" och sen ska du skratta glatt! Kanske det inte blir så kul då i längden att komma med dumma kommentarer om du hela tiden skrattar och håller med dem.
 
Senast ändrad:
Sv: vad är det för människor?!?!

igentligen behöver jag gå över deras går men jag har gjort en öppning så att jag kan gå genom hagen och ta en väg genom skogen så att jag undviker desar gård;)
 
Sv: vad är det för människor?!?!

Stackars dig! :( Jag förstår att du blir ledsen för du tycker ju så klart om dina hästar.

Men jag tror att de där idioterna ser på dig att du tar åt dig och blir ledsen och tyvärr verkar det ju som att de då tycker det är ännu roligare att hålla på.

Kan du inte försöka "stålsätta" dig och visa dem en annan reaktion?

T ex varje gång det händer att de kommenterar dig och dina hästar så lägg upp en glad min, säg typ "jaaa, preciiiis" och sen ska du skratta glatt! Kanske det inte blir så kul då i längden att komma med dumma kommentarer om du hela tiden skrattar och håller med dem.
joo de skulle nog gå men detb är ju inte riktigt sånt här "ungdoms beteende" (om man kan kalla det så) att det gör det bara för att vara dumma!. de är ju för f*n över 40 allihopa!
 
Sv: vad är det för människor?!?!

joo de skulle nog gå men detb är ju inte riktigt sånt här "ungdoms beteende" (om man kan kalla det så) att det gör det bara för att vara dumma!. de är ju för f*n över 40 allihopa!

Finns gott om 40-åringar med taskigt självförtroende och som bara lever upp när de kan "trycka till" någon annan. :)

Kan tala om att min dotter fick också utstå en hel del kommentarer från bl a vår dåvarande stallägare när vi precis köpt vår pålle.

Speciellt när den lille kaxiga och bestämda pållen, precis som din, "frös fast" och bara backade. Min dotter gjorde som du dvs lät honom backa tills det inte var roligt mer.

Varenda gång det hände var så klart "besserwisser"-stallägaren i närheten och skakade på huvudet och kom med "goda" råd som alltid innefattade rapp med spö eller liknande.

Mitt råd är att inte låta dem få glädjen att se dig ledsen men jag tror ändå inte det hjälper i längden att smita bakvägen genom hagen för förr eller senare träffar du på dem ändå och då blir det kanske ännu värre eftersom de säkert är medvetna om att du undviker dem.
 
Sv: vad är det för människor?!?!

Jag tycker du ska ta mod till dig och berätta för dom hur mycket det sårar dig att höra deras elaka kommentarer.

Jag själv har en tendens att skoja med folk jag inte känner, det är för mig ett sätt att ta kontakt. En gång så var det en tjej som tog mod till sig och kom fram och sa att hon ville jag skulle sluta skämta med henne eftersom hon tog illa vid sig.
Jag hade ju ingen aning om hur hon känt sig och stod verkligen och skämdes. Jag som trodde jag varit rolig hade istället uppfattats som elak, vilket ju inte alls var meningen.
Men efter att hon berättat hur hon kände så slutade jag skämta med henne och vi blev kompisar istället.

Så jag tycker du måste berätta för dom hur du känner, blir du ledsen så gå inte iväg och behåll tårarna för dig själv. Låt dom få se/höra hur mycket det sårar dig.
Jag tvivlar väldigt starkt på att dom sårar dig med flit.

/M
 
Sv: vad är det för människor?!?!

Jag tvivlar väldigt starkt på att dom sårar dig med flit./M

Fast när de gång på gång på gång kallar ts för dum och likadant med hennes hästar så kan i alla fall inte jag se det på annat sätt än att de gör det på flit.

Det händer ju liksom inte bara någon enstaka gång som av en slump utan det är varje gång ts rider förbi på deras gård.
 
Sv: vad är det för människor?!?!

Jag har ofta fått höra att jag haft tokig häst o liknade. Man blir verkligen jätte ledsen. Har ridit hem ed trårarna trillande många gånger. Tror du att dom känner samma glädje innombords som du/vi gör när vi kommer till våra hästar? Jag tror inte det. Jag tror inte heller att dom har något större självförtroende efter som dom måste "hacka" på andra. Undvik att gå genom deras gård om du kan. Tro på dig själv och på din häst! Njut av tillvaro med hästen och gläd dig åt det som går bra på ridturen. Stå på dig! :bump:
 
Sv: vad är det för människor?!?!

Hur svårt det än må vara så försök att inte bry dig om dina grannar.

Nu åker jag på en känga kanske med det får jag ta, hästfolk är ett speciellt släkte många gånger.
Givetvis inte alla förstås men det finns dom som alltid ska vara bäst.
Bäst hästar, bäst tränare, bäst på att rida, bäst på att ta hand om hästar osv osv, och sen i själva verket är det inte *pip* bra.

Att ta emot råd och tips från andra, som inte är tränare, går inte för sig...de vet bäst.

Det är synd och skam att vuxna människor beteér sig på detta vis. Det är väl bättre de ger dig en hjälpande hand i stället.

Stå på dig, titta inte åt deras håll.
Lycka till
 
Sv: vad är det för människor?!?!

Hej!

Säger som andra här, försök att strunta i dem. Vet själv hur det var när jag var 13 & fick en lika gammal varmblods valack e.Quick Pay som kom direkt från travet. Han var het & stirrig & verkligen ingen bra första stor häst för mig men vi kämpade oss igenom hoppträningar (hoppade till slut blåbärshoppningar:D) dressyr, NH-träningar mm. Men han fick återfall ungefär vaar 10:e gång & stack med mig hemåt. Inget vidare, och folk undrade vad det var för idiot & fick ofta höra "Slå ihjäl honom ist innan han tar död på dig!" Men han blev 19 år, skrotade de 2 sista åren i hagen & var "pappa" till våra fölungar.

Har själv ett 6-årigt sto e. Tap In & fux till på köpet. Även där har jag fått gliringar över hur jag kunde ta mig an denna "idiot" när jag tog hem henne som 1,5 åring.

Var STOLT över din Tap In:are, de är kloka men känsliga individer
 
Sv: vad är det för människor?!?!

hästfolk är ett speciellt släkte många gånger.
Givetvis inte alla förstås men det finns dom som alltid ska vara bäst.
Bäst hästar, bäst tränare, bäst på att rida, bäst på att ta hand om hästar osv osv, och sen i själva verket är det inte *pip* bra.

Du har helt Rätt!
 
Sv: vad är det för människor?!?!

Dom är väll sura för att du inte frågade dom om råd,innan du köpte din häst.
 
Sv: vad är det för människor?!?!

Jag tycker du ska ta mod till dig och berätta för dom hur mycket det sårar dig att höra deras elaka kommentarer.

jag tror inte att det kommer bli särskilt bra om jag berättar tror snarae att det bli mycket värre, ovh absolut inte kommer få någon hjälp då..

nu får jag ju hjälp o jag behövver bara man stänger örorna medans dom hjälper till:angel:
 
Sv: vad är det för människor?!?!

Dom är väll sura för att du inte frågade dom om råd,innan du köpte din häst.

så är de nog också min första polle var det inte så stora fel på fölr honom hjälpte dom mig med. men när andra ponnyn kom så var det något Fel på han och varmblodet var hek dum :eek:

bäst hade det väl varit om jag köpt en häst av dom istället
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 018
Senast: Solstig
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 658
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 749
Senast: liiinnea
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 938
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp