Bukefalos 28 år!

Vad är det som skiljer olika sorters "akademisk ridning"

Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Och hur kan en teknisk människa plötsligt _känna_?

DET önskar jag att någon kunde tala om för mig också... :smirk: Jag tror att första steget dit är kan vara det som kallas 'insikt'...

Det är precis det jag menar, men när man gissar var gränsen går vad händer då?

Man riskerar att misslyckas och i så fall får man se till att försöka lära sig något av det och samtidigt hoppas att misslyckandet inte går ut för mycket över hästen... Rent krasst så är det nog faktiskt så...

Och ifall det inte handlar om psykiska obehag, utan fysiska krämpor. Hur gör man då?

Såväl psykiskt obehag som fysiska krämpor måste ju tas på allvar. Det ena är inte viktigare än det andra egentligen. Men om ridningen orsakar fysiska krämpor ska man nog ta sig en rejäl funderare på vad man egentligen gör. Är det en tränare som tagit ekipaget dit och man inte förstår anledningen eller tycker att det är rimligt är det ryttarens ansvar att ta beslutet om man ska fortsätta rida för den tränaren eller inte.

Bra gissning. Och ifall du fortsätter gissa?

Ja du, mer än så kan jag nog inte gissa i nuläget... Det hänger nog väldigt mycket på individerna och situationen.

Jag undrar ifall det ligger något i att hästens fysiska kapacitet igoreras för att ge valuta för kurstiden, ridtiden?

Det tror jag absolut förekommer! Då jag själv är aktiv som tränare kan jag känna detta från två håll: Dels kommer trycket inifrån mig själv, att deltagarna ska få ut valuta för de pengar de betalat - dels förekommer trycket från elever som fort vill komma till de "skojigare rörelserna". Jag kan också tänka mig att risken att förlora elever och därigenom prestige eller t.ex. en inkomstkälla kan spela in i det hela.

Som tränare i den första situationen måste jag bestämma mig för vad jag vill uppnå hos just det ekipaget och hålla mig till den, för springer jag före elevens kunskap riskerar jag att eleven inte förstår vad som sker.

I den andra situationen måste jag besluta mig för vilket som är viktigast, en nöjd elev eller mina moraliska värderingar. I det ideala fallet kan jag övertyga ryttaren om att det bästa är att ta det lugnt och låta de "skoj sakerna" kommer när ekipaget är moget för det. I andra fall förlorar man en elev, som antagligen kan finna det han/hon söker hos en annan tränare.

Nu känner jag att det låter som om jag tycker att jag är en alldeles fantastiskt insiktsfull och makalös tränare, vilket inte alls är min mening - för det tycker jag verkligen inte!!! Det Rikkan tar upp är oerhört intressant och viktigt att fundera på och även ta ställning till, och jag vill gärna göra det både som ryttare, elev och tränare...

Tycker ni att jag ska hålla tränarbiten för mig själv så säg till!
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Håller med om att det är svårt att träna... Men som elev litar man väldigt mycket på sin tränare, särskilt när det är en "stor en"
Då är det ett fruktansvärt stort ansvar att ta om den tränaren tar igenom något som inte är grundat.

Jag råkade för länge sen ut för - oskadligt för både mig och häst - men irriterande, att rida galopp-skritt-förvänd galopp på volt som en förberedelse på byten. Resultatet blev länge att minsta antydan till något i galopp tolkades som - "Aaaahhhh, jag vet!!! SKRITT!!, Åh så duktig jag är!!! :idea: /T_B
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Absolut! Att träna är ett stort ansvar!

Det där känner jag ju igen... Sån är Rajen också, tror han att han förstår vad man vill drar han till med det så fort han får en chans. :-)
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Min erfarenhet vad det gäller både tränare och vetrinärer och andra människor vars tjänster man nyttjar i sitt hästägande är att jag som hästägare alltid måste vara medveten om att det är jag som bestämer och tar besluten. Allt de säger är bara förslag och jag kan säga okej det verkar rimligt eller nej det här är inte bra för min häst och mig.
Alla kan ju göra fel och jag känner förhoppningsvis min häst bäst.
Jag har lite svårt för det här med clinics och helgkurser för det blir så mycket på en gång även för mig som människa, hur blir det inte då för min häst? Oftast är det ju 4 pass på en helg med nya krav som skall hinnas smältas och omvandlas. Nu säger jag inte att det är fel utan att det inte passar mig.
För mig passar det bra med en tränare som kommer ut och ordnar med oss med jämna mellanrum då vet jag att hon eller han också har en långsiktig plan för oss och jag lär känna denna person så pass att jag vågar ifrågsätta saker som jag känner mig tveksam till.
Men man måste våga lita på sin magkänsla om något inte känns bra. Inte så lätt alltid dock om det är mycket brus i huvudet. Av någon anledning så tror man alltid att alla andra har rätt... :confused:
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Det tror jag absolut förekommer! Då jag själv är aktiv som tränare kan jag känna detta från två håll: Dels kommer trycket inifrån mig själv, att deltagarna ska få ut valuta för de pengar de betalat - dels förekommer trycket från elever som fort vill komma till de "skojigare rörelserna".
I mina ögon blir det att värdera ordet valuta, så att alla använder samma mynt, häst, elev och tränare.

Som tränare i den första situationen måste jag bestämma mig för vad jag vill uppnå hos just det ekipaget och hålla mig till den, för springer jag före elevens kunskap riskerar jag att eleven inte förstår vad som sker.

I den andra situationen måste jag besluta mig för vilket som är viktigast, en nöjd elev eller mina moraliska värderingar.

Tror du att en bra början skulle vara att specifikt gå in och tillsammans med eleven komma fram till vad som är viktigast, tex "kunna, vilja, förstå och göra", före man börjar? Alltså inte enbart staus sett utifrån utbildningstrappan -för att på så sätt ha ett mål och sedan lättare kunna avgöra var den kritiska punkten ligger?
Kanske kan man på så sätt få fokus i nuet och samtidigt ha vissa saker i bakhuvudet?

Nu känner jag att det låter som om jag tycker att jag är en alldeles fantastiskt insiktsfull och makalös tränare, vilket inte alls är min mening - för det tycker jag verkligen inte!!!

:) Jag tolkar det inte som skryt från din sida, utan tycker precis som dig att det är viktigt att vi tar upp dessa saker och är tacksam för denna dialog. Jag tar inte upp dessa saker för att jag är missnöjd, utan för att jag hoppas att det kan leda till utveckling. Väcka tankar.
Alla borde väl ha en åsikt i frågan om utbildning, konstigt vore det väl annars?
PS. Det är flera år sedan jag var på kurs och jag har kommit vidare. ;)
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Det är därför som det kan vara bra att ha en egen "checklista" att gå efter, så att man inte känner sig helt vimmelkantig. :smirk:
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Tror du att en bra början skulle vara att specifikt gå in och tillsammans med eleven komma fram till vad som är viktigast, tex "kunna, vilja, förstå och göra", före man börjar?

Det beror på elevens nivå, en del kan inte ta till sig det tänket och då får man gå en väg som eleven kan ta till sig. Andra vet inte själva vad som är viktigast, och att få försöka reda ut det genom diskussion är ofta svårt. Jag upplever ofta att det sker automatiskt efter ett slag om dialogen mellan elev och tränare utvecklas positivt. Sedan är det ju hela tiden upp till varje enskild situation om det är "kunna, vilja, förstå eller göra" som är den springande punkten.

Att systematisera för mycket är inte heller bra, man riskerar att det blir för mycket "skygglappar" så man missar det som är utanför fokusområdet - och som kanske är nyckeln till problemet. Jag tror att det är viktigt att man behåller det breda tänkande i möjligaste mån, men att man också har fokusområden.

I mitt inre ser jag en parallell med företagsvärlden, man måste hålla hela företaget i rullning, men man kan fokusera på olika områden under olika perioder av året... *har jag spårat ur nu* :D
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Visst kommunikationen bör anpassas
Men att jämföra det med ett företag blir lite väl praktiskt för min del.
Vad med bildkonst, preformance eller teater? :confused:
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Whatever works for you my dear! :idea: :)

Jag sitter på ett stor amerikanskt företag och har såna där företagstermer i öronen om dagarna så plötsligt fick jag bara den kopplingen... :crazy:
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Oj, :crazy: okidoki, ... :D
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
494
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
763
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 848
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 955
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp