Bukefalos 28 år!

Vad är det som skiljer olika sorters "akademisk ridning"

Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Miss av mig, jag formulerade mig slarvigt. Vad jag menade att säga var att det -kan vara- att lyssna på hästens reaktioner inte att det 'de facto' är så, jag sitter ju lika lite som någon annan inne med sanningen. :crazy:

Men det där med olika temperament, är inte det att förenkla och mekanisera egentligen? Jag upplever att det jag beskrev fungerar på de allra flesta hästar. För vad spelar det för roll om hästen är en envis eller arbetsvillig, det gäller ju ändå att lyssna på hästen, en envis häst kan ju faktiskt inte förstå vad man vill, en arbetsvillig häst kan ju faktiskt också vara tjurig ibland.

Det jag märker när jag är ute på kurser är att många är låsta vid "hur", men missar att förstå "varför". Man sätter sig inte in i hästens situation och frågar sig vad som får den att reagera på ett visst sätt. Detta är (enligt min erfarenhet) vanligen beroende på att så har vi fått lära oss att göra.
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Absolut ligger det på ryttarens ansvar! Tränarens roll är att ta ryttarens engagemang att ge den kunskap som behövs för att komma framåt, ryttaren bär ändå till sist ansvaret för att ta till sig den kunskap tränaren vill förmedla! För mig är undervisning en trepartsrelation mellan häst, ryttare och tränare. Inledningsvis får tränaren ta på sig ansvaret att tolka, men gör tränaren sitt jobb kommer ryttaren att lära sig tolka hästen själv, och därigenom brukar effekten bli att hästen lär sig tolka ryttaren.

Utrustningsridning förekommer överallt, det kommer man dessvärre inte undan. Det svåra med att försöka komma ifrån det är att känslan är så svår att ta på och lära ut, det är lättare att titta på det fysiska; hästen, bettet, sadeln, tekniken.

Vilja
Orka
Förstå
Kunna

Bra sammanfattat tycker jag! *noterar för eget bruk* Om du inte tar illa upp...

Kombinera det med "varför"; varför vill den inte, varför orkar den inte, varför förstår den inte, varför kan den inte. Så kommer tar man ett stort steg framåt i sin egen utveckling!
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Nä, någon nyhet vill jag inte påstå att det är. :-) Det menar nog inte herr Branderup heller gissar jag.
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Jag har medvetet plockat bort "inte" och då faller "varför" också bort.

Tänker hellre:

Hur ska jag/hästen kunna -med hänsyn till vad vi tidigare erfarit, samt klarhet och öppenhet från min sida i var vi vill komma.

Hur ska jag/hästen orka -med hänsyn till våra fysiska svaheter som ingen bör blunda för.

Hur ska jag/hästen förstå -med hänsyn till mina mentala blockeringar, rädslor, förutfattade meningar, brist till att lita på min häst.

Hur ska jag/hästen vilja -med hänsyn till fokus, positiv inställning, uppmuntran.

Men det viktigaste under träning är för min del att ta hänsyn till hästen och lita på att allt den försöker "säga" är för att jag ska lära mig att samarbeta bättre.

:)
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Visst, jag är enig i att det är mentalkommunikation mellan människa och häst.
Just den mentala kommunikationen pratas det lite om, tycker jag.
Är det omöjligt?

Tror du att tempramentet kan utvecklas, som en del av den mentala utveckligen? Har du några bra exempel?

Det finns tydligen bort mot 300 000 hästar i Sverige, men hur många käpphästar har vi (eller borde vi ha)? :smirk:
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Aha, du tänker så. Pro-aktivt eller hur man ska säga, då har du ju rätt i att "inte" och "varför" försvinner. Men ska man vara re-aktiv så kommer de orden in, eller vad säger du?

Båda varianterna behövs ju, den ena för att undvik att hamna i en "inte-situation", men sedan - om man ändå gör det - kunna lösa den.
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Jag har lättare att vara positiv, tänka klart, vara tydlig och effektiv ifall jag utesluter "inte".
Det blir ju s a s en mental förberedelse inför träningen, en planering så att jag kan vara tydlig i min tanke.
Klart att "Varför" kan användas men det blir ett ord gärna vill ha många ord till svar, sånt som brukar vara bra att tänka på efteråt.

"Vad håller jag på med" borde vara bra att använda under själva träningen? :D
:banana:
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Det frågar jag mig ständigt men kanske inte i den positiva mening som du tänkt dig :D.
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Kombinera det med "varför"; varför vill den inte, varför orkar den inte, varför förstår den inte, varför kan den inte. Så kommer tar man ett stort steg framåt i sin egen utveckling!
Jag fortsatte tänka på det där med att fråga sig "varför inte" :smirk:
och fick som enda (i mitt huvud) logiska förklaring att om jag under träningen kommit till en punkt där jag frågar mig: "varför fungerar inte detta?" så har jag överskridit mitt eget förstånd och ej heller lyssnat/kännt/sett på hästen.
För om jag uteslutande tänker efter grunden att jag och hästen är en helhet och vi ska båda; vilja, orka, kunna, förstå och anpassa dessa element i praktiken, så hamnar jag aldrig i en "varför inte" situation, eftersom jag vet/ser/känner när jag börjar närma mig gränserna.

Detta är något som jag försöker träna efter och det enda som betyder något för mig i all hantering av hästarna. Detta har medfört en kontakt och utveckling som är större än vad jag trodde var möjlig, en ärlig och sann kommunikation. :love:
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

För om jag uteslutande tänker efter grunden att jag och hästen är en helhet och vi ska båda; vilja, orka, kunna, förstå och anpassa dessa element i praktiken, så hamnar jag aldrig i en "varför inte" situation, eftersom jag vet/ser/känner när jag börjar närma mig gränserna.

Jag är imponerad! Helt ärligt, inte sarkastiskt alls! Det där har jag jättesvårt för att klara!

Jag vet inte om det är mitt humör som ställer till det. :o Samtidigt kan jag tycka att det är nyttigt att våga gå så nära gränsen att man riskerar att tippa över den, för där kan man ibland upptäcka att gränsen låg mycket längre bort än man trodde.
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Aha...spännande tråd här...den hakar jag på...är lite diskussionssugen :d
Jag red för Craig i 3 år, var med fr det att han började vara i Sverige, sedan red jag själv i säg kanske 1 år, sedan red jag för någon annan klassisk tränare, och bevistade en mängd olika träningskurser för olika tränare.
För 2 år sedan fann jag den tränare som jag "hållt" mig till och nu senast har jag ridit för Bent i 2 mån då jag gjorde min praktiktid där... OCH ingenting har vart förvirrande, eftersom det hela handlar om att studera, utforska, söka och kanske finna (nån gång under sitt liv *suck*) en väg som gör det möjligt att utveckla både sig själv och sin häst/sina hästar. Alla går sin väg, och HUR den egna vägen ser ut vet bara den som går den.

*Academic Equitation nämns för första gången i bok av Cavendish, hertigen av Newcastle.(OM jag nu minns rätt)
*Craig Stevens skola (grundad för ett 10-tal år sedan, tror jag) i Seattle, USA, heter National School of Acadmic Equitation.
* Begreppet Akademisk ridkonst idag förknippas med Bent, och utbildningssystemet sådant som det beskrivs i hans böcker och i hans utbildningslära tål nog att sägas är hans, om än funnet, utforskat och utvecklat på den vägen som HAN gått.

Mvh Maggie
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Oj, tack. :o Det är värt att jobba mot.

Samtidigt kan jag tycka att det är nyttigt att våga gå så nära gränsen att man riskerar att tippa över den, för där kan man ibland upptäcka att gränsen låg mycket längre bort än man trodde.

Ja, jag har hört det där förr och jag kan förstå att vissa tycker att det är en bra grej.
Visserligen så kan jag hålla med om att det ibland är bra att nosa på nästa steg, men ifall man varit på kurser några gånger och fått höra "pressa", "gå över gränsen"
och sedan kommer man hem med sin bästa kompis som mår pyton, har fått ett sjuhelvets humör, är stel och rörelsemässigt inte kan ens hälften av vad den kunde innan och det senaste 6 månadernas arbete känns ganska bort kastade.
Vad gör man då?
Lådsas som ingenting (eftersom det är ju själva ridningen det handlar om?)
eller börjar tänka själv?
Att utvecklas och samtidigt ta hänsyn till rådande omständigheter måste väl ändå vara målet?

Att enbart spekulera i var gränserna går eller ignorera gränser för att instruktören säger att man ska pressa, är inget för mig, eftersom jag bryr mig om min häst.

Låt vara att vi inte utvecklas i överljudsfart, och dessutom saknar tramp- ambitioner, men jag mår bra och kan känna att det jag gör bidrar till något positivt både för mig och hästen och det är huvudsaken för mig. :)
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

..och sedan kommer man hem med sin bästa kompis som mår pyton, är stel och rörelsemässigt inte kan ens hälftren av vad den kunde innan och det senaste 6 månadernas arbete är förgäves. Vad gör man då?
Lådsas som ingenting (eftersom det är ju själva ridningen det handlar om?) eller börjar tänka själv?


Tränarens jobb är ju att ge eleven en grund att stå på framöver. Ett sätt är ju att känna efter var gränserna går. För mig är det inte så mycket att "pressa på" eller "gå över gränsen", det är mer att leka med gränsen och se om man kanske kan tänja lite på den.

När man har gjort det och tränare och ryttare kanske misstagit sig så att man gått över gränsen, varpå hästen känner sig illa till mods, krävs det att man ger tillbaka ekipaget självförtroendet. Helst innan ridpasset är över, men åtminstone innan kursen är över.

Naturligtvis misslyckas detta ibland, men jag själv gör mitt allra bästa för att det inte ska inträffa. Om jag ska spekulera skulle jag kunna tänka mig att det framför allt inträffar när elevens kunskap inte når upp till tränarens ambition.

Jag försöker alltid prata ur mitt personliga perspektiv - jag undviker att prata i egenskap av tränare - men min erfarenhet är att de av mina elever som utvecklas fortast är de som tänker själva, öppna för att lära sig nya saker och varianter samt arbetar sina hästar konsekvent.

Så din fundering om hur du gör när du råkar ut för den situation du beskriver är viktig, tänk själv!
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Hej Maggie - Jag tycker att du säger emot dig själv när du både säger att uttrycket är utgammalt och tillverkat av BB.
BB kan vara en duktig tränare inom den akademiska traditionen även om han inte har uppfunnit den./T_B
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Till Rikkan - Det låter inget vidare.

Tanken är ju att förberedelsearbetet skall vara så gediget att steget "upp" skall vara lätt. Har du dessutom varit med om det några gånger så börjar det kännas i förtroendet mellan ryttaren och hästen.

Hoppas att det kommer tillbaka!/T_B
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Begreppet Akademisk ridkonst idag förknippas med Bent, och utbildningssystemet sådant som det beskrivs i hans böcker och i hans utbildningslära tål nog att sägas är hans, om än funnet, utforskat och utvecklat på den vägen som HAN gått.

Hej

*hmmmm*...ja, kanske det, en hel del blir väldigt motsägelsefullt hur man än vänder och vrider på det. :confused:
Jo, du har rätt. Mycket motsägelsefullt...men sant.
Å andra sidan mer klumpigt uttryckt, av mig. Den Academic Equitation som Cavendish talar om, och den Academic Equitation som Craig talar om är INTE detsamma utbildningskoncept som Bent beskriver. Alla har de sökt själva bland gamla mästare/ läror, vandrat på sin väg och tagit till sig de lärdomar de tycker att de behöver för fortsatt utveckling/utbildning. Academic Equitation som Cavendish beskriver det "tillhör" hans bild, Academic Equitation som Craig beskriver det "tillhör" å andra sidan Craig, och Bent i sin tur har sin bild av vad detta är....återigen var och en har funnit vad de presenterar som en utbildningsväg. Egentligen tror jag att vi alla kan äga begreppet, på vår väg i vårt sökande och finnande. Konsten tillhör alla, inte bara en utvald klick. Vad jag menar är att DET som Bent presenterar i sina böcker och till sina elever och i sin egen ridning är vad han funnit, och det torde tillhöra honom... alla andra kommer att finna något annat, eller inget, eller mer....på sitt sätt. Da? :crazy:
Ser att tråden f.ö handlar om gränser, funderar allvarligt på om jag håller på och överskrider eller åtminstone vandrar i mitt gränsland i denna insändare ;)
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Ett sätt är ju att känna efter var gränserna går.
Och hur kan en teknisk människa plötsligt _känna_?
det är mer att leka med gränsen och se om man kanske kan tänja lite på den.
Det är precis det jag menar, men när man gissar var gränsen går vad händer då?

När man har gjort det och tränare och ryttare kanske misstagit sig så att man gått över gränsen, varpå hästen känner sig illa till mods, krävs det att man ger tillbaka ekipaget självförtroendet.

Och ifall det inte handlar om psykiska obehag, utan fysiska krämpor. Hur gör man då?

Om jag ska spekulera skulle jag kunna tänka mig att det framför allt inträffar när elevens kunskap inte når upp till tränarens ambition.

Bra gissning. Och ifall du fortsätter gissa?

Jag undrar ifall det ligger något i att hästens fysiska kapacitet igoreras för att ge valuta för kurstiden, ridtiden?

:confused:
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Jag vet inte vad som är värre, förtroendet eller hästens fysik...
Vi har repat oss, hon mår bra. Men det är trist med bakslag.
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Rikkan skriver:
"Bra gissning. Och ifall du fortsätter gissa?
Jag undrar ifall det ligger något i att hästens fysiska kapacitet igoreras för att ge valuta för kurstiden, ridtiden?"
Jag pratade med en av mina amerikanska kontakter om detta, hon formulerade det som att "a clinician is between a rock and a hard place" ... han kan "tvingas" göra saker som man inte skulle göra normalt om det var ett ekipage som var i regelbunden träning.
Jag har sett flera "stora" tränare som godkänt i mitt tycker undermåliga utföranden. Ex.vis fyrtaktig piaff och bara låtit det fortsätta. Som åskådare kan man bara dra slutsatsen att grunden fattas. Men då är det tydligen inte spektakulärt nog att gå tillbaka till grunderna eller inse att hästen har en dålig dag....
Roligt att titta på kurser och clinics - ja till en viss gräns. Obs - gäller även "vanlig dressyr"..../T_B
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

:bow:
Ja, och så skulle jag vilja tillägga (eftersom jag är en trög bakåtsträvare som inte vill komma ifrån grunderna och säkert föga spännande för en ambitiös tränare som fokuserar på ridnignen ;)) att jag har upplevt att man är en tråkmåns som inte trampar gasen i botten bara för att det är kurs... ;)
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
486
Senast: hamilton1
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 838
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 955
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp