Bukefalos 28 år!

Vad är det som skiljer olika sorters "akademisk ridning"

Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Du skriver att BB ÄR AR - men det är i en viss krets. Det var det jag ville åt. Han har flera jämlikar i barockkretsar, men de tränarna har inte kommit hit. - Ännu?

"Då förväntar sig oftast folk mycket skritt, fokus på sitsen och arbete vid hand."
- Här kan det börja. Men det måste gå vidare. AR är inte att skritta runt i det oändliga med en överböjd häst. Lika lite som "vanlig ridning" utvecklas av att rusa-runt-i-ring med överböjd häst åt andra hållet.

Såg en "Stort Namn"-träning för ett slag sen. Intressant. Ekipagen hade kommit en bra bit på väg. SN sa inte mycket, mer är bekräftade när det var rätt. Jag tyckte nog att de tog ut väl mycket av hästarna och att sitsarna skulle mått bra av lite mer stabilitet. Men det är fruktansvärt svårt att peta på folks grundfel, särskilt när man har åskådare.
Dock kände jag mig rätt övertygad om att ekipagen aldrig skulle komma upp och konkurrera med SN på banorna. Deras sitsar skulle förhindra det. /T_B
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Handen är separat bar i början för att lära ryttaren att behärska hjälperna var för sig.
Craig säger mycket uttryckligt att tygeltagen egentligen sitter i mellangärdet på ryttaren. När ryttaren är så kontrollerad att han är "ett" så inverkar handen via ryttarens position.
Gast
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Här kan det börja. Men det måste gå vidare. AR är inte att skritta runt i det oändliga med en överböjd häst. Lika lite som "vanlig ridning" utvecklas av att rusa-runt-i-ring med överböjd häst åt andra hållet.

Absolut :) Och just överböjningen är en av de saker som jag tycker är mindre bra i BB lära, och inte använder mig av alls. Men det är ju en annan diskussion.

Det vore ju jättekul om det fanns mer/fler att välja på, men som sagt: för mig kommer nog Bent att vara just Akademisk Ridkonst. De andra får heta Barock eller klassisk dressyr. Kanske inte helt korrekt, men då vet jag i alla fall vad jag pratar om :D Jag tycker Bent är duktig, men tror absolut att det finns flera som är lika kompetenta. Han är inte min gud :smirk: De andra tränarna får gärna pallra sig upp hit till norden om någon vill ta tag i det...

Sitsen tycker jag är jätteviktig! Som du säger: man kommer "ingenstans" utan den. Det är supervanligt att man även i rätt höga klasser ser ryttare som sitter och korrigerar hästarna med hand och skänkel, fast det samtidigt är dom själva som ber hästen om "felet" med sitsen. Snacka om att jobba i onödan! Men att hitta "grundfelet" hos en ryttare är väl det första man bör göra som tränare. I alla fall vad man själv betäcknar som grundfelet. Någon annan kanske hade tyckt att något annat var mer akut. Visst kan det vara svårt att höra "sanningen" och ta kritik, men om man inte gör det så utvecklas man ju inte. Jag är mer för berömm och uppmuntran än för kritik och bedömningar, men det måste ju ändå finnas viss balans dem emellan.

Mvh/Marie
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

"för mig kommer nog Bent att vara just Akademisk Ridkonst"

"för mig kommer nog FIAT att vara just BIL
för mig kommer nog IKEA att vara just MÖBLER
för mig kommer nog TOMAT att vara just GRÖNSAK
för mig kommer nog MÖRT att vara just FISK
för mig kommer nog NOKIA att vara just MOBILTELEFON"

Jag säger inte det här för att vara spydig eller elak, utan bara för att jag vill försöka nå fram med att det finns så mycket och att alldeles för många begränsar sig. Det har väldigt länge varit bara Kyra eller Lussan... Nu har Bent kommit. Men världen är stor och bara väntar på att upptäckas! Det är underbart med kompetenta lärare, men låt inte någon bli en propp som hindrar dig från att själv undersöka. :)/T_B
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Som sagt: jag håller med om att det finns massor av bra tränare, och jag är absolut inte en "slav" under Bents lära. Men vad man kallar något är ju mer ett varumärke. Att jag kallar de andra för t.ex. klassisk dressyr betyder ju inte att jag säger att de är sämre och att jag inte vill rida för dem. Här i norden är det ju Bent som har "gett oss" uttrycket akademiskt ridkonst. Innan visste de flesta ingen om saken (inklusive jag själv) utan kallade det "spanska ridskolan" eller just "klassisk dressyr". Det viktigaste när vi sätter namn på något är väl att folk förstår vad man menar. Jag tycker du hakar upp dig för mycket på namnet. Jag tycker Bent är en duktig pedagogisk människa, som har lyckats mycket bra med att sprida sitt budskap till allmänheten, MEN observera att han inte är min Gud. Jag kan mycket väl träna för andra, och jag håller inte med om allt Bent säger.

Jag förstår att din poäng är att man inte skall låsa sig, och mitt svar är att det har jag inte gjort! Jag tycker ändå att Bent är Akademisk ridning :D
Och jag tar inte illa upp av dina inlägg ;)
Mvh/Marie
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Tack för svaret Svea. Nu blev jag lite klokare. :)
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

hej har precis kommit hem från bent,för ungefär exakt en timme sen :D
akademisk dressyr är ju bents riding som han grundade.
klart han e störst där då ;)
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Frågade du bb om han grundade den akademiska ridningen?/T_B
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Jag tycker att det här är märkligt. Ingen har tydligen hört talas om klassisk dressyr innan BB. Taskig marknadsföring av de gamla gubbarna! Sen kommer BB och gör en jättebra marknadsföring, och folk som är nya i gemet TROR att han har grundat alltihop, trots att han kallar det barockridning, och barocken är en gammal tid.... Jag förstår inte hur ni får ihop det!!! Sen kan bb vara duktig på det han gör, och det är han väl också. Bra att det bli en motvikt mot håll i och sparka på. Men inse nångång att det finns saker som ni inte vet!!! och att man kan lära sig fler än en sak. Att Bent inte är först betyder inte att han är sämst eller ens dålig. Det jag vänder mig mot ät historieförfalskningen som sker i BBsnamn. OM han är en äkta akademiker vill han inte att det skall ske.T_B
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

BB säger ju själv att han har återinfört det.

Är alltså på samma linje som du i detta.

Jag skrev ett arbete om Akadmisk Ridkonst (mitt projekt arebet i 3:an på gymnasiet) och han var inne och tittade och rättade det och skrev om något som jag skrivit om han och AR och då skrev han själv återinfört, inte kommit på eller liknande.

Sen förknippar jag själv AR med Bent men det ör ju just p.g.a att han återinfört det och dessutom gjort rätt bra PR av det hela. ;)

Sen så säger jag inte att det bara är Bent som gäller, men jag förknippar ordet med honom.
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Jag tror minsann TB börjar bli riktigt arg :mad:
Det måste vara historieundervisningen i skolan som är undermålig, tror inte du det också? BB sticker ju inte under stol med att han har utbildats på olika ridakademier, men de som vill ha honom till guru får det till att han har grundat ridningen.
Hur grundar man en ridstil, förresten :confused:
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Hur grundar man en ridstil, förresten

Tja man börjar nu och om några hundra år kanske man har grundat den. :D
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Följande finns att läsa på www.branderup.com:

Academic Art of Riding or Academic Equitation.

Academic art of riding means to bring the riding academies of the Renaissance back to life again. Thought must precede action. The horse must be trained accordingly to it´s abilities, concerning both body and mind. Thoughtful gymnastic exercises will keep the horses healthy and long living.

The academic riders see riding as an art form, an art of movement - like ballet. The basis for this kind of riding, however, is good basic training, like the training of a working horse.

The horse must be ridden in one hand, do all side movements, the half pirouette and the change of hand in all three gaits and must be able to show beginning of collections in the half steps. From here the art begins....


I fri översättning:

Akademisk Ridkonst

Akademisk Ridkonst innebär att väcka Renässansens Akademier tillbaka till liv igen. Tanke måste gå före agerande. Hästen måste vara utbildad uefter sin förmåga, i såväl både kropp som sinne. Genomtänkta gymnastiska övningar ger hästen ett hälsosamt och långt liv.

Akademiska ryttare ser ridning som en konstform, en konst i rörelse - likt balett. Grundvalen för detta sätt av ridning, är bra grundträning, likt träningen av en arbetshäst.

Hästen rids på en hand, behärskar alla sidvärtsrörelser, halvpiruetter och omställningar i alla tre gångarter och måste kunna visa inledande samling i halva steg. Här börjar konsten...


Vilket jag tycker tämligen tydligt gör klart hur Bent själv ser den Akademiska Ridkonsten. Jag har heller aldrig hört honom säga något annat. Han är inte heller bara inriktad på det han själv gör, utan han lär av såväl de gamla mästarna som hans tidigare lärare, och även av kunniga människor långt utanför ridningens värld.

Vill således ha honom som ledstjärna så bör man vidga sina vyer och lära sig av den som kan, oavsett om det är en hobbyryttare, sopgubbe eller mästerlig tränare.
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Academic art of riding means to bring the riding academies of the Renaissance back to life again. Thought must precede action. The horse must be trained accordingly to it´s abilities, concerning both body and mind. Thoughtful gymnastic exercises will keep the horses healthy and long living.

:)

Tack!
Sedan kan jag inte låta bli att undra, vad är det i praktiken innebär att träna hästen efter sinnets förutsättning?

Nån kanske har en bra beskrivning?
För jag tror att många har nytta av att lära mer om just detta, att känna hästen. :bow:
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Det är en bra fråga, för det fysiska är vi ofta så bra på. Vi lär oss från barnsben att vara fysiska och konkreta. Det är lätt att ta på och förklara. Men ridning är så erhört beroende av det emotionella, eller sinnet.

Att utbilda en häst med hänsyn till dess sinne handlar om att som ryttare vara observant på hur hästen reagerar på signalerna. Att skilja på "vill inte", "förstår inte", "kan inte" eller "orkar inte". Varje sådan enskilld reaktion kräver, åtminstone, var sin motreaktion;
"Vill inte" bör automatiskt ge följdfrågan från Ryttaren "varför inte det". Är svaret att hästen är trotsig måste man som ryttare förmå hästen att överbrygga trotset utan att 'förnedra' hästen eller vad vi nu ska kalla det. Ibland kan det kanske krävas en tillrättavisning, men då måste man vara säker på att det inte är något av de andra alternativen.
"Vill inte" kan också vara för att hästen är trött, alltså egentligen ett "orkar inte", som ju bör ge ryttaren en signal om att man har tröttat ut hästen.
"Förstår inte" innebär ju att ryttaren inte lärt ut korrekt medan "kan inte" kan innebära att hästen faktiskt har ett fysiskt problem som man först och främst måste reda ut.
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Ligger det inte på ryttarens ansvar att utveckla sig själv och sin känslighet?
Eller är det därför vi hyr in instruktörer, som ska tolka och förmedla vad hästen försöker säga oss och vad vi försöker säga till hästen?

Tragiskt att den mentala biten underprioriteras iförhållande till utrustning och tekninska deltajer kring hästens rörelsemönster, speciellt innom AR där tekninken i ridningen är så väl dokumenterat och eftertraktat.

Jag tror att det kommer an på hur människan värderar sin egen okunskap och viljan att lära mer om hästen.
Kanske är det två kategorier bland hästägarna, tekniker och emotionella, något som blir synligt på hästarna.
Jag anser själv hästens trots härstammar ifrån människan. Denne bär ansvaret för att tolka och tillrättalägga situationerna så att hästen begriper, vill, orkar, kan det man ber om.

Kanske kan man sammanfatta med följande grunder:

Vilja
Orka
Förstå
Kunna

Ifall man bär dessa ord med sig så borde det, med trevande steg, ske en förändring inte minst i våra hästars mentala utveckling, eller hur?

:)

Något jag personligen tycker skulle vara viktigt och intressant att utvärdera och samtala om i detta forum.
:bow:
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Där ser man. Jag tolkade det såsom att man måste ta hänsyn till hästens temperament när man utbildar den. Känsliga, tröga, energiska, lata o.s.v.
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Ser du någon koppling mellan temprament och mental utveckling? :confused:
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Allt det mentala är väl mentalt, och förhoppningsvis utvecklas det.
Jegras förklaring var ju hur man rider varje dag, det var väl ingen nyhet att man ska lyssna på hästen. Gör man inte det kommer man ingen vart. Det räcker inte att veta var musklerna sitter och hur dom fungerar och allt det där andra, ridningen är mental kommunikation mellan häst och ryttare. Annars kan man lika gärna köpa en käpphäst :smirk:
 
Re: Vad är det som skiljer olika sorters \"akademisk ridning\"

Det tolkade jag det också som, hästens grundmentalitet så att säga. Nu sätter jag mänskliga känslor på en häst, men det blir lättast att åskådliggöra det på det sättet. En häst med dåligt självförtroende vågar inte försöka på samma sätt som en häst med bra självförtroende. Den senare hästen är det mycket lättare att "köra på" med, den tidigare kan behöva mer uppmuntran. Vissa hästar gör det de ska och inget mer därtill, andra hästar kan erbjuda rörelser och bjuder till mycket själv. Alla dessa olika individer behöver man anpassa sig till, de har olika förmåga att nå det fysiska målet man sätter upp. Och jag tror definitivt att den mentala kapacitén hos hästen faktiskt kan agera som broms för den fysiska utvecklingen. Men det gäller kanske mest mod hos t.ex. hopphästar.

Att man behöver lyssna på sin häst och förstå den under utbildningen har mer med ryttarens mentala kapacitet att göra tycker jag.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
486
Senast: hamilton1
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 835
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 955
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp