Vad är detta?

Sv: Vad är detta?

Ja, den är verkligen jätte fin tycker jag. Men undra vad det är för buske.
 
Sv: Vad är detta?

För att köra en gissning så skulle jag säga någon slags spirea. Det finns en mängd olika varianter då det enklaste är nog att ta med sig en bit med blommat och blad och åka till någon handelsträdgård och fråga. Här är de ialla fall väldigt snälla och hjälper till och artbestämmer.
 
Sv: Vad är detta?

Lite svårt att se på bilden men om den klipps ner varje höst och sen växer den som attan till våren igen och blir en bra bit över en meter? Då skulle jag gissa på att det är en plymspirea.
 
Sv: Vad är detta?

Snarare 150 cm. Den har mjuka stjälkar, ska ta några närfoton i morgon.
 
Sv: Vad är detta?

Tack, det kan behövas. Ser när jag försöker titta nogrannare att den inte alls liknar vår plymspirea. Du får ge oss en ny chans med närbilder.
 
Sv: Vad är detta?

Någon sorts spirea - superpopulär trädgårdsväxt under 70- och 80-talen.
 
Sv: Vad är detta?

Argh! Kan inte komma på vad den heter, men det är definitivt inte en plymspirea. Den vissnar ner helt varje år och har inga som helst vedartade stammar kvar över vintern, eller hur?

Det sitter två i min gräsmatta också och mor har dem i en hel rabatt. Måste fundera, och kanske ringa mamma....
 
Sv: Vad är detta?

Argh! Kan inte komma på vad den heter, men det är definitivt inte en plymspirea. Den vissnar ner helt varje år och har inga som helst vedartade stammar kvar över vintern, eller hur?

Det sitter två i min gräsmatta också och mor har dem i en hel rabatt. Måste fundera, och kanske ringa mamma....

Nepp det blir inte ett spår av den på hösten. Jag brukar kapa den i markhöjd i oktober. Den bara skrumpnar bort.
 
Sv: Vad är detta?

Nä, jag tror inte det är astillbe heller.... Fasen också, jag vet ju egentligen.
 
Sv: Vad är detta?

Haleluja jag tror jag kom på det! Bergknäa, eller vippslide kallas också Herrgårdsfröken! Heter Polygonum cinerum på latin och är en "anspråkslös perenn" som är bra som solitär och bildar stora buskar. Låter väl som "vår buske"?
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 815
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Har den ändrats det senaste? Jag har en massa ”gamla” påslakan som är 140 cm breda, de senaste inköpta för mindre än tre år sen. I...
Svar
15
· Visningar
412
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 029
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Vi har en hagtornshäck som har dragit mot det omedgörliga. Vi står nu inför att ta ner den rejält. Tror ni att det kan fungera och få en...
Svar
8
· Visningar
345
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp