Vad är du beredd att betala för livräddande veterinärvård?

Lipperta

Trådstartare
Stulen idé :D Jag vill veta hur ni tänker.

Hur mycket skulle du tänka dig betala för din(a) häst(ars) liv?
Skogsmulle/Tävlingshäst. Frisk eller kända krämpor? Osv
Och varför den summan?
:)
 
Stulen idé :D Jag vill veta hur ni tänker.

Hur mycket skulle du tänka dig betala för din(a) häst(ars) liv?
Skogsmulle/Tävlingshäst. Frisk eller kända krämpor? Osv
Och varför den summan?
:)

Beror på vad jag räddar den till. Ett liv som handikappad haghäst? Då betalar jag gärna för att få hästen borttagen.

Olycksfall med extremt god prognos: beroende på livvärdet för en likvärdig häst.
 
Jag har en pensionerad skogsmulle som är 28 år. Beroende på vad som händer henne är jag beredd att betala med hela bufferten, hur mycket den än råkar ligga på i dåläget.
Men då gäller det att hon blir 100% frisk utan att det behövs större ingrepp. Kostnaden när det gäller veterinärvård är inte relevant för mig så länge jag har pengarna som behövs, det som däremot är det är livskvalitén efteråt.
 
Min 27-åring är oförsäkrad och ska inte utsättas för klinikbesök, boxvila eller sjukhage. Hon får all vård hon behöver på de villkoren, för ett halvår sedan fick hon kolik en kväll och jag reflekterade inte ens över att hon inte skulle få vård utan tas bort istället.

Hennes sexåriga dotter ska få all vård som är etiskt försvarbart.

Båda hästarna är oersättliga för mig men den äldre har haft ett långt och bra liv. Hon ska inte hållas vid liv för min skull utan ska själv ha ett värdigt liv. Den yngre kan aldrig ersättas av någon annan och jag skulle aldrig kunna tänka mig att snåla in på vård till henne bara för att hon inte skulle ha ett marknadsvärde i nivå med veterinärkostnaderna. För mig är gränsen inte ekonomisk utan vad som är etiskt försvarbart att utsätta djur i olika situationer för.
 
Beror ju såklart på prognos och rehab, men om det är mycket god chans för tillfrisknande samt minimal rehab så kan jag tänka mig att använda all veterinärvård (80') samt ytterligare några tiotals tusen. Gäller mina två ponnyvalacker, däremot inte min tredje ponnyvalack som helt enkelt inte står mig lika nära. Där hade jag kanske använt 20-30' av veterinärvårdsförsäkringen bara.
 
Stulen idé :D Jag vill veta hur ni tänker.

Hur mycket skulle du tänka dig betala för din(a) häst(ars) liv?
Skogsmulle/Tävlingshäst. Frisk eller kända krämpor? Osv
Och varför den summan?
:)

Beror helt vad som har hänt.Hur prognosen på tillfrisknande ser ut.
Summa? Det som behövs för att djuret ska bli bra om det går.
 
@Lipperta svar :
Jag är inte villig att betala hur mycket som helst för att "rädda" min häst nej.

Jag tror du får väldigt svårt att få respons/redovisning på din fråga som den är formulerad - dvs ur ekonomiskt perspektiv gällande en summa pengar.

Tror kanske att en tråd som snarare frågade om vad som anses ekonomiskt skäligt utifrån ett även etiskt perspektiv gällande hästens tillvaro/förutsättningar /fortsatta liv osv, hade gett ett annat gensvar ?
Möjligen .

Att be om svar gällande exakta summor i pengar osv känns jätteknepigt rakt av. men det var kanske inte så du menade ?
 
Senast ändrad:
Att be om svar gällande exakta summor i pengar osv känns jätteknepigt rakt av. men det var kanske inte så du menade ?
Njae. Sidan jag ''stal'' frågan från är det en fast summa pengar där majoriteten svarar '' över 70 000, jag betalar vad som helst för att rädda min häst''. Sen finns det svar som 0-15 15-30 etc etc
Själv skulle jag behöva låna på banken till en sån summa pengar så för mig är 70 000 väldigt mycket och långt ifrån vad jag själv skulle kunna lägga.
Tror ärligt talat inte jag skulle lägga så mycket även om jag kunde men är intresserad av varför vissa väljer att lägga den summan och på vilken typ av häst.

Jag skulle absolut ha formulerat annorlunda. :down:
 
Det finns saker jag inte skulle göra ens om prognosen är bra, på individbasis.

Jag har en kolikhäst som levt alla sina 17 år med kolik. Om han skulle behöva buköppnas är det stopp. Trots bra prognos nu mer.
En sådan operation kommer inte att ändra det faktum att han kommer få fler kolikanfall och/eller få samma sak igen.

Den andra skulle jag nog göra en sådan operation då han inte är kolikhäst och hans vidare liv har större sannolikhet att vara som det var före.....kolikfri.

Så, olika hästar olika beslut och således olika summor trots att den äldre ännu ligger mig varmare om hjärtat.
 
Njae. Sidan jag ''stal'' frågan från är det en fast summa pengar där majoriteten svarar '' över 70 000, jag betalar vad som helst för att rädda min häst''. Sen finns det svar som 0-15 15-30 etc etc
Själv skulle jag behöva låna på banken till en sån summa pengar så för mig är 70 000 väldigt mycket och långt ifrån vad jag själv skulle kunna lägga.
Tror ärligt talat inte jag skulle lägga så mycket även om jag kunde men är intresserad av varför vissa väljer att lägga den summan och på vilken typ av häst.

Jag skulle absolut ha formulerat annorlunda. :down:

Jag skulle lätt kunna lägga 70' på min lillskit om det skulle ge henne ett friskt och bra liv.
 
Kallblodet, är försäkrad med 50,000:- i vetvård och det är nog max vad jag skulle lägga på honom i och med den historiken han har.

Unghästen däremot skulle jag nog gräva hål i varenda spargris om det skulle behövas.
 
Allt beror på hur behandling och konvalecens måste läggas upp och vad slutresultatet blir men krass skulle jag säga att den ena skulle jag inte lägga många kronor på. Dom andra två ganska mycket, den fjärde finns inga gränser hur mycket jag skulle lägga om det betydde att hon blev bra då hon ligger mig varmast om hjärtat.
 
Jag har inte jätte gott om pengar. Det handlar om vad som hänt o hur prognosen för tillfrisknande ser ut. Men det finns en buffert sparat för veterinärvård.
Skiter det sig ordentligt får jag väll sälja hästtransporten.

Allt handlar om sunt förnuft! Bryrer hästen benet det kan läka med prognosen är 50/50. Eller kolik som inte vill ge sig. Då får jag ta ställning till ev avlivning i samråd med veterinär. Är Inga fantom summor jag har. O vad jag har sparat på banken till mina djur har inte någon här med att göra.

Men för mig är suntförnuft, vad förskada, hur ser tillfrisknandet ut, hur lång rehab? Skulle den hästen acceptera den ex box vilan? Osv sv gör hur jag agerar.
Min shettis som fick ordentligt fång anfall för några år sen är till baka i full kondis. Shettisen mår utmärkt nu och löshoppar travar gallopperar och är helt ok nu. Men måste hållas i gång en 30 min 5 dagar i veckan. För att minska ev återfall av fång.
 
Senast ändrad:
Som någon annan också skrev; Min gräns är inte ekonomisk utan ligger i vad som är etiskt försvarbart. Båda mina kan rent hypotetiskt leva ett lyckligt liv i hagen eller som avelsston (förutsatt att de klarar av det livet givetvis). Men inte till vilket pris som helst.
Skulle gärna betala långt över marknadsvärdet för båda om förutsättningarna är rätt.
 
Det beror på hur prognosen ser ut. Stackars hästen har redan genomgått en hel del och även om hon är världens snällaste häst så skulle det göra ont i mig att sätta henne på en längre konvalescens, hon visade ganska tydligt senast att det inte faller henne i smaken. Skulle snarare säga att det är det som får avgöra än pengar, även om jag såklart inte har obegränsat med pengar.
 
Sedan beror det ju på hur hästen klarar att stå på box och vila.
Mina jag har nu så vet jag att ingen klarar av att stå på box hemma och en klarar det på borta plan utan problem och den andra vet jag inte.

Jag har inga problem med att ha en häst som "bara" går som en i flocken och inte bli rider om hästen trivs och har det bra med det.
 
Jag har inga problem med att ha en häst som "bara" går som en i flocken och inte bli rider om hästen trivs och har det bra med det.

Ja, man måste tänka på sin egen inställning till detta också. Det är en bra vinkel tycker jag.

Nu är jag precis tvärtom mot vad du är då. Jo, jag har en häst som går på halvfart men som kan gå lättare klasser med den träning han går på idag och kan tränas upp igen till högre klasser i körning. Sedan har jag en som är tanken att ska tävla och träna ganska hårt.

Jag skulle inte ha kvar en häst som inte kan göra annat än gå i hage eftersom jag inte kan ha häst utan tävlingsmål (små eller stora). Dessutom tycker jag att det är för dyrt, även om jag har hästarna hemma, att ha häst utan att kunna använda den. Då tar jag hellre bort och köper en jag kan använda.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 480
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 939
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 168
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 904
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp