Vad är egentligen "normalstorlek" på SWB?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
- Har ingen aning om vart denna tråd passar in, moderatorn får gärna flytta -

Är medryttare på en hoppstammad SWB valack, 12 år gammal.

Har enda sedan jag blev medryttare på honom fått någon konstig känsla av att folk ser honom som "liten". Som när hans ägare är ute på tävlingar med honom (och jag är groom), så är attityden lite "men han gör det ju bra för sin storlek" får jag en känsla av. Har flera gånger hört saker i stil med att "jo men det är ju tur att han har så pass stor galopp, annars hade han ju inte kunnat hoppa dem klasserna" osv.
Han tävlas nu på lokal 100 cm - regional 120 cm, men har tydligen med någon tidigare ägare tävlats upp t.om. 130-140 cm på nationell nivå.

Han är då alltså 162-163 cm i mankhöjd enligt mitt ögonmått, men har ganska hög manke, så "rygghöjden" är ca. 158-160 cm. Kan även tillägga att jag ser honom som tämligen "normalstor" med tanke på hans ras.

Nu är ju jag inte sådär väldigt insatt i SWB avel, och vet inte sådär jättemycket, men är han verkligen så "liten" för att vara en SWB valack? Brukar inte SWB av "modern sporthäst typ" oftast vara runt 160-165 cm i mankhöjd? Eller har jag fått något om bakfoten?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är egentligen "normalstorlek" på SWB?

För tillfället är det modernt med stora hästar, allt under 168 säljs typ som "juniorhäst".
 
Sv: Vad är egentligen "normalstorlek" på SWB?

håller med föregående..

Min ena är ca 163cm och hon anses väl vara ganska liten -dock bär hon upp mer ryttare än man kan tro (folk brukar tro att hon är större när de ser henne på bild).
Den andra är runt 170cm och hans storlek kommenteras inte för han är "normal" i storleken.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad är egentligen "normalstorlek" på SWB?

Nuförtiden är en "normalstor" halvblodshäst runt 170cm och gärna uppåt, behöver vara minst 175cm för att kallas stor.

När jag var yngre var 160-165cm "normalt" och faktiskt påväg mot stort. En häst på 170cm var GIGANTISK!


Modet ändras! ;)
 
Sv: Vad är egentligen "normalstorlek" på SWB?

När jag visade mitt sto för ett par år sedan (fick henne exteriörbedömd) så fick hon omdömet "Sto av god storlek" på typen... (och en 8:a). Vilket jag var nöjd med med tanke på att hon är född -98

Hon mättes till 165 cm.

/Lizzie
 
Sv: Vad är egentligen "normalstorlek" på SWB?

2005 dömdes mitt 159 cm lilla sto ner på typ pga storlek, uttalat. Ska bli spännande nu i augusti när hon stambokförs.
Tillägg: 3 årstest 2005.
 
Sv: Vad är egentligen "normalstorlek" på SWB?

Ur avelsplanen:
..."Önskvärd storlek på hingstar 164-170 cm och på ston 162-168 cm”
Större avvikelser från detta brukar(ska) ge poängavdrag i exteriörbedömning.

Och skorpannorpan, stambokföring görs ju inte längre? Ditt sto avelsvärderas utifrån sitt bedömningsresultat, prestationer och ev avkommor, med "stjärnor" eller A-ELIT.
 
Sv: Vad är egentligen "normalstorlek" på SWB?

Din låter som att han är i samma storlek som mitt sto, och hon klassas som liten. 161 enligt passet.

På en tävling en gång när det hade varit ponnyer på förmiddagen kom det fram en funktionär och frågade om det var en ponny jag red (eftersom att om jag gjorde det och varit under 18 hade jag varit tvungen att bära säkerhetsväst)... Det tyckte jag var gulligt.

Men mitt sto har också stor galopp, hon kan få kort avstånd där större hästar får långt, så den biten har aldrig varit några problem.
Själv tycker jag att 165 är en lagom höjd, 170 känns lite stort. :p Men det är min personliga åsikt.
 
Sv: Vad är egentligen "normalstorlek" på SWB?

Mitt 159 cm sto fcik en 8-a på typ när hon bedömdes på kvalitén. Ingen aning om de drog ner en pinne pga storlek och att de egentligen velat ge en 9-a.

Till TS, jag har tre SWB hästar, den lilla på 159, en på 164 och en på knappt 170.
 
Sv: Vad är egentligen "normalstorlek" på SWB?

Gränsen för att dra ner på typpoängen brukar vara runt 156-158 om inte hästen ger ett litet intryck, vilket jag inte tycker att din häst gör. Tvärtom.
 
Sv: Vad är egentligen "normalstorlek" på SWB?

Aha! Tack för alla åsikter/kommentarer! :)
För jag tyckte också att det verkade konstigt att han skulle vara liten. ;)
 
Sv: Vad är egentligen "normalstorlek" på SWB?

Va? Gör man inte? Jag trodde man ändå skulle visa dem på första fölet. Jag vill ju! Haha, ja vad säger man... Snacka om att vara vilse! Men man borde väl ändå kunna få ett muntligt omdöme?
 
Sv: Vad är egentligen "normalstorlek" på SWB?

Alla SWB som är registrerade är ju redan i stamboken. Och all info om stam osv finns på blup.se. Inte ens när man stambokförde stona visades de igen ifall de hade gått 3-års eller kvalitets. Nu avelsvärderas stona med 1,2 el 3 "stjärnor" för egna resultat (kan göras innan de fått föl) och sen A eller ELIT grundat på avkommor. Läs på hemsidan!
 
Sv: Vad är egentligen "normalstorlek" på SWB?

Tack, jag läste direkt. Jag visste ju detta med prestation egentligen, bara inte fått in det i hjärnan ihopkopplat med stambokföringen, långsam action :meh:. Men som jag förstår kan man ändå få poäng muntligt på en 30 p skala. typ, HHB och extremiteter+korrekta rörelser. Fattar jag rätt? Men mitt sto kommer alltså inte få nån bokstav alls? AB och B finns inte längre? Har jag fattat rätt?
 
Sv: Vad är egentligen "normalstorlek" på SWB?

Gränsen för att dra ner på typpoängen brukar vara runt 156-158.

Och där ser man hur väl man följer texten i avelsmålet. Stona behöver bara vara några få cm under de där önskvärda 162-168 för att få poängavdrag, och är de 7 cm för låga så är de inte godkända alls. Samtidigt kan ston som är en dm för höga utan problem få en 8:a på typen :meh:
 
Sv: Vad är egentligen "normalstorlek" på SWB?

Jag har varit med som domarsekreterare flera gånger då hästar fått avdrag på typen för att de varit för stora.
 
Sv: Vad är egentligen "normalstorlek" på SWB?

Ja, det har säkert hänt någon enstaka gång.
Men t ex på Strömsholm hade de under flera år en domare som gav ut många 9or genom åren på 175+-hästar.
Det är betydligt oftare det dras ner på små hästar än stora.
De små kan ju växa sig närmare avelsmålet medans de större växer sig än längre ifrån avelsmålet.
 
Sv: Vad är egentligen "normalstorlek" på SWB?

Normalstorleken är 165 cm men folk verkar föredra hästar över 170.
 
Sv: Vad är egentligen "normalstorlek" på SWB?

En kompis sto blev nerdömt på 3 årstesten pga storleken *bara*160 cm hög. Tre år senare såldes det stoet till USA för åtskilliga hundratusen kronor....så hon sörjer inte precis att hästen blev nerdömd ;-)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 205

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp