Bukefalos 28 år!

Vad är egentligen rasism?

@Trani

Jag lyckas inte hitta svaren på de frågorna. Jag hittar bara beskrivningar om vad postmodernism och poststrukturalism är, men inte vilken logik eller vilka bevis de grundas sig i. Vet du någon bok som går in på detta? Som t.ex kan visa att absoluta sanningar och objektivitet inte existerar?
 
@Trani

Jag lyckas inte hitta svaren på de frågorna. Jag hittar bara beskrivningar om vad postmodernism och poststrukturalism är, men inte vilken logik eller vilka bevis de grundas sig i. Vet du någon bok som går in på detta? Som t.ex kan visa att absoluta sanningar och objektivitet inte existerar?
Stuart Hall The West and the Rest: Discourse and Power (artikel)
Donna Haraway Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective (artikel)
Donna Haraway Primate Visions: Gender, Race, and Nature in the World of Modern Science
Michel Foucault Sexualitetens historia samt Vansinnets historia under den klassiska epoken

Texterna är exempel på tillämpad poststrukturalistisk kritik av objektivism. Men om du vill riktigt djupdyka ner i vetenskapsteori ska du nog snarare läsa Jean Baudrillard och Jacques Derrida.
 
Spännande tråd, då det är väldigt vanligt att dra fram rasistkortet, t ex att alla som röstat på SD är rasister.
Ibland dras rasistkortet både obefogat och befogat, men det känns som om att folk glömmer bort vad som är, vad ska vi säga, "riktig" rasism? Känns som om att idag är man rasist för att man t ex tänker annorlunda med invandringen men egentligen inte menar något illa med det, man är bara fundersam.
Känsligt ämnde detta ja.
 
Spännande tråd, då det är väldigt vanligt att dra fram rasistkortet, t ex att alla som röstat på SD är rasister.
Ibland dras rasistkortet både obefogat och befogat, men det känns som om att folk glömmer bort vad som är, vad ska vi säga, "riktig" rasism? Känns som om att idag är man rasist för att man t ex tänker annorlunda med invandringen men egentligen inte menar något illa med det, man är bara fundersam.
Känsligt ämnde detta ja.

SD är "riktiga" rasister.

De värderar människor olika beroende på etniskt ursprung. Mer riktiga rasister än så blir det inte.
 
SD är "riktiga" rasister.

De värderar människor olika beroende på etniskt ursprung. Mer riktiga rasister än så blir det inte.
Precis. Ibland önskar jag att alla som ifrågasätter om SD verkligen är rasister kunde få praoa (heter det så fortfarande?) i riksdagen. En kompis är riksdagsledamot (för ett annat parti), och är alltså kollega med dessa personer. Hen gymmar med dem, bastar med dem, äter lunch med dem, sitter i sammanträden med dem och går på middagar med dem. Hen hör deras skämt och samtal, ser deras tatueringar och bakgrundsbilder på mobilerna. Det finns inget tvivel om att de är rasister och nazister. Och detta är alltså de sverigedemokrater som sitter i riksdagen, de som partiet anser mest representativa.
 
du frågade jag svarade, jag har samma som wikipedia så orka skriva, vill du läsa så kan du göra det där.
Så det är din argumentation? "Folk tjatar om rasism när det inte är det, folk glömmer riktig rasism, vill du ha en förklaring till vad jag menar med detta - läs på wikipedia"?

Om vi börjar i andra änden: Vad är "inte riktig rasism"? Ett exempel på vad exakt du tänker på när du säger att folk obefogat drar rasistkortet?
 
Så det är din argumentation? "Folk tjatar om rasism när det inte är det, folk glömmer riktig rasism, vill du ha en förklaring till vad jag menar med detta - läs på wikipedia"?
Intressant, när folk säger att man ska googla och man inte gör det så blir folk sura, när man presenterar en länk för att spara tid på att beskriva samma sak blir folk också sura. hur ska folk ha det egentligen? :angel:
 
Intressant, när folk säger att man ska googla och man inte gör det så blir folk sura, när man presenterar en länk för att spara tid på att beskriva samma sak blir folk också sura. hur ska folk ha det egentligen? :angel:
Jag har aldrig sagt till dig att googla. Och vänligen kalla inte mig folk, det är fett jävla oförskämt speciellt med den där tramsiga smileyn efteråt.
 
@RedHyuuga
Om vi börjar i andra änden: Vad är "inte riktig rasism"? Ett exempel på vad exakt du tänker på när du säger att folk obefogat drar rasistkortet?
Kan du svara på det då? Eller ska du ge mig en länk till "inte riktig rasism" på wikipedia?
 
Jag har aldrig sagt till dig att googla. Och vänligen kalla inte mig folk, det är fett jävla oförskämt speciellt med den där tramsiga smileyn efteråt.
Skrev jag ens att det är du personligen som bett just MIG att googla? Svar nej. Kallar inte dig heller folk, utan när jag skriver folk så menar jag den generella massan, sen vad du tycker är tramisgt eller inte får stå för dig, det är inte samma för mig.
 
Skrev jag ens att det är du personligen som bett just MIG att googla? Svar nej. Kallar inte dig heller folk, utan när jag skriver folk så menar jag den generella massan, sen vad du tycker är tramisgt eller inte får stå för dig, det är inte samma för mig.
JAG skriver en sak varpå du svarar med otrevligt inlägg om vad FOLK sagt till dig. JAG är inte FOLK, JAG har inte bett dig googla nånting. Du kan väl knappast lasta mig för vad andra sagt till dig? Varför ens diskutera i en tråd om du inte kan motivera eller ens förklara dina åsikter?
 
Svar ja!
Väljer man att rösta på ett parti som är uttalat rastistiskt är man rasist - vad skulle man annars vara? Bara en som håller med men inte är rasist?
Så med andra ord är man rasist bara för att man röstat på SD fast några av de som röstat kanske inte är rasister egentligen enligt den logiken eller?
 
Så med andra ord är man rasist bara för att man röstat på SD fast några av de som röstat kanske inte är rasister egentligen enligt den logiken eller?

Ja, man är rasist. Varför annars rösta på ett rasistiskt parti?

Vem menar du inte skulle vara rasist? Den som råkade ta fel lapp när den röstade möjligen. Jag menar att ALLA som medvetet röstar på ett parti som är öppet rasistiskt i sin ideologi och att deras enda fråga är rent rasistisk är rasister.
 
Ja, man är rasist. Varför annars rösta på ett rasistiskt parti?

Vem menar du inte skulle vara rasist? Den som råkade ta fel lapp när den röstade möjligen. Jag menar att ALLA som medvetet röstar på ett parti som är öppet rasistiskt i sin ideologi och att deras enda fråga är rent rasistisk är rasister.
Men det är många som inte är rasister som t ex röstat på SD för att de varit "missnöjets parti". Är de då rasister ändå, trots att de egentligen inte är rasister?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 880
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 536
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 329
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 866
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp