Vad är ekstockar värda?

via

Trådstartare
Vi har en hög med ekstockar, jag tror inte att det duger till annat än ved. Vi har jordvärme och alltså inget intresse av stockarna själva utan det ska säljas. Hur vet jag vad som är rätt pris att begära?
 
Det är det märkliga, när eken är i bräder är den dyr, men som stock inte, om ma inte ska köpa då. Tomtvirke så får man utgå från att det är spik i helt oavsett men annars så.

Är den inte rutten så kan den ligga i bra länge utan att bli förstörd som virke. Och även om ni inte får nånting för den så kunde det varit roligt om det kom till nytta. Nån eller ett par plank kunde ni fått tillbaks!

Det är bra ved med, men ska inte eldas ensam pga syran den fäller ut. Men blandar man med mest björkved så värmer den bra.

Där är annars prislistor som skogsbolagen har, energived är väl rätt rad i tabellen. Men faran är att en och annan tycker ni ska vara glada bara högen kommer väck.

Så hela skalan från Ektimmerpris till inget kan vara rätt! Hjälpte inget va?
 
Problemet är att de flesta "trädgårdsekar" inte levererar sågbart virke.
Återstår energived
Men flistuggarna och vedmaskinerna klarar inte av de vresiga, krokiga och grova ekbitarna.
Därför är det svårt att få betalt för dem
PGA av garvsyran i EK så kan de ligga kvar i tiotals år utan att ruttna bort.

PS ek är förträfflig som eldningsved. Hög energihalt och rensar panna o skorsten.
Men bör blandas upp med annan ved.
 
Problemet är att de flesta "trädgårdsekar" inte levererar sågbart virke.
Återstår energived
Men flistuggarna och vedmaskinerna klarar inte av de vresiga, krokiga och grova ekbitarna.
Därför är det svårt att få betalt för dem
PGA av garvsyran i EK så kan de ligga kvar i tiotals år utan att ruttna bort.

PS ek är förträfflig som eldningsved. Hög energihalt och rensar panna o skorsten.
Men bör blandas upp med annan ved.


Har sågat en del ek i mitt sågverk, bara tomtvirke. Varit spik i alla bitar, men fint virke har det blivit.
Felet är ofta hur det är kapat, skogsfolk tänker som industrin vill ha det. På litet sågverk så kan det vara bättre att ta bort de värsta grenarna helt, eller så inte för de blir fina krökta delar att ta till vara på. Det är enstycke hantering. Ligger bara stockarna upplagda på underlag och inte i för stor trave kan de tillochmed bli lite möra i ytveden och ändå gå att såga med något sånär resultat.
 
Har sågat en del ek i mitt sågverk, bara tomtvirke. Varit spik i alla bitar, men fint virke har det blivit.
Felet är ofta hur det är kapat, skogsfolk tänker som industrin vill ha det. På litet sågverk så kan det vara bättre att ta bort de värsta grenarna helt, eller så inte för de blir fina krökta delar att ta till vara på. Det är enstycke hantering. Ligger bara stockarna upplagda på underlag och inte i för stor trave kan de tillochmed bli lite möra i ytveden och ändå gå att såga med något sånär resultat.
Naturligtvis kan ett litet lokalt sågverk handplocka bitar. samma sak om man råkar ha ett lokalt båtvarv som har bruk av ek. Men för de flesta hör detta till undantagen, tyvärr
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Så hela skalan från ektimmerpris till inget kan vara rätt! Hjälpte inget va?

Haha, det var ungefär den slutsatsen jag hade kommit fram till på egen hand efter en massa googlande.

Svarar alla:
Min svärfar har en bekant som bör kunna detta, så han skulle kolla med honom. Förhoppningsvis kan jag där få iallafall tips om vem som kan tänka sig att köpa högen.

Vi har ett lokalt litet sågverk inte så långt härifrån, så tanken att låta såga upp det hela och till exempel använda som golvbrädor har också slagit mig.

Spik tror jag knappast att det finns i eken, den har inte stått så till att det finns någon anledning till det.
 

Liknande trådar

Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 049
Senast: bettysmatte
·
Skola & Jobb Jag håller fortfarande på och krånglar lite smått med min fd arbetsgivare... Kom då att tänka på om det är det något intyg jag kan...
Svar
7
· Visningar
712
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Jag har varit på arbetsintervju idag. Jag hatar verkligen att gå på intervju. Inte för själva intervjusituationen utan för känslan jag...
10 11 12
Svar
236
· Visningar
10 583
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 457
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp