Arbetsintervju

Jag har varit på arbetsintervju idag. Jag hatar verkligen att gå på intervju. Inte för själva intervjusituationen utan för känslan jag alltid får efteråt. Att jag är så totalt oduglig. Jag känner bara att jag inte duger.

Det är också så svårt att veta vad man ska säga och hur man ska säga det. Jag är ju inte en tipptopp-kandidat och måste tyvärr säga en del saker som inte är till min fördel. Det är saker jag inte kan mörka eller ljuga om. Och jag måste försöka säga det så att det inte låter alltför förjävligt.

Men usch, känslan efteråt är inte alls bekväm. Så här är det alltid efter en intervju.

Och så är säsongen bara 3 månader på det här jobbet, till skillnad mot 6 månader på tidigare jobb. Det suger. Jag kommer inte att kunna ta någon som helst semester under sommaren. På vintern har jag tid att jobba. Varför kan jag inte få jobb då? På sommaren har jag annat för mig.

Alltså fan.
 

De flesta optiker erbjuder en vettig avbetalningsplan, räntefri i vissa fall. Mina progressiva glasögon, som jag måste ha, kostade över 10 000:-. Då fick jag ett extra par på köpet, med billig båge, och de blev faktiskt mina favoriter…! Jag är dessutom extremt närsynt så om jag skulle ha billiga plastglas skulle de bli verkligt jättetjocka och hemskt obekväma.

Jag skulle behöva terminalglasögon också där jag ser både skärmen och tangentbordet i fokus…. För att jobbet ska fungera utan att jag får ont i nacken av att hålla huvudet i fel vinkel.
Alla kan inte få avbetalning. Min mamma använde tex pensionärsfonden till glasögon vid ett tillfälle (och ändå blev det de billiga....) så det är ju också ett alternativ om man inte har ekonomi. Och huruvida ett par glasögon är obekväma eller ej pga plastglas spelar faktiskt mindre roll när man inte har ekonomi till något som är bekvämt.

De tidigare terminalglasögonen jag fick från synenheten är varken snygga eller bekväma, delvis pga tjockleken på glasen och att de saknar alla finesser mer än basic glasögon. Terminalglasögon jag fick av AF är de fulaste jag vet, likaså läsglasögonen. Antingen använder jag dem eller så ser jag inget. Vilka är alternativen?

Din arbetsgivare står väl för terminalglasögon på jobbet?
 
Nä, folk här är väldigt oförstående. De kan inte alls sätta sig in i hur mitt liv fungerar eller inte fungerar.
Jag tror mer det har att göra vilken inställning man har till livet. Ser man allt mest negativt så är allt svårt, men om man har en mer positiv syn på livet och har en förmåga att lösa problem istället för att se dem så ser det du beskriver inte som så stort och svårt utan man kan se lösningar istället.
 
Jag tror mer det har att göra vilken inställning man har till livet. Ser man allt mest negativt så är allt svårt, men om man har en mer positiv syn på livet och har en förmåga att lösa problem istället för att se dem så ser det du beskriver inte som så stort och svårt utan man kan se lösningar istället.
Jag håller med om man inte uppfyller kriterierna för ångest, depression och autism är livet betydligt lättare att leva.
 
Alla kan inte få avbetalning. Min mamma använde tex pensionärsfonden till glasögon vid ett tillfälle (och ändå blev det de billiga....) så det är ju också ett alternativ om man inte har ekonomi. Och huruvida ett par glasögon är obekväma eller ej pga plastglas spelar faktiskt mindre roll när man inte har ekonomi till något som är bekvämt.

De tidigare terminalglasögonen jag fick från synenheten är varken snygga eller bekväma, delvis pga tjockleken på glasen och att de saknar alla finesser mer än basic glasögon. Terminalglasögon jag fick av AF är de fulaste jag vet, likaså läsglasögonen. Antingen använder jag dem eller så ser jag inget. Vilka är alternativen?

Din arbetsgivare står väl för terminalglasögon på jobbet?
Jag är egen företagare så jag kan i och för sig dra av kostnaden i deklarationen sen.
 
Jag har försökt ta motorsågskort, men fick avbryta utbildningen redan första timmen. Jag klarade inte av det. Min fobi är som sagt väldigt svår och hindrar mig. Jag vet inte om samma problem uppstår om jag försöker ta röjsågskort. Hur som helst så har jag inte riktigt råd att utbilda mig heller. Jag vet inte hur jag ska komma över de hindren.

Egentligen vill jag inte jobba praktiskt med trädgård, men det är det som står till buds. Jag gick trädgårdsutbildningen för några år sedan i brist på annat. Någon utbildning behövde jag ju och det fanns inget annat. Jag skulle hellre vilja jobba som landskapsarkitekt eller något sådant.
Om du vill bli landskapsarkitekt så ska du ju läsa till det, dock verkar det som att du måste flytta på dig i alla fall tillfälligt, verkar bara finnas utbildning på plats i antingen Uppsala eller nånstans i skåne. Trädgårdsutbildningen måste ju vara en utmärkt grund att stå på.

Vill du inte alls jobba med trädgård så sök dig någon annanstans? administrativa jobb är ofta svårt då de inte kräver utbildning, kan man inte heller jobba 100% och bor på liten ort kan det vara nästan omöjligt. Ju mer kvalificerat jobb (utbildning) man har, desto lättare är att det att komma med grav och önskemål på deltid osv.
För det andra så vet jag redan vad jag vill och vad jag klarar och inte klarar.
Här har du faktiskt fel. Vad man klarar eller inte klarar är inget som är ristat i sten, oavsett hur säker du känner dig på den saken. Vem vi är utvecklas och förändras med tiden, och med det förändras också vad vi klarar av. Ibland för att vi blir starkare och tryggare och växer i oss själva, ibland för att nöden helt enkelt kräver en styrka man visar sig kunna frambringa när det verkligen gäller.

Det finns hur mycket studier som helst om positivt tänkande och allt som hör till det. Hur vi pratar om oss själva, både inför andra och i det privata, påverkar hur vi ser på oss själva. Det här är något jag själv kämpar oerhört mycket med och har gjort nästan hela mitt liv. Jag har alltid hatat mig själv, aldrig haft någon självkänsla. Jag brottas fortfarande jättemycket med de tankarna och jag är fortfarande deprimerad, har ångestproblematik och en lättare social fobi på grund av detta. Men om jag tittar tillbaka på hur det var för ett år sedan så är det nu markant bättre, för 10 år sedan? enormt mycket bättre. Det kommer troligtvis vara en livslång kamp men sakta tar jag mig framåt.

Jag gör vissa grejer idag jag var bombsäker på att jag aldrig skulle klara av. Jag har saker idag jag känner att jag inte klarar men jag är inte längre lika säker på hur framtiden kommer se ut. Jag vill klara grejer, jag jobbar på det.

Det borde du också göra. Att bara ge upp, säga att ditten och datten är omöjligt pga ångest, fobi eller vad det nu är begränsar bara dig själv. Att ge vika för sådana här känslor tenderar dessutom att ha motsatt effekt. Fobierna blir större, ångesten växer till att helt plötsligt påverka sådant som förr brukade vara okej.. förr eller senare riskerar man att sitta där rädd för sin egen skugga. Du är livrädd för att "krascha" men ju mer du intalar dig själv att du inte tål desto ömtåligare blir du, tillslut är kraschen oundviklig.

Det finns hjälp att få från psykolog med detta, om man har autism eller inte spelar ingen roll, detta är en annan problematik.
 
Jag håller med om man inte uppfyller kriterierna för ångest, depression och autism är livet betydligt lättare att leva.
Det är klart det är förstås men man kan ändå inte lägga allt på diagnoser. Vet man om att man har vissa problem- och man faktiskt får höra det också och får råd hur man ska lösa (prata med habiliteringen om de svårigheterna/prata med psykolog om dem) så kanske man ska fundera på om det ligger något i att man ska göra det och se om det finns någon förändring man kan få till där istället för att borsta av det med rakt av som omöjligt. Habiliteringen finns ju till för just den skull, att få strategier om hur man lättast klarar sitt liv.
 
Det är klart det är förstås men man kan ändå inte lägga allt på diagnoser. Vet man om att man har vissa problem- och man faktiskt får höra det också och får råd hur man ska lösa (prata med habiliteringen om de svårigheterna/prata med psykolog om dem) så kanske man ska fundera på om det ligger något i att man ska göra det och se om det finns någon förändring man kan få till där istället för att borsta av det med rakt av som omöjligt. Habiliteringen finns ju till för just den skull, att få strategier om hur man lättast klarar sitt liv.
TS har haft psykologer, har väl fortfarande kontakt med Hab. Många har också en övertro på Hab och vad de kan göra tyvärr.
Jag tror TS har rätt bra koll på vad som fungerar för henne, på gott och ont. Sen tror jag att många gånger tolkas TS helt enkelt på ett negativt sätt när svaren enbart är raka/ärliga om varför saker inte fungerar. Jag tror absolut att saker kan förbättras här men att få en positiv syn på livet när man knappt orkar leva är svårt.
 
TS har haft psykologer, har väl fortfarande kontakt med Hab. Många har också en övertro på Hab och vad de kan göra tyvärr.
Jag tror TS har rätt bra koll på vad som fungerar för henne, på gott och ont. Sen tror jag att många gånger tolkas TS helt enkelt på ett negativt sätt när svaren enbart är raka/ärliga om varför saker inte fungerar. Jag tror absolut att saker kan förbättras här men att få en positiv syn på livet när man knappt orkar leva är svårt.
Jag pratar inte om en positiv syn på livet rent allmänt utan att försöka att inte se allt som oöverstigliga berg.
Att prata med habiliteringen och psykologerna som då TS har kontakt med om att få hjälp med att hantera sin förmåga att göra berg av gupp och svårigheter att se lösningar är ju i allra högsta grad inget som borde vara omöjligt.

Jag uppfattar inte TS som negativ för att hon har raka ärliga svar utan för att det ständigt är omöjligt vad det än gäller, vilken sak det än är. Där andra ser lösningar ser TS problem. I vissa fall kan jag hålla med om att "det är inte bara" att göra, men ibland sätter den här oförmågan att se lösningar krokben för henne.
 
Jag pratar inte om en positiv syn på livet rent allmänt utan att försöka att inte se allt som oöverstigliga berg.
Att prata med habiliteringen och psykologerna som då TS har kontakt med om att få hjälp med att hantera sin förmåga att göra berg av gupp och svårigheter att se lösningar är ju i allra högsta grad inget som borde vara omöjligt.

Jag uppfattar inte TS som negativ för att hon har raka ärliga svar utan för att det ständigt är omöjligt vad det än gäller, vilken sak det än är. Där andra ser lösningar ser TS problem. I vissa fall kan jag hålla med om att "det är inte bara" att göra, men ibland sätter den här oförmågan att se lösningar krokben för henne.
TS har sina svårigheter, oförmågor (men också förmågor) som ställer till det, hjärnor som fungerar olika av olika skäl och sånt.
Det finns utrymme att jobba på saker men jag tror att fokuserande på att TS gör berg av gupp som påverkas mycket av nedsättningar och liknande mer blir skadligt än positivt. Så svårt att vara inne i andras hjärnor ;)

Nä nu känns det som jag pratar över @Wille , hoppas det var ok :heart
 
Men det är ändå skatt på summan
Det kanske blir en tusenlapp.

Så om vi räknar igen då.
Nästan 10 000 kronor ut efter skatt plus bostadstillägget.
Bostadstillägg räknas efter hur mycket som bostaden verkligen kostar.
En dyrare bostad blir därför inte så mycket dyrare för dig

"för ensamstående är 100 procent av din bostadskostnad upp till 3 000 kronor, 90 procent av din bostadskostnad därutöver upp till 5 000 kronor, 70 procent av din bostadskostnad upp till 7 000 kronor, 50 procent av din boendekostnad därutöver upp till 7 500 kronor samt ett tillägg på 840 kronor."

Bostadstillägget är skattefritt.

Källa:
https://www.pensionsmyndigheten.se/content/for-pensionarer/ekonomiskt-stod/fakta-om-bostadstillagg
 
Ect var egentligen bara ett exempel på vad som kan hända. Att jag kraschar i utmattning (en gång till) är en annan möjlig utgång om jag skulle följa rådet att flytta som många förespråkar. Jag har rätt små marginaler för vad jag klarar innan det går käpprätt åt helvete.

Men jag lyckas inte förmedla hur orimligt och dåligt det rådet är.
Nej inte alls.
Det är faktiskt ingen som förespråkar att du skall flytta.

Men du drar alltid upp lägenhet som det enda alternativet om du skulle bli tvungen att flytta. Och så är det ju inte. Det finns betydligt bättre alternativ än så.
Och dessa alternativ borde vara mindre skrämmande.
 
Funderar lite.
När du är arbetslös, speciellt under längre tid så har du upp till 20 dagar med möjlighet till ”ledigt” ( Om Af godkänner) du ska fortfarande finnas tillgänglig, söka jobb etc. Men behöver inte gå till eventuell aktivitet. Så som arbetssökande är du egentligen aldrig ordentligt ledig. Jag tror att även arbetssökande behöver perioder under året med ordentlig oavbruten ledighet. 1-2 veckor med vetskap om att: Nu kan du göra det du vill 24 h om dygnet utan dåligt samvete för att jobb X eller utbildning Y inte söktes.

Kan du tillsammans med boendestöd bestämma någon slags schema där du får ordentligt med återhämtning?

Gör ditt bästa utifrån dina förutsättningar just idag.
 
Jag har inte läst alla trådar av dig @Wille , bara ströläst lite här och där. Men jag undrar, har du en terapeut som du kan prata med om annat än just din autism? Alltså sånt här som du skriver om i den här tråden: dina farhågor om framtiden, din syn på vad du klarar och inte, det som ibland slinker igenom om att du tror att du inte är populär bland arbetsgivare, att du inte är välkommen någonstans? (Just den inställningen tror och hoppas jag att du har någon utöver Bukefalos att prata med. Jag förstår mycket väl att det kan kännas så, men det är så otroligt ohjälpsamt och gör dig bara illa. Jag hoppas verkligen att du förstår att det inte handlar om dig som person om du inte blir kallad på intervju till en tjänst där du inte uppfyller alla formella krav.)

Att hamna i polemik i trådar som från början bara var tänkta som ett sätt att skriva av sig, måste i sig ta så otroligt mycket energi. Jag tog själv ett medvetet beslut att sluta diskutera med folk på internet, just för att det kunde suga musten ur mig totalt. Det finns så mycket annat som är roligare och nyttigare att lägga den energin på. Men man behöver någon att prata med, det fattar jag också.

Det här är skrivet med omtanke från en som är mamma till ett snart vuxet barn med autism som lätt kan fastna i negativt tänkande, och som själv behövt/behöver välja bort saker för att kunna ha ett fungerande liv. Man behöver jobba med sånt här, kanske alltid (men inte varje minut av varje dag).
 
Är det inte bättre att jag stannar och överlever än att flytta och kanske inte överleva? För rent krasst är det de alternativ jag har. Jag kan inte köpa ett annat hus och jag överlever inte i lägenhet. Det blir för stor påfrestning.

Sjuk överdrift vet jag inte, betalade mer än 10' för mina senaste.

Vad man får hosta upp beror ju till stor del på vilka synfel man har.
Precis. Jag betalade 19000kr för mina glasögon 2022. Då återanvändes min båge. Så har man olika synfel kan enbart glasen bli riktigt dyra😳
 
Nä, folk här är väldigt oförstående. De kan inte alls sätta sig in i hur mitt liv fungerar eller inte fungerar.
Jag tänkte inte riktigt på det, utan mer på hur du hanterar diskussioner. Man måste inte svara på allt. Dina trådar går ju ofta i loopar, en del ämnen ser ut som copy+paste år ut och år in. Folk föreslår/frågar samma sak i varje tråd i ämnet, du drar samma svar som du brukar göra. Det verkar så fullständigt destruktivt, jag har svårt att förstå annat än att det bara gör att allt känns värre för dig.

Boendefrågan är ett sådant ämne som bara upprepar sig hela tiden. Men du ska ju inte flytta, du bor som du vill. Vad jag menade var att det verkar som att du vill svara tills alla förstår och håller med, men det kommer inte att hända. Varken dig eller någon annan, det är inte personligt mot dig, diskussionerna här fungerar helt enkelt inte så. När jag började hänga på diskussionsforum en gång i tiden så trodde jag att om jag bara förklarade tillräckligt noggrant så skulle alla förstå att jag hade rätt. Det gick över. 😅
 
Någonstans måste du nog göra en förändring i ditt liv @Wille, annars kommer du hamna i samma cirkelresonemang om igen.
Alternativ:
Prova medicinering som läkare rekommenderar.
Ta upp med psykolog vad du behöver.
Acceptera din funktionsnedsättning och få sjukersättning.
Osv.
Du säger i andra trådar att du kan arbeta 100%. Att svackan du hade i ditt nuvarande jobb beror på något annat. Ofta pratar du mot dig själv.
Ditt fokus hos psykologen borde vara att du bara ser hinder, aldrig en väg framåt.
Du trivs i ditt hus och har planer, men orkar inte fullfölja ens om du arbetar 25%.
Du har helt enkelt två val. Antingen accepterar du din situation nu. Eller får du välja att förändra något.
Ok. Du verkar veta saker om mitt liv som jag själv inte vet om.

Jag har provat medicinering som läkare rekommenderar. Ska jag prova ytterligare mediciner så måste jag sluta med en jag tar nu och vara helt utan i två veckor. Läkaren tyckte inte det var en bra idé just nu.

Vad ska jag ta upp med psykologen på habiliteringen menar du? Vi jobbar med att förstå min autism. Det är därför jag träffar psykologen. Hur kan du veta vad fokus ska vara med psykologen på habiliteringen?

Jag kan inte få sjukersättning nu. Jag är inte där i processen. Jag ska genomgå en AFU först. Jag måste prova att jobba med anpassningar. Jag kan behöva prova flera olika jobb. Man kan inte bara få sjukersättning så där bara.

Har jag sagt att jag kan jobba 100% så måste det vara många år sedan. Men däremot måste jag söka jobb på 100%. Det är en annan sak. Men jag kommer aldrig att jobba 100%.

Det jag skulle vilja förändra är min depression och min autism. Önska mig lycka till.

Om du vill bli landskapsarkitekt så ska du ju läsa till det, dock verkar det som att du måste flytta på dig i alla fall tillfälligt, verkar bara finnas utbildning på plats i antingen Uppsala eller nånstans i skåne. Trädgårdsutbildningen måste ju vara en utmärkt grund att stå på.

Vill du inte alls jobba med trädgård så sök dig någon annanstans? administrativa jobb är ofta svårt då de inte kräver utbildning, kan man inte heller jobba 100% och bor på liten ort kan det vara nästan omöjligt. Ju mer kvalificerat jobb (utbildning) man har, desto lättare är att det att komma med grav och önskemål på deltid osv.

Här har du faktiskt fel. Vad man klarar eller inte klarar är inget som är ristat i sten, oavsett hur säker du känner dig på den saken. Vem vi är utvecklas och förändras med tiden, och med det förändras också vad vi klarar av. Ibland för att vi blir starkare och tryggare och växer i oss själva, ibland för att nöden helt enkelt kräver en styrka man visar sig kunna frambringa när det verkligen gäller.

Det finns hur mycket studier som helst om positivt tänkande och allt som hör till det. Hur vi pratar om oss själva, både inför andra och i det privata, påverkar hur vi ser på oss själva. Det här är något jag själv kämpar oerhört mycket med och har gjort nästan hela mitt liv. Jag har alltid hatat mig själv, aldrig haft någon självkänsla. Jag brottas fortfarande jättemycket med de tankarna och jag är fortfarande deprimerad, har ångestproblematik och en lättare social fobi på grund av detta. Men om jag tittar tillbaka på hur det var för ett år sedan så är det nu markant bättre, för 10 år sedan? enormt mycket bättre. Det kommer troligtvis vara en livslång kamp men sakta tar jag mig framåt.

Jag gör vissa grejer idag jag var bombsäker på att jag aldrig skulle klara av. Jag har saker idag jag känner att jag inte klarar men jag är inte längre lika säker på hur framtiden kommer se ut. Jag vill klara grejer, jag jobbar på det.

Det borde du också göra. Att bara ge upp, säga att ditten och datten är omöjligt pga ångest, fobi eller vad det nu är begränsar bara dig själv. Att ge vika för sådana här känslor tenderar dessutom att ha motsatt effekt. Fobierna blir större, ångesten växer till att helt plötsligt påverka sådant som förr brukade vara okej.. förr eller senare riskerar man att sitta där rädd för sin egen skugga. Du är livrädd för att "krascha" men ju mer du intalar dig själv att du inte tål desto ömtåligare blir du, tillslut är kraschen oundviklig.

Det finns hjälp att få från psykolog med detta, om man har autism eller inte spelar ingen roll, detta är en annan problematik.
Jag har haft massor med positivt tänkande. Om jag inte hade haft det så hade jag aldrig haft flera perioder då jag varit ångestfri (kämpade som en galning varje gång) och jag hade aldrig fått jobb efter lång sjukskrivning och jag hade aldrig kunnat köpa ett hus. Mitt motto genom livet har varit "där det finns en vilja finns det en väg". Jag har kört måååånga år efter den devisen. Men sen kraschade jag. Jag blev överbevisad att jag inte klarar allt bara för att jag vill. Utmattningen talade sitt tydliga språk. Och jag har gått i terapi 4 gånger för min fobi och kämpat som en idiot. Vad mer ska jag göra menar du? Jag har också legat på sjukhus ett antal gånger nu på grund av min mentala hälsa. När förmågan inte räcker till så hjälper faktiskt inte positivt tänkande. Man bara kraschar om man försöker utöver sin förmåga.

TS har haft psykologer, har väl fortfarande kontakt med Hab. Många har också en övertro på Hab och vad de kan göra tyvärr.
Jag tror TS har rätt bra koll på vad som fungerar för henne, på gott och ont. Sen tror jag att många gånger tolkas TS helt enkelt på ett negativt sätt när svaren enbart är raka/ärliga om varför saker inte fungerar. Jag tror absolut att saker kan förbättras här men att få en positiv syn på livet när man knappt orkar leva är svårt.
Jag har haft psykisk ohälsa sedan jag var 13. Jag är 50 nu. Jag har träffat många psykologer och läkare genom åren. Provat en massa olika saker. Sökt efter lösningar. Och här är jag nu, men en relativt färsk autismdiagnos. Och det tog drygt ett år innan jag fick börja hos habiliteringen. Vi har bara börjat skrapa på ytan. Men Buke tycker att alla lösningar redan borde finnas.

Det kanske blir en tusenlapp.

Så om vi räknar igen då.
Nästan 10 000 kronor ut efter skatt plus bostadstillägget.
Bostadstillägg räknas efter hur mycket som bostaden verkligen kostar.
En dyrare bostad blir därför inte så mycket dyrare för dig

"för ensamstående är 100 procent av din bostadskostnad upp till 3 000 kronor, 90 procent av din bostadskostnad därutöver upp till 5 000 kronor, 70 procent av din bostadskostnad upp till 7 000 kronor, 50 procent av din boendekostnad därutöver upp till 7 500 kronor samt ett tillägg på 840 kronor."

Bostadstillägget är skattefritt.

Källa:
https://www.pensionsmyndigheten.se/content/for-pensionarer/ekonomiskt-stod/fakta-om-bostadstillagg
När bostadstillägget räknas ut så räknas den befintliga inkomsten in. Det är inte alls säkert att man får max bostadstillägg.

När jag hade bostadstillägg så hade jag ungefär 500 kronor över i månaden när alla måsten var betalda.

Nej inte alls.
Det är faktiskt ingen som förespråkar att du skall flytta.

Men du drar alltid upp lägenhet som det enda alternativet om du skulle bli tvungen att flytta. Och så är det ju inte. Det finns betydligt bättre alternativ än så.
Och dessa alternativ borde vara mindre skrämmande.
Sa ju att jag inte är rädd. Det är bara att inget annat boende har allt jag har nu och som jag inte vill mista.

Funderar lite.
När du är arbetslös, speciellt under längre tid så har du upp till 20 dagar med möjlighet till ”ledigt” ( Om Af godkänner) du ska fortfarande finnas tillgänglig, söka jobb etc. Men behöver inte gå till eventuell aktivitet. Så som arbetssökande är du egentligen aldrig ordentligt ledig. Jag tror att även arbetssökande behöver perioder under året med ordentlig oavbruten ledighet. 1-2 veckor med vetskap om att: Nu kan du göra det du vill 24 h om dygnet utan dåligt samvete för att jobb X eller utbildning Y inte söktes.

Kan du tillsammans med boendestöd bestämma någon slags schema där du får ordentligt med återhämtning?

Gör ditt bästa utifrån dina förutsättningar just idag.
Jag har varit arbetslös sedan 1 oktober 2023, men har jobbat 25% sedan slutet av januari i år. Och så har jag varit sjukskriven 50% fram till sista mars 2024 och är nu 25% sjukskriven.

Tycker väl inte riktigt att jag kvalar in som långtidsarbetslös.

Jag har inte läst alla trådar av dig @Wille , bara ströläst lite här och där. Men jag undrar, har du en terapeut som du kan prata med om annat än just din autism?
Nej, jag har ingen terapeut. Vet inte om det är lämpligt att gå hos fler än psykologen (och arbetsterapeuten) hos habiliteringen. Jag tänker en sak i taget. Jag har också ett ganska så fullt schema så det blir kämpigt att orka med ytterligare en grej.
 
Så är det verkligen! Att många här på forumet tycker att det är citat ”bara göra det och det” och söka mer hjälp.
Du kanske mest vill snicksnacka och blir bombad med diverse ”lösningar”?
 
När bostadstillägget räknas ut så räknas den befintliga inkomsten in. Det är inte alls säkert att man får max bostadstillägg.
Jag körde det igenom uträkningen på sidan.
Pensionen blir minst garantipensionen plus bostadstillägg.
Ålderspension har bättre villkor än sjukersättning på det viset.
 
Sa ju att jag inte är rädd. Det är bara att inget annat boende har allt jag har nu och som jag inte vill mista.
Så är det ju.
Jag menade bara att det fanns bättre alternativ än en lägenhet om det värsta skulle hända så att du skulle bli tvungen att flytta.
Du verkar ju inte gilla lägenhet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 348
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 234
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 423
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
630
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp