Vad är en normal behandling?

Sv: Vad är en normal behandling?

Ja, eller en utspädning aw synowian? Tanken måste ju wara att stimulera till ökad produktion aw ledwätska med god kwalitet, men jag begriper inte riktigt.

Du som jobbar med häst kan wäl ringa o fråga!? Och berätta för mig sen!! ;)
 
Sv: Vad är en normal behandling?

Glömde säga, vid mkt lindrig hälta, ffa, framkotor har jag bara varit med om att man sköljt leden utan att behandla, för att "trigga" igång ledens egna läkningsprocess och nybildande av synovian.

Detta skrev jag i mitt första inlägg.
 
Sv: Vad är en normal behandling?

Är ni intresserade så skickar jag gärna PM på kliniker och veterinärernas namn.

Denna beh form har jag varit med om de senaste 10 åren. Vet att fler kliniker också gör det som rutin innan behandlingar.
 
Sv: Vad är en normal behandling?

Spola leder på waken häst och utan septisk artrit har jag fortfarande aldrig hört talas om, jag tycker att det låter märkligt och kan inte uttala mig om det.

Min veteriär (prof på en mellansvenk.klinik) Sprutar in koksaltlösning och drar ut det igen innan behandling med tex celestona och HY-50.
Han gör det ENDAST om leden är bedövad den dagen. Han menar att han har sett en bättre effekt på behandlingen då. Miljön i leden är ju då redan förstörd i och med bedövningen.
 
Sv: Vad är en normal behandling?

20-60 ml är iallafall inte samma typ aw spolning som wid septisk artrit, då sköljer man igenom med litrar - in genom en kanyl och ut genom en annan. Sprutar man här in millilitrarna i en kanyl och låter motswarande mängd droppa ut? Eller har man twå kanyler? Söwd häst? Man borde inte tömma leden på synowia på det sättet, snarare späda ut den. Intressant.

Jag har varit med om båda. Spolning vid sepiskt artit gjordes på stående, rejält sederad häst (givetvis på klinik). 2 kanyler och lååång tid.
Spolning innan injektion (har jag varit med om på kotor och hovleder) är en kanyl, samma som beh senare ges i, ej sederad häst och en eller 2 "sköljningar" givetvs med nytt koksalt.
 
Sv: Vad är en normal behandling?

Min veteriär (prof på en mellansvenk.klinik) Sprutar in koksaltlösning och drar ut det igen innan behandling med tex celestona och HY-50.
Han gör det ENDAST om leden är bedövad den dagen. Han menar att han har sett en bättre effekt på behandlingen då. Miljön i leden är ju då redan förstörd i och med bedövningen.

Har exakt samma erfarenhet:)

Spolning innan injektion (har jag varit med om på kotor och hovleder) är en kanyl, samma som beh senare ges i, ej sederad häst och en eller 2 "sköljningar" givetvs med nytt koksalt.

Precis min erfarenhet oxå!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
470
Senast: Sirap
·
Hästvård Min lilla älsklingshäst blev för tre veckor sen ordentligt halt vänster fram. Vi har varit inne på klinik, lagt bedövning och då släcker...
Svar
14
· Visningar
2 646
Senast: Fiorano
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
941
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 323
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp