Bukefalos 28 år!

Vad är fång för något??.

Men... att ge smärtstillande är ju också bara att a bort symptomen. Släpper man på trycket så släpper ju inte hovbenet så det kan rotera, det är ju just rotationen man vill undvika. Hur skulle det förlänga symptomen? Var har du fått den informationen ifrån?

men tänk såhär... smärtstillande ger ju bara effekt så länge det verkar, men om man verkar bort en bit av hoven tar det ju tid innan den växer ut och då kan den växa ut på fel sätt...
smärtstillande ger väl ingen sån effekt efter??
Kram
 
Jag har en häst som är ”fyrkansverkat” på tre hovar och visst fick han NSAID den första tiden efter anfallet. När smärtan hade klingat av minskade jag dosen tills hästen var oöm
Är ni intresserad av metoden är det bästa att ta kontakten med utövaren direkt.
Det finns en pedagogisk sait som förklarar på ett mycket pedagogisk sätt både varför och hur:
Laminitis on Horseshoes.com
Laminitis page ( by P.v.D)
Sen tål det att diskutera att de skulle vara de enda att behandla fång på det sättet. Jag tror det finns många hovslagare i Sverige som har tagit del och praktiserar metoden. Däremot har det säker störst erfarenhet av metoden.
 
Vaddå "växer ut på fel sätt"? Hoven växer uppifrån och ner, och kronranden har man ju inte påverkat.
 
Så efter en hovbensrotation, går det alltså att räta upp hovbenet igen, om jag fattat det hela korrekt? :confused:
 
Men ibland räcker det inte med att lindra inflammationen och ge smärtstillanden. Då måste man mekaniskt dränera området för att undvika att var samlas i hovkapseln och slutligen att hovbenet släpper helt från hovväggen och pressas genom sulan. Alternativet är eller har varit att avliva hästen, du kan föreställa dig smärtan vid en sådant förlopp...
 
Det förmodar jag. Jag försöker bara belysa att behandlingen med butta är betydligt mer än "bara" smärtstillande. En NSAID-behandling förhindrar också skadeverkan av inflammation och endotoxinpåverkan och en tidigt insatt behandling förbättrar prognosen för tillfrisknande. Det är alltså en behandling som gör mer än bara "tar bort symptomen".

Jag anser att det det är en fara i att hästägare tror att butta bara ges till fånghästar för att lindra smärtan och därmed inte förstår hur viktig behandlingen är; "han såg inte ut att ha så ont så jag minskade på dosen". Hur stor skada kan en sådan felinformation och handling orsaka!?

Ofta diskuteras NSAID-preparatens biverkningar (främst gastrointestinala störningar), och visst - detta är inte bra, men det är ungefär som att säga att jag vägrar ta antibiotika för min lunginflammaton för att jag är skraj för en eventuell diarré.

Med detta inlägg inte sagt att verkning, kylning, korrekt underlag mm inte är viktiga delar i behandlingen. Jag diskuterar bara effekterna av NSAID (i det här fallet butta). Det är inte heller personligt riktat tilöl dig, Magdalena, utan mer en allmän reflektion bla över gamla trådar på Buke.
 
Det förmodar jag. Jag försöker bara belysa att behandlingen med butta är betydligt mer än "bara" smärtstillande. En NSAID-behandling förhindrar också skadeverkan av inflammation och endotoxinpåverkan och en tidigt insatt behandling förbättrar prognosen för tillfrisknande. Det är alltså en behandling som gör mer än bara "tar bort symptomen".

Jag anser att det det är en fara i att hästägare tror att butta bara ges till fånghästar för att lindra smärtan och därmed inte förstår hur viktig behandlingen är; "han såg inte ut att ha så ont så jag minskade på dosen". Hur stor skada kan en sådan felinformation och handling orsaka!?

Ofta diskuteras NSAID-preparatens biverkningar (främst gastrointestinala störningar), och visst - detta är inte bra, men det är ungefär som att säga att jag vägrar ta antibiotika för min lunginflammaton för att jag är skraj för en eventuell diarré.

Med detta inlägg inte sagt att verkning, kylning, korrekt underlag mm inte är viktiga delar i behandlingen. Jag diskuterar bara effekterna av NSAID (i det här fallet butta). Det är inte heller personligt riktat tilöl dig, Magdalena, utan mer en allmän reflektion bla över gamla trådar på Buke.
 
Med en god portion tur och skicklighet (inte jag men hovis) går det att underlätta för kroppen att få fram den rätta vinkel för hoven igen. Allt går ut på att hovbenet måste återigen häftas mot hovväggen så att den bärande konstruktionen fungerar igen.
Rent teoretiskt så tror jag att ytan mellan hovbenet och hoven är en kvadratmeter och att varje mm behövs för att kunna fördela de enorma krafterna som ska vidarebefordras från skelett till marken genom hovarna. En av många förklaringar är att den mekanismen som gör att hoven kan växa (släppa i ena änden av hovbenet, spetsen) störs av gifter i blodet...jag kan skriva mer OM du är intresserad.
Det finns ett antal metoder för att göra detta, strategin jag valde är att stötta strålen och avlasta hovväggen från hästens vikt. Det ger den självläkande processen lite andrum för att frisk vävnad ska bildas.
Jag vill bara klargöra att detta tar tid (och pengar), uppemot ett år för att en allvarlig sänkning /rotation ska kunnas oskadliggöras.
 
Menar du mig? :confused:
Dosering av NSAID (butta i mitt fall) diskuterades med både vet och hovslagare innan den minskade. Jag var kanske otydlig i mitt inlägg: dosen minskades när INFLAMMATIONEN hade avtagit, smärtan klingat av och BÅDE vet och hovis tyckte att det var läge att minska medicinering. Jag vill understryka att jag skulle aldrig för mitt liv experimentera med medicineringen föreskriven av veterinär.
 
Därför belastningsfång uppkommer inte av tarmstörning utan stötar eller tryck från hårt underlag. Belastningsfång är lite felaktigt att kallas fång i den bemärkelsen eftersom det mera ska räknas som en läderhudsinflammation som uppkommer av det ovanstående jag skrev. Då det är samma som förlossningsfången...kvarbliven efterbörd hos ston kan utlösa fång, där anser man att bakteriefloran i livmodern producerar gifter som därmed utlöser fångsymtomen. Bortser man fårn dessa 2, så är det ju bara ren tarmstörningsfången kvar..Därför sa jag att den gemensamma nämnaren inte är tarmstörningar i alla lägen...
 
belastningsfång uppkommer inte av tarmstörning utan stötar eller tryck från hårt underlag

Min kompis häst fick det när hon fått sprickor i ett ben. Hon belastade alltså det andra för mycket, det var inte stötar eller tryck från underlaget, utan att hon tog för mycket vikt på det benet.
 
Jag anser att det det är en fara i att hästägare tror att butta bara ges till fånghästar för att lindra smärtan och därmed inte förstår hur viktig behandlingen är; "han såg inte ut att ha så ont så jag minskade på dosen".

Precis så gjorde ju jag. Vet, hade skrivit 5-7 dagars behandling med butta på receptet och efter 5 dagar tyckte jag hästen såg jättefin ut och verkade inte ha ont alls längre, efter två dagar gick han stelt igen så han fick butta i tre dagar till, sista dosen för två dagar sedan och än så länge verkar han bra *peppar peppar*

Sen undrar jag om det här med belastningsfång, kan det komma av att det är fruset, hårt och knöligt i hagen? Foderrelaterad fång känns inte helt rätt om det är som jag läst nu att det skulle utlösts inom 2 dygn efter det som varit "dåligt" ätits. Jag funderade ju på om det var för att hösilaget frusit men, det frös ju 5 dagar innan han visade första symptomen. Sen var det varmare här igen. Jaja, ledsamt är det i alla fall. :(
 
Mitt inlägg bara försvann tydligen då jag fortsatte svara :confused:.....tryck eller stötar skrev jag...sen skulle det även stå: eller skada i motsatt ben.
 
Ja, belastningsfång kan i vissa fall uppkomma av knöligt, fruset underlag.

Vad gäller mitt butta-inlägg så syftade jag inte på någon speciell! Om man ger i 5 dagar när veterinären skrivit 5-7 har man ju dessutom följt rekommendationen!
 
Tack för svaret. Vet att jag följde vets rekommendation, så jag kände mig inte träffad så, fast man känner sig ju låg när pållen blir sjuk igen. Kunde ju lika gärna ha gett 7 dagar om jag vetat vad jag vet idag.

Det är det jag gillar med Bukefalos! Att man lär sig något nytt nästan varje dag och att så många människor delar med sig av sina kunskaper. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
556
Senast: mily
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 249
Senast: Twihard
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 755
Senast: Sirap
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
662
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp