Vad är fel med sadlen?

Känn efter var bogbladets bakre kant befinner sej, sätt dit en bit maskeringstejp, lägg på sadeln med koppjärnet 5 cm bakom tejpen, då ligger den rätt! Sadlar du längre fram ligger koppjärnet och gnager på bogbladen - det gör ont!
 
Jaa, det är ju åt det hållet det lutar... Men om jag nu ska leta efter ny sadel, VAD ska jag leta efter? Nu är alltså Pessoa'n för rak och Prestige för svängd.... Jag kanske skulle prova en Prestige igen? (Har ju en själv, men det är vidd 37, och alltför brett.)

Finns bilder på hans rygg längst ner här, klikka på den nedersta länken.
 
pröva att lägga på sadeln längre bak. om hästen får skavsår nedanför manken beror det ofta på att sadeln lighger för långt fram. sadeln ska ligga minst två fingrars bredd(ca 3 cm) från bogbladets slut för att den inte ska störa hästen
 
Han får skav på ryggen, inte manken. Dessutom skav av schabrackets kantar, och täcket. Har fått han kollat igenom nu, och han har inte alls ont/är öm i ryggen (eller nån annan stans för den delen).

Håller dock koll på hans rygg, han växer och breddar sig, så han kanske behöver ny sadel ändå. Men inte än.

Tack alla som svarat! :)
 
har du martingal eller förbygel som man fäster runt sadelgjorden?

min ponny har blivit mycket ilsk när man spänner sadelgjorden. vi satte då på en ludd på gjorden, det blev bättre.
vi har kollat henne (massör) hon har inte ont någonstans.
misstänker att martingalen nyper henne litegrann.

tror att det bara är en olat hon har lagt sej till med. om hon får något att smaska på medans man sadlar, t.ex. lite hö, reagerar hon inte.. men det låter på din häst som han är kittlig.
 
Man kan få en prestige med rakare bom om man vill. Om man köper en vanlig ex golden star så kan dom värma bommen så att den blir rakare. Det har dom gjort på min sadel eftersom min häst har samma problem som din. Rak rygg o hög manke..
 
Kan man!!?? Jag som är helt frälst på Prestige.. :love:

Då kanske jag kan köpa en Prestige dressyrsadel ändå, och ev. en hopp om han växer ur sin Pessoa.

Hur mkt extra fick du betala för det? Leveranstid? Gör man det i Italien? :confused:
 
NU var min häst lite speciell i ryggen. Men jag köpte en helt ny golden star. Bomvidd 34 som dom skickade ner till italien och gjorde om efter de ritningar som fanns på Lasse(min häst) dessutom fick jag fotografera ryggen på honom. Pga att det blev något fel med min beställning fick jag sadelen specialbeställd till ett lägre pris. En golden star koster ca 10 000 och sedan kostar måttbestälningen ca 1000-1500 kr. MAn måste ha en utprovare som ritar hästen (en återförsäljare). Om det däremot bara gäller bredning av bommen så kan man genom sin återförsäljare skicka den till Equalityline där dom numer har en maskin som värmer o töjjer bommarna. Såg den när jag hämtade min sadel. Det bästa sättet är att fråga din ridsportsbutik som säljer appalosa tror jag.. Hoppas mina svar hjälpte..
/Penny
 
Det kanske vore nåt för mig också!! Ska höra med sadelmakaren då det är dags för omstoppning.
 
Min häst "tappar" oxå pälsen precis bakom sadlen. Men min tränare säger att det är shabraket som "flyttas" lite när hästen rör på sig vilket är normalt. Och det är bara på vintern som det ser ut så. Men min pålle e duktig ändå han presterar super bra. Men se på det med sunt förnuft o fråga om din tränare har något innlägg. Lycka till. mvh malin :idea:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 041
Senast: Aifos
·
Utrustning (Lägger in bilder längst ner) Har haft denna sadeln i ett år nu, vet inte exakt vad den heter men det är någon lippo smart grej i...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 738
Senast: caballus
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 368
Senast: Oknytt
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp