Sadeln trygger ner min ponnys rygg😰

En sidobild pÄ hela hÀsten tror jag hade hjÀlpt att se helheten.
20210817_162334.jpg

Missade huvudetđŸ€ŁđŸ‘ hade inte tĂ€nk pĂ„ det sĂ„ mycket innan men hon ser rĂ€tt rund ut 😅 började med hĂ„rdare trĂ€ning idag sĂ„ kommer nog hĂ„lla i det ett bra tag👍 (hon har iaf gĂ„tt ner sen jag köpte henne, 1 Ă„r sedan)
 
Visa bifogad fil 75491
Missade huvudetđŸ€ŁđŸ‘ hade inte tĂ€nk pĂ„ det sĂ„ mycket innan men hon ser rĂ€tt rund ut 😅 började med hĂ„rdare trĂ€ning idag sĂ„ kommer nog hĂ„lla i det ett bra tag👍 (hon har iaf gĂ„tt ner sen jag köpte henne, 1 Ă„r sedan)

Den ser hÀlsovÄdligt fet ut.

Jag hade inte provat ut en sadel i det skicket och jag hade nog inte ridit heller innan viktnedgÄng.
 
Ponnyn behöver gÄ ner i vikt. Det effektivaste sÀttet att fÄ ner en hÀst i vikt Àr genom minskat nÀringsintag, alltsÄ mindre mat. Viktigt ÀndÄ att hÀsten fÄr sitt tuggbehov tillgodosett!
HÄrdare trÀning Àr ocksÄ bra, men tÀnk pÄ att inte börja toktrÀna ponnyn direkt flera dagar i veckan, dÄ kommer den att gÄ sönder. Viktigt att successivt öka upp trÀningen för att hÀstens kropp ska hÄlla, speciellt nÀr den bÀr pÄ extra vikt.
 
Ponnyn Àr riktigt fet. Vad Àter hon?
Ja du, hon gĂ„r pĂ„ fri tillgĂ„ng 😅 Men vi har börjat vĂ€nja in henne med betesreducerare, hon trivs vĂ€ldigt bra i det stallet sĂ„ tycker det Ă€r trĂ„kigt att behöva byta, kommer definitift ha betesreducerare sĂ„ ofta som möjligt.
 
Senast Àndrad:
Ja du, hon gĂ„r pĂ„ fri tillgĂ„ng 😅 Men vi har börjat vĂ€nja in henne med betesreducerare, hon trivs vĂ€ldigt bra i det stallet sĂ„ tycker det Ă€r trĂ„kigt att behöva byta, kommer definitift ha betesreducerare sĂ„ ofta som möjligt.
Finns ingen möjlighet att ge fri tillgÄng i slowfeeding nÀt istÀllet?
 
Ja du, hon gĂ„r pĂ„ fri tillgĂ„ng 😅 Men vi har börjat vĂ€nja in henne med betesreducerare, hon trivs vĂ€ldigt bra i det stallet sĂ„ tycker det Ă€r trĂ„kigt att behöva byta, kommer definitift ha betesreducerare sĂ„ ofta som möjligt.
En sÄn fet ponny kan inte gÄ pÄ fri tillgÄng. Du mÄste banta ponnyn direkt men lÄngsamt utan att svÀlta den annars riskerar den att bli sjuk.
 
Finns ingen möjlighet att ge fri tillgÄng i slowfeeding nÀt istÀllet?
Tror inte det? VĂ€ljer hon inte bara de goda grĂ€set isfđŸ€Ł hon har hönĂ€t i sin box, vi brukar lĂ„ta henne stĂ„ inne ca 4h 5 ggr i veckan eller sĂ„
 
Ja du, hon gĂ„r pĂ„ fri tillgĂ„ng 😅 Men vi har börjat vĂ€nja in henne med betesreducerare, hon trivs vĂ€ldigt bra i det stallet sĂ„ tycker det Ă€r trĂ„kigt att behöva byta, kommer definitift ha betesreducerare sĂ„ ofta som möjligt.
TÀnk pÄ att betesreducerare tyvÀrr kan förstöra tÀnderna. Bara en tanke i all vÀlmening :).
 
För Ätta mÄnader sedan startade du en trÄd om hur man skulle göra för att fÄ ner hÀsten i vikt. Du fick svar dÀr, gÄ tillbaka och lÀs igen! Som jag förstÄr det gÄr ponnyn ute 20+ timmar om dagen i grÀshage. DÄ behöver den kanske inget hö alls eller nÄgra enstaka kg beroende pÄ hur mycket mat det finns i hagen, definitivt inte fri tillgÄng!
 
Ja du, hon gĂ„r pĂ„ fri tillgĂ„ng 😅 Men vi har börjat vĂ€nja in henne med betesreducerare, hon trivs vĂ€ldigt bra i det stallet sĂ„ tycker det Ă€r trĂ„kigt att behöva byta, kommer definitift ha betesreducerare sĂ„ ofta som möjligt.

En tjej i mitt stall har en liten ponny som liknar din (alltsÄ storlek, inte fetman). Jag berömde henne hÀromdagen för att ponnyn var sÄ fin och undrade hur hon gjorde.

Ponnyn stÄr inne 12 h/dygn och fÄr en liten tuss (200 g) hö var tredje timme. Sen kör hon 5-10 km varje dag, lugn trav större delen av turen. Det gav mig verkligen en tankestÀllare kring hur mycket man behöver jobba för att hÄlla en ponny smal under sommarbetet.
 
Tror inte det? VĂ€ljer hon inte bara de goda grĂ€set isfđŸ€Ł hon har hönĂ€t i sin box, vi brukar lĂ„ta henne stĂ„ inne ca 4h 5 ggr i veckan eller sĂ„
Om hon har bete att Àta av behöver hon inge hö alls ute. DÄ rÀcker med med ett par kg inne till natten. Ta Àven bort kraftfoder.
 
En tjej i mitt stall har en liten ponny som liknar din (alltsÄ storlek, inte fetman). Jag berömde henne hÀromdagen för att ponnyn var sÄ fin och undrade hur hon gjorde.

Ponnyn stÄr inne 12 h/dygn och fÄr en liten tuss (200 g) hö var tredje timme. Sen kör hon 5-10 km varje dag, lugn trav större delen av turen. Det gav mig verkligen en tankestÀllare kring hur mycket man behöver jobba för att hÄlla en ponny smal under sommarbetet.
HĂ€rregud vilken bra idĂ©đŸ˜łđŸ‘đŸ‘ smart tjej i ditt stall đŸ€ŁđŸ‘
 
@Carno Kommer ocksÄ kommentera hullet och inte sadeln, ber om ursÀkt i förvÀg men hoppas att kunna inspirera och inge hopp! Jag har nÀmligen en ponny som sett likadan ut, hon var jÀmt mer eller mindre tjock. Jag testade "allt" tyckte jag. Drog av 2 kg pÄ grovfodret, tog in nattetid, stripbetade osv. Ville inte ta ifrÄn henne flocken och dÀrmed betet sommartid.

Det blir lÀtt ett normallÀge mentalt, man viftar ursÀktande bort det nÀr hovslagare eller veterinÀr snÀllt pÄpekar att "den Àr allt lite rund" med att ja det Àr en sÄn hÀst hehe :o Mina anstrÀngningar hade inte sÀrskilt stor effekt och hade jag kommit en bit pÄ vÀgen var det snart sommar och tillbaka pÄ 0. Alla hÀstar och mÄnga ponnyer mÄr inte bra pÄ bete, Àven om det kÀnns som det de lÀngtar mest efter i hela vÀrlden sas.

Strikt diet, dvs absolut inte fri tillgÄng, regelbunden trÀning och inget grÀs gav dÀremot resultat. Inte min drömlösning dÄ hon i perioder fick gÄ sjÀlv för att utfodringen skulle fungera. Men det var helt nödvÀndigt för att fÄ ponnyn i fin form och det behöver inte vara för evigt. Min gick pÄ bete utan bekymmer förra Äret men dÄ var hon slimmad frÄn början och höll sig fin hela sommaren.

Kapade huvudet Àven jag men det Àr ju kroppen jag vill visa. NÀr hon sÄg ut som till vÀnster hade jag ingen aning om att hon egentligen inte var sÀrskilt burkig och tung i typen. Det Àr inte kul att banta hÀst och ofta Àr det obekvÀma lösningar för oss Àgare men det Àr vÀrt det nÀr man fÄr en hÀst som slipper extrakilon och löper mindre risk för fÄng.
 

Bifogade filer

  • IMG_20210817_185735.jpg
    IMG_20210817_185735.jpg
    422,5 KB · Visningar: 307
För Ätta mÄnader sedan startade du en trÄd om hur man skulle göra för att fÄ ner hÀsten i vikt. Du fick svar dÀr, gÄ tillbaka och lÀs igen! Som jag förstÄr det gÄr ponnyn ute 20+ timmar om dagen i grÀshage. DÄ behöver den kanske inget hö alls eller nÄgra enstaka kg beroende pÄ hur mycket mat det finns i hagen, definitivt inte fri tillgÄng!
Kollade dĂ€r igen, hade inte varit dĂ€r pĂ„ ett tag, tack för att du pĂ„minde mig😅👍
 
Fast hon gick vÀl pÄ fri tillgÄng?
Jo men nĂ€r hon vĂ€l stĂ„r inne menade jag sorry😅 hon fĂ„r bara 1kg pĂ„ vintern

(hon stĂ„r inne typ 1 natt per vecka med en annan ponny, hon klarar det inte jĂ€tte bra sjĂ€lv, men hon kommer nog fĂ„ stĂ„ inne sjĂ€lv snart endĂ„, jag tĂ€nker, stĂ„ inne pĂ„ natten (ca 12 h) och sedan vara inne lite pĂ„ dagen (ca 7 h om man rĂ€knar ridning dĂ„ hon oxĂ„ Ă€r ifrĂ„n bete) ska börja konditionstrĂ€ning och ska Ă€ven frĂ„ga nĂ„gon i stallet om dem kan lĂ€ra mig tömköra henne, kanske sĂ€tter pĂ„ betesreducerare om det skulle behövas ocksĂ„, men kanske borde vĂ€nta lite med det sĂ„ de inte gĂ„r för fort 😅 sĂ€g gĂ€rna till om detta Ă€r en kass plan😅👍👍
 
@Carno Kommer ocksÄ kommentera hullet och inte sadeln, ber om ursÀkt i förvÀg men hoppas att kunna inspirera och inge hopp! Jag har nÀmligen en ponny som sett likadan ut, hon var jÀmt mer eller mindre tjock. Jag testade "allt" tyckte jag. Drog av 2 kg pÄ grovfodret, tog in nattetid, stripbetade osv. Ville inte ta ifrÄn henne flocken och dÀrmed betet sommartid.

Det blir lÀtt ett normallÀge mentalt, man viftar ursÀktande bort det nÀr hovslagare eller veterinÀr snÀllt pÄpekar att "den Àr allt lite rund" med att ja det Àr en sÄn hÀst hehe :o Mina anstrÀngningar hade inte sÀrskilt stor effekt och hade jag kommit en bit pÄ vÀgen var det snart sommar och tillbaka pÄ 0. Alla hÀstar och mÄnga ponnyer mÄr inte bra pÄ bete, Àven om det kÀnns som det de lÀngtar mest efter i hela vÀrlden sas.

Strikt diet, dvs absolut inte fri tillgÄng, regelbunden trÀning och inget grÀs gav dÀremot resultat. Inte min drömlösning dÄ hon i perioder fick gÄ sjÀlv för att utfodringen skulle fungera. Men det var helt nödvÀndigt för att fÄ ponnyn i fin form och det behöver inte vara för evigt. Min gick pÄ bete utan bekymmer förra Äret men dÄ var hon slimmad frÄn början och höll sig fin hela sommaren.

Kapade huvudet Àven jag men det Àr ju kroppen jag vill visa. NÀr hon sÄg ut som till vÀnster hade jag ingen aning om att hon egentligen inte var sÀrskilt burkig och tung i typen. Det Àr inte kul att banta hÀst och ofta Àr det obekvÀma lösningar för oss Àgare men det Àr vÀrt det nÀr man fÄr en hÀst som slipper extrakilon och löper mindre risk för fÄng.
HÄller med om allt du skriver. Visst kan det kÀnnas trÄkigt att de inte fÄr Àta sÄ mycket av det goda grÀset som de vill, och att de konstant upplevs hungriga, men det Àr vÀrt det för att minska risken för sjukdomar som EMS och fÄng. FÄr de det kommer man behöva vara Ànnu striktare, om de ens överlever. Jag fick ocksÄ kÀmpa för att hÄlla min fd hÀst i lagom hull pÄ somrarna...
 

Liknande trÄdar

Utrustning Hej! Jag har lÀst igenom Sadellistan 2.0 och en hel del andra trÄdar och har skaffat mig ett nÄgot sÄnÀr hum om vad som skulle kunna...
Svar
2
· Visningar
2 620
Senast: Aureola
·
Utrustning Rak eller svÀngd rygg? *bilder* Hej! Letar ny dressyrsadel dÄ ponnyn musklat till sig rejÀlt pÄ det Äret vi Àgt han:) Han var...
Svar
6
· Visningar
2 398
Senast: Qosack
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp