Vad är fel med sadlen?

Centaur

Trådstartare
Köpte ny sadel åt min häst för ungefär 6 veckor sen. Nu ser jag att pälsen är liite bortskavd/kortare längst bak på ryggen. Han verkar även irriterad när jag drar åt gjorden det första hålet. Men om jag trycker och klämmer på hans rygg så hittar jag inga ömma ställen. Möjligtvis ömmar han lite lite på sidorna av manken, en bit ned.

Beror inte skav längst bak ofta på at sadeln är för trång? :confused: Men sadlen är normalbom, hästen till hälften fullblod, 5 år, inte så musklat över ryggen än och med såpass hög manke at det inte är mkt rum mellan insidan av framvalvet och manken.

Den ser ut som om den ligger bra... Han har blivit bredare efter att jag köpte honom i oktober, främst vid manken. Misstänker att han hade alltför smal sadel tidigare, eftersom han var såpass gropig där. Provat min andra hästs sadel på honom, som är en Prestige 37'a, och den är så vid att den tipper framåt på honom.... Så...

Vad tror ni är felet?? Har lagt fårskinn under medan jag funderar... Visserligen blir den trångare då, men det trycker iaf inte på samma sätt.
 
min häst får alltid skav längst bak på bossorna-schabrakkanten av sadeln, och på bogarna av täcket. Men det får han bara när det är fällningstider dec-jan och pälsen lätt blir "uppruggad". Han reagerar iofs inte när man spänner sadelgjorden, och är varken öm eller irriterad. Min hästs skav brukar försvinna i januari, och under tiden ser jag bara till att ha rena schabrak och håller koll så det inte blir värre. Hoppas det blir bättre för din häst också. :bow:
 
Är du kunnig så att du kan se om sadeln ligger bra eller har du låtit någon annan kolla så den ligger bra ?
Det bästa är ju om man åker till en sadelmakare så får man en sadel som passar perfekt ;)
 
tycker det låter som sadeln inte ligger stilla medans du rider. (då passar den inte)...
och päls ruggas upp.
 
Kan det vara så att sadeln är för trång, det är min gissning. och att den andra sadeln med vid bom skulle passa bättre, men att ahns muskler är förtvinade och därför är sadeln nu för vid, behövs kanske vid bom med upp paddning tills musklerna är på plats?

Det bästa vore om du gjorde sadelprofiler av kuloledning eller ståltråd och jämförde, och tar ut en sadelprovare
 
Ja, den är "utprovad". Vid bom passar inte alls, inte ens med padd... Som jag sa så är det väldigt lite plats mellan mankens bakra del och mitten på framvalvet.

Många säger att det är vanligt att pälsen blir skavd så här års... :confused:
 
som sagt, min häst får allid det såhär års, han är hälften fullblod och har ganska ynklig päls annars också. :crazy: Så länge hästen inte verkar ha ont i ryggen och verkligen markerar obehag tycker jag du kan vänta ett tag tills nästa pälssättning, man brukar märka resultaten fort när det väl sätter igång. Jag sprayar pälsglans (veredus) för att minska friktionen och ger caronnoil (osäker på stavning) för att försöka ge pälsen lite hjälp på traven. Blir det inte bättre så kanske du bör kolla sadeln, men jag tror och hoppas att det bara är pälssättningen på din pålle också..
 
Oj, inte kul med en ny sadel :crazy:

Jag kan ge tre anledningar:
1. Sadeln är för trång
2. Sadeln är för rak för hästen
3. Sadeln är både för trång och för rak för hästen.

Att den skaver/trycker just framme vid manken och längst bak under bakvalvet tyder på att sadeln står i brygga över hästens rygg = den trycker bara fram och bak men inte i mitten under sadeln.

Att hästen samtidigt starkt reagerar när du spänner gjorden visar klart på att sadeln inte passar av ena eller andra anledningen, och hästen kommer tyvärr inte bli gladare till mods förrän du bytt ut sadeln :(
 
Men kolla upp detta på en gång istället!

Sätt på ett nytvättat vitt schabrak under sadeln på en oryktad häst, och rid som vanligt.

Ta sedan av schabraket, vänd det och kolla på stövavtrycken.
Då ser du ifall sadeln klämmer på ryggraden där manken tar slut (det borde bli både stövmärken och sadelns avfärgning på andra sidan eftersom den är ny) samt så kan du se ifall den ger punkttryck runt manken, bakre delen samt om den inte alls vilar under mitten av bommen.

Kan man läsa ett skitigt schabrak rätt så kan man snabbt se om sadeln passar eller inte, och vad som är felet. Fota gärna och klistra upp bilderna här.
 
Vilet bra tips :idea:! Det ska jag verkligen ta till vara på !

Hur ska stövmärkena se ut? Gissar att det ska vara jämna avtryck och inte puntkvis jättesmutsiga?
 
Har jag helt fel nu, eller har du inte en Appaloosa? Eller har jag förväxlat dig med någon annan?

Jag har iaf gjort samma upptäckt. Pälsen är ruggig liksom. Var det inte även du som tyckte att sadeln lättade när du stod upp? Det gjorde min också, men jag la under en ganska mjuk skumgummipad som höjde sadeln bak. Men rugget har inte försvunnit.

Nu fick jag en fårskinnspad i julklapp. Blir det inte bättre med den får jag nog ta ut någon som kollar upp ordentligt hur sadeln ligger och ev köpa en ny.
 
Håller med Caballus, min häst fick skav av sin sadel förut. Den var både för rak och trång för henne. Skaven försvann direkt jag böt sadel och har inte kommit tillbaka. Det var f.ö en Pessoa, de varkar inte passa på hästar med lite rundad rygg? :confused:
 
Nej, inte på denna, han har en Pessoa. Har provat appaloosa på honom, men den är för svängd. Han behöver alltså en rakare bom.

Har känt under bossorna, tittat i alla möjliga vinklar, kan inte se att den trycker nånstans? :confused: Den ligger lika "hårt" mot ryggen hela vägen, alltså ingen brygga.

Han slänger ju med huvudet när jag borstar (spec med mjuka borstor) och blänger på mig, så har även funderat på om anledningen til att han gör så när jag spänner fast gjorden också, helt enkelt är att han är kittlig?

Det är bara när jag sätter fast gjorden han reagerar, inte när jag drar åt den.. Och den är väldigt mjuk..

Tittade lite extra på hans rygg i dag och det kan verka som han är aningens överbygd bak, förmodligen växer han till sig, han är stor och forfarande valpig, han är ju bara fem.

Om det nu är så att sadlen inte passar, VAD ska jag leta efter då?? :confused: Då är alltså Pessoa för rak och Prestige för svängd... :crazy:
 
Det är hopplöst när man gjort allt man kan, men det ändå inte blir bra.

Om Appaloosan är svängd, är det alltså därför den lättar där bak när man reser sig upp? Den behöver alltså inte vara för vid? Passar den då till mer ... svankryggiga hästar, eller är jag helt ute och cyklar??
 
Ja, det stämmer. Passar perfekt på min gamla häst, han är bred och lite svängd i ryggen, har en 37'a på honom. Så att din sadel glappar bak är inte pga bredden, men bommens utformning.
 
Hur ska stövmärkena se ut? Gissar att det ska vara jämna avtryck och inte puntkvis jättesmutsiga?

Avtrycken ska vara jämna, hela bossorna framifrån och bak ska se lika skitiga ut, samt den del av bossan som framtill går nedåt. Inga avtryck ska finnas där manken-ryggraden går på mitten av schabraket, och om du hittar punktvis helt rena fläckar på ett område som runtom är skitigt (som tex kring manken) så betyder det att sadeln trycker Extra mycket just där. Framtill, i mitten och baktill ska vara lika skitiga, annars kan det tyda på en för rak sadel / för svängd sadel eller för trång bom / för vid bom.

Detta kombinerat med att man tar sig en titt på hur sadeln sitter på hästen i viloläge, sadelns tyngdpunkt ska vara mitt på sadeln, inte för långt fram eller bak.

Har alltid provat nya sadlar med vitt schabrak, och hittils alltid fått ett ganska bra kvitto på vad som är felet på sadeln gentemot hästen.
 
Precis. Sadlar med raka bommar passar hästar med raka ryggar. Sadlar med svängda/bananformade bommar passar hästar med lite svank. Om man tar fel variant av sadelbom till hästen så uppstår punkttryck fram och bak på den första, och enbart tryck just mitt under ryggen på den andra.
 
Det kan bero på att du kanske sadlar för långt fram, vilket resulterar i att bogbladen puffar sadeln fram och tillbaka när hästen rör sej. Det skall vara c:a 5 cm från bogbladets bakersta kant till sadelns framkant. Så det är inte säkert att det beror på sadeln, det kan vara ett handhavandefel!!!!
 
Hej vännen, tråkigt problem.
Du köpte sadeln när hästen var dåligt musklad vid sidan om manken ("gropar" skrev du själv). Då låg nya sadeln bra och vågrät. Nu har hästen haft chans att börja bygga sina trapezius-muskler eftersom trycket efter förra sadeln är borta och hoppsan.. Plötsligt ligger sadeln inte alls an längs hela ryggen. Den har lyfts fram, och vad händer då bak tror du? Jepp. Den skaver under bakvalvet. Och vad händer bakom manken mitt på ryggen? Sadeln kommer nu inte ned på mitten.

Om du lägger en fårskinnspadd under sadeln kommer det kanske fungera en tid men troligtvis inte eftersom padden löser ett helt annat problem nämligen att sadeln är för stor och behöver fyllas ut. Fårskinnet under sadeln kommer nu att lyfta sadeln ännu mer fram. Pga skinnet under så fylls glipan under sadlen ut litegrann så det kan vara så att hästen är mindre missnöjd en tid.

En mera urskålad bom kan lösa ditt problem och jag inser att du tycker det är öken att få höra detta efter bara sex veckor med nya sadeln.. Men du har haft nytta av din nya sadel eftersom hästen har kunnat bygga.

Om det inte stämmer att hästen har byggt mer muskler fram så är troligen sadeln för rak redan från början, alternativt att den är för vid så att trycket vid sidorna om manken kommer "punktvis". Håll dina händer som ett A så förstår du vad jag menar. Tänk dig att sadelns kåpor är dina händer på varsin sida om manken. Om du gör sadeln "vidare" än hästen kommer trycket av ryttaren att belasta uppe vid dina fungertoppar, på en ganska liten yta. Om vidden är helt rätt kommer trycket att fördelas över en mycket större yta.

Lejonelle
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 041
Senast: Aifos
·
Utrustning (Lägger in bilder längst ner) Har haft denna sadeln i ett år nu, vet inte exakt vad den heter men det är någon lippo smart grej i...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 743
Senast: caballus
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 370
Senast: Oknytt
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp