Vad är fel på min häst? *video*

Absolut är det så. Nu som det hittades böjprovsreaktioner så ville vet börja med att behandla dessa, vilket jag förstår - men det känns lite som pengar i sjön då jag känner mig rätt säker på att problemen sitter högre upp.

Ngt du enkelt själv kan kolla är om hästen har full rörlighet i käken.
Står du framför med en hand på nosryggen och en om underkäken ska du kunna röra hästenskäke i sidled lika lätt som ett kurlingklot glider över isen. De ska ha ca 4 cm rörlighet.
Har de inte det kan man börja med en bra tandis som kan ge de biomekaniska förutsättningarna för att få bettytorna och med det nacken att funka.
 
Absolut är det så. Nu som det hittades böjprovsreaktioner så ville vet börja med att behandla dessa, vilket jag förstår - men det känns lite som pengar i sjön då jag känner mig rätt säker på att problemen sitter högre upp.

De flesta veterinärer brukar vilja släcka lokala symptom på smärtproblematik i form av hälta/orenhet för att kunna utreda vidare, även om de redan tror att grundproblemet sitter någonannanstans.
 
Får börja med att säga att hästen är under utredning av veterinär(er). Ska in igen på klinik fredag. Men önskar input och erfarenheter om någon har varit med om liknande, då det känns som att leta efter en nål i en höstack.... Problemen började så småningom för snart ett år sedan, och har eskalerat under höst/vinter.

Symptom:
- Hästen bockar/sparkar bakut vid galoppfatningar, samt om man lägger till skänkel för att t.ex. kräver lite mer samling i ridningen (tydlig irriterad/protesterar) Dock inte alltid, värst i början av et ridpass.
- Bits/luftsnappar vid fastsätting av sadelgjord (stramma går ok efter att man satt fast den)
- Sparkar ibland med bakbenen då hon står och äter hö (som efter flugor, fast mitt i vintern..)

Såhär är hon på sitt "värsta" i ridningen:


Utförda undersökningar hittils:
- Sadel utprovad och omstoppad nov -17 (symptomen lika oavsett sadel, har testat flera inkl. bomlös)
- Vetkoll dec -17: böjprov ua, sprutad i framre del av rygg
- Tänder kollade dec -17 samt mars -18. (hittade tandfraktur samt lös rotfyllning som åtgärdades)
- Gastroguard kur 3 veckor mars/april -18 (inte kollad med gastroskopi)
- Gyn UL april -18: Inga cystor el.l. hittades
- Vetkoll april -18: flera utslag på böjprov, sprutad två hasar samt ett bakknä + 14 dar metacamkur
- Regelbunden uppföljning av kiropraktor (som samarbetar med vet) Brukar hitta lite låsningar olika ställen i ryggen och SI-led (inget alarmerande/stort) samt spända muskler i framförralt ländryggen.

Det som gör min veterinär riktigt konfunderad, är att nu efter senaste behandling och på dag 14 med metacam där jag även gett extra hög dos, är symptomen mer eller mindre exakt likadana som innan.... :crazy: Hästen borde mao inte ha ont nu, men fortsätter samma uppförande ändå.

Det gäller alltså ett 11-årigt sto, hopphäst, importerad från DK för 3 år sedan. Röntgad vid köp. Stressad individ med mycket "flugor i huvudet".

Fler filmar finns, men var lite klurigt att ladda upp.
Väldigt likt ett beteende en väns häst har som har problem med förträngningar i halskotpelaren, den står också och sparkar väldigt utan synbar anledning i perioder. Behandlar man regelbundet och är noga med hur den rids så håller sig dock inflammationerna borta och den fungerar bra.
 
Då skulle jag också satsa på att kolla rygg och SI-led. Problem längre fram som tex förkalkningar halskotepelare tycker jag oftare visar sig som stelhet och diffusa hältor än leder till rena protester under arbete med mer krav om det inte är direkt relaterat till huvudpositionen. (Men det är min egen erfarenhet och inget jag har någon som helst veterinärmedicinsk bakgrund till.)

+ @tuaphua

Kolla ryggen med UL eller röntga i första hand?

Kan lägga till att hon rids/tränas i princip som en rygghäst/KS-häst, tömkör samt rider i lång/låg form och får aldrig frysa om ryggen. Men märker ingen större skilnad trots detta.

Hon har full rörlighet i käken, kiro och tandis har kollat.
 
Ja, jag har med varit inne på tanken om pålagringar i hals-/nacke.

Jag har ju haft "nöjet" att ha testat på både (kraftiga) SI-ledsproblem och nu senast förträngningar i halskotpelaren, och när det gällde halshästen så var det just sparkandet som var väldigt utmärkande. Hon kunde börja mata sparkar redan i skritt, bara man kortade tygeln, och saker som varvsbyte och övergångar ledde till väldigt stressad häst som slog än värre.
 
+ @tuaphua

Kolla ryggen med UL eller röntga i första hand?

Kan lägga till att hon rids/tränas i princip som en rygghäst/KS-häst, tömkör samt rider i lång/låg form och får aldrig frysa om ryggen. Men märker ingen större skilnad trots detta.

Hon har full rörlighet i käken, kiro och tandis har kollat.

Åker du till klinik med bra röntgen så brukar man ju röntga och ev ul:a ligament och tornutskotten.
Men får du hem vet är det få som har portabel röntgen som kan ta rygg.
Bäst är alltså att åka till klinik i såna här fall.

Och har du en kompetent vet ska inte du behöva bestämma vilka undersökningar som ska göras var. Det bör vet veta.
 
Åker du till klinik med bra röntgen så brukar man ju röntga och ev ul:a ligament och tornutskotten.
Men får du hem vet är det få som har portabel röntgen som kan ta rygg.
Bäst är alltså att åka till klinik i såna här fall.

Och har du en kompetent vet ska inte du behöva bestämma vilka undersökningar som ska göras var. Det bör vet veta.

Åker till klinik, men de verkar tyvärr inte ha specialkompetens på rygg eller SI-leds problem.

Blev erbjuden att remitteras till större klinik, men har 8 timmar enkel resa dit, så om det går att göra samma undersökningar på hemmakliniken vore det hemskt mycket smidigare... (och betydligt billigare)
 
Bra att ryggröntgen är på G. Men ev kanske det är lika bra att åka till större mer kompetent klinik om du ändå ska utreda en häst med diffusa symptom. Min häst hade också rätt mkt diffusa symptom (trött, ovillig, "skarp" superfin att rida när planeterna stod i rätt läge men kunde lika gärna vara rätt bråkig.) och det tog ganska många veckor från första besök till färdig diagnos och flera veterinärer med olika specialkompetens har fått kolla på honom och hjälpas åt för att klara ut det hela.

Det blir ju ändå en dyr historia om du behöver åka flera ggr till nära-kliniken om det är svårt att hitta hönan, ägget och ta reda på vad som kom först.
 
Har hästen gått att rida ”normalt” tidigare efter du köpte den?

Ja. Köpte den för drygt tre år sedan och dessa problem har uppkommit gradvis under senaste året. Den var dock mkt bristfälligt utbildat innan den kom till mig och har alltid varit extremt känslig och stressad samt hatt lätt att stegra sig eller bocka.

Film från dressyrträning för ett år sedan:
 
Ja. Köpte den för drygt tre år sedan och dessa problem har uppkommit gradvis under senaste året. Den var dock mkt bristfälligt utbildat innan den kom till mig och har alltid varit extremt känslig och stressad samt hatt lätt att stegra sig eller bocka.

Film från dressyrträning för ett år sedan:
Av erfarenhet så har jag haft en häst som betedde sig precis som din för många år sen. Där handlade det om att man gick för fort fram på och bad hästen göra saker den inte hade styrkan för. Har den styrkan att utföra en lite volt i galopp? Inte baserat på vad den kunnat tidigare utan nu efter alla skador den behandlats för? Du säger att det går lättare om du släpper fram den och minskar kraven?
 
Av erfarenhet så har jag haft en häst som betedde sig precis som din för många år sen. Där handlade det om att man gick för fort fram på och bad hästen göra saker den inte hade styrkan för. Har den styrkan att utföra en lite volt i galopp? Inte baserat på vad den kunnat tidigare utan nu efter alla skador den behandlats för? Du säger att det går lättare om du släpper fram den och minskar kraven?


Man har definitivt gått för snabbt fram med hästen innan den kom till mig. Men det var som sagt för 3 år sedan, och det är nu det sista året som "problembeteendet" blivit värre och värre trots lägre och lägre krav i ridningen.

Nu i januari/februari har den vid vissa tillfällen protesterad även när man inte ber om annat än att gå fram från skritt till trav... När man väl får fram den går den dock nöjd och frustar och stretchar på eget bevåg i traven. Den kan även bocka/sparka vid första 2-5 galoppfatningarna i ett ridpass för sedan att göra 20 klockrena fattningar efteråt. Därav att min ena tränare har sagt att hästen bara är istadig.... :cautious: :(

Hon har inte varit behandlat för så mycket skador i min ägo, sprutades i kotor och framknän sommaren 2016 men blev bra efter en behandling och ändrad skoning. Behandling i rygg i vintras var endast muskulärt (men gav noll bättring). Är inte igångsatt (endast riden i diagnostiserande syfte) efter sista behandling i benen nu i april. Så inget som borde påverka styrke/muskulatur i ridningen.
 
Jag hade velat göra en gastroskopi i första hand. Om inget där, gått vidare med att kolla rygg och halskotpelare med vad som står till buds, helst scint.

Metacam tar långt ifrån allt. När min häst hade allvarliga skador på ligamenten över knäskålarna båda bak gav det lika mycket effekt som sockerpiller.
 
Jag hade velat göra en gastroskopi i första hand. Om inget där, gått vidare med att kolla rygg och halskotpelare med vad som står till buds, helst scint.

Metacam tar långt ifrån allt. När min häst hade allvarliga skador på ligamenten över knäskålarna båda bak gav det lika mycket effekt som sockerpiller.

Så du tror att problemen kan härstamma från magen/magsår?
 
Min häst som också gick och sparkade och slog med benen, väldigt likt den första filmen, hade pålagringar i SI led och halskotpelaren. Så det är vad jag hade försökt få ultraljudat och röntgat.
 
Min häst som också gick och sparkade och slog med benen, väldigt likt den första filmen, hade pålagringar i SI led och halskotpelaren. Så det är vad jag hade försökt få ultraljudat och röntgat.

Hm, låter inte så bra... dålig prognos på det gissar jag?
 
Så du tror att problemen kan härstamma från magen/magsår?
Jag tänker att en gastroskopi hade jag velat göra först både för att det är en relativt enkel undersökning om inte annat så för att utesluta magproblem men också för att reaktionerna på filmen mycket väl kan komma från magen. Om det sedan är magsår eller något annat magrelaterat vågar jag inte sia om. Jag tänker alltså att en gastroskopi borde de kunna göra på närmaste klinik medans en mer heltäckande scint kanske behöver göras på kliniken som låg så långt bort. Därför hade jag börjat där. Obehag från magen kan ju vara allt möjligt men borde gå att hitta med hjälp av gastroskopi.
 
Jag tänker att en gastroskopi hade jag velat göra först både för att det är en relativt enkel undersökning om inte annat så för att utesluta magproblem men också för att reaktionerna på filmen mycket väl kan komma från magen. Om det sedan är magsår eller något annat magrelaterat vågar jag inte sia om. Jag tänker alltså att en gastroskopi borde de kunna göra på närmaste klinik medans en mer heltäckande scint kanske behöver göras på kliniken som låg så långt bort. Därför hade jag börjat där. Obehag från magen kan ju vara allt möjligt men borde gå att hitta med hjälp av gastroskopi.

Ja, håller med. Tyvärr har min kliniks gastroskopi-apparat gått sönder så de kan inte göra det numera, annars skulle jag ha gjort det för länge sedan.
Kan åka till näst närmaste klinik (3 t enkel väg) och göra det, men de kan inte heller kolla rygg osv. så då känns det lika bra att åka helt till stora kliniken på en gång.
 
Ja, håller med. Tyvärr har min kliniks gastroskopi-apparat gått sönder så de kan inte göra det numera, annars skulle jag ha gjort det för länge sedan.
Kan åka till näst närmaste klinik (3 t enkel väg) och göra det, men de kan inte heller kolla rygg osv. så då känns det lika bra att åka helt till stora kliniken på en gång.
Åh så surt :( Ja. Då är det nog lika bra att åka till den stora direkt.
 
vad hände med Gastroguarden? Blev något bättre? Omöjligt att säga vad som kan vara fel men mina första 3 tankar är magen, bakknän och faktiskt något helt otippat, PSSM.
Pssm är det Jag tänker på med.

Mott sto hade mycket liknande syntomer som denna häst. Hon led av Pssm .
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 650
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 312
Senast: Nethril
·
Hästvård Lång historia men så här är det: till och från under hösten kändes min häst konstig, liksom knyckig i rörelsemönstret utan att jag kunde...
Svar
1
· Visningar
961
Senast: krocket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp