Vad är fel på min häst? *video*

Har läst på lite ang. PSSM, men är tveksam att det kan vara det. Hästen får inget kraftfoder, enbart grovfoder med lågt/normalt sockerinnehåll. Den går även på lösdrift sedan snart 2 år.
Har dock ingen erfarenhet med denna sjukdom, så ska inte avfärda det helt. Kan man testa för det via blodprov, som för PPID?
 
Har läst på lite ang. PSSM, men är tveksam att det kan vara det. Hästen får inget kraftfoder, enbart grovfoder med lågt/normalt sockerinnehåll. Den går även på lösdrift sedan snart 2 år.
Har dock ingen erfarenhet med denna sjukdom, så ska inte avfärda det helt. Kan man testa för det via blodprov, som för PPID?
Nej, det är antingen tagelprov (om PSSM1) eller biopsi (om PSSM2). Jag fick mest bara den tanken när du skrev att ni testat så mycket olika åtgärder. Ofta tror jag man börja fodra de enligt PSSM innan man tar prov för att se om de blir bättre. Veterinärer är inte så vana vid sjukdomen.
 
Får börja med att säga att hästen är under utredning av veterinär(er). Ska in igen på klinik fredag. Men önskar input och erfarenheter om någon har varit med om liknande, då det känns som att leta efter en nål i en höstack.... Problemen började så småningom för snart ett år sedan, och har eskalerat under höst/vinter.

Symptom:
- Hästen bockar/sparkar bakut vid galoppfatningar, samt om man lägger till skänkel för att t.ex. kräver lite mer samling i ridningen (tydlig irriterad/protesterar) Dock inte alltid, värst i början av et ridpass.
- Bits/luftsnappar vid fastsätting av sadelgjord (stramma går ok efter att man satt fast den)
- Sparkar ibland med bakbenen då hon står och äter hö (som efter flugor, fast mitt i vintern..)

Såhär är hon på sitt "värsta" i ridningen:


Utförda undersökningar hittils:
- Sadel utprovad och omstoppad nov -17 (symptomen lika oavsett sadel, har testat flera inkl. bomlös)
- Vetkoll dec -17: böjprov ua, sprutad i framre del av rygg
- Tänder kollade dec -17 samt mars -18. (hittade tandfraktur samt lös rotfyllning som åtgärdades)
- Gastroguard kur 3 veckor mars/april -18 (inte kollad med gastroskopi)
- Gyn UL april -18: Inga cystor el.l. hittades
- Vetkoll april -18: flera utslag på böjprov, sprutad två hasar samt ett bakknä + 14 dar metacamkur
- Regelbunden uppföljning av kiropraktor (som samarbetar med vet) Brukar hitta lite låsningar olika ställen i ryggen och SI-led (inget alarmerande/stort) samt spända muskler i framförralt ländryggen.

Det som gör min veterinär riktigt konfunderad, är att nu efter senaste behandling och på dag 14 med metacam där jag även gett extra hög dos, är symptomen mer eller mindre exakt likadana som innan.... :crazy: Hästen borde mao inte ha ont nu, men fortsätter samma uppförande ändå.

Det gäller alltså ett 11-årigt sto, hopphäst, importerad från DK för 3 år sedan. Röntgad vid köp. Stressad individ med mycket "flugor i huvudet".

Fler filmar finns, men var lite klurigt att ladda upp.
Det ser ut som att hästen är spänd och har ont någonstans, dock även om hästen blivit smärtlindrad så kan den vara rädd för att det ska göra ont, därav har beteenden inte klingat av än.
 
Det ser ut som att hästen är spänd och har ont någonstans, dock även om hästen blivit smärtlindrad så kan den vara rädd för att det ska göra ont, därav har beteenden inte klingat av än.

Ja, det är såklart en möjlighet. Vilket förståss gör det ännu svårare att hitta felet....

Lutar åt att röntga/UL-a ryggen imorgon iaf.
 
Lutar åt att röntga/UL-a ryggen imorgon iaf.

Håller tummarna.
Jag har ju tyvärr haft "nöjet" att ha testat på både (kraftiga) SI-ledsproblem och nu senast förträngningar i halskotpelaren, och när det gällde halshästen så var det just sparkandet (och redan vid mycket låga krav) som var väldigt utmärkande. Hoppas ni hittar vad som felas och att det inte är så illa.
 
Min häst gjorde precis sådär. I hennes fall var det bakbenen som var bekymret och hon blev tvungen att avlivas. Jag tror hon har ont, och hoppas ni hittar felet.
 
Är hon kollad i livmoder och äggstockar?
Annars tror jag också på rygg/nack problem.

Lycka till och oppositionen ni finner felet. Jag skulle inte rida hästen mer tills man fått något svar på vad det kan vara. :)
 
Är hon kollad i livmoder och äggstockar?
Annars tror jag också på rygg/nack problem.

Lycka till och oppositionen ni finner felet. Jag skulle inte rida hästen mer tills man fått något svar på vad det kan vara. :)

Ja, kollad nyligen i livmoder/äggstockar (står "Gyn UL" i ursprungsinlägget :)). Trodde länge att det var brunstrelaterat, men iom att det blev värre under vintern och inget hittades på UL så känns det mindre sannolikt nu.
 
Bättre med mindre press/längre tygel, har varit fin under tömkörning fram tills senaste månaden, då har hon ibland börjat komma med en spark i galoppfatning även på töm.
Agerar hon likadant i skogen? Dvs När både du och hon är opressade? Filmerna är egentligen ganska pressande på dig, du måste prestera mycket och vill mycket och hon bara krånglar?

Ni kanske ska rida avslappningsridnikg i skogen ett år till hela ekipaget mår bättre? Mycket dressyr kan ridas i skogen, det finns väl till på köpet en bok om hur en ska träna optimalt i skogen.

Dvs Om hästen är frisk men de råden har du fått.
 
Agerar hon likadant i skogen? Dvs När både du och hon är opressade? Filmerna är egentligen ganska pressande på dig, du måste prestera mycket och vill mycket och hon bara krånglar?

Ni kanske ska rida avslappningsridnikg i skogen ett år till hela ekipaget mår bättre? Mycket dressyr kan ridas i skogen, det finns väl till på köpet en bok om hur en ska träna optimalt i skogen.

Dvs Om hästen är frisk men de råden har du fått.

Hon är lite bättre i skogen, men kan köra samma bock/sparkfasoner där med.

Om vi inte hittar felet så kommer hon nog betäckas, isf kommer jag försöka hålla igång henne lite lätt och helt utan press under dräktigheten för att se om det gör någon skillnad...
 
Hm, låter inte så bra... dålig prognos på det gissar jag?

Ja,det var en dålig prognos, blev ingen mer ridning på den hästen. Nu menar jag inte att det på något vis behöver vara så illa med din häst, beteendet kan bero på något helt annat. Jag tänkte mest på att sparkningar och ryckningar med bakbenen har jag nu sett på flera hästar som haft pålagringar i SI led och halskotpelaren, så det kan nog vara en idé att undersöka de områdena.
 
Jag skulle inte betäcka en häst som jag inte vet felet på. Många saker är ju ärvbara.
Precis och dessutom så är det ett rätt stort jobb för en häst att bära ett föl och även att föla. Vet man inte vad som är fel hur vet man då att märra håller för dräktighet och fölning?
Jag har själv tagit föl på en trasig märr men då visste jag exakt vad som var fel och diskuterade just den saken med veterinären.
 
Betäcka en oklart sjuk häst? nej? Kanske är det så att hästen helt enkelt inte vill bli riden längre och då får man ju respektera det.
 
Betäcka en oklart sjuk häst? nej? Kanske är det så att hästen helt enkelt inte vill bli riden längre och då får man ju respektera det.

Att betäcka en häst som har etablerade fynd som TS häst i fråga om ofräschhet osv, om veterinärerna ändå inte hittar ngn konkret ”bottendiagnos” på, håller jag med om är en dålig idé.

I TS fall utifrån redovisning tycker jag dock inte direkt att utredning ang att hitta problemen har varit så särskilt stor - man har ju veterinärt knappt ens gjort det mest grundläggande utifrån beteendet /hästens historik med ryggreaktioner inklusive osv.

Att dock resonera som utifrån beteendet att ”hästen kanske bara inte vill vara ridhäst mer” känns jättemärkligt i sammanhanget.
Friska fräscha hästar som fungerat bra i alla år får helt enkelt inte för sig att ”nej nu vill jag inte vara ridhäst” om det inte ligger något annat bakom .

Men det var kanske inte så du menade, så som det uttrycktes i text ?
 
Jag skulle inte betäcka en häst som jag inte vet felet på. Många saker är ju ärvbara.

Därav att jag skrev att det blir betäckning "om vi inte hittar något", dvs. om det inte finns något fysiskt fel på hästen. (Alt att vi hittar fel som inte är ärvbara/ställer till det vid dräktighet/fölning)

Hon har haft föl tidigare, den avkomman är nu 6 år och fullt fräsch, placerad i unghästfinaler i hoppning i DK.
 
Jag har en häst som hade nästan identiskt beetende. Hon hade en sena i bogen som hade stora skador. Det hela upptäcktes av misstag när vi skulle röntga halsen men hon tog ett steg fram. Veterinären såg något misstänkt, ultraljudade bogen och identifierade felet. Ev så hade stoet också en utläkt fraktur i bogen (?), men det var något som upptäcktes långt senare.

fö så är jag jäkligt trött på sprutglada veterinärer som inte försöker mer... Men det är en annan historia:p
 
Tycker det låter som klassiskt ryggont. Vart i rygg/hals det sitter är ju omöjligt att sia om men hade absolut försökt finna orsaken där.
 
@sorbifolia har alltså kliniken du är på hittills varken röntgen eller UL ? (Tolkning utifrån vad du delgett i annan tråd) .

Isåfall hade jag vid detta laget övergett dem och tyvärr hellre satsat på att faktiskt åka de många timmar du har till en fullt utrustad klinik med tillhörande kompetens.... det känns totalt bortkastat att undersöka på klinik när de inte verkar ha ens de basala möjligheterna ?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 650
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 312
Senast: Nethril
·
Hästvård Lång historia men så här är det: till och från under hösten kändes min häst konstig, liksom knyckig i rörelsemönstret utan att jag kunde...
Svar
1
· Visningar
961
Senast: krocket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp