Vad är godkänd utbildning

lizzie

Trådstartare
Jag har kollat runt efter tränare på Tränarportalen. Om man som tränare vill ansluta sig till Tränarportalen så står det så här: "i Sverige godkända utbildningarna för att bli auktoriserad tränare, ridlärare, ridinstruktör, beridare eller unghästutbildare".

Om man har gått utbildning på Flyinge med inriktning "Unghästutbildare" i början av 90-talet - är det en godkänd utbildning om man nu vill arbeta som tränare av hästar och dess ryttare? Vad jag vet så var utbildningen 2 år då och det ingick utbildning i att hålla lektioner.

Varför jag undrar är att jag vill anlita en tränare med ovanstående utbildning och rida för henne på den anläggningen som jag har anläggningskort. Dock godkänns endast tränare som har "tränarutbildning" eller "Ridlärarutbildning" av klubben, och hänvisar till ridskolans personal. Dock är jag inte intresserad av att rida för ridskolans personal utan den jag nu hittat. Behöver kunna argumentera för min tränares utbildning.


/Lizzie
 
Anläggningen kan ju ha bestämt egna regler att om att de enbart godkänner folk med tränarutbildning (auktoriserade tränare gissar jag) eller ridlärarutbildning.. I sådana fall är det ju inte relevant vilka tränarportalen godkänner - antingen godkänner anläggningen din tränares utbildning, eller inte.
 
Anläggningen kan ju ha bestämt egna regler att om att de enbart godkänner folk med tränarutbildning (auktoriserade tränare gissar jag) eller ridlärarutbildning.. I sådana fall är det ju inte relevant vilka tränarportalen godkänner - antingen godkänner anläggningen din tränares utbildning, eller inte.

Absolut, så är det.

Jag är mer bara nyfiken på vad som räknas som godkänd utbildning. Jag tänkte inte använda mig av tränarportalen som argument.

Jag skrev till klubben att den tänkta tränaren har gått på Flyinge med inriktning på unghästutbildning, vilka övriga kurser hon gått och sedan vad hon jobbat med. Bland annat stallchef i Danmark och USA. Jag fick frågan tillbaka om tränaren har tränarutbildning eller ridlärarutbildning.

Av den frågan så tolkar jag det som att personen på klubben inte vet vad en Flyingeutbildning från början av 90-talet är för något.

/Lizzie
 
Personen är ju utbildad för att utbilda hästar, det bör väl räcka?
Men ibland har föreningar/anläggningar konstiga regler så vem vet.

Syftar du på den utbildningen som kallas unghästberidare eller ngt sånt?
 
Jag hade nog inte tolkat det som annat än att tränaren ska ha genomfört förbundets tränarutbildning? Alltså licensierad A-, B-, eller C-tränare.

Unghästutbildare har väl ingen koppling till det systemet utan är en helt separat utbildning?

Tränaren har gått först ett hästgymnasium (Skara) 2 år och sedan gick hon Stallchefsutbildningen med inriktning mot unghästutbildning 1991-1993 på Flyinge. (Har har också jobbat som ridlärare efter sin utbildning, utöver stallchefstjänster och beridartjänster hon haft under årens lopp.)

Så Flyingeutbildningen har ingen koppling till de licensierade utbildningarna - det vet jag. Frågan är ändå om den räknas som en "tränarutbildning" eller "ridlärarutbildning"

Kollar man på meritlistan för min tränare Så i princip borde tränare alltså kunna få jobb som stallchef på ridskolan i stan, men inte hålla i privatträningar om man ska tolka klubbens reglerna rätt.

Varför jag undrar om vad som är godkänd utbildning är, för att utbildningar ändras under årens lopp.

T ex. Jag läste systemvetenskap för drygt 20 år sedan. Jag har en betydligt yngre kollega som läst Informatik. Vi jobbar med samma saker och har samma titel. Vi har också läst ungefär samma kurser även om några av mina kurser numera tillhör datateknik och inte ingår i Informatikprogrammet som ligger på en annan institution. Vi har dock båda godkända utbildningar för de tjänster vi har.

/Lizzie
 
Tränaren har gått först ett hästgymnasium (Skara) 2 år och sedan gick hon Stallchefsutbildningen med inriktning mot unghästutbildning 1991-1993 på Flyinge. (Har har också jobbat som ridlärare efter sin utbildning, utöver stallchefstjänster och beridartjänster hon haft under årens lopp.)

Så Flyingeutbildningen har ingen koppling till de licensierade utbildningarna - det vet jag. Frågan är ändå om den räknas som en "tränarutbildning" eller "ridlärarutbildning"

Kollar man på meritlistan för min tränare Så i princip borde tränare alltså kunna få jobb som stallchef på ridskolan i stan, men inte hålla i privatträningar om man ska tolka klubbens reglerna rätt.

Varför jag undrar om vad som är godkänd utbildning är, för att utbildningar ändras under årens lopp.

T ex. Jag läste systemvetenskap för drygt 20 år sedan. Jag har en betydligt yngre kollega som läst Informatik. Vi jobbar med samma saker och har samma titel. Vi har också läst ungefär samma kurser även om några av mina kurser numera tillhör datateknik och inte ingår i Informatikprogrammet som ligger på en annan institution. Vi har dock båda godkända utbildningar för de tjänster vi har.

/Lizzie
Jag förstår att personen i fråga kan ha massa bra utbildning och även vara duktig tränare, men om klubben säger ”tränarutbildning” så skulle jag tolka det som just förbundets tränarutbildning och inget annat.
 
Personen är ju utbildad för att utbilda hästar, det bör väl räcka?
Men ibland har föreningar/anläggningar konstiga regler så vem vet.

Syftar du på den utbildningen som kallas unghästberidare eller ngt sånt?

Jag syftar inte på utbildningen som kallas unghästberidare, den är nyare än den som tränare gått. Personen kan utbilda både hästar och ryttare. Hon har gått Stallchefsutbildningen med inriktning på unghästutbildning på Flyinge 1991-1992 och jobbat som ridlärare, unghästberidare, stallchef etc under årens lopp.

Jag tycker att tränaren är meriterad så det räcker till och blir över.

Men som sagt... anläggningen har sina egna regler och vi väntar på svar från Verksamhetschefen.

/Lizzie
 
Jag förstår att personen i fråga kan ha massa bra utbildning och även vara duktig tränare, men om klubben säger ”tränarutbildning” så skulle jag tolka det som just förbundets tränarutbildning och inget annat.

Hm, ja, jag misstänker också att det är så.

/Lizzie
 
Tränaren har gått först ett hästgymnasium (Skara) 2 år och sedan gick hon Stallchefsutbildningen med inriktning mot unghästutbildning 1991-1993 på Flyinge. (Har har också jobbat som ridlärare efter sin utbildning, utöver stallchefstjänster och beridartjänster hon haft under årens lopp.)

Så Flyingeutbildningen har ingen koppling till de licensierade utbildningarna - det vet jag. Frågan är ändå om den räknas som en "tränarutbildning" eller "ridlärarutbildning"

Kollar man på meritlistan för min tränare Så i princip borde tränare alltså kunna få jobb som stallchef på ridskolan i stan, men inte hålla i privatträningar om man ska tolka klubbens reglerna rätt.

Varför jag undrar om vad som är godkänd utbildning är, för att utbildningar ändras under årens lopp.

T ex. Jag läste systemvetenskap för drygt 20 år sedan. Jag har en betydligt yngre kollega som läst Informatik. Vi jobbar med samma saker och har samma titel. Vi har också läst ungefär samma kurser även om några av mina kurser numera tillhör datateknik och inte ingår i Informatikprogrammet som ligger på en annan institution. Vi har dock båda godkända utbildningar för de tjänster vi har.

/Lizzie
Jag vet inte hur det var på 90-talet, men stallchefsutbildningen har väl legat inom hippologprogrammet i många år?

JAG tycker att personen uppenbart borde räknas ”tränarutbildad”, men det spelar ju inte sp stor roll vad andra tycker om de har bestämt sig för att man specifikt måste ha ridlärarutbildning eller vara bokstavstränare.
Kolla efter annat ridhus kanske?
 
Jag syftar inte på utbildningen som kallas unghästberidare, den är nyare än den som tränare gått. Personen kan utbilda både hästar och ryttare. Hon har gått Stallchefsutbildningen med inriktning på unghästutbildning på Flyinge 1991-1992 och jobbat som ridlärare, unghästberidare, stallchef etc under årens lopp.

Jag tycker att tränaren är meriterad så det räcker till och blir över.

Men som sagt... anläggningen har sina egna regler och vi väntar på svar från Verksamhetschefen.

/Lizzie
Ja jag håller med dig. Stelbent av dem!
Man kan ju förstå att de inte vill ha vem som helst som håller lektioner på anläggningen, och att de tjänar mer pengar på om de egna ridlärarna anlitas. Men ändå.
 
Jag vet inte hur det var på 90-talet, men stallchefsutbildningen har väl legat inom hippologprogrammet i många år?

JAG tycker att personen uppenbart borde räknas ”tränarutbildad”, men det spelar ju inte sp stor roll vad andra tycker om de har bestämt sig för att man specifikt måste ha ridlärarutbildning eller vara bokstavstränare.
Kolla efter annat ridhus kanske?

Ja, det lutar starkt åt att byta ridhus. Inte bara pga detta med tränare, utan det är en hel del andra konstigheter som pågår i klubben.

/Lizzie
 
Ja jag håller med dig. Stelbent av dem!
Man kan ju förstå att de inte vill ha vem som helst som håller lektioner på anläggningen, och att de tjänar mer pengar på om de egna ridlärarna anlitas. Men ändå.

Anledningen till att ridskolan vill ha koll över vilka som håller träningar är ju att de inte vill släppa in vem som helst. Vilket är helt OK. Klart de måste ha koll. Dock är det extremt stelbent! Det är OK om jag skulle kunna anlita någon känd tränare - typ Lotta Björe och hålla regelbundna träningar. I övrigt får vi hålla tillgodo med ridskolans personal. Inge ont om dem, men det det kan vara kul med liiiite omväxling på tränare när det kommer till vardagsträningen.

/Lizzie
 
Är det inte enklast att fråga klubben vad de har för krav. Gissar att de vill slippa tränare med märkliga eller farliga metoder, eller såna som jobbar svart/utan försäkring. Beridarutbildad med F-skattsedel borde inte vara kontroversiellt.
 
Jag vet inte hur det var på 90-talet, men stallchefsutbildningen har väl legat inom hippologprogrammet i många år?

JAG tycker att personen uppenbart borde räknas ”tränarutbildad”, men det spelar ju inte sp stor roll vad andra tycker om de har bestämt sig för att man specifikt måste ha ridlärarutbildning eller vara bokstavstränare.
Kolla efter annat ridhus kanske?
Hippologprogrammet startade 1994 ;)
 
Är det inte enklast att fråga klubben vad de har för krav. Gissar att de vill slippa tränare med märkliga eller farliga metoder, eller såna som jobbar svart/utan försäkring. Beridarutbildad med F-skattsedel borde inte vara kontroversiellt.

Jag tycker ingenting emot att klubben har krav på tränare. Just för att slippa svartjobb och konstiga metoder! Jag har frågat och meddelat att tränaren i fråga har både F-skattesedel och vilken utbildning tränaren har (alltså 2-årig utbildning från Flyinge med inriktning mot unghästutbildare) och fick tillbaka frågan om tränaren har en Tränarutbildning eller en ridlärarutbildning. Uppenbarligen vet inte verksamhetschefen för ridskolan vad Flyinge-utbildning innebär. Jag har nu bett tränare att maila in sina betygskopior till verksamhetschefen, vilket hon har gjort idag. Så får vi se vad vi får för svar.

Jag tycker som du att tränarens utbildning inte borde vara kontroversiellt. Tränaren har dessutom jobbat som ridlärare tidigare. Men man vet aldrig...

/Lizzie
 
Ah! Jag har noll koll på årtal och sånt, tack!👍
:D
Jag tycker ingenting emot att klubben har krav på tränare. Just för att slippa svartjobb och konstiga metoder! Jag har frågat och meddelat att tränaren i fråga har både F-skattesedel och vilken utbildning tränaren har (alltså 2-årig utbildning från Flyinge med inriktning mot unghästutbildare) och fick tillbaka frågan om tränaren har en Tränarutbildning eller en ridlärarutbildning. Uppenbarligen vet inte verksamhetschefen för ridskolan vad Flyinge-utbildning innebär. Jag har nu bett tränare att maila in sina betygskopior till verksamhetschefen, vilket hon har gjort idag. Så får vi se vad vi får för svar.

Jag tycker som du att tränarens utbildning inte borde vara kontroversiellt. Tränaren har dessutom jobbat som ridlärare tidigare. Men man vet aldrig...

/Lizzie
Vicken bizarr anläggning och situation. Jag hade lagt ner all min verksamhet på den anläggningen och flyttat någon annanstans. Jag kan förstå att man vill ha ordning och reda men det här verkar ha passerat alla gränser för vad som känns rimligt.
 
:D

Vicken bizarr anläggning och situation. Jag hade lagt ner all min verksamhet på den anläggningen och flyttat någon annanstans. Jag kan förstå att man vill ha ordning och reda men det här verkar ha passerat alla gränser för vad som känns rimligt.

Bizarr är ordet!

Jag har fått svar idag. Min tränare blir inte godkänd att hålla privatträningar på anläggningen. Verksamhetschefen på ridskolan godkänner endast personer som har "SRL I-III, C-A/Fellow tränare och även utbildade domare".

Anledningen är att de är anslutna till ridsportförbundet.

Jag har fått svar i alla fall och det styrker mitt beslut ytterligare att byta anläggning.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 242
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 386
Senast: moonstruck
·
J
Hästmänniskan Håller på med rehabträning av unghästen och är "beordrad" tömkörning av veterinären. Har tömkört en hel del, gått ngn kortare kurs men...
Svar
4
· Visningar
893
Senast: Jeeves
·
Träning Hur håller man motivationen uppe när man alltid får rida efter eget huvud? Hur gör ni för att komma på bra och utvecklande övningar utan...
Svar
10
· Visningar
1 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp