Vad är grejen med att kapa konton på Facebook?

alazzi

Trådstartare
Årets dummaste fråga? Är det för att sabotera eller har kaparen någon nytta av att kapa kontot? Det händer ju lite då och då att konton kapas (jag har klarat mig hittills men det kan ju hända).
 
Som jag förstått det så används både kapade konton och fejkkonton som ser ut att vara dina vänners, till att bland annat lura pengar av folk. T.ex säger de sig ha ekonomiska problem och ber om ett lån, och man då luras till att tro att det är en vän som ber om hjälp.
 
En av mina vänner fick nyss kontot kapat och hennes barn varnade mig. Det kapade kontot frågade om mitt mobilnummer så jag undrar vilken nytta de har av att få mitt nummer?
 
En av mina vänner fick nyss kontot kapat och hennes barn varnade mig. Det kapade kontot frågade om mitt mobilnummer så jag undrar vilken nytta de har av att få mitt nummer?
De kan få fram dina lösenord till det mesta inklusive bankid och bankkonton. Men det vanligaste är ju att "vännen" som alltså kapat din riktiga väns konto, vill ha ditt telefonnummer, så att denne kan smsa och säga att denne sitter någonstans i urskogen med soppatorsk och vill att du svishar över 1000 kronor att tanka för, eller något liknande.

Om "vännen" smsar alla din riktiga väns facebookvänner, blir det en skaplig månadslön utan större besvär om vännerna inte är källkritiska. Jag har ungefär 60 % vänner... som INTE är källkritiska, som jag skriver och ringer till flera gånger i veckan, när de går på skräppost, tävlingar och annat...
 
De kan få fram dina lösenord till det mesta inklusive bankid och bankkonton. Men det vanligaste är ju att "vännen" som alltså kapat din riktiga väns konto, vill ha ditt telefonnummer, så att denne kan smsa och säga att denne sitter någonstans i urskogen med soppatorsk och vill att du svishar över 1000 kronor att tanka för, eller något liknande.
Precis så, enligt sambon som jobbar med datasäkerhet och stoppa hackare och scamers.
 
En av mina vänner fick nyss kontot kapat och hennes barn varnade mig. Det kapade kontot frågade om mitt mobilnummer så jag undrar vilken nytta de har av att få mitt nummer?
Om du skickar ditt nummer, så kommer kontot att skicka en link till dig om att delta i någon lek eller spel, och du får en kod skickad som du ska skicka vidare till dem. Den koden är egentligen en kod för att verifiera att det är du, på Amazon eller liknande. Om du har dina kortuppgifter sparade kan de då handla med ditt kreditkort eller dylikt.
 
Precis så, enligt sambon som jobbar med datasäkerhet och stoppa hackare och scamers.
Mmm... jag jobbar då inte med IT-säkerhet, och har aldrig ens gjort det. Men under min utbildning inom dator- och kommunikation på 1980-talet, så var man misstänksam mot det mesta och som forumhållare, moderator, admin i diverse chatgrupper, barn- ungdoms- och vuxenspel och gud farao vet allt sedan mitten av 1990-talet, där man laddat hem diverse LAGLIGA (på den tiden) sökprogram, så man kunde spåra IP-nummer och diverse andra nyttigheter, så är man på helspänn och källkritisk än idag... MER idag, eftersom IT hela tiden föryngras och förbättras... på gott och ont.
 
Bara genom att få mitt mobilnummer? Läskigt. Men folks mobilnummer finns ju offentliga lite varstans. Hur skyddar man sig?
Sambon säger såhär: De samlar på sig info om dig för att kunna lura vänner att tro att det är du som ligger bakom meddelanden där de blåser dig på koder, pengar eller vad som helst.

Alltså ju mer info de får ihop dessto trovärdigare blir det att det skulle vara du.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Mitt facebookkonto blev kapat i natt och kaparen har varit inne pa min mail för att komma at koden för att ändra lösenordet. Även ett...
Svar
3
· Visningar
616
Senast: Hermelin
·
IT & mobiler En kompis fick sitt konto på facebook kapat idag. Finns det något hen kan göra för att få tillbaka kontot?
Svar
6
· Visningar
1 056
Senast: Wille
·
Juridik & Ekonomi Hej! Kanske en dum fråga men jag är urkass på sådant här.🙈 Jag har alltid haft två konton hos Swedbank. Jag har ett privatkonto och ett...
Svar
16
· Visningar
3 109
Senast: Acto
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
882
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp