Vad är grejen

Ett klart missförstånd kring semlans natur. Med ett litet lock kan i pricip hela bullens volym gröpas ur på inkråm och fyllas med mandelmassa utrörd i grädde och stagad med sagda inkrom. Med ett stort lock finns det inget "tak" på bullen längre och mängden fyllning begränsas.

Bullen är alltså inte "torr bulle" utan ett tunnt skal av gräddad vetedeg med kardemumma att ha götta i.
Då får jag alltså klippa din text och skicka till lokala bageriet? För där är det ingen grop alls förutom lite lite för en klick mandelmassa.
 
med semlor, egentligen? Jag menar, en slät bulle; intetsägande. En stor slafs grädde; seriöst. Florsocker överallt i ansiktet. Ja... och mandelmassa då förstås. Mandelmassa är riktigt gott. :d

Men semlor?? *hukar mig*

Är du en semleätare? Hur många har du ätit ännu - eller inväntas rätta datumet? Hur äter du en semla? I en djup tallrik med varm mjölk? Vilka nya varianter har du vågat dig på och vad är ditt utlåtande?
Älskar bakelser, bakverk, tårta, sötsaker etc. Så ja, jag gillar semlor!
Det ska vara massor med god mandelmassa i.
Jag äter den som den är. Men tar locket först.

Har även gillat olika varianter a la blåbärssemla, nutellasemla, wienerbrödssemla etc.
 
PXL_20230115_113417815~2.jpg

Älskar semlor, vi har ett helt ljuvligt litet bageri nära jobbet som gör så otroligt goda semlor med den mest fantastiska, hemgjorda, mandelmassa jag någonsin ätit (ursäkta superlativen, men de är verkligen så bra!). Brukar alltid köpa semlor därifrån till jobbet på semmeldagen och årets största problem är att jag förhoppningsvis är föräldraledig den stora dagen :arghh: :laugh:

Tänkte att jag skulle åkt förbi där idag och köpt mig och maken varsin tills imorgon när jag ska jobba hemifrån, men det blev för sent, annars tycker jag att det vore fullt berättigat att fuska lite med semmelsäsongen när man är höggravid.

Fick mig något som liknade semla häromveckan när jag var på cafe med dottern, men det var ingen riktig semla så det räknas väl inte ens? :idea: Den var gjord på en kardemummasnäcka istället för en slät bulle, men i övrigt lika. Mycket god! :d

Annars gillar jag att baka en sats släta, små bullar själv och frysa in. Så att man kan plocka fram och montera själv. Håller med om att många som säljs är så väldigt stora!
 
med semlor, egentligen? Jag menar, en slät bulle; intetsägande. En stor slafs grädde; seriöst. Florsocker överallt i ansiktet. Ja... och mandelmassa då förstås. Mandelmassa är riktigt gott. :d

Men semlor?? *hukar mig*

Är du en semleätare? Hur många har du ätit ännu - eller inväntas rätta datumet? Hur äter du en semla? I en djup tallrik med varm mjölk? Vilka nya varianter har du vågat dig på och vad är ditt utlåtande?
Äter en eller två runt rätt tid, men det finns annat jag väljer före en semla. Oftast bakar jag själv och lägger ihop, eftersom det ingår i mitt jobb att bjuda på, köper sällan på kondis.
 
Längtar till fettisdagen. På jobbet har det ju börjat en ny bagare på provbageriet och han sprutar ut olika bullar och bröd så kommer nog bli semlor på fettisdagen😋. Jobbet tillverkare ju bageriprudukter och då bland annat semlefyllning.
 
Då jag tyvärr inte förtjust i mandelmassa, så njuter av fusksemla dvs. Vaniljsemla som jag tycker är mums :d Måste nog ta och köpa nån dag, kanske kolla om lokala bageriet har 🤤
 
Jag älskar semlor!

Jag inväntar alltid rätt datum.

Jag är också allergisk mot mandlar och laktosintolerant. Så ska jag ha semlor får jag baka dom själv. Receptet ger 6 st semlor som måste ätas upp inom typ 24 timmar så de inte blir dåliga.

Jag äter inte semlor så ofta :-).
Åh, jag kommer 21 februari prick!
Jag är också laktosintolerant och gillar inte mandelmassa, jag kan äta en på plats och ta med en hem som hjälp :angel:
 
Här i Storbritannien äter man pannkakor på fettisdagen istället, och har så gjort sedan 1500-talet enligt de källor jag hittar. Det är också ett sätt att ladda upp med kolhydrater och fett inför fastan (samt ett sätt att använda upp färska ingredienser som annars skulle bli dåliga under fastan) :)
Middagsidé: Pannkakor till varmrätt och semla till efterrätt? :idea::d
 
Ett klart missförstånd kring semlans natur. Med ett litet lock kan i pricip hela bullens volym gröpas ur på inkråm och fyllas med mandelmassa utrörd i grädde och stagad med sagda inkrom. Med ett stort lock finns det inget "tak" på bullen längre och mängden fyllning begränsas.

Bullen är alltså inte "torr bulle" utan ett tunnt skal av gräddad vetedeg med kardemumma att ha götta i.
Kommer tänka på besvikelsen när jag skulle äta en semla bara för att upptäcka att de hade blandat i mandelmassa i grädden ... :arghh:
Rör inte min grädde! :rage:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp