Vad är han värd??

C

Cia

Min kompis ska nu köpa häst.

Ett Engelskt fullblod, 155 cm -94
Väver ibland. Har fina gångarter. Snäll och trevlig.
Utbildad LA dressyr och LD hoppning. Är tävlad också.
Han har kapacitet för mer och är även tränad för fälttävlan.

Priset på han är 30 000.-. Han är veterinärbesiktad och är helt utan anmärkningar på allt förutom på böjprovet då han visade 1 grads hälta på ena frambenen och 2 grads hälta på andra frambenet.

Veterinären sa att det är inte ofta man ser en äldre häst utan anmärkningar och att det han visade på böjprovet inte skulle ha någon betydelse för tänkt ändamål, delvis ridning och "lättare" tävling. Hon skrev även på pappret att han var en mycket fin och välbehållen häst.

Nu ska min kompis ev. röntga han och om det inte visar någonting, är han värd det priset eller vad kan man ge?

Om han visar någonting på röntgen och dom skulle säga att det inte är någonting att bry sig om (eller att det inte har någon betydelse för ridning/tävling), är han värd det priset eller vad kan då ge?

Hästen i fråga har inte haft några större problem och har mycket sällan varit sjuk eller skadad.
Och han är A1 försäkrad.

Min kompis frågar mig om råd hela tiden och jag vet inte vad jag ska svara. Hon vill verkligen ha denna häst, och just nu har hon den på foder.

Jag vill ha många svar och skriv gärna vad Ni tycker hästen kan vara värd. :)
 
Tycker det låter som ganska mycket hälta ja, så gammal är den inte.. Jag skulle inte i första taget köpa mig en häst som reagerar på böjprov samt väver.. Tycker att det låter ganska mycket. Hoppas hon inte tar sig vatten över huvudet och blir sittande med en halt häst sedan.
 
Det finns så mycket hästar. Köp inte någon som visar hälta. Det kan bli så urjobbigt i längden om det är ngt. Har hon fastnat helt för hästen skulle jag ha rtg igenom benen. Sen är det ju så att hälta kan ha så många mystiska orsaker. Hästen är ju inte så gammal 9 år!
 
Instämmer! Låter rätt dyrt för en häst som inte direkt har presterat så jättemkt heller. Och böjprovsreaktioner bör inte finnas redan på en så ung häst, 9 år! Vet en häst i ungefär samma utbildningsnivå, ungefär samma ålder, dock ett halvblod och helt frisk som kostade ungefär en tredjedel av den summan. Och fullblod brukar ju generellt ligga lite lägre i prisklasserna. Så jag skulle nog tänkt efter både en och två ggr innan jag köpte den hästen. Skulle inte ha bjudit över 15 000:- själv..men å andra sidan så känner jag inte hästen i fråga och det är svårt att bilda sig en sanningsenlig uppfattning om den!

//jo7 :bump:
 
Köpte mitt Efbl (155cm)för 20 000, hon var då 14 år och utb. LB/LB ungefär och var fullt frisk.
Visade 0,5 grad på vä bak som de trodde var en oturlig sträckning precis samma dag, ´behandlades, vilade och besiktades om en månad senare med u.a.
Hästen var krubbitare, annars inga olater.

Mycket trevlig häst, för denna gav vi 20 000 inkl. all utrustning (värde ca 10 000) så hästen kanske skulle kostat max 15 000 utan utrustning.

30 000 låter väldigt mycket för den hästen , bara vävningen drar ju ner priset, och om hästen markerar på böjprov fram, så kanske det är ett resultat av vävningen... Det sliter ju på frambenen av att de gungar i sidled...

Röntga hästen!!! Om hon prompt måste köpa den så är den inte värd mer än 15 000 i alla fall.
Krasst, men sant. Det finns helt friska fbl utan olater som är högre utbildade och yngre för 25 000 - 30 000 så varför köpa en som det är "fel" på?? 2 grader hälta är inte bara att strunta i, 0,5 kan man kanske... men inte 2.

Hoppas det löser sig!
 
Vet en häst i ungefär samma utbildningsnivå, ungefär samma ålder, dock ett halvblod och helt frisk som kostade ungefär en tredjedel av den summan.

Vad var det då för fel på hästen? 10.000 för ett friskt halvblod i 9-årsåldern är ett vrakpris//HL
 
Inget! :) Men den hade stått länge, är rätt speciell, lite het och svår. Sen var det väl lite så att ingen riktigt visste vad den kunde, iofs så tog jag kanske i lite med att den är utbildad LA-dressyr. Det vet jag faktiskt inte. Men kapacitet finns där och hästen är kärnfrisk och trevlig på alla sätt och vis. Sen gjorde kontakter en del på priset liksom en helt ok prutning, tror de begärde ungefär det dubbla men var i akut behov av att bli av med den! Så ngt "fel" fanns det nog helt enkelt inte! Somliga lycka bara göra bra affärer ibland! :)

//jo7 :bump:
 
Tycker att det låter som lite dyrt för den hästen. Men det är ju, som någon annan redan skrivit svårt att bilda sig en sanningsenlig uppfattning om en häst man aldrig träffat/sett. Men utifrån de uppgifter som du skrivit så låter det dyrt. Hästen är trots allt "bara" 154 cm i mkh och "bara" nio år och visar engradig hälta på böjprov ena fram och tvågradig på andra...

Jag skulle iaf inte ha betalt så mycket, eller ens köpt en häst som visar hälta på båda fram. Vad händer om din kompis kanske får högre ambitioner och hästen inte håller för det, nej man ska inte köpa sig problem dom brukar komma ändå med tiden !
 
Om hästen varit ohalt så tycekr jag priset är helt okej, men när hästen visar hälta så ska man nog inte köpa hästen alls oavsett pris. Om din kompis nu ändå vill köpa hästen så måste hon ju röntga och kolla så att det inte är något värre än vad veterinären tror tycker jag.
Det kan ju vara så att hältan är tillfällig, kanske veterinären som böjt för mycket eller något.

/Hippo
 
Har den så mkt som 2 grader är den verkligen inte värd 30.000 kr! 10-15.000 kr max, vill hon absolut köpa den är det bättre att röntga än att få en massa otrevligheter senare. 9 år är ingen ålder, den borde vara u.a på besiktningen.
Fullblod är dessutom billigare än halvblod, hästen är liten (vilket också drar ner priset).
 
Skulle aldrig köpt en häst med de här förutsättningarna! Finns hur många friska hästar som helst i den prisklassen. Varför köpa problem när man inte behöver. Ett gott råd leta vidare, det tar tid att hitta just DEN HÄSTEN man vill ha, men det är det värt! Lycka till! :) :banana:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 208
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 695
Senast: Verdandi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 624
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
8 886
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp