Bukefalos 28 år!

Vad är problemet med datorn nu då?

astronaut

Trådstartare
Internet har hela tiden fungerat felfritt på den här datorn (förutom när det var ngt skit i ledningen som gjorde att inget fungerade typ).
Men genom internetkabeln så har datorn alltid kunnat vara ansluten!

Men på senaste tid så vill datorn inte hitta internet, det sker mest när jag ändrar kabeln till mammas dator (den bärbara vägrar hitta det trådlösa nätet trots installationen har skett) och ska byta tillbaka. Innan har det som sagt gått utan problem men nu är det så att den ska hålla på att identifera, vilket tar en hel livstid. Ändrar allt till privat och datorn hittas. Men då fungerar inte internet..

Stängde av alla modem, gick ut med hunden, satte sedan igång modemet igen - internet fungerar trots allt ändå inte. Gick sedan och hämtade mammas dator och stoppade in internetkabeln i - internet fungerar!

Stoppar åter igen in sladden i min dator - internet fungerar inte.

Så min dator verkar vägra vilja hitta internet, trots att den fungerar felfritt på mammas dator!

Slår snart sönder min dator med en hammare då den alltid, alltid, alltid har krånglat på något sätt sedan jag köpte den för 3 år sedan..

Någon som vet hur man ska göra så min envetna skitdator kan förstå att internet faktiskt fungerar?:mad:
 
Sv: Vad är problemet med datorn nu då?

Det är inte lätt att genast säga vad som är fel.
Jag antar att du kör Vista eller Windows 7 (väldigt lika på många sätt).

OBS. Jag har bara Engelsk version, och vet inte exakt vad termerna heter på svenska.

Börja med att testa om Windows Firewall (Brandvägg) är boven i dramat.
Dvs, stänga av Windows Firewall och se om det funkar.
Kan ju vara att dess inställningar knasat sig lite.
Om du inte hittar den leta via kontrollpanelen, system och säkerhet (?)

Om du får kontakt med internet när Windows Firewall är avstängd kan du prova att sätt på den igen och återställa dess inställningar.
Valet att Återställa hittar man till vänster i samma fönster.

När det gäller det trådlösa, kanske det börjar fungera när Windows Firewall är avstängd. Gör det inte detta kan du ju prova att radera de trådlösa inställningarna, (på engelska hittar du det på Control Panel\Network and Internet\Manage Wireless Networks). Högerklicka och väl Ta bort eller Radera. Sen kan du försöka att ansluta till det trådlösa igen och du får ange lösenordet.

Lycka till.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 981
Senast: Yrsel
·
IT & mobiler En typ ny dator, max 2 månader. Fungerade felfritt tills idag. Det blev strömavbrott och efter det så funkar den inte som den ska...
Svar
0
· Visningar
527
Senast: astronaut
·
IT & mobiler Jag håller på att bli totalt tokig här. Jag har en dator och en router. De har fungerat bra ihop och jag har helt automatiskt kunnat...
Svar
8
· Visningar
2 585
Senast: aiquen
·
IT & mobiler Jag har nyligen flyttat till en ny lägenhet med fiberanslutning till internet. Jag kopplade in datorn i hålet i väggen och kom in på...
Svar
6
· Visningar
2 690
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp