Vad är rätt?

Oh, nu kom jag på en annan sak, bara lite så här appropå. Vad innebär älta för er?
Hur många gånger säger man samma sak innan det blir älta?
För mig är det t ex inte att älta om man tar upp samma sak två gånger och sen släpper det, men det verkar som det finns dom som tycker det. Så blev nyfiken på hur ni ser på det?
Min syster har klagat ,till mig, i över 10 år på att våra föräldrar inte tycks bry sig om hennes barn - deras barnbarn.
Har hon sagt något till dom? :cautious:
Har hon föreslagit att dom ska träffas mer? :meh:
Svaret är nej, det har hon inte. :banghead:
Det är ett lysande exempel på att någon ältar, om än ganska tragiskt.
Enligt mig har du en rejäl bit kvar till att hamna i riskzonen. ;)
 
Min syster har klagat ,till mig, i över 10 år på att våra föräldrar inte tycks bry sig om hennes barn - deras barnbarn.
Har hon sagt något till dom? :cautious:
Har hon föreslagit att dom ska träffas mer? :meh:
Svaret är nej, det har hon inte. :banghead:
Det är ett lysande exempel på att någon ältar, om än ganska tragiskt.
Enligt mig har du en rejäl bit kvar till att hamna i riskzonen. ;)
Ah, började fundera på om det fanns olika uppfattningar om det, då det verkade som en jag pratade med tyckte att man ältade när man tog upp samma sak två gånger. Kanske börjar ordet ändra lite innebörd för vissa?
 
Det finns personer som gör precis så, med flit. De får ett litet övertag, vill att du ska fråga, böna och be men kommer aldrig att berätta. En HEMLIGHET! Usch vad irriterande och larvigt. "Hemligheten" är förmodligen, sen, inget speciellt alls. Släpp det. Då har personen ingen makt över dig längre. Tji fick hen!
Så kan det förstås också vara, men jag ska inte älta det mer nu. Dags att försöka släppa å gå vidare, glömma det som varit och ta den nya dagen som kommer.
 
Förlåt om jag frågar nu, men upplever du att ditt mående har dippat? För ett tag sedan upplevde jag dig som trygg och självsäker, har något gjort dig ledsen?
Tyvärr tror jag att jag måste svara ja på den frågan. Det har hänt väldigt mycket på sistone och jag antar att den här månadens räkningar inte hjälper till heller, då det är mer än min månads är närmare 25 000 allt som allt och jag får ungefär ut 20 000 efter skatt. Har dock sparat, så har ungefär 4 000 liggandes, men det kommer bli tufft att pussla ihop allt. Det är bara en liten del, fast jag vet att när jag klivit över den tröskeln kallad megaräkningar, då kommer de andra månaderna vara rena fröjden och jag kan i lugn och ro gå både på massage och till psykolog, vilket är planen.
Just nu försöker jag ta en dag i taget och försöker låta bli att tänka, men det är svårt..
 
Fast egentligen kanske du är mest framgångsrik och duktig av oss alla:p:p . I skrift blir formuleringar " tydligare". Ofta om en skrivit så kanse en inte vill ha för mycket diskussion om att en skriver otydligt och formulerar sig gärna lite kortfattat på en relativt kortfattad och tydlig fråga. Hänger du med, hur jag tänker?

Det är väl inte en gång en har gått ifrån en diskussion och kommit på vad en borde sagt för tjugo minuter sen eller flera dagar. Att vara både text och verbal ekvilibristisk är inte för alla utan väldigt få förunnat, Jonas Gardell är väl en :) av dessa få.

När det kommer upp en fundering och den hamnar som diskussion så kan känslorna styra den som skriver formuleringen däremot styr inte känslor de som svarar på TS . På så sätt blir det en winwin situation och TS ska inte känna sig förminskad eller tro att någon annan löser sina livssituationer, det ärförmodlingen inte sant.

För övrigt tycker jag att det är lite härskarteknik över det hela, personen vill styra dig och förminska dig så att du vet att hen har någon intressant information men du är inte värd att ta del av den just nu. Släpp det, är det viktigt får du veta det i ett senare skede och är det oviktigt så är personen en asshole som vill känna sig förmer.
Det kanske är så, det sistnämnda om härskarteknik kan jag tänka mig, men det blir snart bra igen, vilket ska bli riktigt skönt att få gå vidare. :)
 
Ah, började fundera på om det fanns olika uppfattningar om det, ...

Men självklart finns det olika uppfattningar om vad som är vad av vad? Det är väl ingen polis som kommer och berättar för alla vad de ska ha för uppfattning?

Om någon tycker jag älter, och jag inte anser att jag ältar - då är det ett tydligt tecken på att vi inte ser på detta med samma värdering. Och är det många områden som känns så verkar det rätt meningslöst och energislukande att fortsätta ha samröre med personen ifråga. Utan att det behöver vara något fel på någon av oss.
 
Jag frågade varför den då ens sa något, om den nu inte vill berätta.
Fick bara till svar att den diskussionen ville personen inte ha med mig.

Det är väl lätt hänt att man råkar nämna något som man inte vill gå in på närmare. Jag gör det ofta med folk jag känner mig trygg med, och så inser jag att det här blir ganska jobbigt om jag "fullföljer". Så när jag får följdfrågor på det jag nyss sagt så säger jag bara att jag inte vill gå in på det närmare. Det är ingen grej alls. Ingen (förutom min psykolog :p) har ifrågasatt varför jag inte vill prata mer om det. Skulle nån vilja starta en diskussion om varför jag sa nåt från början så skulle jag bli rätt trött faktiskt.
 
Det är väl lätt hänt att man råkar nämna något som man inte vill gå in på närmare. Jag gör det ofta med folk jag känner mig trygg med, och så inser jag att det här blir ganska jobbigt om jag "fullföljer". Så när jag får följdfrågor på det jag nyss sagt så säger jag bara att jag inte vill gå in på det närmare. Det är ingen grej alls. Ingen (förutom min psykolog :p) har ifrågasatt varför jag inte vill prata mer om det. Skulle nån vilja starta en diskussion om varför jag sa nåt från början så skulle jag bli rätt trött faktiskt.
I och för sig så nämnde personen bara en del av det, jag frågade aldrig efter någon fortsättning och personen går direkt i försvar och säger att den inte kommer säga något mer än så, varpå jag sa att jag inte ens frågade efter mer och sen frågade jag varför den ens sa något om den inte ville berätta, men nu tillhör det förflutna, så bara att gå vidare och se om det blir bättre i framtiden istället. :)
 
I och för sig så nämnde personen bara en del av det, jag frågade aldrig efter någon fortsättning och personen går direkt i försvar och säger att den inte kommer säga något mer än så, varpå jag sa att jag inte ens frågade efter mer och sen frågade jag varför den ens sa något om den inte ville berätta, men nu tillhör det förflutna, så bara att gå vidare och se om det blir bättre i framtiden istället. :)
En bra del i din framtid tror jag skulle vara att strunta i honom, om detta är samma kille på ditt jobb som du skrivit om tidigare. Det har verkat som om han gillar att sätta myror i huvudet på dig och det är inte snällt. För mig låter det som om han vill att du ska vara intresserad men själv vill han inget mer. Så jag tycker att du ska strunta i honom och inte fundera över vad han kläcker ur sig. :)
 
Jag fattar inte riktigt frågan? Istället för att älta och stöta och blöta är det nog bäst att antingen lämna det (på riktigt bra släppa det) alternativt om du tycker att det är värt besväret och du känner ett genuint intresse av att gräva vidare i detta, be om exakta detaljer kring hur han menade.

Om personen säger att han inte vill diskutera med dig så hade jag, om jag varit du bara släppt det. Han har ju inga skyldigheter liksom. Dock kan du ju skita i att snacka med honom i framtiden om du stör dig på honom!
 
@RedHyuuga
Nu är din trådstart väldigt vag, så detta kanske inte är relevant alls. Men jag kan ibland låta lite kryptisk och sedan inte vilja vidareutveckla varför jag är kryptisk/undanhåller vissa saker.
I de lägena handlar det för mig om att jag inte vill sprida rykten och/eller berätta något negativt om någon.
Ett exempel ur verkligheten;
Jag var ute med en bekant och en tjej jag aldrig träffat förut (som min bekant bjudit med). Den tjejen betedde sig på ett sätt som gjorde att jag redan tidigt insåg att hon inte är någon jag skulle vilja fortsätta umgås med, bla berättade hon saker som sagts till henne i förtroende av andra och pratade ner andra personer som det fanns en chans att jag senare skulle träffa på.
När min bekant vid ett senare tillfälle ville bjuda med denna tjejen ut med oss igen så var jag ju inte särskilt pigg på det och min bekant undrade varför. Då gav jag ett kryptiskt svar om något i stil med att tjejen var trevlig men vi hade väldigt lite gemensamt och att jag inte ville förklara. Jag såg liksom ingen anledning att berätta något negativt om tjejen genom att förklara mig närmare. Det hade inte gjort någon nytta för varken mig eller tjejen.

Förstår du hur jag menar?
 
@RedHyuuga
Nu är din trådstart väldigt vag, så detta kanske inte är relevant alls. Men jag kan ibland låta lite kryptisk och sedan inte vilja vidareutveckla varför jag är kryptisk/undanhåller vissa saker.
I de lägena handlar det för mig om att jag inte vill sprida rykten och/eller berätta något negativt om någon.
Ett exempel ur verkligheten;
Jag var ute med en bekant och en tjej jag aldrig träffat förut (som min bekant bjudit med). Den tjejen betedde sig på ett sätt som gjorde att jag redan tidigt insåg att hon inte är någon jag skulle vilja fortsätta umgås med, bla berättade hon saker som sagts till henne i förtroende av andra och pratade ner andra personer som det fanns en chans att jag senare skulle träffa på.
När min bekant vid ett senare tillfälle ville bjuda med denna tjejen ut med oss igen så var jag ju inte särskilt pigg på det och min bekant undrade varför. Då gav jag ett kryptiskt svar om något i stil med att tjejen var trevlig men vi hade väldigt lite gemensamt och att jag inte ville förklara. Jag såg liksom ingen anledning att berätta något negativt om tjejen genom att förklara mig närmare. Det hade inte gjort någon nytta för varken mig eller tjejen.

Förstår du hur jag menar?
Förvisso har jag redan gått vidare och lagt det där bakom mig, förväntar mig inte att få något svar.
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 786
Relationer Jag har blivit ghostad. Det gör ont, jag är ledsen och jag saknar honom. Jag vill ha svar - vad var det som hände? Eller egentligen hade...
Svar
11
· Visningar
1 775
Senast: Stefffie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 192
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 490
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp