Vad är rimligt??

L

Lundstedt

Hej!

Jag bor på en gård med stall, jag har tre hästar som jag hyr in och det är två till som hyr in sig med varsin häst.

Vi har morgonfodring, utsläpp, insläpp och kvällsfodring det blir 28 sysslor på en vecka.

Jag har erbjudit att jag kan ta alla morgonfodringar, utsläpp och kvällsfodringar må-fredag när jag ändå bor här, mot att jag tar en liten summa för det varje månad.

men ändå så är det inte bra, utan de vill att jag ska ta 15-18 sysslor och de i sin tur ska dela på det som blir över.

Så nu känner jag att jag sköter mina egna hästar så kan de sköta sina,
hur skulle ni gjort?
 
Sv: Vad är rimligt??

Hm, jag förstår inte problemet, det borde ju vara ett guldläge för de som jobbar att inte behöva bekymra sig om vardagarna? Nåväl, vad exakt är det som de opponerar sig mot? Jobbar de helg, eller har andra åtaganden på helgen? 10 pass av de 28 torde vara de som är på helgen då eller?
 
Sv: Vad är rimligt??

Är stallet ditt?

Gör om kontrakten och sätt dina villkor som du vill ha det... det är alltid viktigt att hyresvärden är den som har satt upp vad som gäller och hyresgästen i sin tur får vackert följa det eller flytta.

Låter hårt men många års erfarenhet gör en vis :grin:
 
Sv: Vad är rimligt??

ingen av de jobbar på helgerna, en är pensionär vars man är sjuk så hon har svårt att komma upp till stallet på fasta tider, den andra har timjobb.

jag har föreslagit det med 10pass och de 9 pass var men det passa inte heller!
 
Sv: Vad är rimligt??

Och som hyresgäst bör man ju få reda på vad som gäller och vad det kostar innan man flyttar dit sin häst. Kan stallägaren inte erbjuda något som fungerar, får man ju se sig om efter ett annat stall.

Att först flytta dit hästen och sedan få en massa uppgifter, hade jag inte accepterat utan då hellre flyttat hästen.

Jag köper ju en tjänst när jag hyr stallplats.

Samtliga fodringar plus ut- och insläpp sju dagar i veckan är mina minimikrav när det gäller service. Jag betalar naturligtvis för det.
 
Sv: Vad är rimligt??

Nu är det ju så att stallet inte är mitt utan min hyresvärds stall, det är 8 boxar i stallet och jag hyr 3 av dem.
 
Sv: Vad är rimligt??

Men varför ska du ha _betalt_ för de sysslor som du sagt att du kan göra ?
Blir det mer än 16-18 pass i veckan för dig ?

5 hästar på 28 pass blev om jag inte minns fel 5,7 pass per hästägare ?

Och då torde de 16 -18 passen ingå för dig som har 3 hästar inhyrda att göra och det ska väll inte du ha betalt för ?

Eller har jag missförstått något ?

Mia
 
Sv: Vad är rimligt??

Per häst blir det 5,6 pass i veckan. Men nu är det ju ditt stall,så då bestämmer ju du. Gjorde ni inte upp något innan de hyrde in sig ?
 
Sv: Vad är rimligt??

Nu är det ju så att stallet inte är mitt utan min hyresvärds stall, det är 8 boxar i stallet och jag hyr 3 av dem.

Då måste ni komma överrens, hur många sysslor per vecka är det? Är antalet de vill att du ska utföra lika många som de andra har per häst (dvs i ditt fall antal sysslor X 3)

Kan så vara att det känns som ett guldläge det du har erbjudit men det låser ju de andra två i stallet till att ta alla pass på helgerna. Kan ni göra ett schema med fodringar - in och utsläpp etc och sen fördela?
 
Sv: Vad är rimligt??

.. och jag skulle inte vilja betala för en dina pass som du ändå skulle ha haft.
 
Sv: Vad är rimligt??

28 sysslor fördelas ju på 5 hästar = det blir logiskt att du tar 15-18 pass.
Och antalet pass blir ju lika om du gör på det sättet du ville!

Fast jag förstår att de inte vill att du ska ta bara veckosysslor. Är man bara två st att dela på helgerna så blir det ju rätt trist iom att man måste vara i stallet hela tiden på helgerna..

Givetvis ska du inte ta betalt, varför skulle du göra det???


Sen förstår jag inte varför morgonfodring och utsläpp ska vara två pass? :confused:
 
Sv: Vad är rimligt??

*KL*

Verkar som inte Ts fick de svar man ville eftersom hon inte svarar på varför hon skall ha betalt för sina pass :angel:

Hmmm ibland kan man fundera på hur folk funkar ....
 
Sv: Vad är rimligt??

Nu är det ju så att stallet inte är mitt utan min hyresvärds stall, det är 8 boxar i stallet och jag hyr 3 av dem.

Men hyresvärden har inga åtaganden och det är bara fem hästar i stallet?

Då är det väl rimligt att fördela sysslorna så att de står i proportion till antalet hästar, dvs tre femtedelar av sysslorna får du ta och de andra en femtedel var.

Om någon vill ta allt mot att de andra betalar, kan man ju göra så istället. Men jag fattar inte varför du skulle ha betalt för att göra "din andel", dvs tre femtedelar.

Sen fattar jag inte heller varför du ska ta vardagarna och de andra helgerna, om det inte är så att det passar alla? Det är ju inte din sak att avgöra vad som passar de andra.
 
Sv: Vad är rimligt??

Såg inte förrän nu att det inte var ditt eget stall.
Då är det ju rimligt med 17 pass per vecka för dig. Utan att få betalt.
 
Sv: Vad är rimligt??

Hej!

Jag bor på en gård med stall, jag har tre hästar som jag hyr in och det är två till som hyr in sig med varsin häst.

Vi har morgonfodring, utsläpp, insläpp och kvällsfodring det blir 28 sysslor på en vecka.

Jag har erbjudit att jag kan ta alla morgonfodringar, utsläpp och kvällsfodringar må-fredag när jag ändå bor här, mot att jag tar en liten summa för det varje månad.

men ändå så är det inte bra, utan de vill att jag ska ta 15-18 sysslor och de i sin tur ska dela på det som blir över.

Så nu känner jag att jag sköter mina egna hästar så kan de sköta sina,
hur skulle ni gjort?

Hur jag skulle ha gjort?

Jag skulle tillsammans med de andra två göra ett schema där man kommer överens om vilka 5,6 pass per häst man vill ha.

Vad skulle du tycka om att dom ville ha betalt med en liten summa för att dom tog helgen och du fick ta vardagarna gratis?
 
Sv: Vad är rimligt??

Hej!

Som jag läser ditt inlägg, äger du tre av de fem hästarna som står i stallet. Då borde du rimligen ha 60% av sysslorna också, dvs av 28 sysslor tillfaller 16-17 dig (16.8 om man ska vara petig, dvs snarare 17 än 16).
Resten för de andra två hästägarna dela på.

Åtminstone tycker jag att det är rimligt att arbetspassen fördelas efter antal hästar.
Annars blir det ju så, att de andra utför oproportionerligt stor arbetsmängd.
Om jag har 20% av hästarna och får utföra 33% av arbetsmängden, så känns det ju inte helt OK.
 
Sv: Vad är rimligt??

Jag hade gjort så här:

*Morgonfodrat och släppt ut på samma gång, det kan inte vara rimligt att det ska göras i två vändor, speciellt inte om ni verkar ha svårt att få tiden att räcka till.

*Fördelat de resterande 21 passen på de 5 hästarna, vilket ger drygt 4 pass per häst. Alltså 12-13 pass per vecka för dig som har tre hästar, och då kan du ju kanske ta alla morgnar och insläpp till att börja med om de andra tycker att det är OK, sedan fylla upp med kvällsfodringar för att få tillräckligt med pass.

*Haft ett möte där man träffas och fördelar passen så att alla blir nöjda. Ibland krävs det fasta pass varje vecka, ibland ett "fyllerischema" där man tar de pass man kan vecka för vecka, eller kanske fasta pass i veckorna och rullande på helgerna. Huvudsaken är att alla är nöjda!

*Inte ens tanken att ta betalt för att göra mina pass i stallet!
 

Liknande trådar

Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
10 440
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Jag undrar vad som är rimligt att få betalt (eller inte få betalt?) per dag för att sköta någon annans hästar? Detta är vad som ingår: -...
2
Svar
34
· Visningar
3 926
Senast: Vitsippan
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 269
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp