Vad är sadeltvång?

D

Delichious

Ja.. det är en fråga jag funderat på länge.. vad är sadeltvång? Är det någon som kan svara på min fråga? ;)
 
Sadeltvång är helt enkelt när hästen reagerar mer elle rmindre kraftig på sadlingsmomentet. Det finns olika "grader" där den värsta är att hästen exploderar när sadeln läggs på eller - vanligare - gjorden dras.

Min valack har sadeltvång. Från början AVANCERAT sådant men nu är det fullt uthärdligt om man bara tar lite hänsyn till det. Han spänner sig och skjuter rygg och stoppar in bakbenen låångt under magen när man ska dra gjorden.

Förr så exploderade han, men med träning och vissa knep är det idag som sagt bara lite smått kvar. Men jag lägger alltid varm sadel på varm rygg, drar gjorden ett hål i taget och promenerar emellan, och skrittar fram avsuttet i cirka 20 minuter innan jag sitter upp för att musklerna ska hinna bli lite varma.
 

Liknande trådar

Hästhantering Ni som har hästar med sadeltvång, hur/ när uppstod det? Kom problemen plötsligt, fanns de från "början" eller kom de smygande?
Svar
3
· Visningar
930
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
671
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 633
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
5
· Visningar
762
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp