Bukefalos 28 år!

Vad är säkerhet för er?

Domenico

Trådstartare
Är det bara jag som tycker det är mycket fokus på säkerhetsutrustning av olika slag, hjälmar, säkerhetsvästar, säkerhetsstigbyglar osv. medans det sunda förnuftet ibland är helt obefintligt. Denna säkerhetsutrustning är naturligtvis kanon när olyckan är framme och bör därför användas men det bästa vore ju att fokusera på att få ner antalet olyckor.

Säkerhet för mig är bla:
-Att tänka efter före.
-Välutbildade hästar.
-Rätt ryttare/skötare till rätt häst. En orutinerad häst skall hanteras av en mer rutinerad människa, medans en nybörjare bör ha en äldre rutinerad häst.
-Att inse sina gränser och ta hjälp av kunnigare hästmänniskor, helst redan innan man får problem. Är man mindre rutinerad bör man kanske stalla upp sin häst på en ridskola eller något annat stall där det dagligen finns rutinerat folk att fråga.
-Ordning och reda. Är så trött på att hoppa över rykthinkar och annan skit i stallgången.
-Hålla avstånd mellan hästarna både i stallet och vid ridning.
-Att alltid vara uppmärksam.
-Tillräckligt med vuxna (helst hästvana) i stallet. När man ser vissa ffa barn och ungdomar flänga runt både på bana och i skogen förundras man över att det inte inträffar ännu fler olyckor.
-Rätt inställning. Hör så ofta att: "min häst är så snäll, den skulle aldrig...". Ibland händer oförutsägbara saker och hästen kan reagera på ett annat sätt än i vanliga fall.
Dessutom känns det som att många tycker att det är coolt att ha en "vild" häst. Man är stolt över att ha en "problemhäst". Jag är stolt om jag har en häst som lyssnar helt på mina hjälper och som vem som helst kan rida och hantera utan problem. Då har jag ju utbildat den väl.

Hästar är flyktdjur och lättskrämda så att förebygga alla olyckor går naturligtvis inte, men antalet skulle kunna minska. Bara för att man bär full skyddsmundering är man inte odödlig som vissa verkar tro. Många olyckor sker dessutom inte vid ridning.

Så hur ser ni på detta med säkerhet?
 
Sv: Vad är säkerhet för er?

Jag tycker helt klart att du har en poäng där. Många hästägare/skötare skulle nog kunna vara ganska mycket mer försiktiga. Det vore givetvis bra om fler tänkte efter lite och inte tog onödiga risker, men å andra sidan är det mycket lätt att faktiskt strunta i det och göra på det lätta (och då oftast även farliga sättet), som att te x gå bakom hästen för att komma runt, istället för framför.

Jag är själv väldigt dålig på allt det där med säkerhet - äger varken hjälm, säkerhetsväst, säkerhetsstigbyglar eller andra liknande prylar. Trots det rider jag minst 2 timmar per dag och två av hästarna är under inridning och inte alltid helt trevliga att rida :crazy: Man får sig allt en liten tankeställare när du skriver så; jag struntar inte i säkerheten för att det är "tufft/coolt" att låta bli, utan för att jag litar för mycket på djuren, det är jobbigt och obekvämt att hålla på med sådan utrustning etc. Är dock medveten om att det inte är särskillt smart och jobbar hela tiden på att hästarna ska bli lugnare och mer stabila att hantera. Välutbildade hästar är naturligvis mycket säkrare att ha och göra med, men å andra sidan måste ju varje häst BLI välutbildad, vilket innebär att någon måste "lära den". Så länge man inte känner individen mycket väl, bör man givetvis vara extra uppmärksam.
 
Sv: Vad är säkerhet för er?

Först och främst: God hästhållning.

Detta innebär för mig en så naturlig livssituation som möjligt från hästens sida sett. Och en positiv relation med ömsesidig respekt och förtroende.

Säkerhet för mig är att aldrig hantera djuren med tvång eller metoder som framkallar rädsla, som för just hästar ligger ganska nära dem efter som att de är bytesdjur.

Säkerhet är för mig också att använda så lite mänsliga påhitt, som utrustning, linor etc, som möjligt. Efter som att dessa inte är naturligt tillhörande djurens natur så är de också en fara för djuret i många situationer. Både med och utan människans kontroll. Jag känner mig trygg när jag rider utan träns för att jag då vet att om något händer så är chansen att hästen ska ta sig helskinnad hem, större. Jag kan lita på djurets egen kapacitet och "förnufft" om jag vet att den har alla förutsättningar att röra sig fritt.

Säkerhet är att se till att hästen väljer det jag vill att den väljer. Den ska inte ha någon anledning att gå ur hagen, oavsätt om grinden står öppen eller ej.


Därför är det otroligt viktigt för mig att man förstår hästens naturliga beteenden - så som flykt, panik, klaustrofobi, behov av rörelse etc. Om man förstår dessa kan man anpassa sin hantering på ett sätt som sätter både människa och häst i en tryggare situation, man undviker situationer som kan leda till olyckor och man kan förhindra en olycka som är påväg att hända.
 
Sv: Vad är säkerhet för er?

För mig är säkerhet att förebygga.
Att träna på att hantera läskiga situationer i en kontrollerad miljö.
Att inte sitta upp på en häst om man inte känner sig helt säker, annars överför man bara en massa spänningar och rädsla i hästen.
Att ha utvecklat en kommunikation med hästen så att den litar på dig i alla situationer.
 
Sv: Vad är säkerhet för er?

Tycker du har alldeles rätt.

Stod det inte i Ridsport eller nån tidning för ett tag sen, någon hade forskat om olyckor med hästar och de flesta, även allvarliga olyckor, hände vid hantering på marken?

10 sekunders ouppmärksamhet i fel situation kan vara förödande.

Tycker att Mats Mellbergs bok "Hästhållning" har en del fruktansvärdt bra (och fruktansvärda) exempel, man får sig verkligen en tankeställare när man läser dom.
 
Sv: Vad är säkerhet för er?

äger varken hjälm, säkerhetsväst, säkerhetsstigbyglar eller andra liknande prylar. Trots det rider jag minst 2 timmar per dag och två av hästarna är under inridning och inte alltid helt trevliga att rida

:eek::eek:

Hjälm kan du iaf skaffa?? :eek:
 
Sv: Vad är säkerhet för er?

Jag tycker att det är upp till var och en om man har hjälm eller inte (och andra skydd). Däremot tycker jag att man ska respektera regler på de anläggningar man är och också ta hänsyn till mindre barn och göra sitt bästa för att föregå med gott exempel. Om hjälm blir en självklarhet så är det också lättare för alla att inte fundera på att strunta i den. Inställningen till hjälm i hästvärlden tycker jag är väldigt bra och det är just för att det är en så självklar sak i allmänhet. Och den där självklarheten över hjälmanvändning tycker jag att man ska försöka ha kvar, oavsätt om man själv vill ha det eller ej. Det är positivt att man kan komma ridande i hjälm utan att fundera på om andra har det, om det är ok, att håret blir ruffsigt, att man blir svettig under etc..

Så det tycker jag att man ska försöka bidra till genom att ha hjälm på tävlingar, på anläggningar etc. Men i övrigt är det upp till var och en om man vill skydda sig med hjäm eller ej. Själv åker jag av aldeles för ofta för att undvika hjälm. :D Oj vad den har räddat mig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 346
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 076
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 336
Senast: ameo
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp