Vad är skillnaden på befor & Peleletrerad betfor!

S

snus

Råkade köpa fel betfor och fick den pelletrerade..
Är det ngn skillnad?
Som sagt den är ju mkt mer tyngre, ger man mindre än den vanligare och givetvis blötlägger den?

Tacksam för svar! :bow:
 
Sv: Vad är skillnaden på befor & Peleletrerad betfor!

Innehållet är detsamma, men du får ta mindre volym av den eftersom pelletsen är tyngre. Det blir inte heller så stora "bitar" av den som när den är strimlad, utan mera som gröt.

Det tar också väldigt lång tid att svälla pellets, flera timmar i kallt vatten.
 
Sv: Vad är skillnaden på befor & Peleletrerad betfor!

min häst är faktiskt lite mer förtjust i pelleterad betfor, men jag kör med vanlig just eftersom den pelleterade tar så pass lång tid på sig att svälla. Så det funkar inte om man kommer ut till stallet på e.m. och sätter betforen då, som jag gör med vanliga, då hinner den inte svälla till kvällen.

Jag har också hört att hästarna har lättare för att tillgodogöra sig ämnena i pelleterat foder. Vet inte om det stämmer men...

Vore jag häst så skulle jag vilja ha pelleterad betfor för det ser så gott ut ;) :d ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver köpa nya sporrar då det blivit ngn liten kant på mina rundade, är rädd att de ska bli vassa. Vill ha ett par rundade...
Svar
3
· Visningar
715
Senast: zarmino
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 457
Senast: Dorinda
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 132
Senast: geting
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Trött
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp