Vad är skimmelcancer?

P

pluttsara

Hej! Är det någon som vet vad det är så kan ni väl skriva ett svar eller ett mail till mig! Har hört att släktingar till hästen jag rider har dött av det. Har aldrig hört talas om denna sjukdom på mina 15 år i hästvärlden.

Tack på förhand Sara
 
aldrig hört talas om, skulle också gärna vilja veta :confused:
 
Det är (vad jag hört) en stor procent av skimmlar som får cancer av något slag. Vissa tumörer sitter på ofarliga ställen, och så händer det även att de sätter sig på ställen där det påverkar hästen negativt på ett eller annat sätt.
Att det heter skimmelcancer är helt enkelt för att skimmlar löper större risk för cancer.
(fast det heter nog bara skimmelcancer om det är på just en skimmel, även andra hästar kan ha cancer, även om de löper mindre risk att drabbas av just denna sjukdom).
 
Skimmelcancer heter Malingt melanom och utvecklas från melanocyter (pigment bildande celler) eller melanoblaster och är en vanlig tumör hos häst, som framför allt drabbar hästar med skimmelfärg. Man har uppskattat att 80 % av alla skimlar kommer att ha utvecklat melanom vid 15 års ålder och troligen kommer alla utveckla melanom om de bara lever tillräckligt länge. Den ökade risken för avblekbara skimlar att bilda melanom kopplas samman med den pigmentförrändring som sker hos dessa.
 
Bra svar.. :bow: Men vad jag vet så är det INTE malignt i vanliga fall, utan benignt, alltså godartad. MEN det kan slå om och utvecklas till malignt.

Finns en teori om att orsaken till varför skimmlar är drabbade, är att melaninet på nåt sätt blir kvar i huden, kommer alltså inte ut i hårstrån... Eller nåt i den riktningen.

Min häst har knölar runt svansroten och massor i skapet. Har just tagit bort en för att den var så stor. Han är 22 år. Oftast Gör man inget åt knölarna om dom inte sitter på ställen som besvärar hästen. Har man otur så sitter det även knölar inuti hästen, vilket kan orsakat t.ex. kolik.

Dock är det sällan att hästen måste tas bort pga sina knölar.
 
Det har du rätt i, det är nog vanligast med benignt... :) ...tack och lov!
Jag fick ta bort min ponny pga malingt melanom så jag är väl x-tra negativ bara... :cry:
 
Har aldrig hört talas om det? :confused:
Det måste jag ta reda på mer om!!
 
I en studie som gjorts nyligen så kom man fram till att cancer hos skimlar är mindre farlig än cancer hos hästar med andra färger. Precis som man alltid trott alltså, men nu fått det fastslaget.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag har en begreppsfråga jag hoppas kunna få svar på. Admin får ta bort inlägget om sånt är otillåtet i gruppen. Sitter med en...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Piaff
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
679
Senast: warg
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
2 975
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Hej alla kloka och erfarna! Jag undrar hur sent i livet astma kan ”växa bort”. Jag är nu 15 år och har haft astma nästan hela livet...
Svar
3
· Visningar
353
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp